900 kaasari---> 900i

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
J.Toivanen
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Ti Touko 02, 2006 00:52
Paikkakunta: Pyhäselkä/Reijola

900 kaasari---> 900i

Viesti Kirjoittaja J.Toivanen »

juu, tommosta meinasin. Mitäs kannattaa ottaa huomioon tossa tekniikan vaihdoksessa? molemmat tekniikat ovat -87. Toisella tekniikalla vaan 125000km vähemmän ajettu?

- alusta, pitääkö muuttaa tolppia/jousia?
- vetariit, käykö jo vaihdettavassa koneessa kiinni olevat ruiskukoneelle?
- Miten veemäistä on noiden sähköjen kanssa?

Muuta?

Tietoa kaivattaisiin...
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

sähköt vaihtaa toisesta kaikki.... ei muuta! kaasaris on todnäköisesti jo paluu letkku jo tankkiin ehkä tankki pitää vaihtaa ei muuta!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Alustalle ei tarvi tehdä mitään ja sähköt saat
siitä ruiskusta kun otat sulakerasian ja kaikki johdot
konehuoneesta voi tietysti merkata purkaessa niin
helpompi kasatessa laittaa oikeisiin paikkoihin
piuhat kiinni ja nokka oli muistaakseni vähän
vireämpi kuin kaasarin.
Ari 1622
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Sähköjen suhteen yksi mahdollisuus olisi ehkä ottaa moottorin johtosarja vanhemmasta satkusta, ainakin 84:ssä on laturin, startin, lämpöaikakytkimen, kylmäkäynnistyssuuttimen, ohjauspaineventtiilin ja lisäilmaluistin sähköt omassa erillisessä johtonipussaan. Sen saattaisi saada lisättyä auton alkuperäiseen sulake/reletauluun hiukan pienemmällä säätämisellä kuin koko keulan johtosarjan ja sulake/releboksin vaihtamalla. Sama johtosarja sopi hyvin myös 99:iin. Tosin jos pihassa on valmis ruiskuautonjohtosarja, niin yksinkertaisinta lienee tosiaan vaan vaihtaa koko keulan johtosarja bokseineen. Mitään sähkölaseja ja peilejä johtoineen kummassakaan ei varmaankaan ole häiritsemässä.

Tankki pitää vaihtaa, kaasarimallin paluuletku kelpaa, mutta oikeastaan ihan varteenotettava vaihtoehto on vaihtaa koko bensalinjat ruiskuautosta ja laittaa kohdeautoon. Silloin saadaan mukana taka-akselin yläpuolella oleva paineenvaraaja, jonka liitoksia saattaa olla vaikea saada auki. Muutenkin Bensaletkujen liitosten on syytä olla asialliset.

Aihetta hiukan läheltä liippaa kuvasarja kaasari 99:n varustamisesta 84-satkun K-jetillä:
http://www.kolumbus.fi/juha.ursin/99KJet/

Toivottavasti kohdeauton käyttöönottopäivämäärä on ennen 1.7.1987, muuten tulee ongelmia, jos aiot katsastaa auton jatkossa.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 207#219207
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
J.Toivanen
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Ti Touko 02, 2006 00:52
Paikkakunta: Pyhäselkä/Reijola

Viesti Kirjoittaja J.Toivanen »

jus kirjoitti:Sähköjen suhteen yksi mahdollisuus olisi ehkä ottaa moottorin johtosarja vanhemmasta satkusta, ainakin 84:ssä on laturin, startin, lämpöaikakytkimen, kylmäkäynnistyssuuttimen, ohjauspaineventtiilin ja lisäilmaluistin sähköt omassa erillisessä johtonipussaan. Sen saattaisi saada lisättyä auton alkuperäiseen sulake/reletauluun hiukan pienemmällä säätämisellä kuin koko keulan johtosarjan ja sulake/releboksin vaihtamalla. Sama johtosarja sopi hyvin myös 99:iin. Tosin jos pihassa on valmis ruiskuautonjohtosarja, niin yksinkertaisinta lienee tosiaan vaan vaihtaa koko keulan johtosarja bokseineen. Mitään sähkölaseja ja peilejä johtoineen kummassakaan ei varmaankaan ole häiritsemässä.

Tankki pitää vaihtaa, kaasarimallin paluuletku kelpaa, mutta oikeastaan ihan varteenotettava vaihtoehto on vaihtaa koko bensalinjat ruiskuautosta ja laittaa kohdeautoon. Silloin saadaan mukana taka-akselin yläpuolella oleva paineenvaraaja, jonka liitoksia saattaa olla vaikea saada auki. Muutenkin Bensaletkujen liitosten on syytä olla asialliset.

Aihetta hiukan läheltä liippaa kuvasarja kaasari 99:n varustamisesta 84-satkun K-jetillä:
http://www.kolumbus.fi/juha.ursin/99KJet/

Toivottavasti kohdeauton käyttöönottopäivämäärä on ennen 1.7.1987, muuten tulee ongelmia, jos aiot katsastaa auton jatkossa.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 207#219207
Kiitoksia, tässä oli aika tyhjentävä vastaus, mutta vinkkejä saa antaa vielä.

Elikkä jos ymmärsin oikein, niin minun EI tarvitse muutoskatsastaa tota saabbia johon tulee tämä ruiskutekniikka?!?

Käyttöönotto 00.00.1987 ja vehje mistä tekniikka otetaan on merkattu samoin :?:
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

J.Toivanen kirjoitti:Käyttöönotto 00.00.1987 ja vehje mistä tekniikka otetaan on merkattu samoin :?:
Onko siinä rekisteriotteessa siellä alaosassa vapaan tekstin seassa mitään merkintää käyttöönottopäivästä? Minulla ainakin on, vaikka ylhäällä lukeekin 00.00.1982.

Ei tarvitse muutoskatsastaa, ainakaan jos on ennen heinäkuuta käyttöönotettu. Jos käyttöönotto on heinäkuun jälkeen, tarvitaan päästölappu tai katti.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
J.Toivanen
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Ti Touko 02, 2006 00:52
Paikkakunta: Pyhäselkä/Reijola

Viesti Kirjoittaja J.Toivanen »

Perkl, olihan tossa lapussa 19.8.1987! :twisted: :twisted:

Eli joudun siis muutoskatsastamaan, paljonko moinen kustantaa?

Paljonko löytyy tehoja? oisko joku 120? Mites sitä vois sitten piristää? Boksilla, onko mitään ns. ohjelmaa millä voi nostaa?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

K-jetronic on täysin mekaaninen ruisku, ei ole bokseja eikä ohjelmia, ja toimii jossain määrin jopa täysin ilman sähköä. 118 hv.

Muutoskatsastus maksaa muutaman kympin, mutta tuo elokuun puolella oleva käyttöönottopäivämäärä ennemminkin määrää, että tarvitset katin autoon, ja tulee merkintä vähäpäästöisestä. Kannattaa käydä katsastuskonttorilla juttelemassa mitä tosta hommasta tulee, jos tulee.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jukka
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Su Touko 16, 2004 22:06

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Itse vaihdoin pari kesää sitten mekaanisen ruiskun -87 malliseen 900:een. Ruisku kiinni ilman kannen vaihtoa. Hyvin on toiminut. Tankki, varaajan ja putket toisesta autosta. Muutama sähköjohto kiinni ja valmista tuli. Katsastuksessa ei tullut ongelmia. Kysyin muutoskatsastuksesta. Katsastusmies luki lakikirjaa mutta ilmoitti ettei olle tarvetta tehdä sitä, koska muutos ei sisältänyt kannen vaihtoa. Tietyn prosentin saa muuttaa ilman muutoskatsastusta.
J.Toivanen
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Ti Touko 02, 2006 00:52
Paikkakunta: Pyhäselkä/Reijola

Viesti Kirjoittaja J.Toivanen »

itse meinasin vaan vaihtaa koneen, jossa on ruiskuheebelit kiinni. Koneella jonka arvelin "heittää" paikalleen on ajettu 125TKm vähemmän 8O
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

Moottorin muuttaminen



Vapaasti hengittävän moottorin (ei ahdettu) muuttaminen on sallittua seuraavin keinoin:

- vaihtamalla kaasutin,

- asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä (kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla katsotaan lisäävän moottorin tehoa 10 %, ellei muuta osoiteta),

- muuttamalla sytytyslaitteistoa,

- muuttamalla puristussuhdetta,

- vaihtamalla nokka-akseli,

- muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia

- vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua.

Moottorin muutoksen seurauksena auton omamassan ja moottorin nettotehon suhde ei kuitenkaan saa alittaa 7,0 kg/kW rajaa.

Yllä mainitut muutokset eivät edellytä muutoskatsastusta eivätkä yleensä selvitystä moottorin tehosta, ellei vaikuta ilmeiseltä, että auton päästötaso muuttuu tai omamassa / moottorin nettoteho –suhde 7 kg/kW alittuu. Poikkeusluvalla hyväksyttyjä moottoreita ei saa muuttaa laisinkaan.

Moottorin vaihtoon rinnastettavia moottorin muutoksia:

- sylinterikannen vaihtaminen toisenlaiseen

- moottorin iskutilavuuden suurentaminen verrattuna alkuperäiseen yli 10 % (tehon katsotaan nousevan iskutilavuuksien suhteessa, ellei muuta osoiteta)

- ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen

- ahtimella varustetun moottorin mikä tahansa muuttaminen

Yllä mainitut muutokset edellyttävät muutoskatsastusta. Koska kyseiset muutokset rinnastetaan moottorinvaihtoon, tulee kaikki moottorin vaihtoa koskevat 5 §:ssä mainitut edellytykset täytty
ake lainattua
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

J.Toivanen kirjoitti:itse meinasin vaan vaihtaa koneen, jossa on ruiskuheebelit kiinni. Koneella jonka arvelin "heittää" paikalleen on ajettu 125TKm vähemmän 8O
Sanot vaan että oot pannu siihen pelkän ruutan
J.Toivanen
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Ti Touko 02, 2006 00:52
Paikkakunta: Pyhäselkä/Reijola

Viesti Kirjoittaja J.Toivanen »

näinpä saatankin tehdä
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10299
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Nuo entiset bensaputket kelpaa kyllä mainiosti. Tehtiin serkulle 99GL:ään muutos iivariksi tossa reilu viikko takaperin. Putkien liitoksiin toimii seuraava metodi: Entiset banjot irroitetaan aina putkista lyhentämällä putkea ja tinakolvilla sulattamalla. Ei missään tapauksessa veistellä niitä auki, koska silloin liittimet voivat vaurioitua ja alkaa vuotamaan. Uusi liitos tehdään lämmittämällä sitä putken sisään tulevaa karaa kuumailmapuhaltimella ja painamalla putki määrätietoisesti kuuman karan päälle. Sopivan lämpötilan hakeminen voi vaatia harjoittelua, koska liian kuumana se sulattaa putken ja taasen liian kylmänä se ei mene paikalleen. Tähän asti kaikki liitokset on onnistuneet mainiosti. Kolmeen autoon on tehty liitokset tuolla tavalla kuluneen talven aikana.

Sähköt tein itse soveltaen -86 900:n johtosarjaa. Käytännössä moottorin päällä oleva johtosarja otettiin autosta, poistettiin jo olemassa olevat kytkennät, eli öljynpaine, latausvalo ja sytytyksen johdot. Tämän jälkeen ruiskun johdotus tuli siis auton jo olemassaolleen johdotuksen rinnalle. Muutamia uusia liitoksia tarvisi tehdä. Tästä on vaikea lähteä työohjetta laatimaan... :roll:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Mertmi kirjoitti:taasen liian kylmänä se ei mene paikalleen. Tähän asti kaikki liitokset on onnistuneet mainiosti.
Itseasiassa tuo neuvotaan tekemään nimenomaan kylmänä. Tuetaan putkea mahdollisimman läheltä liitoskohtaa niin, että saadaan lyötyä sisään yhden juomun verran (n. 2 mm). Sitten tukea siirretään 2 mm kauemmas ja taas löydään/painetaan, kunnes liitin on pohjassa.
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... e.jpg.html

Tarvitaan joku tuki, jolla tuetaan putkea pidemmältä matkalta, tuossa kuvassa on pihteihin hitsattu halkisahattu venttiilinohjuri 8 mm sisäreiällä, mutta muukin vastaava kelpaa. Itse käytin halkaistua 10 mm kupariputkenpätkää ja kumimaton palasta.

Tässä menettelyssä ei tarvitse harjaantumista oikean lämpötilan löytämiseen. Jos saa sopivan tukityökalun rakennettua, vaara letkunpituuden loppumisesta ennen pitävän liitoksen aikaansaamista on melko pieni :-)

Runsaasti K-jet-juttua:
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... /album237/
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... /album236/
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... /album171/
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... /album245/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin