900 kaasari---> 900i
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 88
- Liittynyt: Ti Touko 02, 2006 00:52
- Paikkakunta: Pyhäselkä/Reijola
900 kaasari---> 900i
juu, tommosta meinasin. Mitäs kannattaa ottaa huomioon tossa tekniikan vaihdoksessa? molemmat tekniikat ovat -87. Toisella tekniikalla vaan 125000km vähemmän ajettu?
- alusta, pitääkö muuttaa tolppia/jousia?
- vetariit, käykö jo vaihdettavassa koneessa kiinni olevat ruiskukoneelle?
- Miten veemäistä on noiden sähköjen kanssa?
Muuta?
Tietoa kaivattaisiin...
- alusta, pitääkö muuttaa tolppia/jousia?
- vetariit, käykö jo vaihdettavassa koneessa kiinni olevat ruiskukoneelle?
- Miten veemäistä on noiden sähköjen kanssa?
Muuta?
Tietoa kaivattaisiin...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
Sähköjen suhteen yksi mahdollisuus olisi ehkä ottaa moottorin johtosarja vanhemmasta satkusta, ainakin 84:ssä on laturin, startin, lämpöaikakytkimen, kylmäkäynnistyssuuttimen, ohjauspaineventtiilin ja lisäilmaluistin sähköt omassa erillisessä johtonipussaan. Sen saattaisi saada lisättyä auton alkuperäiseen sulake/reletauluun hiukan pienemmällä säätämisellä kuin koko keulan johtosarjan ja sulake/releboksin vaihtamalla. Sama johtosarja sopi hyvin myös 99:iin. Tosin jos pihassa on valmis ruiskuautonjohtosarja, niin yksinkertaisinta lienee tosiaan vaan vaihtaa koko keulan johtosarja bokseineen. Mitään sähkölaseja ja peilejä johtoineen kummassakaan ei varmaankaan ole häiritsemässä.
Tankki pitää vaihtaa, kaasarimallin paluuletku kelpaa, mutta oikeastaan ihan varteenotettava vaihtoehto on vaihtaa koko bensalinjat ruiskuautosta ja laittaa kohdeautoon. Silloin saadaan mukana taka-akselin yläpuolella oleva paineenvaraaja, jonka liitoksia saattaa olla vaikea saada auki. Muutenkin Bensaletkujen liitosten on syytä olla asialliset.
Aihetta hiukan läheltä liippaa kuvasarja kaasari 99:n varustamisesta 84-satkun K-jetillä:
http://www.kolumbus.fi/juha.ursin/99KJet/
Toivottavasti kohdeauton käyttöönottopäivämäärä on ennen 1.7.1987, muuten tulee ongelmia, jos aiot katsastaa auton jatkossa.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 207#219207
Tankki pitää vaihtaa, kaasarimallin paluuletku kelpaa, mutta oikeastaan ihan varteenotettava vaihtoehto on vaihtaa koko bensalinjat ruiskuautosta ja laittaa kohdeautoon. Silloin saadaan mukana taka-akselin yläpuolella oleva paineenvaraaja, jonka liitoksia saattaa olla vaikea saada auki. Muutenkin Bensaletkujen liitosten on syytä olla asialliset.
Aihetta hiukan läheltä liippaa kuvasarja kaasari 99:n varustamisesta 84-satkun K-jetillä:
http://www.kolumbus.fi/juha.ursin/99KJet/
Toivottavasti kohdeauton käyttöönottopäivämäärä on ennen 1.7.1987, muuten tulee ongelmia, jos aiot katsastaa auton jatkossa.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 207#219207
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 88
- Liittynyt: Ti Touko 02, 2006 00:52
- Paikkakunta: Pyhäselkä/Reijola
Kiitoksia, tässä oli aika tyhjentävä vastaus, mutta vinkkejä saa antaa vielä.jus kirjoitti:Sähköjen suhteen yksi mahdollisuus olisi ehkä ottaa moottorin johtosarja vanhemmasta satkusta, ainakin 84:ssä on laturin, startin, lämpöaikakytkimen, kylmäkäynnistyssuuttimen, ohjauspaineventtiilin ja lisäilmaluistin sähköt omassa erillisessä johtonipussaan. Sen saattaisi saada lisättyä auton alkuperäiseen sulake/reletauluun hiukan pienemmällä säätämisellä kuin koko keulan johtosarjan ja sulake/releboksin vaihtamalla. Sama johtosarja sopi hyvin myös 99:iin. Tosin jos pihassa on valmis ruiskuautonjohtosarja, niin yksinkertaisinta lienee tosiaan vaan vaihtaa koko keulan johtosarja bokseineen. Mitään sähkölaseja ja peilejä johtoineen kummassakaan ei varmaankaan ole häiritsemässä.
Tankki pitää vaihtaa, kaasarimallin paluuletku kelpaa, mutta oikeastaan ihan varteenotettava vaihtoehto on vaihtaa koko bensalinjat ruiskuautosta ja laittaa kohdeautoon. Silloin saadaan mukana taka-akselin yläpuolella oleva paineenvaraaja, jonka liitoksia saattaa olla vaikea saada auki. Muutenkin Bensaletkujen liitosten on syytä olla asialliset.
Aihetta hiukan läheltä liippaa kuvasarja kaasari 99:n varustamisesta 84-satkun K-jetillä:
http://www.kolumbus.fi/juha.ursin/99KJet/
Toivottavasti kohdeauton käyttöönottopäivämäärä on ennen 1.7.1987, muuten tulee ongelmia, jos aiot katsastaa auton jatkossa.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 207#219207
Elikkä jos ymmärsin oikein, niin minun EI tarvitse muutoskatsastaa tota saabbia johon tulee tämä ruiskutekniikka?!?
Käyttöönotto 00.00.1987 ja vehje mistä tekniikka otetaan on merkattu samoin
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Onko siinä rekisteriotteessa siellä alaosassa vapaan tekstin seassa mitään merkintää käyttöönottopäivästä? Minulla ainakin on, vaikka ylhäällä lukeekin 00.00.1982.J.Toivanen kirjoitti:Käyttöönotto 00.00.1987 ja vehje mistä tekniikka otetaan on merkattu samoin
Ei tarvitse muutoskatsastaa, ainakaan jos on ennen heinäkuuta käyttöönotettu. Jos käyttöönotto on heinäkuun jälkeen, tarvitaan päästölappu tai katti.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 88
- Liittynyt: Ti Touko 02, 2006 00:52
- Paikkakunta: Pyhäselkä/Reijola
K-jetronic on täysin mekaaninen ruisku, ei ole bokseja eikä ohjelmia, ja toimii jossain määrin jopa täysin ilman sähköä. 118 hv.
Muutoskatsastus maksaa muutaman kympin, mutta tuo elokuun puolella oleva käyttöönottopäivämäärä ennemminkin määrää, että tarvitset katin autoon, ja tulee merkintä vähäpäästöisestä. Kannattaa käydä katsastuskonttorilla juttelemassa mitä tosta hommasta tulee, jos tulee.
Muutoskatsastus maksaa muutaman kympin, mutta tuo elokuun puolella oleva käyttöönottopäivämäärä ennemminkin määrää, että tarvitset katin autoon, ja tulee merkintä vähäpäästöisestä. Kannattaa käydä katsastuskonttorilla juttelemassa mitä tosta hommasta tulee, jos tulee.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Itse vaihdoin pari kesää sitten mekaanisen ruiskun -87 malliseen 900:een. Ruisku kiinni ilman kannen vaihtoa. Hyvin on toiminut. Tankki, varaajan ja putket toisesta autosta. Muutama sähköjohto kiinni ja valmista tuli. Katsastuksessa ei tullut ongelmia. Kysyin muutoskatsastuksesta. Katsastusmies luki lakikirjaa mutta ilmoitti ettei olle tarvetta tehdä sitä, koska muutos ei sisältänyt kannen vaihtoa. Tietyn prosentin saa muuttaa ilman muutoskatsastusta.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 88
- Liittynyt: Ti Touko 02, 2006 00:52
- Paikkakunta: Pyhäselkä/Reijola
-
- "Hirsch"
- Viestit: 722
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
- Paikkakunta: Muurola
ake lainattuaMoottorin muuttaminen
Vapaasti hengittävän moottorin (ei ahdettu) muuttaminen on sallittua seuraavin keinoin:
- vaihtamalla kaasutin,
- asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä (kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla katsotaan lisäävän moottorin tehoa 10 %, ellei muuta osoiteta),
- muuttamalla sytytyslaitteistoa,
- muuttamalla puristussuhdetta,
- vaihtamalla nokka-akseli,
- muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia
- vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua.
Moottorin muutoksen seurauksena auton omamassan ja moottorin nettotehon suhde ei kuitenkaan saa alittaa 7,0 kg/kW rajaa.
Yllä mainitut muutokset eivät edellytä muutoskatsastusta eivätkä yleensä selvitystä moottorin tehosta, ellei vaikuta ilmeiseltä, että auton päästötaso muuttuu tai omamassa / moottorin nettoteho –suhde 7 kg/kW alittuu. Poikkeusluvalla hyväksyttyjä moottoreita ei saa muuttaa laisinkaan.
Moottorin vaihtoon rinnastettavia moottorin muutoksia:
- sylinterikannen vaihtaminen toisenlaiseen
- moottorin iskutilavuuden suurentaminen verrattuna alkuperäiseen yli 10 % (tehon katsotaan nousevan iskutilavuuksien suhteessa, ellei muuta osoiteta)
- ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen
- ahtimella varustetun moottorin mikä tahansa muuttaminen
Yllä mainitut muutokset edellyttävät muutoskatsastusta. Koska kyseiset muutokset rinnastetaan moottorinvaihtoon, tulee kaikki moottorin vaihtoa koskevat 5 §:ssä mainitut edellytykset täytty
-
- "Hirsch"
- Viestit: 722
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
- Paikkakunta: Muurola
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 88
- Liittynyt: Ti Touko 02, 2006 00:52
- Paikkakunta: Pyhäselkä/Reijola
Nuo entiset bensaputket kelpaa kyllä mainiosti. Tehtiin serkulle 99GL:ään muutos iivariksi tossa reilu viikko takaperin. Putkien liitoksiin toimii seuraava metodi: Entiset banjot irroitetaan aina putkista lyhentämällä putkea ja tinakolvilla sulattamalla. Ei missään tapauksessa veistellä niitä auki, koska silloin liittimet voivat vaurioitua ja alkaa vuotamaan. Uusi liitos tehdään lämmittämällä sitä putken sisään tulevaa karaa kuumailmapuhaltimella ja painamalla putki määrätietoisesti kuuman karan päälle. Sopivan lämpötilan hakeminen voi vaatia harjoittelua, koska liian kuumana se sulattaa putken ja taasen liian kylmänä se ei mene paikalleen. Tähän asti kaikki liitokset on onnistuneet mainiosti. Kolmeen autoon on tehty liitokset tuolla tavalla kuluneen talven aikana.
Sähköt tein itse soveltaen -86 900:n johtosarjaa. Käytännössä moottorin päällä oleva johtosarja otettiin autosta, poistettiin jo olemassa olevat kytkennät, eli öljynpaine, latausvalo ja sytytyksen johdot. Tämän jälkeen ruiskun johdotus tuli siis auton jo olemassaolleen johdotuksen rinnalle. Muutamia uusia liitoksia tarvisi tehdä. Tästä on vaikea lähteä työohjetta laatimaan...![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Sähköt tein itse soveltaen -86 900:n johtosarjaa. Käytännössä moottorin päällä oleva johtosarja otettiin autosta, poistettiin jo olemassa olevat kytkennät, eli öljynpaine, latausvalo ja sytytyksen johdot. Tämän jälkeen ruiskun johdotus tuli siis auton jo olemassaolleen johdotuksen rinnalle. Muutamia uusia liitoksia tarvisi tehdä. Tästä on vaikea lähteä työohjetta laatimaan...
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Itseasiassa tuo neuvotaan tekemään nimenomaan kylmänä. Tuetaan putkea mahdollisimman läheltä liitoskohtaa niin, että saadaan lyötyä sisään yhden juomun verran (n. 2 mm). Sitten tukea siirretään 2 mm kauemmas ja taas löydään/painetaan, kunnes liitin on pohjassa.Mertmi kirjoitti:taasen liian kylmänä se ei mene paikalleen. Tähän asti kaikki liitokset on onnistuneet mainiosti.
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... e.jpg.html
Tarvitaan joku tuki, jolla tuetaan putkea pidemmältä matkalta, tuossa kuvassa on pihteihin hitsattu halkisahattu venttiilinohjuri 8 mm sisäreiällä, mutta muukin vastaava kelpaa. Itse käytin halkaistua 10 mm kupariputkenpätkää ja kumimaton palasta.
Tässä menettelyssä ei tarvitse harjaantumista oikean lämpötilan löytämiseen. Jos saa sopivan tukityökalun rakennettua, vaara letkunpituuden loppumisesta ennen pitävän liitoksen aikaansaamista on melko pieni
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Runsaasti K-jet-juttua:
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... /album237/
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... /album236/
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... /album171/
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... /album245/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00