jousenpuristin
jousenpuristin
Haulla jo kokeilin erilaisilla hakusanoilla, mutta en löytänyt. Muistelin joskus täällä jonkun esittäneen, että miten saa hyvän jousenpuristimen ja mitä siinä täytyy ottaa huomioon? Omatekoista puristinta ei kuitenkaan ole mahdollisuuksia tehdä saatikka hitsata/modifioida valmiita puristimia.
Eli tarkoitus olisi hankkia jousenpuristin etujousien vaihtoon.
Sisäpuolinen puristin ei vissiin oikein toimi?
Onko tämän sivun kuvassa näkyvä puristin saabin puristin?
http://www.cc.jyu.fi/~esjuny/saab/900Aero_alusta.htm
Täältä löytyy taas tuommoinen hydraulinen jousenpuristin:
http://www.powerplustools.fi/putkentaivutus.htm
Täytyy vielä soittaa saabille, että paljon heidän puristin maksaa ja kiertää lähikaupat, että minkätyyppisiä puristimia löytyy.
Eli onko puristimen oltava ulkopuolinen ja mitä muuta täytyy ottaa huomioon, että löytäisi puristimen, jolla homma kohtuu helpolla sujuisi. Jouset on pakko vaihtaa itse, kun muistui taas mieleen, että miksi en ennenkään ole käyttänyt autokorjaamoita (kolmen viikon jonot täällä pääkaupunkiseudulla ja muu hankaluus auton viemisessä ja hakemisessa työpäivän aikana..)
Eli tarkoitus olisi hankkia jousenpuristin etujousien vaihtoon.
Sisäpuolinen puristin ei vissiin oikein toimi?
Onko tämän sivun kuvassa näkyvä puristin saabin puristin?
http://www.cc.jyu.fi/~esjuny/saab/900Aero_alusta.htm
Täältä löytyy taas tuommoinen hydraulinen jousenpuristin:
http://www.powerplustools.fi/putkentaivutus.htm
Täytyy vielä soittaa saabille, että paljon heidän puristin maksaa ja kiertää lähikaupat, että minkätyyppisiä puristimia löytyy.
Eli onko puristimen oltava ulkopuolinen ja mitä muuta täytyy ottaa huomioon, että löytäisi puristimen, jolla homma kohtuu helpolla sujuisi. Jouset on pakko vaihtaa itse, kun muistui taas mieleen, että miksi en ennenkään ole käyttänyt autokorjaamoita (kolmen viikon jonot täällä pääkaupunkiseudulla ja muu hankaluus auton viemisessä ja hakemisessa työpäivän aikana..)
Käyt hankkimassa varaosaliikkeestä noin kympillä parilla jousipuristimet. Sellaiset pareittain myytävät ulkopuoliset puristimet ovat ihan kelvolliset. Voidaan käyttää kiintoavaimella tai 1/2'' räikällä.
Edit:
Tällaiset: Biltema
Edit:
Tällaiset: Biltema
Saab 96 vm. -63 PR/HA Kaksitahtinen sen olla pitää!
#2028 Elias Penttinen
#2028 Elias Penttinen
Suosittelen hankkimaan yksileukaiset puristimet, eli vai yksi koukku per jousen lenkki.
Eli ei tuollaista bilteman tuplaleukaista. Menevät epämääräisiin kulmiin ja vetävät kierteitäkin kiristäessä vinoon kun leuka on sivussa akselista. Näyttävät sitten kiristettäessa irvistivänkin epämiellyttävästi (ja ponnahtavan kohta silmille).
Tuon hydraulisen puristimen rakenne on kyllä ihan kiva, mutta sopii paremmin irtonaiselle McPhersson-tolpalle. Sylinteriä voi olla hankala saada navan viereen/pyöräkoteloon, myös takajuosissa voi tulla hommaa jos sitä siellä välttämättä haluaa käyttää (mielummin tukivarren etummainen kiinnike auki jne...). Hintakin satunnaiseen käyttöön vähän kallis.
Eli ei tuollaista bilteman tuplaleukaista. Menevät epämääräisiin kulmiin ja vetävät kierteitäkin kiristäessä vinoon kun leuka on sivussa akselista. Näyttävät sitten kiristettäessa irvistivänkin epämiellyttävästi (ja ponnahtavan kohta silmille).
Tuon hydraulisen puristimen rakenne on kyllä ihan kiva, mutta sopii paremmin irtonaiselle McPhersson-tolpalle. Sylinteriä voi olla hankala saada navan viereen/pyöräkoteloon, myös takajuosissa voi tulla hommaa jos sitä siellä välttämättä haluaa käyttää (mielummin tukivarren etummainen kiinnike auki jne...). Hintakin satunnaiseen käyttöön vähän kallis.
Omat kokemukset on sellasia että 1-leukaset on noista tarvikkeista parempia.
Hyvä olisi lisäksi olla noita enempi kuin kaksi kun se viimeinen kierros tahtoo jäädä pitkäksi.
Pulttipää on parempi jättää ylös vaikka onkin hankalempi kiristää niin tällöin ei tarttee maalata ja massata koteloita uusiks.
Jos haluu räikkää tai paineilmapyssyy käyttää niin sitten tarttis toiseenkin päähän hitsata vääntiöpää.
Tuollanen eskin kuvissa näkyvä olisi tosi kätevä mutta taitaa olla melko kallis.
Hyvä olisi lisäksi olla noita enempi kuin kaksi kun se viimeinen kierros tahtoo jäädä pitkäksi.
Pulttipää on parempi jättää ylös vaikka onkin hankalempi kiristää niin tällöin ei tarttee maalata ja massata koteloita uusiks.
Jos haluu räikkää tai paineilmapyssyy käyttää niin sitten tarttis toiseenkin päähän hitsata vääntiöpää.
Tuollanen eskin kuvissa näkyvä olisi tosi kätevä mutta taitaa olla melko kallis.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Ok, kiitoksia vinkeistä ja kuvailuista. Nyt vasta hahmotin, että mikä on ongelmana noissa perus ulkopuolisissa puristimissa. Aiemmista aiheista ymmärsin vain, että on jokin ongelma noiden perusvehkeiden kanssa ja sen vuoksi tuntui epävarmalta ja tuli tunne, että on välttämätöntä olla jokin modifioitu tai järeämpi malli.
Eli kiristysmutteri ylöspäin ja kiintoavaimella kireälle. Eiköhän tuo onnistu, kun ei ole kiire mihinkään.
Lainaan tuommoisia työkavereilta ja vaihdan viikonloppuna jousilautaset ja samalla jouset.
Täytyy vielä motonetista käydä ettimässä jokin pallonivelen nostin, jos vaikka samalla nekin vaihtaisi..
Eli kiristysmutteri ylöspäin ja kiintoavaimella kireälle. Eiköhän tuo onnistu, kun ei ole kiire mihinkään.
Lainaan tuommoisia työkavereilta ja vaihdan viikonloppuna jousilautaset ja samalla jouset.
Täytyy vielä motonetista käydä ettimässä jokin pallonivelen nostin, jos vaikka samalla nekin vaihtaisi..
Samaa mieltä.f-19 kirjoitti:Suosittelen hankkimaan yksileukaiset puristimet, eli vai yksi koukku per jousen lenkki.
Eli ei tuollaista bilteman tuplaleukaista. Menevät epämääräisiin kulmiin ja vetävät kierteitäkin kiristäessä vinoon kun leuka on sivussa akselista. Näyttävät sitten kiristettäessa irvistivänkin epämiellyttävästi (ja ponnahtavan kohta silmille).
Pari viikkoo sitte vaihdettiin madallusjouset ja tuli samat ajatukset noilla bilteman puristimilla.
No kun ton satkun etujousen saa pois niin uuden laitto on helppoo ....
Menee melkein kun vähän tyrkkää siinepäin.


9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
9-5 2,3T aero -06
VAIHTAREITA:
Voi saada lisää tilaa jos irroittaa iskarin toisesta päästä?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... mavalmiste
http://www.saabismionsairaus.net/galler ... m94&id=aap
tämä vastaa saabin orkkista periaatteessa, kuvasta tosin puuttuu sellaiset käpälät jotka pannaan jousen alle.
http://popeye.rty.nu/2003/sankning.htm
Henrikki linkissä väittää, että madalletut jouset saa paikoilleen yksinkertaisesti irroittamalla iskari ja laskemalla tukivarsi ihan alas ja hallitunkilla tukivarren alta ylös, eli ilman puristimia, mutta vakiot ovat siihen liian pitkiä. Menisköhän jos vähän puristaa niitä kasaan jousipuristimilla?
Noi haratsuissa myytävät vakiopuristimet on oikeestaan käypäsiä vaan Phersson- jousille eli Pherssonien jouset kun puristellaan autosta irroitettuna kasaan niin kierrekaralle on tilaa, koska sen voipi panna kummin päin tahansa ( siis liukukoura/ kierteellä liikutettu koura suhteessa vääntökaran tappiin). Mutta 900: ssa, kun se vieteri pitää saada läjään jo siellä autossa, on se haitta, että väätiö on jätettävä ylös ( kun ne penteleet nyt on satuttu niin päin valmistamaan) ja siksi ei saa tarpeeksi ylhäältä kiinni ja lisäksi sillä ei sovi kuin lenkkiavaimella kiertämään , (hölmö 21 mm avainkoko vielä lisäksi)
Mutta kun laikkaa sen vääntiön irti ( ja jättää vaan jotain 4--5 mm kannaksi, pyöristää kulmat ), ja sitten hitsaa sen irrotetun vääntiön sinne toiseen päähän , niin pelittää vähän paremmin. Istuta suht suoraan , niin helppo käyttää iskukoneellakin.
Erikoismutterikaupasta voi vielä hakea HV- pulttien aluslevyjä sinne ylimpään väliin ( Hoch Verspannung eli kitkaliitospulttien) , ne kun ovat vähän kovempaa rautaa, ei leikkaa niin pahasti metallipinnat toisiinsa eli saattaa olla siis kevyempi kiertää ruuvia.
Tällä modauksella toimivat satkussakin , saa puristimet melkein vastakkain jouselle ja paljon helpompi kiertää ruuveja, pulttikonekin mahtuu.
On mullakin näköjään toinen jousen alalautanen tossa -91 mallissa jo mätä, ei vaan katsari hokannu syssyllä.
Eli puristimelle käyttöö löytyy. parhaat olisi tietysti korjamotyökalut, mutta.......jos ei oo.
Tosin noitten etujousien kaa on sellaista puljaamista , jotta melkein kantsii mennä pummaamaan merkkikorjaamokaluja lainaan.
Takajouset irtoo ihan vapaasti kun vaan laskee taka- akselin riittävästi, tarkkaile jarru- ja bensaputkia!!! ettei akseli roiku niiden varassa.
Voi saada lisää tilaa jos irroittaa iskarin toisesta päästä?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... mavalmiste
http://www.saabismionsairaus.net/galler ... m94&id=aap
tämä vastaa saabin orkkista periaatteessa, kuvasta tosin puuttuu sellaiset käpälät jotka pannaan jousen alle.
http://popeye.rty.nu/2003/sankning.htm
Henrikki linkissä väittää, että madalletut jouset saa paikoilleen yksinkertaisesti irroittamalla iskari ja laskemalla tukivarsi ihan alas ja hallitunkilla tukivarren alta ylös, eli ilman puristimia, mutta vakiot ovat siihen liian pitkiä. Menisköhän jos vähän puristaa niitä kasaan jousipuristimilla?
Noi haratsuissa myytävät vakiopuristimet on oikeestaan käypäsiä vaan Phersson- jousille eli Pherssonien jouset kun puristellaan autosta irroitettuna kasaan niin kierrekaralle on tilaa, koska sen voipi panna kummin päin tahansa ( siis liukukoura/ kierteellä liikutettu koura suhteessa vääntökaran tappiin). Mutta 900: ssa, kun se vieteri pitää saada läjään jo siellä autossa, on se haitta, että väätiö on jätettävä ylös ( kun ne penteleet nyt on satuttu niin päin valmistamaan) ja siksi ei saa tarpeeksi ylhäältä kiinni ja lisäksi sillä ei sovi kuin lenkkiavaimella kiertämään , (hölmö 21 mm avainkoko vielä lisäksi)
Mutta kun laikkaa sen vääntiön irti ( ja jättää vaan jotain 4--5 mm kannaksi, pyöristää kulmat ), ja sitten hitsaa sen irrotetun vääntiön sinne toiseen päähän , niin pelittää vähän paremmin. Istuta suht suoraan , niin helppo käyttää iskukoneellakin.
Erikoismutterikaupasta voi vielä hakea HV- pulttien aluslevyjä sinne ylimpään väliin ( Hoch Verspannung eli kitkaliitospulttien) , ne kun ovat vähän kovempaa rautaa, ei leikkaa niin pahasti metallipinnat toisiinsa eli saattaa olla siis kevyempi kiertää ruuvia.
Tällä modauksella toimivat satkussakin , saa puristimet melkein vastakkain jouselle ja paljon helpompi kiertää ruuveja, pulttikonekin mahtuu.
On mullakin näköjään toinen jousen alalautanen tossa -91 mallissa jo mätä, ei vaan katsari hokannu syssyllä.
Eli puristimelle käyttöö löytyy. parhaat olisi tietysti korjamotyökalut, mutta.......jos ei oo.
Tosin noitten etujousien kaa on sellaista puljaamista , jotta melkein kantsii mennä pummaamaan merkkikorjaamokaluja lainaan.
Takajouset irtoo ihan vapaasti kun vaan laskee taka- akselin riittävästi, tarkkaile jarru- ja bensaputkia!!! ettei akseli roiku niiden varassa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Jousipuristimiksi ei kannata ostaa kuin ne halvat Bilteman puristimet. Vakioetujousissa niitä tarvii irroittaessa, Lesjöt menee alle ilman. Takana vakiot lähtee ilman puristimia ja madaltavat saa alle myös ilman. Tässä käytin korvaavuusjousina lesjöjä, koska tuntuu siltä että niitä sinne ainoastaan asennetaan.
Ps. Korjaan kielioppivirheet huomenissa josko olen selvinnyt.
Ps. Korjaan kielioppivirheet huomenissa josko olen selvinnyt.

#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Normaalisti selvii kyllä.tfati kirjoitti:Onko kokemusta selviääkö etupäässä pelkän aurauskulman
tarkistuksella jos laittaa noi levsjööt-madallusjouset???
Camber muuttuu kyllä mutta urheilullisempaan suuntaan joten silläkään ei ole väliä.
Tuonkin tarkistaa kotikonstein melko helposti.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Siinä vaiheessa kun sulla on jouset irti niin herkistele varovaisesti noi ylätukivarren pultit, ettei tuu yllärii säädettäes.Sami kirjoitti:mulla on tiistaiksi varattuna aika ohjauskulmien säätöön. Korjaajan kanssa oli puhetta, että mitataan kaikki muutkin kulmat ja otetaan tarvittaessa levyjä pois tai lisätään..
Sen vuoksi ois tuossa viikonloppuna hyvä saada noi jouset ja kaikki muukin mukana helposti vaihtuva vaihdettua.

Haulla kannattaa camber-jutustelut kattoo kun ohjearvot ei välttämättä ole sitä mitä haetaan madalluksen myötä.
Tuossa ylätukivarren pultteja herkistellessä on hyvä kattoo myös niiden puslat ja tietenkin kaikki pallonivelet.
Hyvä siitä tulee!
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992