Saab 90 käynnistys OSA II

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Bone
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Huhti 23, 2006 08:39
Paikkakunta: Vaasa

Saab 90 käynnistys OSA II

Viesti Kirjoittaja Bone »

Tässä aikaisempi keskustelu:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=38337

Tänään kävin kaverin kanssa uusiksi yrittämässä. Kiersimme Saabin akun laittamalla virtakaapelit suoraan piuhoista toisen auton akkuun. Viime kerrasta poiketen Saabi ei näyttäny mitään elonmerkkejä. Ei tullut virtaa mihinkään. Saattaisko se viimekertainen "niks" -ääni liittyä johonki sulakkeeseen taikka releeseen. Sulakkeet konepellin alla ovat kaikki kyllä kunnossa. Löytyykö niitä muualta lisää :) ? Releiden kunnosta ei ole tietoa. Voiko niitä mitata jännitemittarilla. Paljonko maksaa uus/uudet?

Mistä ja millä tavalla lähtisi etsimään vikaa?
Saab 90 -85 ylpiä omistaja
petromies
"Viggen"
Viestit: 661
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja petromies »

En ole 90:n kytkennöistä ihan varma, mutta jos ne ovat samat kuin 99:ssä niin voisit kokeilla seuraavaa:
Irrota laturin päähän tulevat harmaat johdot (10mm mutteri) ja puhdista siihen tulevat johtojen liittimet vaikka puukolla puhtaiksi. Samoin puhdista laturista tuleva pultti ja mutteri.
Tarkista, että akunkengät ovat hyvin kiinni kaapeleissa ja puhtaat (myös se osa joka vastaa akun napaan). Irrota pluskaapeli startin päästä ja puhdista ja tarksita liittimen kunto. Samalla tarkista akkukaapelin kanssa saman mutterin alle tulevan harmaan johdon kunto ja puhdista liitin.
Irrota maakaapeli ringosta ja vaihdelaatikosta ja puhdista kiinnitykset.

Jos noiden toimenpiteiden jälkeen ei ole elämää, kytke lisävirtakaapeli suoraan laturin napaan johin tulee harmmat johdot jotka olie jo tässä vaiheessa puhdistanut. Tarkista tuleeko sitten elämää mutta ÄLÄ STARTTAA. Jos ei toimi niin sitten sulakekotelo irti ja tarkista sen alle tulevien paksujen harmaiden johtojen kiinnitys ja nitkuttele niitä.

Tuossapa työmaata aluksi...
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

veikkaan, ettei virtaa kulje riittävästi läpi.
Kokeile sitä akkua jossain muussa pelissä tai mittaa jännite.
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10503
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ne vanhan kansan punosta olevat miinuskaapelit kypsyy ajanmittaan. Ne olis minun puolesta saaneet jäädä keksimättä. Miinuskaapelinhan voi korvata testausmielessä apukäynnistyskaapelilla, eli akun miinukseen apukaapelin toinen leuka, toinen vaikka moottorin nostokorvakkoon.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Joskus myös plussakaapelin ja navan väliin muodostuu joku ihme kalvo, joka estää sähkön kulun. Kun putsaa navan ja kengän, homma pelaa taas kuin enkeli joulun aikaan.
# 419 Vesa Pohjalainen
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8161
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

ja sen jälkeen

Viesti Kirjoittaja mestari »

otat lähempään tarkasteluun sen laturilta startin päähän tulevan harmaan johdon ja huomaat sen katkenneen ja kesineen ns. viduiksi siinä pakosarjan paremmalla puolella. hankala katsoa vaatii muistaakseni startin päästä sen harmaan johdon irrotuksen että voi vetää sen esiin.
Bone
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Huhti 23, 2006 08:39
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Bone »

Ok. Tässäpä onki sit check -listaa kerrakseen!
KIITOKSIA!

Raportoin tuloksista kunhan pääsen ruuvaamaan :)
Saab 90 -85 ylpiä omistaja
Vastaa Viestiin