kädetön kysyy

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
taunu
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Marras 13, 2004 15:39
Paikkakunta: Kuusa

kädetön kysyy

Viesti Kirjoittaja taunu »

Miten käytännössä toimii jarrurummun ulosvetäjä?
En oo moista ikuna käyttäny,enkä muuten livenä nähny!
Nyt semmosta tarttis.
Kun kinastelet idiootin kanssa...pidä huoli ettei hän tee samoin!

Saab 9000 2.3t jubilee -97
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Re: kädetön kysyy

Viesti Kirjoittaja himmee »

taunu kirjoitti:Miten käytännössä toimii jarrurummun ulosvetäjä?
En oo moista ikuna käyttäny,enkä muuten livenä nähny!
Nyt semmosta tarttis.
Aina on rummut lähteny ilman vetäjiä..mutta mihin sää semmosen tarviit?

Väärä palsta kenties?
VW transporter 2.5tdi vm.99
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8094
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

eipä ne

Viesti Kirjoittaja mestari »

eipä ne jarrurummut aina lähde ilman ulosvetäjää,esim sorvari 70 luvulla sorvatessaan napoja ajoi satasen pari paksuksi sen kaulan niin mites otat?
joskus on tiukassa ulosvetäjälläkin ottaessa.
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Re: eipä ne

Viesti Kirjoittaja himmee »

mestari kirjoitti:eipä ne jarrurummut aina lähde ilman ulosvetäjää,esim sorvari 70 luvulla sorvatessaan napoja ajoi satasen pari paksuksi sen kaulan niin mites otat?
joskus on tiukassa ulosvetäjälläkin ottaessa.
Noh mulla on ollut äärimmäisen hyvä säkä :wink:
VW transporter 2.5tdi vm.99
petromies
"Viggen"
Viestit: 658
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja petromies »

Turha oli Amazonista jarrurumpuja ilman ulosvetäjää yrittää irrottaa. Ulosvetäjässä on n. 12mm vahvaa rautaa oleva levy jossa pyöränpultteihin sopiva reijitys. Keskellä sitten isompi reikä johon hitsattuna jämerä tiheäkierteinen mutteri ja siinä sopiva pultti (20-25mm vahva),
Levy pyöränpulteilla kiinni ja keskellä olevaa pulttia kiristetään jolloin se kiskoo rummun irti.
Tätä tarvitaan myös vanhemman mallin 99:n etulevyn irroituksessa jos levyistä ruvetaan puhumaan...
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ööö... tuota eikö noi 99:n laikat lähde "takakautta" pois vai tarkoititko niitä joissa on käsijarru jarrukengillä etulaikan sisällä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Saippualaatikko
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Pe Kesä 03, 2005 11:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Saippualaatikko »

petromies kirjoitti:Ulosvetäjässä on n. 12mm vahvaa rautaa oleva levy jossa pyöränpultteihin sopiva reijitys.
Pala peltivannetta toimii tässä mainiosti.
Se mikä taidoissa hävitään, se jääräpäisyydessä voitetaan.
petromies
"Viggen"
Viestit: 658
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja petromies »

Ööö... tuota eikö noi 99:n laikat lähde "takakautta" pois vai tarkoititko niitä joissa on käsijarru jarrukengillä etulaikan sisällä.
Niimpa niin, muisti pätkii jo. Ei tarvi ulosvetäjää levyn irrotukseen vaan vetonivelen irrotukseen 75-81. Lähteehän se moukarillakin mutta vetäjällä hillitymmin...
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

petromies kirjoitti:Ööö... tuota eikö noi 99:n laikat lähde "takakautta" pois vai tarkoititko niitä joissa on käsijarru jarrukengillä etulaikan sisällä.
Niimpa niin, muisti pätkii jo. Ei tarvi ulosvetäjää levyn irrotukseen vaan vetonivelen irrotukseen 75-81. Lähteehän se moukarillakin mutta vetäjällä hillitymmin...
Vetonivelen? Eikai siihen mitään käsivoimia suurempaa tarvita vai?
VW transporter 2.5tdi vm.99
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja sarka »

himmee kirjoitti:Vetonivelen? Eikai siihen mitään käsivoimia suurempaa tarvita vai?
Eipä ainakaan meikäläisten saboista käsin lähtenyt :o
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ei se murros noista vanhemmista 75-81 lähde "käsin vetämällä". Rakenne on niin erilainen. Ensinnäkin vanhassa laakeri on puristussovituksella vetoakselissa kiinni. Toiseksi napakappale on puristussovituksella vetoakselin boorissa. Melkoisen hankala rakenne. Uudempiin tehneet paljon fiksumman.

Jos vaihtaa murroksen, menee pyöränlaakeri vaihtoon samalla. Siksi itekään en ole vielä vaihtanut murrosta, kun pyöränlaakeri on vielä ihan ok. Murros raplattaa jyrkissä käännöksissä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin