Etujarru palat

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Reetu

Etujarru palat

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Käsijarru eteen satulaan jarrupalojen vaihto.
Toinen puoli onnistui heittämällä , toinen ei , sillä uusi pala ei mene paikoilleen , vaikka mäntää pyörittää sisään , männän puolelle menee , mutta vastakkaiselle puolelle ei.
Mikä mättää, miten saa mahtuun palan paikoilleen , ettei jää laahaamaan?
Djjules
"Turbo"
Viestit: 270
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 15:11
Paikkakunta: UK

Viesti Kirjoittaja Djjules »

jaa-a, mulla on kyllä oiennu satkussa ihan paksun meisselin avulla rako tarpeeksi suurelle. Saattaa tarvita pientä sepitystä ;)
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Levitin meisselillä ja pala meni paikoilleen, mutta pikku ajolenkin jälkeen oli levy punainen , eli laahasi tosi pahasti.
Tarttee ilmeisesti katsoa vaihto satula?
Djjules
"Turbo"
Viestit: 270
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 15:11
Paikkakunta: UK

Viesti Kirjoittaja Djjules »

niin ja olihan se mäntä varmasti pohjassa, muutenhan joko palat on liian leveät...

Siis eikös satula ole sama kun satkussa, jos ei, niin unohda tämä?

jos männästä kierteet menny, niin eihän siinä ole kun satulan vaihto edessä.
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
petromies
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja petromies »

Sisempi mäntä (joka vaikuttaa ulompaan palaan) vaikuttas jumittuneen. Ota ulompi pala pois ja jarrupalaa palaa painavan raudan ja levyn väliin iso meisseli tai rengasrauta. Kaveri painaa jarrupoljinta rauhallisesti vaikka kerran jolloin paininraudan pitäisi liikkua lähemmäs levyä. Poljin ylös ja rengasraudalla (saa olla kaksikin) väännät paininraudan kauemmas levystä. Tuota liikettä muutaman kerran. Jos ei ala toimia kunnolla sylinteri pois, puhdistus ja uusilla kumeilla kasaan.
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

jep jep...takkusin tuommosen ongelman kanssa ysiysi aikoihin ja ei siihen muu auttanut kuin ottaa satula irti ja tehdä kummit uusiks..
VW transporter 2.5tdi vm.99
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Eipä tuntunut onnistuvan , joten purku autosta vaihto satula vaan.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

eikös tuo ole se tyypillisin syy miksi tuollainen satula menee vaihtoon. mulla ollut sama ongelma melkein kaikissa yisyseissä, yhdestä satula ja mäntä avattiin ja puhdistettiin, sekin tietysti toimii. pitää punnita lompakon paksuus ja oma osaaminen, kummasta ammentaa :)

taitaa toi mun vesipumppuvikainen 99 cc olla ensimmäinen halpisostos jossa jarrut on olleet toiminnaltaan moitteettomat, suorastaan hämmästyttävän hyvät.

jossain suositeltiin ettei jarrupaloja ajettaisi ihan loppuun, ettei männän tarttis tulla niin ulos kolostaan -> säilyy mäntä pitempään hyvänä. tiedä sitten onko perää.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin