Vesipumppu B-kone

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Sabbatt
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 19:51
Paikkakunta: Helsinki

Vesipumppu B-kone

Viesti Kirjoittaja Sabbatt »

Avasin tuon termostaatin kannen ja auto käynnissä ei tulvi vettä kannesta. Taitaa siis olla pumppu sökönä. Onko tuo motonetin korjaussarja tähän hätään sopiva vai täytyykö metsästää kokonainen käytetty pumppu? Mitään vinkkejä pumpun nostamiseen ilman erikoistyökalua vai olisiko jollain pääkaupunkiseudulla lainata? Tilat on kyllä valmistaa vimpaimia jos tietää minkälaista ulosvedintä, putkenpätkää tarvitaan. :?: GL1976
Sabbatt
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 19:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sabbatt »

tai sitten tuohon tyyliin kuten jenkkilässä:

http://www.geocities.com/saab99ewp/pumpinstall.htm
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 526
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

Itse hain kuopin putkolasta vesipumppu työkalun lainaan. Pumpun irrotus hommassa kannattaa olla tarkkana, ettei apuakselin hampaat korkkaa pumppua pois nostettaessa. TS. apuakselia pitää pyörittää sitä mukaa kun pumppu nousee. Vesipumpun AKSELIN päässä on VÄÄRÄN kätiset kierteet.

MOTONETIN tiivistesarja on ihan pätevä. Siinä tulee pumpun laakeri myös mukana.

Ei kyllä näytä pöllömmältä tuo jenkkien systeemikään. Makuasia kumman laitat.
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

olenko ymmärtänyt ihan väärin, kun luulin että motonetista saa korjaussarjaa vain tuohon 77-> vesipumppuun?
Vanhempien mallien purettavat pumput lohkon päällä:
99 2,0 "B" 1977--82 Korjaussarja ratas+akseli. . . . . . . 30-9012 88.00
99 2,0 "B" 1977--82 Tiiviste/laakerisarja. . . . . . . . . 30-9002 39.50
vai sopiiko tuo tiiviste/laakerisarja myös vanehmpaan 76 pumppuun?

ei ettäkö kiiinnostaisi, kun omassakin pihassa yksi '76 vesipumppuvikainen...
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
petromies
"Viggen"
Viestit: 584
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja petromies »

Tiiviste + laakerisarja saattaa sopia, mutta akseli on muistaakseni 77:ssa tiheämpihampainen kuin 76:ssa.
Sabbatt
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 19:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sabbatt »

Huoltokirjan mukaan noita pumppuja on kolmea eri tyyppiä ja mulla näyttäisi olevan '76- mallisessa se kolmas tyyppi, eli onko se vika malli vai muuttuiko akselin hammastus vielä '77:aan. Eli jos hampaat menny täytyy ostaa uusi akseli.

Perkeet. taitaa mennä sähköpumpun laitoksi...(ellei jollain klubilaisella olisi tiedossa, mistä saisin käytetyn varaosan). Toi motonetin paketti on aika tyyris. Täytyy purkaa ensiksi jotta tilanteen vakavuus selviää.
petromies
"Viggen"
Viestit: 584
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja petromies »

Jos sinulla on kolmosmalli niin pitäisi tuon sarjan sitten käydä. Pumpun akselin hampaat eivät mene normaalikäytössä rikki. Useimmiten ne rikkoutuvat akselin väärin tehdyssä poisotossa. Jos parista hampaasta pikkuisen nokkaa puuttuu ei se vielä menoa haittaa.
Jos hammasvikaa ilmenee, ei riitä että tarkistaa pumpun akselin. Myös sivuakselin hampaat voivat olla rikki. Niin käy jos jäähdytysneste on päässyt jäätymään ja käynnistää auton, hampaat lähtee sivuakselista että heilahtaa...
Miten tuo epäilemäsi pumppuvika muuten alkoi ilmoitella itsestään.
Sabbatt
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 19:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sabbatt »

Ostin auton talvella ja kone oli jäässä. Kansipahvi pössähti kuumenemisen takia. Myyjä antoi pitkät millekkään korvausvaatimuksille ja vein auton takaisin trailerilla kotiin. Tuo vesipumppu on varmasti jurvahtanut jäätymisen takia. Nostan sen viikonloppuna ylös ja tarkistan vauriot. VW VR6:ssa ainakin sähköinen 12V vesipumppu. 35€ Motonetissä. Taidan blokata ja tiivistää ne vesipumpun kanavat tuota sähköpumppua varten. Surkeeta kun mittarissa on vaan 120 000km.
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Jatketaanpa tähän threadiin, kun oma ongelmani osittain sivuaa aihetta.

73 -mallia oleva b-kone näyttäisi hukkaavan öljyä vesipumpun kautta. Vesipumppuhan on nk. kakkosmallia. Vieläkö niitä laakerin yläpuolelle tulevia öljytiivisteitä saisi jostain? Onko esimerkiksi eroa kolmostyypin pumppuun? Vedet pysyvät koneessa sisällä, joten se ylempi hiilitiiviste olisi vielä ihan kunnossa.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tiivistesarjalla pitäisi päästä. Suosittelen suoraan sitä, kun hiilitiivisteen irroittaminen ehjänä lienee suoritus itsessään. Tosin jos ehjänä saat irti niin hyvä, jääpähän yksi hiilari jemmaan.

Noiden tiivisteiden vaihdon jälkeen pumppu vuotaa hieman vettä mutta se kuuluu asiaan, kun hiilitiiviste hioutuu vesipyörän muotoon.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

noniin, nyt sitten ilmeisesti vesipumppu tai joku sen ratas/akseli hajosi.. testi lenkillä kävin, kesken matkan loppui lämpimän ilman tulo kabiiniin, sitten jo yhtäkkiä pomppasivat lämmöt tappiin, ei sentään ehtinyt keittää vielä! onko diagnoosini oikea?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

vähän kun sade taukosi niin kävin ruuvaamassa termari kotelon auki, eipä pulpunnut vettä kun käyntiin laitoin...
useamman 100km tuolla jo ehdein ajella eli tuskin olisi ilman tuota mutteria noin kauan paikallaan pysynyt, mutta katsotaan nyt se ensimmäisenä kun avaan.

B-koneen vesip osia saa tarjota! mielellään läheltä koska pitäisi saada viikonlopuksi jo asennuksen alle kun tiistaina leimalle viimeistään.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

vesipumppu aukaistu. oli hieman ongelmia irroituksessa, oli akselin pään pultti katki jenkojen alusta. no sitten vedin jengat itse vesipumpun siipeen, pelkkä siipihän siitä sitten irtosi kun pulteilla sitä ylös yritin, seuraavaksi pumpun akseliin reikä ja siitä tappi läpi ja liukumassavasaralla paukuttamaan, muutaman katkenneen tapin jälkeen lähti akseli irti.
tyly oli näky, niin akselin kuin koneen apuakselinkin kaikki hampaat paskana, en muuta keksi kuin että on väärä pumpun akseli asennettu viime kerralla...

nyt sitten tukein kanavat niin että saa sähkö pumpun siihen. huomena motonettiin tutkimaan minkäs moisia olisi pumppuja tarjolla.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Meinaat laittaa sähköpumpun vedelle?Kuullostaapa taas ihanan asialliselta korjaukselta. :lol:
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7568
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

niin

Viesti Kirjoittaja mestari »

vai menikö ne rikki irrottaessa?
saattaisi olla tollanen väliakseli irrallan ja pumpun akseli uusi.
Vastaa Viestiin