Sähköinen polttoainepumppu kaasarimalliin

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
kimmoisa
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Sähköinen polttoainepumppu kaasarimalliin

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Tere ållå!

Mitenkäs onnistuis jos rakentelis kaasarimalliin sähkötoimisen bensapumpun?

Kun mulla on siinä jotain bensansaanti ongelmia kun ei kiihdy isoilla kierroksilla.

Ja millanen pumppu olis hyvä ja laadukas?
SAAB
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

biltemasta imupumppu jos konehuoneeseen tahtoo!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Yhdessä varaosasaabissani oli vaihdettu sähköpumppu mekaanisen tilalle. Konehuoneessa oli imupumppu, ihan tavallinen tarvikemalli, joita näkyy noissa AD/Fixus tmv. kuvastoissa. Hyvin tuntui toimivan, kytkennässäkään ei kai ollut ihmeitä, pumppu hyrähti päälle, kun käänsi sytytysvirrat päälle.
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Toimiikos nuo sähköpumput aina samalla tuotolla ja ylimääräinen menee vaan paluuletkusta takaisin tankkiin?

Eikös mekaaninen pumppu pumppaa sitä enemmän, mitä enemmän kierroksia?
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

saab900c kirjoitti:Toimiikos nuo sähköpumput aina samalla tuotolla ja ylimääräinen menee vaan paluuletkusta takaisin tankkiin?

Eikös mekaaninen pumppu pumppaa sitä enemmän, mitä enemmän kierroksia?
Kyllä, solenoiditoimiset sähköpumput toimii mallista riippuen 0.1-0.3bar paineella kuten normaalitkin mekaaniset pumput. Jos autossa ei ole bensapaluuta tankkiin mekaanisen pumpun kanssa, niin toimii sähköisillä tarvikepumpuillakin normaalisti.. kunhan ei osta ruiskuautoon tarkoitettua suurpainepumppua.

Ja kyllähän mekaanisen tuotto nousee kierrosten noustessa, mutta noissa solenoidipumpuissa taasen tuotto "säätyy" kulutuksen mukaan.. eli pumppu "hyytyy" jos kaikkea ei saadakkaan kulumaan..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
jannes
"Turbo"
Viestit: 262
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 18:31
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja jannes »

Laitoin edelliseen kaasarisatkuun sähköpumpun konehuoneeseen, kun sain halvalla (sisäinen Sulo Vilen on aina valppaana :lol: ). Veto alakierroksilla ainakin persdynon perusteella parani.

Pistin pumpun kiinni sisempään lokasuojaan (vai mikä se pelti on joka on koneen ja lokarin välissä), moottorin puolelle. Sähköt otin bensapumpun releeltä, sulaketaulussahan on paikka ruiskun pumppua varten. Jos en muista väärin, releen pohjaan tuli valmiina kaikki muut paitsi heräte. Senhän saa esim. virtalukon releeltä.

Pumpussa oli meno-ja paluuliitännät (yleensä on), joten letkut tarvitsi vain siirtää uuteen pumppuun.

Vanhan pumpun otin pois, koska se lotkotti pyoriessään mukana. Pumpun akseli pitää myös ottaa pois. Pumpun aukon peitin peltilätkällä, ettei roiski öljyjä pitkin konehuonetta.
-JanneS-
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
Vastaa Viestiin