Ohjaustehostin??

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
babar
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Helmi 18, 2004 16:05

Ohjaustehostin??

Viesti Kirjoittaja babar »

Olen aloitteleva saabisti. Missäköhän 900-malleissa on ohjaustehoistin? Minä vuonna tuli vai onko vain jossain erikoismalleissa? Kiitos etukäteen vastauksista.
Subonaattori
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 18:49
Paikkakunta: Alavus

sijainti

Viesti Kirjoittaja Subonaattori »

Tehostin on sielä hihnapyörien päässä 16v:ssä enemmän piilossa ja 8v:ssä siinä ihan näkyvissä pakosarjan puolella.
ylipaine=ylivoimaa!
SAAB 9-5 Wagon Automatic BioPower MY02
#2269
babar
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Helmi 18, 2004 16:05

Ohjaustehostin

Viesti Kirjoittaja babar »

Tarkoitin, että jos haluaa ostaa saab 900 automobiilin, niin mistä tiedän että autossa on ohjaustehostin?

Miltä vuodelta vakiona?

Onko kaikissa malleissa?

Tarkotus olisi ostaa n. vm. 1988 - 1991. Yritän etsiä tietoja ominaisuuksista.
Subonaattori
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 18:49
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Subonaattori »

Kyllä tossa malli haarukassa on jo kaikissa!
ylipaine=ylivoimaa!
SAAB 9-5 Wagon Automatic BioPower MY02
#2269
babar
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Helmi 18, 2004 16:05

Kiitos vinkistä.

Viesti Kirjoittaja babar »

Ei muutaku metsästämään.
Subonaattori
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 18:49
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Subonaattori »

Ettitkö oikeen turboa?

Suosittelen: :)
ylipaine=ylivoimaa!
SAAB 9-5 Wagon Automatic BioPower MY02
#2269
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Subonaattori kirjoitti:Ettitkö oikeen turboa?

Suosittelen: :)
Samoin :twisted: :) :twisted: :D :twisted: :twisted: :roll: :roll: :roll:
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
juuso
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Su Heinä 13, 2003 17:56
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja juuso »

yhdyn edellisiin kirjoittajiin.... :? eiku... :D
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

Ei muuten ole kaikissa -88:eissa tehostinta. Entinen satkuni oli 900i -88 8-tappinen ja siinä ei ollut MITÄÄN! Ei tehostinta ei keskuslukkoa ei mitään.
Kaikissa tuon ikäisissä 16-venttiilisissä kyllä löytyy tehostin. Osta minimissään 16v vapari...
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

En mitenkään haluaisi riitaa haastaa, mutta 8-venttiilinen ruisku ei häpeä 16-venaiselle ruiskulle missään muussa kuin heikommissa tehoissa. En näe mitään syytä, miksi pitäisi välttää 8-venttiilistä ruiskukonetta.

Ohjaustehostimista vielä senverran, että juuri tuo kysyjän ehdottama -88 on tehostimien keston kannalta ratkaiseva vuosi. Hammastanko on parempaa tekoa siitä eteenpäin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Mertmi kirjoitti:En mitenkään haluaisi riitaa haastaa, mutta 8-venttiilinen ruisku ei häpeä 16-venaiselle ruiskulle missään muussa kuin heikommissa tehoissa. En näe mitään syytä, miksi pitäisi välttää 8-venttiilistä ruiskukonetta.
8-venttiilinen on ymmärtääkseni hieman persompi kannen halkeamiselle ja ehkä? kannentiivisteen menolle. Lisäksi k-jetronic tuppaa viemään bensiiniä nopeasti ehkäpä 2-3l enemmän ei varmastikaan vähiten ronskin kylmäkäyntirikastuksen ansiosta. "Fiilistä" saattaa olla kyllä 8-venasessa enemmän, mutta se on ihan mielipidejuttu... :)

Esa
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Njaa, eiköhän Saabin kulutus tule pääasiassa korin ominaisuuksista (aerodynamiikka). Tuskin niissä kulutuslukemissa niin hirveitä eroja on i8 ja i16 koneiden välillä, jos molemmat moottorit ovat normaalikuntoisia.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Mertmi kirjoitti:Njaa, eiköhän Saabin kulutus tule pääasiassa korin ominaisuuksista (aerodynamiikka). Tuskin niissä kulutuslukemissa niin hirveitä eroja on i8 ja i16 koneiden välillä, jos molemmat moottorit ovat normaalikuntoisia.
Polttoainejärjestelmä taitaa kuitenkin olla jossain määrin tärkeässä roolissa tuossa kulutuksessa. LH- ja K-jetithän ovat teknisesti aika reippaasti eri planeetalta. 16-venaisista olen kuullut/kokenut kulutuslukemia väliltä 7-10 ja 8-tappiset tuppaavat menemään sinne 10-13 välille.

Esa
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Luulen ettei i8 ja i16 välillä bensankulutuksessa ole suuria eroja. Kulutus riippuu ajotyylistä paljon enemmän.

Molemmat on luotettavaksi havaittuja koneita :D .
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toby »

Itselläni oli aikanaan melkein kuusi vuotta i16 vuodelta 1989 ja sitä voi kyllä suositella, jos vain hyväkuntoisen vielä löytää. Ero varsinkin kaasarikoneeseen oli käytännön voimassa valtava, käynti alakierroksilla ja kylmänä aivan eri planeetalta kuin kaasarikoneessa jne.

8-venttiilistä i:tä en ole kovin paljon ajanut, mutta siihenkin minusta ero on ihan havaittavissa.

Mutta siis älä osta kaasutinmallia! Ja tosiaan kaasarikoneisissa on paljonkin ohjaustehostimettomia yksilöitä, vakiona se oli kai vain vuoden 1989 900C-juhlamallissa, jossa taisi olla keskuslukkokin mukana.

i16 taas sisälsi vakiona ainakin tehostimen, kallistuksenvakaajat, kaasuiskarit, keskuslukituksen, tummenetut ikkunat, takapenkin keskikyynärnojan, niskatuet takana, säädettävän kuskin penkinlämmityksen ja mitähän vielä sellaista, joka muissa ei ollut välttämättä mukana?

Mutta: Katalysaattorimallien myötä varustelukin taas muuttui eli isäni (nyt myynnissä olevassa!) 1993-mallisessa i16:ssa ei kaikkia em. varusteita enää ollutkaan!
Vastaa Viestiin