Pyöränlaakerin "tekohengitys"
Pyöränlaakerin "tekohengitys"
Saabi on tuossa jo syksystä asti pitänyt ääntä, joka kuuluu suoraan ajaessa ja vasemmalle kaartaessa, mutta lakkaa oikealle kaartaessa. Eilen aamulla sitten hermostuin, kun 130km kuuntelin tuota ulinaa ja aloin illalla metsästää äänenlähdettä. Tänään aamulla sitten löytyi, oikea takapyöränlaakeri pitää meteliä, mutta väljää ei ole lainkaan. Lieneekö rasva loppu..
Ensiavuksi kuitenkin vedin napamutterin auki, käänsin koko napaa paikallaan pikkuruisen ja vedin napamutterin kunnolla kiinni. Ääni lakkasi suoraan ajaessa ja vasemmalle kaartaessa, mutta nyt kuuluu tiukasti oikealle kaartaessa.
Pääasia kuitenkin, että suoralla tiellä on hiljainen..
Vaan kannattaako tuo nyt joka tapauksessa pistää vaihtoon ennen kuin paukahtaa, vai voiko se pyöriä siellä taas toiset 400tkm?
Ensiavuksi kuitenkin vedin napamutterin auki, käänsin koko napaa paikallaan pikkuruisen ja vedin napamutterin kunnolla kiinni. Ääni lakkasi suoraan ajaessa ja vasemmalle kaartaessa, mutta nyt kuuluu tiukasti oikealle kaartaessa.
Pääasia kuitenkin, että suoralla tiellä on hiljainen..
Vaan kannattaako tuo nyt joka tapauksessa pistää vaihtoon ennen kuin paukahtaa, vai voiko se pyöriä siellä taas toiset 400tkm?
Siispä huomenissa laakerikauppaan ja lauantaina kasaamaan napaa paikalleen.
Onko noissa laakereissa käytännön eroa kestävyydessä, ostaako Bilteman version, Motonetin halvemman version vai Motonetin SKF-valmisteen?
Tuossa nuo Motonetin:
900 8.87--1993 (sisä-Ø 30mm/pultinreijät kierteellä). . . . 21-1415 75.90 ???
900 8.87--1993 SKF-valmiste. . . . . . . . . . . . . . . . 21-3117 134.50 ???
Melkoinen hintaero...
Bilteman laakeri maksaa 100eur, eli halpaan turvautuessa lienee parempi ostaa tuo Motonetin halpisosa kuin Bilteman osa.
Vai olisiko mitään ideaa hommata jostain purkuautosta? Onko yhtä sököjä kaikki? Olisihan se uusi aina uusi.
Mutta kellään kokemuksia näistä?
Onko noissa laakereissa käytännön eroa kestävyydessä, ostaako Bilteman version, Motonetin halvemman version vai Motonetin SKF-valmisteen?
Tuossa nuo Motonetin:
900 8.87--1993 (sisä-Ø 30mm/pultinreijät kierteellä). . . . 21-1415 75.90 ???
900 8.87--1993 SKF-valmiste. . . . . . . . . . . . . . . . 21-3117 134.50 ???
Melkoinen hintaero...
Bilteman laakeri maksaa 100eur, eli halpaan turvautuessa lienee parempi ostaa tuo Motonetin halpisosa kuin Bilteman osa.
Vai olisiko mitään ideaa hommata jostain purkuautosta? Onko yhtä sököjä kaikki? Olisihan se uusi aina uusi.
Mutta kellään kokemuksia näistä?
Ja kyllä tuo laakerilta vaikutti. Purin jarrusatulan räimeineen kaikkineen pois ja ääni kuului rengasta pyörittämällä. Mutteri ei mennyt kireämmälle, mutta tosiaankin löysääminen, pieni asennon muutos ja mutterin kiristys ja nyt ääni kuuluu vain oikealle kaartaessa.stara kirjoitti:jos todella johtuu laakerista ja se oli tarpeeksi kireällä jne, niin ihme että mitään vaikutti tuo kääntö. ja ei pitäisi kyllä kauaa kesää kun homma palaa.
Sisäkoolien välistä!akyttala kirjoitti:Milläs tuonne laakeriin saa rasvaa menemään?ecopower kirjoitti:Kyllä se laakerin kääntö hiljentää volinan!!Kannattaa kääntää puolikiekkaa "kiinteää koolia"ja uutta rasvaa sisään!!
On helposti ja halvalla vuoden tai pari volisematta!!
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Kerro tarkemmin..ecopower kirjoitti:Sisäkoolien välistä!akyttala kirjoitti:Milläs tuonne laakeriin saa rasvaa menemään?ecopower kirjoitti:Kyllä se laakerin kääntö hiljentää volinan!!Kannattaa kääntää puolikiekkaa "kiinteää koolia"ja uutta rasvaa sisään!!
On helposti ja halvalla vuoden tai pari volisematta!!

Olen johonkin muualle joskus koittanut saada enkä onnistunut niin millään. Ikä ja terveys meni ja laakeri taisi mennä lopulta vaihtoon..
Osta vaikka se biltema ennemmin, kuin alat tommoseen epätoivoiseen yritykseen kääntää laakeri. Ainaskin mulla ne laakerit on menneet paskaksi lopullisesti, kun napa puristetaan/hakataan pois sisäkoolista. Ulkokoolia kun et saa pois, jos napaa ei irroiteta sisäkoolosta ensin. Kestää se Biltemakin varmasti useemman satatonnia. Johan nuo mikälie merkkiset etupyöränlaakerit on pian satatonnia pyörineet omassakin satkussa. Ne ei tosin olleet biltemasta, mutta eivät ne SKF:n tekemiäkään olleet.
Maksoivat muuten markka-aikaan 170mk/kpl. Jotenkin toikin 75egeä on minusta kallis. Kannattaisi käydä paikallisissa varaosaliikkeissä kyselemässä ensin, jos olisi vaikka hyllyyn jäänyt tota laakeria. Hintavertailua kehiin vaan.
Edittiä. Kirjoitin niin unissani, että puhuin etunavasta. Hölöpön pölöpön.
Maksoivat muuten markka-aikaan 170mk/kpl. Jotenkin toikin 75egeä on minusta kallis. Kannattaisi käydä paikallisissa varaosaliikkeissä kyselemässä ensin, jos olisi vaikka hyllyyn jäänyt tota laakeria. Hintavertailua kehiin vaan.
Edittiä. Kirjoitin niin unissani, että puhuin etunavasta. Hölöpön pölöpön.

Viimeksi muokannut Mertmi, To Touko 11, 2006 22:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
On tosiaankin koko napa kun taakse tulee. Eikös tuohon ole sopivaa laakeria olemassa vai eikö se vanha ole irrotettavissa? Melkoisen typerä ratkaisu. Vaan kai ne on sen ikuiseksi tarkottaneet Saabilla.
Mulle vaan sattui maanantaikappale, kun kesti vain pikkusen vajaa 400tkm. 
Jospa tuolla Motonetissä pyörähtäis, niin sais uuden osan autoon. On se varmasti turvallisempi. Alkaa varmasti vituttaa, kun huomaa oman takapyörän menevän ohitse..
Onko tuossa takanavan vaihtamisessa mitään erikoista, eli sujuuko vain jarrut pois, napamutteri pois, napa irti ja uusi tilalle, uusi napamutteri ja jarrut kiinni ja homma on kasassa?


Jospa tuolla Motonetissä pyörähtäis, niin sais uuden osan autoon. On se varmasti turvallisempi. Alkaa varmasti vituttaa, kun huomaa oman takapyörän menevän ohitse..
Onko tuossa takanavan vaihtamisessa mitään erikoista, eli sujuuko vain jarrut pois, napamutteri pois, napa irti ja uusi tilalle, uusi napamutteri ja jarrut kiinni ja homma on kasassa?
Kysäistäämpä tässä samassa ketjussa, että mikä laittaa sitten juuri minun auton nielemään etupyörän laakereita? Taakse ei ole tarvinnut koskeakaan 120tkm:iin. Etuakselilta menee suunnilleen kerran vuoteen jommalta kummalta puolelta ja nippa nappa 10tkm tulee nykyään tällä vuoteen ajettua? Taas tuli katsastuksessa korjauskehotus ja vielä sama puoli kuin reilu vuosi sitten. En tosin ole kokeillut vielä onko napamutteri niin tiukassa kuin mahdollista.
Kotiasentajan (en minä) tyylissä huomautettavaa (sama heppu vaihtanut aina laakerit) vai tarvikeosan surkea laatu yhdistettynä huonoon tuuriin vai mikä vikana?
Kotiasentajan (en minä) tyylissä huomautettavaa (sama heppu vaihtanut aina laakerit) vai tarvikeosan surkea laatu yhdistettynä huonoon tuuriin vai mikä vikana?

kaikki normaalit laakerivalmistajat taitaa tehdä aika samantasoista laatua tänäpäivänä ( enää ei ole pelkästään erinomaista ruotsalaista laaturautaa kuten ennen sotia:) , poislukien mahdollisesti venäläiset ja jotkut muut eksoottiset, mutta eipä ne taida tollasia erikoislaakereita duunatakaan.Pertsa kirjoitti:Kysäistäämpä tässä samassa ketjussa, että mikä laittaa sitten juuri minun auton nielemään etupyörän laakereita? Taakse ei ole tarvinnut koskeakaan 120tkm:iin. Etuakselilta menee suunnilleen kerran vuoteen jommalta kummalta puolelta ja nippa nappa 10tkm tulee nykyään tällä vuoteen ajettua? Taas tuli katsastuksessa korjauskehotus ja vielä sama puoli kuin reilu vuosi sitten. En tosin ole kokeillut vielä onko napamutteri niin tiukassa kuin mahdollista.
Kotiasentajan (en minä) tyylissä huomautettavaa (sama heppu vaihtanut aina laakerit) vai tarvikeosan surkea laatu yhdistettynä huonoon tuuriin vai mikä vikana?
jos homma laukeaa ennen aikojaan niin todennäköinen syy on asennusvirhe tai huono tuuri, kuten joku hakkaaminen tai liian löysälle jättö , noin 30 kpm on kyseessä ja ymmärtääseni sillä halutaan varmistaa ton 2- rivisen kuulalaakerin toiminta siten , jotta muita välyksiä ei jää kuin laakerin sisäiset toiminnalliset ( esim koolin taakse jäävät hiekanmurut menee onneksi aika muusiksi.)
Ainahan voi tietysti olla huonoa tuuriakin, maanankappaleita on joka hommassa, ihmisissäkin

En sit tiiä pitäiskö käyttää lukitetta lisäksi, orkkisasennuksissa muistaakseni näkyy joku isketty paunauma siinä mutterin kaulassa.
Vanhojen kanssa en lähtisi leikkimään koska kyllä ne ääntelyt kohta uusiutuvat, onhan siinä sentään oma hommansakin.
Mertmin hintataso yllä oli niin halpa, jotta eppäilen kyseessä olleen etupyörän laakeri.
Yleisempiä laakereitahan saa halvemmalla alan laakeriputiikeista kun viitsii tinkailla, koska katteet ovat siinä kamassa isot, mutta erikoislaakerit ovat vaikeampia, kuten tämä.
Kantsii kattoa siellä kaupan tiskillä valmistaja, ainakin KOYO ja FAG ja moni muukin kunnon nimi on ok. Kyllä se SKF: kin tekee monia niiden mallistosta ylimaailmallisesti missäliehalpamaassa. Venäläistä ja ehkä kiinalaista yms vastaavaa en itselle laittaisi.!!!!!!!
Ei oo kukaan täällä palstoilla kertoillu kiinni leikanneista pyöränlaakereista, vissiin toi 2- rivinen kuularakenne on sellanen , jotta ei sitä sitten yleensä tee, toisin kuin esim kartiorulla.
laakeri kun leikkaa kiinni , niin alkaa sisäkooli pyörimään ja höylää esim taka- akselin sovitteen paskaksi. siinä sit miettii vaihtareita?? uus akseli vai ?
Mulla kun otin takajarrulevyn irti niin oli aika tiukassa toi -89, ei lähteny ihan näppipelillä, itse tuunatulla ulosvetäjällä paukahti irti, eli siihen voi henkisesti varautua.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
minusta rasvaa ei panna uutena koska laakeri on niin tiivistetty ettei sitä sinne sinne saa, ulkopuoliset kosteussuojausajatukset ovat sitten asia erikseen, mutta ei niitä edellytetä.
Kartiorullalaakerit ovat avoimia ja niissä tuo rasvaa kuppiin linja yms. oli MUST eli välttämätön.
kun avaat kupin, niin näet että ei siellä mitään rasvaa ole.
Kartiorullalaakerit ovat avoimia ja niissä tuo rasvaa kuppiin linja yms. oli MUST eli välttämätön.
kun avaat kupin, niin näet että ei siellä mitään rasvaa ole.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Mie oon ollu näköjään unissani. Siis ajattelin etupyörää... Kyllä takanapaan kandee etsiä b-osaa, kun se maksaa tosiaan toistasataa euroa.Jusau kirjoitti:Tuossahan taitaa tulla mukana koko takanapa, ei pelkää laakeria, siksi kai on noinkin arvokas.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01