himmee kirjoitti:Tuntuu kyllä hassulta että perä olisi alhaalla kuormajousien kanssa?
Hmm.. totta. Nyt kun asiaa on puitu muistuu mieleeni miksi jousien vaihdolla ei viimeksi ollut toivottua vaikutusta. Auto oli nimittäin Finlandia-malli. Ostin silloin suoraan kombin vahvennetut jouset mutta tuskin nekään kesää tekevät tuon painavamman korin kanssa. En ollut ajatellut että korimalli saattaa tehdä niin suuren vaikutuksen mutta maininnat kombi-/sedanmallien eroista tosiaankin kertoo sen että pienen vahvennuksen vaikutus saattaa hävitä jos kori on pidennetty.
Toinen syy lienee se että odotin ilmeisesti että pyörän ja reunan rako olisi sama edessä ja takana. Tämä Finlandia jäi hieman roikkumaan mutta se saattoi johtua myös painuneista jousenpäätykumeista tai huonosti toteutetuista hitsauksista. Tästä on kauan mutta joka tapauksessa roiskeläpät eivät raapineet maata kuten nyt.
okaalto kirjoitti:oju kirjoitti:Mittaus on tehty hyviä menetelmiä käyttäen eli etupyörän ja lokasuojan reunan väliin mahtuu neljä sormea vaakasuoraan, takana vain kaksi.

No eikös tällä tavalla just mittaa pieleen, koska etupuyörän aukko on isompi, vai oliko yllä lainauksessa sarkasmi, joka meni multa ohi..?
Niin, sarkasmi liittyi oman mittaustapani tarkkuuteen. No, joka tapauksessa olen luultavasti aiemmin odottanut liikaa em. syystä.
okaalto kirjoitti:Itse asiasta: kyllä mulla satkun takapää ryhdistäytyi kummasti, kun laitoin uudet takajouset & iskarit, vaikka olivat juurikin ne Motonetin "hieman vahvistetut" takajouset. Ei nyt minnekään 80-luvun jenkkiautokorkeudelle noussut, mutta olipa taas samaa paria etupään kanssa (jossa oli aiemmin vaihdetut jouset). Hyvänä Mittausmenetelmänä(tm) täss oli se, että 4 hlö kuormalla ei takaflaperonit enää raapineet maata talvikelin urissa, eikä pakoputken keskipönttö ottanut kiinni jokaiseen notkoon.
Kiitos, tämä valoi uutta uskoa. Kuvailemasi lopputulos on se mitä haen. Menenpäs tässä jossain vaiheessa hommaamaan ne Motonetin jouset. Tällöin autoa uskaltaa lainata kaverillekin kuorman vetoon