Takapään nosto? (jousitus)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Takapään nosto? (jousitus)

Viesti Kirjoittaja oju »

Olen hieman harmitellut laahaavaa takapäätä, autossa siis (900i -87). Takalokasuojan kaari on noin 4 cm alempana kuin etulokasuojan kaari. Myös silmämääräisesti etupää on korkeammalla kuin takapää. Roiskeläpät raapivat maata kevyesti kuormattuna ja tietyissä kohdissa peräkoukkukin voi raapaista maata kun noustaan ramppeja yms. Tarkoitus olisi nostaa takapäätä sen verran että roikeläpät eivät raapisi maata heti kun joku on takapenkillä ja perävaunun vetäminen onnistuisi. Myös tuo esteettinen puoli, takapään ei tulisi olla alempana, saisi olla kunnossa. Pelkästään jäykemmät jouset eivät auta esimerkiksi tuohon koukkuasiaan joten muutaman sentin nostokin olisi paikallaan.

Ei siinä mitään, onhan noita jousia kaupassa. Olen kuitenkin kauan sitten tehnyt takapään jousien vaihdon toiseen ysisataseen ja totesin ettei vaikutus ollut toivottu. Vaikutus olikin varsin vähäinen. Tällöin uudet jouset olivat motonetin 'vaunujouset'. Olikos tässä muitakin muuttujia mukana kuten ne jousien aluslevyt tms? Pitikös koko systeemiä kiertää vähän johonkin suuntaan? Nyt ei muistu mieleen.

Jos vanha jousi on saman mittainen kuin uusi niin tuskin se vaihto mitään auttaa ellei vanha ole selvästi kasassa. Onko näissä pituuksissakin eroja? Mikä olisi tarkoitukseeni sopiva jousi? Muita vinkkejä?

Otsikko on hieman harhaanjohtava, ei tässä mitään punaiseksi maalattua taka-akselia ole tarkoitus näyttää takanatulijoille vaan saada väsyneen oloinen takapää taas alkuperäiseen kuntoon :wink:
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Takapään nosto? (jousitus)

Viesti Kirjoittaja jus »

oju kirjoitti:Takalokasuojan kaari on noin 4 cm alempana kuin etulokasuojan kaari.
Takalokasuojan kaaren kuuluukin olla maasta mitattuna alempana kuin etukaaren. Mittaa etäisyys maahan kylkipokkauksesta, niin ongelmasi pieneni heti puolella.

Korkeudensäätöä voisi yritttää leikkaamalla roiskeläppäkumista tms. sopivat rinkulat jousien omien kumien kaveriksi sekä ylä- että alapäähän.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Takajousituksen ulosjoustovara on todella pieni! Eli ei voi oikein korottaa. Itseäkin harmittaa toi, mutta pakko se on vaan hyväksyä tyyppivikana/ominaisuutena. Laitoin "hieman vahvistetut" jouset ja on hyvät kevyellä kuormalla, mutta parikin henkee taakse niin alkaa jo antautua. Nyt laitoin ilmapussit taakse josko sillä saataisiin kuormankantokyky kohdilleen.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Takapään nosto? (jousitus)

Viesti Kirjoittaja oju »

jus kirjoitti:
oju kirjoitti:Takalokasuojan kaari on noin 4 cm alempana kuin etulokasuojan kaari.
Takalokasuojan kaaren kuuluukin olla maasta mitattuna alempana kuin etukaaren. Mittaa etäisyys maahan kylkipokkauksesta, niin ongelmasi pieneni heti puolella.
Mittaus on tehty hyviä menetelmiä käyttäen eli etupyörän ja lokasuojan reunan väliin mahtuu neljä sormea vaakasuoraan, takana vain kaksi. :D
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oju »

tema kirjoitti:Takajousituksen ulosjoustovara on todella pieni! Eli ei voi oikein korottaa. Itseäkin harmittaa toi, mutta pakko se on vaan hyväksyä tyyppivikana/ominaisuutena.
Minullakin on vähän tällainen tuntuma, tämä selittää myös sen mikseivät vaunujouset välttämättä muuta tilanne.

Mitä laki sanoo kumisista jousen välipaloista? Vaikuttavat teinivirityksiltä, ainakin ne metalliset nostimet on kielletty.
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

oju kirjoitti:
tema kirjoitti:Takajousituksen ulosjoustovara on todella pieni! Eli ei voi oikein korottaa. Itseäkin harmittaa toi, mutta pakko se on vaan hyväksyä tyyppivikana/ominaisuutena.
Minullakin on vähän tällainen tuntuma, tämä selittää myös sen mikseivät vaunujouset välttämättä muuta tilanne.

Mitä laki sanoo kumisista jousen välipaloista? Vaikuttavat teinivirityksiltä, ainakin ne metalliset nostimet on kielletty.
Ei kuullosta edes teiniviritykseltä..mielestäni ihan älytön keksintö....?
VW transporter 2.5tdi vm.99
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

oju kirjoitti:Mitä laki sanoo kumisista jousen välipaloista? Vaikuttavat teinivirityksiltä, ainakin ne metalliset nostimet on kielletty.
Kumisiin palikoihin ei ainakaan minun kohdallani ole katsastussetä puuttunut.

Saas nähdä puuttuuko metallisiin palikoihin... satkussa on takana kuormajouset ja ne saavat mielestäni auton kulkemaan kuin "käärmeen kusi erämaassa". Korjasin tilanteen Bilteman 5€ "alustasarjalla", enkä ajatellut ottaa palikoita pois nyt kun satku pitää katsastaa seisonnan loppuessa vapuksi.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

oju kirjoitti:Mitä laki sanoo kumisista jousen välipaloista? Vaikuttavat teinivirityksiltä, ainakin ne metalliset nostimet on kielletty.
Tässä nyt ei varmaan tarkoitettu niitä motossa ja biltsussa myytäviä makkaroita tai kumipaloja jotka tulee jousikierrosten väliin vaan jousen ja jousilautasen väliin tulevaa kumin suikaletta.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

mun 91 satkun reppu oli kans tosi roikkuvaa sorttia, liekö menny sen vuoden alihankkijan jousilangan karkaisut ketuille kaukoidässä kun oli jo lama- aikaa:)

no mä vexlasin 89 combin jouset omaankin, kun otin mittoja eukon 89 combista ja totesin eroa olevan monta senttiä.
jousen mitat ( langan paksuus, korkeus) olivat ihan samoja, en sit muuta käsitä kuin tosiaan ton jousen materiaali/ karkaisujutut.
Jos on irtojousia maisemissa, niin kyllähän noita voi mittailla kun lankunpätkällä samoilla painoilla ja mitoilla kampeaa sitä kasaan, ei tuu turhia asennuksia.
kandee etsiä jutskia:)
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... takajouset
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Olisi jouten yhdet kuormajouset, 99:n perä nousi reilusti, asennuskin onnistui piha-olosuhteissa(tm) eivätkä varmasti isollakaan kuormalla juuri periksi anna, lastaamattomana mukavan jäykkä ajella. :D

Edit: tämä kuva vaan on niin upea, mikä lie noiden jousien vaikutus satkuun

Kuva
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oju »

tetammi kirjoitti:
oju kirjoitti:Mitä laki sanoo kumisista jousen välipaloista? Vaikuttavat teinivirityksiltä, ainakin ne metalliset nostimet on kielletty.
Tässä nyt ei varmaan tarkoitettu niitä motossa ja biltsussa myytäviä makkaroita tai kumipaloja jotka tulee jousikierrosten väliin vaan jousen ja jousilautasen väliin tulevaa kumin suikaletta.
Siis tuo jusin aiempi ehdotus? Ymmärsin kyllä hyvin että se on eri asia kuin nuo bilteman kuminpalat ja varmasti fiksumpi lopputulokseltaan. Onhan siellä käsittääkseni alunperinkin sellainen kuminpala jousen alla.

Noista jousen kierteiden väliin tarkoitetuista kuminpaloista kysyin koska ne olisivat nopeita kokeilla ja koska minua ihmetytti ettei niiden kohdalla ollut varoitusta niiden sopimattomuudesta tieliikennekäyttöön (vrt. metalliset puristimet/korottimet).
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Tuntuu kyllä hassulta että perä olisi alhaalla kuormajousien kanssa?

Joskus koittelin ysiysiin tuollaisia kuormajousia ja kyllähän se perä oli melko korkealla ja pysyi korkealla vaikka kuinka "kuormasi". Ajelin päivän ja otin pois kivireki syystä.
VW transporter 2.5tdi vm.99
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

Vallilan Takomo Oy on autonjousien erikoisliike. perustettu vuonna 1945.

Osoite Arinatie 5
00370 HELSINKI

Puhelin 09 5617880
Fax 09 56178816
http://www.vallilantakomo.fi
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Takapään nosto? (jousitus)

Viesti Kirjoittaja okaalto »

oju kirjoitti:
jus kirjoitti:
oju kirjoitti:Takalokasuojan kaari on noin 4 cm alempana kuin etulokasuojan kaari.
Takalokasuojan kaaren kuuluukin olla maasta mitattuna alempana kuin etukaaren. Mittaa etäisyys maahan kylkipokkauksesta, niin ongelmasi pieneni heti puolella.
Mittaus on tehty hyviä menetelmiä käyttäen eli etupyörän ja lokasuojan reunan väliin mahtuu neljä sormea vaakasuoraan, takana vain kaksi. :D
No eikös tällä tavalla just mittaa pieleen, koska etupuyörän aukko on isompi, vai oliko yllä lainauksessa sarkasmi, joka meni multa ohi..? :D

Itse asiasta: kyllä mulla satkun takapää ryhdistäytyi kummasti, kun laitoin uudet takajouset & iskarit, vaikka olivat juurikin ne Motonetin "hieman vahvistetut" takajouset. Ei nyt minnekään 80-luvun jenkkiautokorkeudelle noussut, mutta olipa taas samaa paria etupään kanssa (jossa oli aiemmin vaihdetut jouset). Hyvänä Mittausmenetelmänä(tm) täss oli se, että 4 hlö kuormalla ei takaflaperonit enää raapineet maata talvikelin urissa, eikä pakoputken keskipönttö ottanut kiinni jokaiseen notkoon.
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Takapään nosto? (jousitus)

Viesti Kirjoittaja oju »

himmee kirjoitti:Tuntuu kyllä hassulta että perä olisi alhaalla kuormajousien kanssa?
Hmm.. totta. Nyt kun asiaa on puitu muistuu mieleeni miksi jousien vaihdolla ei viimeksi ollut toivottua vaikutusta. Auto oli nimittäin Finlandia-malli. Ostin silloin suoraan kombin vahvennetut jouset mutta tuskin nekään kesää tekevät tuon painavamman korin kanssa. En ollut ajatellut että korimalli saattaa tehdä niin suuren vaikutuksen mutta maininnat kombi-/sedanmallien eroista tosiaankin kertoo sen että pienen vahvennuksen vaikutus saattaa hävitä jos kori on pidennetty.

Toinen syy lienee se että odotin ilmeisesti että pyörän ja reunan rako olisi sama edessä ja takana. Tämä Finlandia jäi hieman roikkumaan mutta se saattoi johtua myös painuneista jousenpäätykumeista tai huonosti toteutetuista hitsauksista. Tästä on kauan mutta joka tapauksessa roiskeläpät eivät raapineet maata kuten nyt.
okaalto kirjoitti:
oju kirjoitti:Mittaus on tehty hyviä menetelmiä käyttäen eli etupyörän ja lokasuojan reunan väliin mahtuu neljä sormea vaakasuoraan, takana vain kaksi. :D
No eikös tällä tavalla just mittaa pieleen, koska etupuyörän aukko on isompi, vai oliko yllä lainauksessa sarkasmi, joka meni multa ohi..? :D
Niin, sarkasmi liittyi oman mittaustapani tarkkuuteen. No, joka tapauksessa olen luultavasti aiemmin odottanut liikaa em. syystä.
okaalto kirjoitti:Itse asiasta: kyllä mulla satkun takapää ryhdistäytyi kummasti, kun laitoin uudet takajouset & iskarit, vaikka olivat juurikin ne Motonetin "hieman vahvistetut" takajouset. Ei nyt minnekään 80-luvun jenkkiautokorkeudelle noussut, mutta olipa taas samaa paria etupään kanssa (jossa oli aiemmin vaihdetut jouset). Hyvänä Mittausmenetelmänä(tm) täss oli se, että 4 hlö kuormalla ei takaflaperonit enää raapineet maata talvikelin urissa, eikä pakoputken keskipönttö ottanut kiinni jokaiseen notkoon.
Kiitos, tämä valoi uutta uskoa. Kuvailemasi lopputulos on se mitä haen. Menenpäs tässä jossain vaiheessa hommaamaan ne Motonetin jouset. Tällöin autoa uskaltaa lainata kaverillekin kuorman vetoon :D
Vastaa Viestiin