og900T16, pätkii

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Jarmo
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 17:45
Paikkakunta: Oulu

og900T16, pätkii

Viesti Kirjoittaja Jarmo »

OG900 T16, -84 Alkoi pätkimään kuormitatteassa aluksi yli 3000r/min ja myöhemmin myös pienemmillä kierroksilla, kunnes jopa liikkeellelähtö alkoi tuottamaan paikoitellen vaikeuksia.

Ensin vaihdoin puolan ja virranjakajan väliseen sytytys johtimen, jonka jälkeen toimi moitteettomasti muutama kilometri, kunnes tuli lakko. Viranjakajan keskikontakti oli irronnut ja rikkonut pyörijän. Nyt olen vaihtanut kaikki sytytysjohtimet, virranjakajan kaneen ja -pyörijän. Kävi normaalisti 5 metriä, kunnes ei enää inahdakkaan.

Sen verran on pakkasta ulkona että haluaisin hyviä vinkkejä mistä lähteä etsimään vikaa.

- Tulppien ympärillä on vähän öljyä, valunut venttiilikopasta. Onko tässä läpilyönti mahdollisuus?
- Aluksi vika liittyi selvästi kuormitukseen, pienellä kaasulla moottori kävi pätkimättä, kunnes lisäsi kaasua. Konetta pystyi kierrättämään maksimi kierroksille pintakaasulla, mutta kaasua lisättäessä alkoi pätkiminen. Viittaako APC järjestelmään?
- Miten tarkistaa puola?
- Miten tarkistaa sytytyksen ohjaus yksikkö?

t. Vinkeistä kiitollinen.
Jarmo
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Hmm, ei varmaankaan liity tähän, mutta tuosta rikkoutuneesta pyörijästä tuli mieleen että onhan kone kunnolla kiinni etupäästä?

Itsellä kävi joskus niin, että liikkeellelähdettäessä kone nousi ylöspäin ja virranjakajan kansi osui konepeltiin. Seurauksena oli pyörijän hajoaminen. Pyörijöitä meni kolme ennekuin keksittiin missä vika on. Mystiseksi homman teki se, että virranjakajan kansi palautui aina paikalleen, joten vikaa ei nähnyt päältäpäin.

Vika oli moottorin etummaisessa tukikumissa ja pultissa.
Jarmo
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 17:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarmo »

Nyt vian jäljitys olisi virranjakajalle tulevassa johtimessa, joka näyttää saaneen siipeensä. Myös pyörijän muovipalasia voinee olla jakajan sisällä.

Onko jakaja purettavissa?
Virranjakajalle tulevassa johtimessa lienee kaksi napaa ja häiriö suojaus. Mikä tieto tulee tätä kautta jakajalle?
Jarmo
Jarmo
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 17:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarmo »

HALL anturi. Missä sijaitsee, ja miten testata kunto?

vm. 85 kaasarikoneinen 900 saa toimia osien luovuttajana kun etsin vikaa. Käykö siitä esim tämä HALL anturi, entä sytytyksen ohjain yksikkö?
Jarmo
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jarmo
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 17:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarmo »

Olen nyt mitannut oheiden mukaisesti sytytyksenohjainyksikön, puolan, hall anturin ja johdotukset. Ainoat erot löytyivät puolasta ja Hall jännitteestä.

Puolan sytytys johtimen ja napojen 1 ja 15 välinen resistanssi oli ~6,3kOhm kun se olisi ohjeiden mukaan pitänyt olla 7-8kOhm.

Hall anturilta tulee jännite ~0,06V-8,3V. Ohjeen mukaan se pitäisi olla alle 0,4V ja yläarvo 3V tai enemmän. Ohjain yksikön napojen 5 ja 3 väilillä on on jännite 11,3V ja ohjeen mukaan se pitäisi olla 7,5V. Hall tieto näyttää olevan kunnossa.

Tulpille tulee näkyvä kipinä mutta ei ilmeisesti ole riittävän vahva että voisin käyttää ennakon säätö mittaria.

Taitaa olla puola sitten rikki?
Jarmo
Jarmo
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 17:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarmo »

Jos tuon puolan joutuu vaihtamaan niin ois varmaan sama vaihtaa perempaan malliin. Olen kuullut jostain "suurteho sytytyspuolista", millaisia kannattaa tähän Saabiin vaihtaa?
Jarmo
Vastaa Viestiin