Takajarruputki poikki

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Jim Goose
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 21:08

Takajarruputki poikki

Viesti Kirjoittaja Jim Goose »

Tuossa kun tuli 900 i -87 hylky leimasta takajarrujen heikon tehon takia rupesin vaihtamaan uusia jarrulevyjä ja paloja. Levyt olivat aika finaalissa ja palat aivan jumissa satuloissa. Uudet Motonetin kilkkeet, levyt ja LucasGirlingin palat oikealle puolelle paikoilleen ja kävin polkemaan paloja kohti levyjä, pedaali painui hieman alas ja sihisevä ääni kuului alta. Jarrunestettä roiskui päin tankkia kovan putken ekan mutkan kohdalta, joka näytti jo hieman päältä päin hapertuneelta/syöpyneeltä ennen hommaan alkamista.
Tein vasemmalle puolelle saman operaation, sieltä palat lähtivät aika helposti ja uudet heebelit paikoilleen. Sen puolen putki piti paineet.
Toiselta puolelta valui putkesta nestettä, katkaisin putken ja käänsin mutkalle ettei kaikki valu pihalle ja siirrettyä autoa edes jonkin verran.

Kannattaa varmaan silti uusia molemmat putket. Onko uudet putket (Motonetin) valmiiksi taivutellut vai pitääkö ne itse taivutella muotoonsa? Kun ei aikaisemmin ole tullut moista tehtyä. Pitääkö kiinnikeet uusia samalla. Vinkkejä vastaanotetaan.
Nimim. ekaa kertaa jarruremontissa :?
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Takajarruputki poikki

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Jim Goose kirjoitti: Kannattaa varmaan silti uusia molemmat putket.
Ehdottomasti.
Jim Goose kirjoitti:Onko uudet putket (Motonetin) valmiiksi taivutellut vai pitääkö ne itse taivutella muotoonsa? Kun ei aikaisemmin ole tullut moista tehtyä. Pitääkö kiinnikeet uusia samalla. Vinkkejä vastaanotetaan.
Nimim. ekaa kertaa jarruremontissa :?
Ei ole valmiiksi taivuteltu. Kun ostat uusia putkia, niin muista ostaa myös uudet ilmausruuvit samalla, koska vanhat joutuu usein irrottamaan voimakeinoin.
#1970
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Juu, pitää taivutella itse. Kiinnikkeitä ei tarvitse uusia, siinä on muoviset kiinnikkeet, jotka ovat lähesi ikuiset. Taka-akselissa on peltiset pidikkeet, joiden kynsien alle nuo kiinnikkeet liukuvat putken suunnassa. Ruosteen määrästä riippuen nuo peltipidikkeet saattavat haluta irrota taka-akselista kun kampeat kiinnikkeitä liikkeelle. Voi joutua hitsaamaan pienellä pisteellä takaisin kiinni akseliin (vaikkei kai saisi).

Tuolla jotain juttua melkein aiheeseen liittyen:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=25370
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
PelleP
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 19:32
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja PelleP »

Jarruputket pitää ilmanmuuta kiinnittää taka-akseliin. Jos alkuperäiset muoviset kiinnityshelat hajoavat, hanki paitsi uudet tai ota pätkä sopivan halkaisijan kumiletkua, halkaise se auki ja pujota putken ympärille. Kiinnitys akselin kylkeen nippusiteellä. Täysin varma system, ja katsastajakin hyväksyy (miksei hyväksyisi?!)
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

ajatuskia:
on vissiin kahden laista putkea, kupari on niin pehmeää että voit taivutella ihan näpeillä, se toinen kait vaatisi vähän kättä pidempää, kun tossa on niin tiukkoja mutkia. Kokeile kaupassa. kun ostin sen lyhyemmän putken kuparia( joka ilmeisesti sinullakin siitä mutkasta petti, kun maali on vissiin taivuttaessa jo tehtaalla kärsinyt), niin minun haratsukaupan luettelossa oli väärä mitta, liian pitkä, kävin sitten sen lyhennyttämässä. Elikkäs siihenkin jos taivuttelee rautalankamallin, niin on pituus varma.
Se liitos taka- akselilla on aika kenkku.Jos availee sen liitoksen etukäteen niin sitten ainakin tietää saako ehjänä auki.

Se taka-akselin liitos on sen panhardin alla aika ikävästi, ainakin 14 mm ja 11 mm jarruputkiavaimet ovat välttämättömät ja 14 ja (15 mm jotkut tarvikkeet) kita- avaimet. minä tekaisin oikein 14 mm halkaistun hylsyn tuohon kohteeseen.
tee ensi vain toinen piiri valmiiksi, jos on vain 1 auto käytössä. jos tulee joku hama, niin 1 piirillä vielä kummasti ajelee :)
Ne putken pidikkeet ovat usein aika haperoita, varaa nippusiteitä väliaikaiseen kiinnitykseen.
8)
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Vastaa Viestiin