99 lämmöt
99 lämmöt
Sanokaas 99 kuskit onko normaalia kun moottorin lämpömittari näyttää
koleammalla ilmalla klo 9 mutta näinä 20 asteen helteillä puoleenväliin
klo 9:ää ja punaista aluetta?
viisari ei paljoa heilu vaan töpöttää samaan suuntaan nopeudesta piittaamatta.
Viikonlopun reissu turku-Hki-turku, josta tuli päivän aikana 200km moottoritietä 120km/h lasissa ja viisari
yläviistossa mutta sähköflekti ei pahemmin huuda.
Vesipumppu menettänyt tehoaan..jäähdytin osittain tukossa?
Edellinen 900 (myös H-moottori) ei tälläistä tehnyt.
99 -83
koleammalla ilmalla klo 9 mutta näinä 20 asteen helteillä puoleenväliin
klo 9:ää ja punaista aluetta?
viisari ei paljoa heilu vaan töpöttää samaan suuntaan nopeudesta piittaamatta.
Viikonlopun reissu turku-Hki-turku, josta tuli päivän aikana 200km moottoritietä 120km/h lasissa ja viisari
yläviistossa mutta sähköflekti ei pahemmin huuda.
Vesipumppu menettänyt tehoaan..jäähdytin osittain tukossa?
Edellinen 900 (myös H-moottori) ei tälläistä tehnyt.
99 -83
ei kai jäähdyttimen tarvitse olla edes tukossa, jos se on niin vanha että jäähdytysrivat on lahonneet paperiksi. entäs termostaatti (82)? kesätermostaatin vaihto voisi toimia ensiapuna, tai jopa "korjauksena" jos siellä sattuu nyt olemaan talvitermostaatti (92). oletusarvoisestihan sieltä pitäs löytyä normaali termostaatti (88-89) jolla kesäisinkin pitäis lämmöt pysyä kurissa.
toisaalta mulla on yhdessä ysiysissä kanssa samanlaista oiretta, eli jos lämmityslaitetta pitää kylmällä, niin reipasvauhtisessa moottoritieajossa lämmöt tuppaa kesällä nousemaan vaakatason yläpuolelle. lämmityslaitteen kun avaan niin lämmöt pysyy hyvinkin vaakatasossa. taidan vaihtaa siihen 82 termostaatin, kun jäähdytin on ainakin päällepäin erittäin hyvännäköinen.
toisaalta mulla on yhdessä ysiysissä kanssa samanlaista oiretta, eli jos lämmityslaitetta pitää kylmällä, niin reipasvauhtisessa moottoritieajossa lämmöt tuppaa kesällä nousemaan vaakatason yläpuolelle. lämmityslaitteen kun avaan niin lämmöt pysyy hyvinkin vaakatasossa. taidan vaihtaa siihen 82 termostaatin, kun jäähdytin on ainakin päällepäin erittäin hyvännäköinen.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Pientä muutosta voi olla nesteen vaihdolla, ajanmyötä kun jäähdytysnesteen kyky siirtää lämpö heikkenee.
Vaan kyllä omissa satkuissa kuumalla ilmalla lämpö kiikkuu pikkuruisen yli puolenvälin ja näin on ollut aina, paitsi tietysti termarin jumittaessa lämmöt pysyivät reilusti puolenvälin alapuolella..
Vaan kyllä omissa satkuissa kuumalla ilmalla lämpö kiikkuu pikkuruisen yli puolenvälin ja näin on ollut aina, paitsi tietysti termarin jumittaessa lämmöt pysyivät reilusti puolenvälin alapuolella..
moottoriöljyn määrä kannattanee myös tarkistaa. jos sitä on liian vähän, nostaa lämpöjä kai myös? omissa autoissani kuitenkin yllättävän suuri merkitys on ollut juuri sillä lämmityslaitteen lämpösäätimellä, missä asennossa se on.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Eikös 99:ssä ole muuten se lämpökennon ohivirtaus toteutettu semmosella ohuemmalla haaraputkella ja ohivirtausta tapahtuu kokoajan, oli kenno sitten kiinni tai auki.
Onkohan sillä kierrolla siinä mitään käytännön merkitystä, jos kennon korvaisikin kokonaan letkulla, jolloin kierto olisi tehokkaampaa kuin sitä pientä ohivirtausputkea pitkin?
Samalla saisi satkun tapaan kunnolla viileätä ilmaa sisään, nopassa kun ei ainakaan kunnon kylmää ilmaa saa sisään kuin raitisilmasuuttimista. Kennon läpi kulkeva on aina kuitenkin jossain määrin lämpöistä, kun se hana ei sulke kiertoa kokonaan.
Onkohan sillä kierrolla siinä mitään käytännön merkitystä, jos kennon korvaisikin kokonaan letkulla, jolloin kierto olisi tehokkaampaa kuin sitä pientä ohivirtausputkea pitkin?
Samalla saisi satkun tapaan kunnolla viileätä ilmaa sisään, nopassa kun ei ainakaan kunnon kylmää ilmaa saa sisään kuin raitisilmasuuttimista. Kennon läpi kulkeva on aina kuitenkin jossain määrin lämpöistä, kun se hana ei sulke kiertoa kokonaan.
Re: 99 lämmöt
Wanhuksessa muuten sama juttu, paitsi että termarin (88) auetessa lämmöt tippuu alle vaakatason. Mittarin neula seilaa koko ajan ylös-alas, muttei mene koskaan punaiselle. Lämppärin hanan avaus laittaa neulan vaakatasoon. Nesteet on vaihdettu, mutta pitäiskö kokeilla järjestelmän putsausta, jos tuo neulan nousu pysyisi paremmin kurissa?tfati kirjoitti:Sanokaas 99 kuskit onko normaalia kun moottorin lämpömittari näyttää
koleammalla ilmalla klo 9 mutta näinä 20 asteen helteillä puoleenväliin
klo 9:ää ja punaista aluetta?
viisari ei paljoa heilu vaan töpöttää samaan suuntaan nopeudesta piittaamatta.
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
70 -luvun ysiyseistä mulla on ollut ainakin kolme, tai neljäkin sellaista, että lämpötilamittarin asento mittaristossa riippui siitä paljonko sähkölaitteita on päällä. valojen poiskytkeminen "laski lämpöjä" (neula siirtyy välittömästi pari milliä alaspäin) kuten myös lämppärinpuhaltimen poiskytkeminen. helppo kokeilla. eli mä tulkitsin asian niin, että mun neula näytti liian korkeata lukemaa, ja oikea lukema tuli vasta kun vähensi sähkölaitteita. noh, tiedä mikä oli asian oikea laita.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Todennäköisesti onkin. Tulihan tuossa syksyllä turistua, kun kyseinen auto ei oikein sisältä lämpiä, vaikka moottori kyllä lämpiää ja lämmityskenno on vaihdettu uuteen. Eipä tuohon ole jaksanut perehtyä kauheasti, kun kyseessä on isän auto eikä oma. Jos vaikka kesällä jaksaisi tuota alkaa tarkastelemaan paremmin, kunhan saa omasta autosta joka nurkan kuntoon..jus kirjoitti:Ehkä sinulla on hanan vaijerin säädössä tai itse hanassa vikaa.akyttala kirjoitti:Kennon läpi kulkeva on aina kuitenkin jossain määrin lämpöistä, kun se hana ei sulke kiertoa kokonaan.
uusi potilas ja uudet kujeet: 99 -77 ja lämpömittari herää normaalisti lähdettäessä ajoon, mutta nousu pysähtyy L-kirjaimen yläpuolelle, eli jää reilusti alaviistoon about klo puoli kahdeksan kohdalle. tähän asti on rukattu anturin liitintä sekä mittariston 12napaista liitintä ilman tulosta. ed. omistaja sanoo että flekti silti toimii normaalisti eli lämmöt normaalikäytössä ilmeisesti kuitenkin on jotain enemmän kun mitä mittari näyttää.autoon on n. 3v. sitten vaihdettu termostaattikotelo.
kenellekään tuttu moinen oire?
kenellekään tuttu moinen oire?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
En tiedä päteekö noin vanhaan, mutta ainakin -85 satkun lämpömittari jäi "roikkumaan", eli ei noussut edes vihreälle alueelle, kun lämpömittarin anturi porsi. Uusi maksoi (H-kone) pari euroa Motonetissä, ja hyvin toimii.lucaf kirjoitti:uusi potilas ja uudet kujeet: 99 -77 ja lämpömittari herää normaalisti lähdettäessä ajoon, mutta nousu pysähtyy L-kirjaimen yläpuolelle, eli jää reilusti alaviistoon about klo puoli kahdeksan kohdalle. tähän asti on rukattu anturin liitintä sekä mittariston 12napaista liitintä ilman tulosta. ed. omistaja sanoo että flekti silti toimii normaalisti eli lämmöt normaalikäytössä ilmeisesti kuitenkin on jotain enemmän kun mitä mittari näyttää.autoon on n. 3v. sitten vaihdettu termostaattikotelo.
kenellekään tuttu moinen oire?
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84