Öljyt häviää, mutta mihin?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
jajamies

Öljyt häviää, mutta mihin?

Viesti Kirjoittaja jajamies »

Kuluttaa tosiaan tuo saapas nykyään öljyä melkein samaa tahtia kuin bensaakin (noi ei nyt sentään ihan :wink: ), eli noin litra per tuhat kilsaa. Tulee kallista ajoa kun joutuu viikonvälein lisäämään öljyä. En ole itse keksinyt mitään syytä siihen, eli täytyy turvautua viisaampien apuun...

Mitään isoja vuotoja ei näy, joistain paikoista tietysti vähän tihkuttaa, mutta ei paljon. Mäntien ja sylinterien kulumiseen en oikein usko, koska autolla on ajettu vain 166tkm, eli saabin koneeksi sisäänajettu. Eikä moottori edes savuta.

Jostain venttiilien ohjureista saattaa ilmeisesti myös öljyä kulua vai kuinka? Mistä sen tunnistaa? Koneesta kuuluu etenkin kylmänä hieman epämääräistä rahinaa/naputusta, ei kovaa, mutta kuitenkin. Miten lie se vaikuttaa asiaan?

Olisin erittäin kiitollinen jos joku osaisi neuvoa. Saba on muuten hyvässä iskussa, joten harmittaa tämmöinen vaiva :( .
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tarkista, pelaako huohotus. Tai oikeestaan, mihin nuo 16V koneet huohottaa?

Ja eikai nää Saabit pahemmin öljylle haise. Ja on kyllä aika runsasta syöntiä. Itsellä menee koko 4 litran öljytömppö per öljynvaihtoväli. Vaihtelen 5000 kilsan välein, kone ottaa sen 3,5 litraa ja loppu 0,5 litraa lisään siinä vähän ennen ku vaihdan öljyt. Kerran pari olen ajanut kymppitonnin samoilla öljyillä kesä aikaan ja reilun litran on pitänyt lisätä. Maksimissa yritän pitää.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

dimebak kirjoitti:Tarkista, pelaako huohotus. Tai oikeestaan, mihin nuo 16V koneet huohottaa?

Ja eikai nää Saabit pahemmin öljylle haise. Ja on kyllä aika runsasta syöntiä. Itsellä menee koko 4 litran öljytömppö per öljynvaihtoväli. Vaihtelen 5000 kilsan välein, kone ottaa sen 3,5 litraa ja loppu 0,5 litraa lisään siinä vähän ennen ku vaihdan öljyt. Kerran pari olen ajanut kymppitonnin samoilla öljyillä kesä aikaan ja reilun litran on pitänyt lisätä. Maksimissa yritän pitää.
Onkos sulla sit mikä moottori sabassa ku noin tiheeseen vaihat öljyjä?

Turbossa suositus 7500km ja ruiskuissa tais olla reilu 10 000km.

Meilläkin kerran lipsahti 9000 2.3turbolla melkein 15 000km
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Eipä niiden venttiilinvarren kumien tarvii olla 16-venaisessa edes pahassa kunnossa, niin alkaa öljyn kulutus tuntumaan. Onhan niitä kumeja tulpamäärä vuotamassa, kuin 8-venttiilisessä. Isäukon 900S söi tuossa välillä 1litraa/1000km, eikä se erityisemmin savuttanut. Siihen vaihdettiin kunnon öljyt ja suodatin, niin kulutus putosi. Saattaisi olla kuitenkin venttiilinvarren kumien vaihto tulossa. Turbo on huollon mukaan ehjä.

Isäukko oli vaan lisäillyt öljyä sitämukaa, kun se kuluu ja väitti öljyn olevan ihan hyvää... Että näin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

900aero-84 kirjoitti:
dimebak kirjoitti:Tarkista, pelaako huohotus. Tai oikeestaan, mihin nuo 16V koneet huohottaa?

Ja eikai nää Saabit pahemmin öljylle haise. Ja on kyllä aika runsasta syöntiä. Itsellä menee koko 4 litran öljytömppö per öljynvaihtoväli. Vaihtelen 5000 kilsan välein, kone ottaa sen 3,5 litraa ja loppu 0,5 litraa lisään siinä vähän ennen ku vaihdan öljyt. Kerran pari olen ajanut kymppitonnin samoilla öljyillä kesä aikaan ja reilun litran on pitänyt lisätä. Maksimissa yritän pitää.
Onkos sulla sit mikä moottori sabassa ku noin tiheeseen vaihat öljyjä?

Turbossa suositus 7500km ja ruiskuissa tais olla reilu 10 000km.

Meilläkin kerran lipsahti 9000 2.3turbolla melkein 15 000km
Ihan B-mallin kaasari. Täällä Lapissa tulee ajettua kovilla pakkasilla paljon imu päällä --> sotkee jonkun verran öljyjä. Nuo kymppitonnin lipsahdukset on tullu kesäisin, kun ei tarvi ajaa imu päällä. Ja lisäksi luulin, että mun Saban kone kulunu, joten vaihdoin sen takia öljyjä. Konerempassa sitten ilmeni, että ei siellä ole mitään kulumia. Jakopää piti vain ***tanan lujaa ääntä. Siitä jäi kans tuo, että vaihdan öljyt 5000 kilsan jälkeen. Ja ainakin eräs tuttu huoltamoyrittäjä tykkää, kun vaihdan öljyt tiheään, käyn hänen mittarillaan tankkaamassa, useasti käyn päiväkahvit siellä juomassa ja kruununa koko hommalle, pidän takalasissa tarraa "Neste Erottaja, Rovaniemi".
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

Jos ja kun autosi moottori on 2.1 16V, niin siinä se syy on. Minulla on ollut Saabeja pitkä liuta ja AINOA, joka on kuluttanut öljyä oli tuo -92 mallinen 2.1 litrainen. Kaupungissa kaikki sujui ok, mutta kun vetäisi maantielle niin johan alkoi maistumaan. 800 km maantielenkki vei tikun pohjaan. Auto ei savuttanut, pakokaasuarvot olivat hyvät, veto puhdasta ja terhakkaa ja peli kaikin puolin kunnossa. Omassani oli kilometrejä silloin 240tkm.

Sinunkin koneeseesi on luultavasti vaihdettu takuuna sisuskalut niiden teflonpinnotteisten mäntien tilalle, mutta jos ei ole niin sitten olet pississä, tai euroissa, ihan miten vaan.

Tuon 2.1 litraisen tyyppivikana on suuri öljynkulutus joissakin yksilöissä, syytä ei vielä kukaan ole osannut sanoa, ei edes "omakorjaajani" joka 30-vuoden kokemuksella Saabeista vain kohautti olkapäitään ja sanoi, ettei asiaa ikinä tutkittu kunnolla, vaihdettiin vain puoli konetta takuuna.

Hyvässä lykyssä homma toimii vain lisäämällä sen 1litran/1000 km. Vaihda koneeseen Neste 10w-30 mineraalit ja lisäile sitä, niin ei maksa paljoa. Vaihto töineen ja suodattimineen 22 euroa :P

Ai niin, omastani kuului myös sellainen ikävä kalkatus kylmänä hieman liian kauan, ja sen takia sen pois vaihdoinkin ennenkuin alkoi oikeasti maksamaan. En ole kysynyt joutuiko uusi omistaja tekemään minkälaatuista remonttia.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Jos ja kun autosi moottori on 2.1 16V, niin siinä se syy on

Njoo eiköhän jo katkaista näiltä huhuilta siivet. Jos muutamassa ensimmäisessä 2.1 koneessa oli teflonipäällysteiset männät se ei tarkoita sitä, että kaikki olis jotenkin viallisia. Lohko on sama kun 2.0 koneessa. Se on vain porattu vähän isommaksi.

Mulla meni kanssa jonkinverran öljyä, mutta vaihdoin venttiilikopan tiivisteet ja vuoto ainakin väheni selvästi :D
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Ei tosiaan tarvi olla suurta vikaa, että öljyä menee. Velimiehen autoon aikanaan vaihdettiin vaihdelaatikko ja samassa remontissa rupesi öljyä kulumaan. Viikon aikana (n.500km) sitä meni noin litran verran ja kun hommaa ruvettiin tutkimaan niin vika löytyi sormikireyteen kiristetystä öljypropusta ;)

Avossa taas minulla kului öljyä ihan riittävästi (n.1litra/1000km) ja kulutus loppui kun sain venttiilikopan tiiviiksi. Missään vaiheessa ei juurikaan haissut öljylle, mutta auto kyllä paikkansa merkkasi.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
jajamies

Viesti Kirjoittaja jajamies »

Kiitoksia kaikille neuvoista. Tuntuu olevan monta eri mahdollisuutta tuohon öljyn kulutukseen. Kenties se mullakin monen asian summa. Tiivisteet vuotaa vähän, venttiilien ohjurikumit vähän ja niinedespäin. Kyllähän siitä rupeaa äkkiä sitä kertymään. Täytyy ruveta tutkimaan tilannetta ja vaihtaa ainakin ne ohjurikumit. Katsoo sitten sen jälkeen tarviiko vielä jotain muuta...
Saabi C900
"Saabisti"
Viestit: 351
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saabi C900 »

Se kylmänä kalkatus on tietääkseni ihan 2.1: sen "ominaisuus".
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Se kylmänä kalkatus on tietääkseni ihan 2.1: sen "ominaisuus".
Kyllähän kaikki saabit vanhemmiten kalkattaa kun hydrauliset painimet naputtaa kylmänä. Asiaa on käsitelty tälläkin foorumilla aikalailla.
Saabi C900
"Saabisti"
Viestit: 351
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saabi C900 »

Tuolla kalkatuksella en kyllä tarkoittanut ventiilien naputusta, 2.1:llä vain on sellainen ominainen "dieselmäinen" tyhjäkäynti kunnes hieman lämpenee.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Saabi C900 kirjoitti:Tuolla kalkatuksella en kyllä tarkoittanut ventiilien naputusta, 2.1:llä vain on sellainen ominainen "dieselmäinen" tyhjäkäynti kunnes hieman lämpenee.
Olen ollut todistamassa erään 2.1 yksilön kalkatusta. Se oli tosiaan vähintäänkin huomiota herättävää, en uskaltaisi ostaa sellaista ääntä pitävää autoa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Saabi C900 kirjoitti:Tuolla kalkatuksella en kyllä tarkoittanut ventiilien naputusta, 2.1:llä vain on sellainen ominainen "dieselmäinen" tyhjäkäynti kunnes hieman lämpenee.
Kaverin yli 500tkm ajettu turbotonnari kalkattaa myös ja karkea moottorin ääni. Männät kuluu ja sieltä tulee ääntä... Niinpähän nuo samantapaiset äänet alkaa kuulumaan munkin 900i 348tkm ajetusta koneesta. Pitäis joskus äänittää äitimuorin 405pösön moottorin ääntä ja laittaa nettiin (tosi rumalla ja karkealla äänellä käyvä 1.8 ruiskumoottori). Loppuis nää "pikkujutuista" valittamiset. :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Subonaattori
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 18:49
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Subonaattori »

Mertmi kirjoitti:
Saabi C900 kirjoitti:Tuolla kalkatuksella en kyllä tarkoittanut ventiilien naputusta, 2.1:llä vain on sellainen ominainen "dieselmäinen" tyhjäkäynti kunnes hieman lämpenee.
Kaverin yli 500tkm ajettu turbotonnari kalkattaa myös ja karkea moottorin ääni. Männät kuluu ja sieltä tulee ääntä... Niinpähän nuo samantapaiset äänet alkaa kuulumaan munkin 900i 348tkm ajetusta koneesta. Pitäis joskus äänittää äitimuorin 405pösön moottorin ääntä ja laittaa nettiin (tosi rumalla ja karkealla äänellä käyvä 1.8 ruiskumoottori). Loppuis nää "pikkujutuista" valittamiset. :D
Täysin samaa mieltä!
ylipaine=ylivoimaa!
SAAB 9-5 Wagon Automatic BioPower MY02
#2269
Vastaa Viestiin