![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Vesipumppu B-kone
Vesipumppu B-kone
Avasin tuon termostaatin kannen ja auto käynnissä ei tulvi vettä kannesta. Taitaa siis olla pumppu sökönä. Onko tuo motonetin korjaussarja tähän hätään sopiva vai täytyykö metsästää kokonainen käytetty pumppu? Mitään vinkkejä pumpun nostamiseen ilman erikoistyökalua vai olisiko jollain pääkaupunkiseudulla lainata? Tilat on kyllä valmistaa vimpaimia jos tietää minkälaista ulosvedintä, putkenpätkää tarvitaan.
GL1976
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
-
- "Viggen"
- Viestit: 526
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
Itse hain kuopin putkolasta vesipumppu työkalun lainaan. Pumpun irrotus hommassa kannattaa olla tarkkana, ettei apuakselin hampaat korkkaa pumppua pois nostettaessa. TS. apuakselia pitää pyörittää sitä mukaa kun pumppu nousee. Vesipumpun AKSELIN päässä on VÄÄRÄN kätiset kierteet.
MOTONETIN tiivistesarja on ihan pätevä. Siinä tulee pumpun laakeri myös mukana.
Ei kyllä näytä pöllömmältä tuo jenkkien systeemikään. Makuasia kumman laitat.
MOTONETIN tiivistesarja on ihan pätevä. Siinä tulee pumpun laakeri myös mukana.
Ei kyllä näytä pöllömmältä tuo jenkkien systeemikään. Makuasia kumman laitat.
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
olenko ymmärtänyt ihan väärin, kun luulin että motonetista saa korjaussarjaa vain tuohon 77-> vesipumppuun?
ei ettäkö kiiinnostaisi, kun omassakin pihassa yksi '76 vesipumppuvikainen...
vai sopiiko tuo tiiviste/laakerisarja myös vanehmpaan 76 pumppuun?Vanhempien mallien purettavat pumput lohkon päällä:
99 2,0 "B" 1977--82 Korjaussarja ratas+akseli. . . . . . . 30-9012 88.00
99 2,0 "B" 1977--82 Tiiviste/laakerisarja. . . . . . . . . 30-9002 39.50
ei ettäkö kiiinnostaisi, kun omassakin pihassa yksi '76 vesipumppuvikainen...
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Huoltokirjan mukaan noita pumppuja on kolmea eri tyyppiä ja mulla näyttäisi olevan '76- mallisessa se kolmas tyyppi, eli onko se vika malli vai muuttuiko akselin hammastus vielä '77:aan. Eli jos hampaat menny täytyy ostaa uusi akseli.
Perkeet. taitaa mennä sähköpumpun laitoksi...(ellei jollain klubilaisella olisi tiedossa, mistä saisin käytetyn varaosan). Toi motonetin paketti on aika tyyris. Täytyy purkaa ensiksi jotta tilanteen vakavuus selviää.
Perkeet. taitaa mennä sähköpumpun laitoksi...(ellei jollain klubilaisella olisi tiedossa, mistä saisin käytetyn varaosan). Toi motonetin paketti on aika tyyris. Täytyy purkaa ensiksi jotta tilanteen vakavuus selviää.
Jos sinulla on kolmosmalli niin pitäisi tuon sarjan sitten käydä. Pumpun akselin hampaat eivät mene normaalikäytössä rikki. Useimmiten ne rikkoutuvat akselin väärin tehdyssä poisotossa. Jos parista hampaasta pikkuisen nokkaa puuttuu ei se vielä menoa haittaa.
Jos hammasvikaa ilmenee, ei riitä että tarkistaa pumpun akselin. Myös sivuakselin hampaat voivat olla rikki. Niin käy jos jäähdytysneste on päässyt jäätymään ja käynnistää auton, hampaat lähtee sivuakselista että heilahtaa...
Miten tuo epäilemäsi pumppuvika muuten alkoi ilmoitella itsestään.
Jos hammasvikaa ilmenee, ei riitä että tarkistaa pumpun akselin. Myös sivuakselin hampaat voivat olla rikki. Niin käy jos jäähdytysneste on päässyt jäätymään ja käynnistää auton, hampaat lähtee sivuakselista että heilahtaa...
Miten tuo epäilemäsi pumppuvika muuten alkoi ilmoitella itsestään.
Ostin auton talvella ja kone oli jäässä. Kansipahvi pössähti kuumenemisen takia. Myyjä antoi pitkät millekkään korvausvaatimuksille ja vein auton takaisin trailerilla kotiin. Tuo vesipumppu on varmasti jurvahtanut jäätymisen takia. Nostan sen viikonloppuna ylös ja tarkistan vauriot. VW VR6:ssa ainakin sähköinen 12V vesipumppu. 35€ Motonetissä. Taidan blokata ja tiivistää ne vesipumpun kanavat tuota sähköpumppua varten. Surkeeta kun mittarissa on vaan 120 000km.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Jatketaanpa tähän threadiin, kun oma ongelmani osittain sivuaa aihetta.
73 -mallia oleva b-kone näyttäisi hukkaavan öljyä vesipumpun kautta. Vesipumppuhan on nk. kakkosmallia. Vieläkö niitä laakerin yläpuolelle tulevia öljytiivisteitä saisi jostain? Onko esimerkiksi eroa kolmostyypin pumppuun? Vedet pysyvät koneessa sisällä, joten se ylempi hiilitiiviste olisi vielä ihan kunnossa.
73 -mallia oleva b-kone näyttäisi hukkaavan öljyä vesipumpun kautta. Vesipumppuhan on nk. kakkosmallia. Vieläkö niitä laakerin yläpuolelle tulevia öljytiivisteitä saisi jostain? Onko esimerkiksi eroa kolmostyypin pumppuun? Vedet pysyvät koneessa sisällä, joten se ylempi hiilitiiviste olisi vielä ihan kunnossa.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Tiivistesarjalla pitäisi päästä. Suosittelen suoraan sitä, kun hiilitiivisteen irroittaminen ehjänä lienee suoritus itsessään. Tosin jos ehjänä saat irti niin hyvä, jääpähän yksi hiilari jemmaan.
Noiden tiivisteiden vaihdon jälkeen pumppu vuotaa hieman vettä mutta se kuuluu asiaan, kun hiilitiiviste hioutuu vesipyörän muotoon.
Noiden tiivisteiden vaihdon jälkeen pumppu vuotaa hieman vettä mutta se kuuluu asiaan, kun hiilitiiviste hioutuu vesipyörän muotoon.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
noniin, nyt sitten ilmeisesti vesipumppu tai joku sen ratas/akseli hajosi.. testi lenkillä kävin, kesken matkan loppui lämpimän ilman tulo kabiiniin, sitten jo yhtäkkiä pomppasivat lämmöt tappiin, ei sentään ehtinyt keittää vielä! onko diagnoosini oikea?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
vähän kun sade taukosi niin kävin ruuvaamassa termari kotelon auki, eipä pulpunnut vettä kun käyntiin laitoin...
useamman 100km tuolla jo ehdein ajella eli tuskin olisi ilman tuota mutteria noin kauan paikallaan pysynyt, mutta katsotaan nyt se ensimmäisenä kun avaan.
B-koneen vesip osia saa tarjota! mielellään läheltä koska pitäisi saada viikonlopuksi jo asennuksen alle kun tiistaina leimalle viimeistään.
useamman 100km tuolla jo ehdein ajella eli tuskin olisi ilman tuota mutteria noin kauan paikallaan pysynyt, mutta katsotaan nyt se ensimmäisenä kun avaan.
B-koneen vesip osia saa tarjota! mielellään läheltä koska pitäisi saada viikonlopuksi jo asennuksen alle kun tiistaina leimalle viimeistään.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
vesipumppu aukaistu. oli hieman ongelmia irroituksessa, oli akselin pään pultti katki jenkojen alusta. no sitten vedin jengat itse vesipumpun siipeen, pelkkä siipihän siitä sitten irtosi kun pulteilla sitä ylös yritin, seuraavaksi pumpun akseliin reikä ja siitä tappi läpi ja liukumassavasaralla paukuttamaan, muutaman katkenneen tapin jälkeen lähti akseli irti.
tyly oli näky, niin akselin kuin koneen apuakselinkin kaikki hampaat paskana, en muuta keksi kuin että on väärä pumpun akseli asennettu viime kerralla...
nyt sitten tukein kanavat niin että saa sähkö pumpun siihen. huomena motonettiin tutkimaan minkäs moisia olisi pumppuja tarjolla.
tyly oli näky, niin akselin kuin koneen apuakselinkin kaikki hampaat paskana, en muuta keksi kuin että on väärä pumpun akseli asennettu viime kerralla...
nyt sitten tukein kanavat niin että saa sähkö pumpun siihen. huomena motonettiin tutkimaan minkäs moisia olisi pumppuja tarjolla.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu