Hammastankon holkki (tehostamaton)
Tuossa kuvia 900 holkista, holkissa teksti 14 000 381 DAVART A
http://kotisivu.mtv3.fi/b20/puslat1.jpg
http://kotisivu.mtv3.fi/b20/puslat2.jpg
Uusi idea kiristykseen: Poraisi 3 reikää tankon runkoon noiden sivujen kohdalle, niihin jengat ja vaikka pienet kuusiokoloruuvit lukituksella joilla tuota helaa saisi painettua hallitusti läjään. Olisi paremmin kiristys hallittavissa kuin lekalla/pistepuikolla. Kuvassa näkyy ne kohdat josta ne pienet 3xliukupinnat ovat hiotuneet pois.
http://kotisivu.mtv3.fi/b20/puslat1.jpg
http://kotisivu.mtv3.fi/b20/puslat2.jpg
Uusi idea kiristykseen: Poraisi 3 reikää tankon runkoon noiden sivujen kohdalle, niihin jengat ja vaikka pienet kuusiokoloruuvit lukituksella joilla tuota helaa saisi painettua hallitusti läjään. Olisi paremmin kiristys hallittavissa kuin lekalla/pistepuikolla. Kuvassa näkyy ne kohdat josta ne pienet 3xliukupinnat ovat hiotuneet pois.
Haitarin kiinnitys taitaa osua juuri tuohon holkin kohdalle, joten kiristysruuvien sijoittelu voi olla vaikeaa.
Tehtaan korjaamokirjassa vuosimalliin 77 on voiteluainesuositus API GL4 SAE 80-90, määrä 2,3 dl.
Myöhemmin tuo suositus on muuttunut jonkinlaiseen vaseliiniin, koska uudemmissa ei öljyä enää ole ollut.
Muoviholkkiin on tehty viistetyt osat tietenkin siksi että ilman pitää päästä kulkemaan holkin ohi, kun rattia kääntelee.
RJK
#1757
99 4D -84
Tehtaan korjaamokirjassa vuosimalliin 77 on voiteluainesuositus API GL4 SAE 80-90, määrä 2,3 dl.
Myöhemmin tuo suositus on muuttunut jonkinlaiseen vaseliiniin, koska uudemmissa ei öljyä enää ole ollut.
Muoviholkkiin on tehty viistetyt osat tietenkin siksi että ilman pitää päästä kulkemaan holkin ohi, kun rattia kääntelee.
RJK
#1757
99 4D -84
ajatuskii:
mitä isompi vika sen suurempi leka, historia alkaa toistaa itseään...
tuo holkki ei sit vissiin kuulu tiivistesatsiin, hassuu vaihtaa koko palikka yhden nylonin palan takia....
Voiskohan tyrkön paja ottaa holkin ohjelmistoon, olis meinaan aika näppärä tuote, pieni lähetelläkin.
pitää olkaa ideoimaan sellasta avattavaa vastapantaa vanhaan pullonestetunkkiin, sillähän vois saada homman paikoillaan puristettua hallitusti ja suht tasapuolisesti joka kantilta.
Jos puristaa liikaa, niin jääköhän ohjaus palautumatta?
mitä isompi vika sen suurempi leka, historia alkaa toistaa itseään...
tuo holkki ei sit vissiin kuulu tiivistesatsiin, hassuu vaihtaa koko palikka yhden nylonin palan takia....
Voiskohan tyrkön paja ottaa holkin ohjelmistoon, olis meinaan aika näppärä tuote, pieni lähetelläkin.
pitää olkaa ideoimaan sellasta avattavaa vastapantaa vanhaan pullonestetunkkiin, sillähän vois saada homman paikoillaan puristettua hallitusti ja suht tasapuolisesti joka kantilta.
Jos puristaa liikaa, niin jääköhän ohjaus palautumatta?
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Mie korjasin 900:n tehostamattoman ohjauksen kolinat, väljyyden ja raskauden vaihtamalla horon hammastangon tehostettuun pumpun kera. En ole katunut päivääkään.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Eip tuo kääntely kunnolla auta kun kulumaa holkin sisällä joka puolella, on syönyt seinämiä niiden liukupintojen lisäksi, paikallaan se kyllä pysyy vaikka tuosta on katkettu 2 niistä kynsistä. Eipä viitsisi laittaa tehostettua tankoa kun pitäisi olla varma sen purkuosan kunnosta vai onko niissä muita ongelmia kuin tiivisteet (kuluuko vastavat holkit) eikä tuo ohjaus ole liian raskas vakiorenkailla ja tuntuma on hyvä. Eli normaali GL4 peräöljy sisälle kun erikoisvaseliista ei ole tietoa ja ohutta tuo vanha liemi oli.
onks joku muuten mitannut sen holkin soikeutta / mittoja kuluneesta ja paljonko se on uutena. eihän toi ny kovin kaksonen jutska oo sorvauttaa jostain nylon jöötistä, sahaa sit vaikka ite niitä kulmia pois mallin mukaan, niin ei tarvii maksaa jyrsinnästä tms...
Ei ton takii kandee koko palikasta luopuu.
Meinaan vaan jotta kiinnostaa se välys missä alkaa katsari suurinpiirtein valittamaan asiasta. liekö 1/2 milliä vai 1 mm, vai ....
En lukenut tarkkaan sen linkin juttuja, mutta aika tarkka lie uus, koska vasaran kaa päälle pani uuden.
Mulle on katsari sanonu monena vuonna, jotta on niin pieni toi välys, jotta antaa palaa vaan, liekö sit tossa holkissa vai sisänivelessä.
Piitää vissiin purkaa joskus yks vanha tehostettu tanko, mut ny ei malta ku talon on talon maaluu kesken yms kesäriento vie kaikki "mehut"
Ei ton takii kandee koko palikasta luopuu.
Meinaan vaan jotta kiinnostaa se välys missä alkaa katsari suurinpiirtein valittamaan asiasta. liekö 1/2 milliä vai 1 mm, vai ....
En lukenut tarkkaan sen linkin juttuja, mutta aika tarkka lie uus, koska vasaran kaa päälle pani uuden.
Mulle on katsari sanonu monena vuonna, jotta on niin pieni toi välys, jotta antaa palaa vaan, liekö sit tossa holkissa vai sisänivelessä.
Piitää vissiin purkaa joskus yks vanha tehostettu tanko, mut ny ei malta ku talon on talon maaluu kesken yms kesäriento vie kaikki "mehut"
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Taitaa stara mietiskellä josko sorvailisi nylonkista uuden helan?? Hmmm... mielenkiintoinen ajatus. Kerronpa omia kokemuksiani, kun aikoinaan tein nylon-levystä leikaten, poraten ja sorvaamalla vastaavan helan 360 Volvon tehostamattomaan tankoon tarkoituksena saada kestävämpi osa kuin alkuperäinen, joka väljeni hetkessä. Täytyy vain pitää profiilinsyvyydet kurissa, ts. ei saa jättää varsinkaan helan sisäpuolelle mitään turhia karkeuksia. Turhat karkeudet vaativat tiukan alkusovitteen, ja näiden pintojen tasoituttua on sovite väljä. Täsmällinen sovite on toki mahdollista saada aikaan. Helalle on lisäksi järjestettävä pieni radiaalinen liikevara, koska hammastanko pääsee liikkumaan hieman vinottain pinionin päästäänkin ja jos taas hela on runkoon nähden ihan tiivis jää tanko jumiin. Minä tein aikoinani helat kahdesta kappaleesta, joihin sorvasin olakkeen aina toiseen päähän. Pikaliimalla nämä yhteen ja ohut kumilevy liimaamalla olakkeiden välille. Näin tulee tarvittava jousto.
Kokeilu onnistui muuten hyvin, kun helan lukitus oli vielä jotenkin ratkaistu (ei vaikea tehtävä). Moottorin lämmettyä nyloni rupesi vain selvästi sulamaan aiheuttaen tahmeutta ja narinaa ohjaukseen. Kun paikat jäähtyivät, narina lakkasi. "Protoversiosta" tuli puolestaan liian väljä ja kolina oli hirmuinen. (Kyse ei ollut isosta välyksestä, mutta sen verran kovempaa tuo nyloni vaan on kuin alkuperäisaine, että jo kolkottaa.) Useimmissa autoissa ko. hela sijaitsee melko lähellä pakoputken alaputkea, joten paikka on kuuma. Minun nylonikokeilut loppuivat tähän.
Varmasti olisi sopivampiakin materiaaleja?
Kokeilu onnistui muuten hyvin, kun helan lukitus oli vielä jotenkin ratkaistu (ei vaikea tehtävä). Moottorin lämmettyä nyloni rupesi vain selvästi sulamaan aiheuttaen tahmeutta ja narinaa ohjaukseen. Kun paikat jäähtyivät, narina lakkasi. "Protoversiosta" tuli puolestaan liian väljä ja kolina oli hirmuinen. (Kyse ei ollut isosta välyksestä, mutta sen verran kovempaa tuo nyloni vaan on kuin alkuperäisaine, että jo kolkottaa.) Useimmissa autoissa ko. hela sijaitsee melko lähellä pakoputken alaputkea, joten paikka on kuuma. Minun nylonikokeilut loppuivat tähän.
Varmasti olisi sopivampiakin materiaaleja?
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8087
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Mites messinki? Omaisi vähän jopa itsevoitelevia ominaisuuksia...Vai onko liian kovaa?PelleP kirjoitti: Minun nylonikokeilut loppuivat tähän.
Varmasti olisi sopivampiakin materiaaleja?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
niinpä, mitähän ainetta se orkkis sitten on?. mä oon ihmetelly miks se pelkääjän puolen pusla kulahtaa näköjään aikaisemmin, luulis jotta geometria on liki sama molemmilla, onko syy sit toi kuumempi paikka.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Vaikuttaisi siltä, että nyt on löytynyt satkun uusia (aj. alle 1000 km) tehostamattomia ohjausvaihteita ja muutama priima 99:nkin ohjausvaihde. Ja ehkä noita holkkejakin. Pitää vielä odotella inventaarion tarkempia tuloksia, ennen kuin pääsee neuvottelemaan hinnasta...
Laitan tänne infoa kun saan tarkempaa tietoa. Teitä muitakin saattaisi kiinnostaa nuo osat?
Laitan tänne infoa kun saan tarkempaa tietoa. Teitä muitakin saattaisi kiinnostaa nuo osat?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Ohjausvaihteita ja 99/90:n holkkeja myytävänä:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=39611
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=39611
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Hammastankon holkki (tehostamaton)
Nostetaampas tätä ikääntynyttä ketjua...
Onko joku sorvaillut tuota holkkia itse? Tarkat mitat kiinnostaisi...
Onko joku sorvaillut tuota holkkia itse? Tarkat mitat kiinnostaisi...
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"