900 turbo täyskaasurikastin?
900 turbo täyskaasurikastin?
Elikkäs onkohan kellään mitään tietoa miten kyseinen systeemi kytketään vm. -81 900 turboon ja onko sillä mitään virkaa?
Tämän näköinen!
Tämän näköinen!
Eikö kukaan tiedä?
Vai onko liian työlästä vastata?
-
- "Aero"
- Viestit: 358
- Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 18:49
- Paikkakunta: Alavus
Vastailin joskus aiemmin syksyllä tähän, mutta en varmaan riittävän tarkasti. Nyt kun olen tuon oman 99:n kanssa pelannut ja samaa värkkiä ihmetellyt, niin tiedän miten se kytketään.
Laitteen on tarkoitus laskea ohjauspainetta ja sitä kautta rikastaa seosta. Toinen pää kytketään kaasuläppäkoteloon ja toinen pää ohjauspainesäätimeen(warm-up regulator), eli siihen mötikkään joka on lohkossa kiinni virranjakajan vieressä. Kaasuläpässä on mikrokytkin, joka kytkee laitteen toimintaan. Muistaakseni laitteen tulisi laskea ohjauspainetta ~1bar.
Ohjauspaine toimii periaatteessa vastavoimana määränjakajan lautaselle. Eli ohjauspaine pyrkii pitämään lautasen kiinni ja lautanen taas noustessaan ylös päästää lisää polttoainetta suuttimille. Kun ohjauspaine on pienempi pääsee määränjakajan lautanen nousemaan helpommin ylös ja näin ollen seos on rikkaampi kuin muuten samalla ilmamäärällä.
Laite on luultavasti aika tärkeä, koska se varmistaa moottorin riittävän polttoaineen saannin ahdoilla ja samalla lisäpolttoaine jäähdyttää moottoria sisäisesti raskaan kuorman aikana.
Jos tuosta sun laittamasta kuvasta katsoo niin, tuon mustan mötikän vasemmalla puolella oleva venttiili (siis se alin joka on T-kappaleessa kiinni) tulee juuri noin ollakin. Vasemmalle lähtevä muovi letku liitetään kaasuläppäkoteloon ja tuo sähkösesti ohjattu venttiili (punaisen venttiilin vieressä) pitäisi vielä liittää siihen ohjauspaineventtiiliin. Eli letkut vain kiinni ja koittamaan painamalla mikrokytkintä kaasuläppäkotelossa, käynnin pitäisi muuttua ihan tyhjäkäynnillä.
Katso oheiset linkit:
http://saabpics.org:3000/gallery/album2 ... _28?full=1
http://saabpics.org:3000/gallery/album2 ... _29?full=1
Pasi #1495
9000CDE 2,3t -95
99t -78
Laitteen on tarkoitus laskea ohjauspainetta ja sitä kautta rikastaa seosta. Toinen pää kytketään kaasuläppäkoteloon ja toinen pää ohjauspainesäätimeen(warm-up regulator), eli siihen mötikkään joka on lohkossa kiinni virranjakajan vieressä. Kaasuläpässä on mikrokytkin, joka kytkee laitteen toimintaan. Muistaakseni laitteen tulisi laskea ohjauspainetta ~1bar.
Ohjauspaine toimii periaatteessa vastavoimana määränjakajan lautaselle. Eli ohjauspaine pyrkii pitämään lautasen kiinni ja lautanen taas noustessaan ylös päästää lisää polttoainetta suuttimille. Kun ohjauspaine on pienempi pääsee määränjakajan lautanen nousemaan helpommin ylös ja näin ollen seos on rikkaampi kuin muuten samalla ilmamäärällä.
Laite on luultavasti aika tärkeä, koska se varmistaa moottorin riittävän polttoaineen saannin ahdoilla ja samalla lisäpolttoaine jäähdyttää moottoria sisäisesti raskaan kuorman aikana.
Jos tuosta sun laittamasta kuvasta katsoo niin, tuon mustan mötikän vasemmalla puolella oleva venttiili (siis se alin joka on T-kappaleessa kiinni) tulee juuri noin ollakin. Vasemmalle lähtevä muovi letku liitetään kaasuläppäkoteloon ja tuo sähkösesti ohjattu venttiili (punaisen venttiilin vieressä) pitäisi vielä liittää siihen ohjauspaineventtiiliin. Eli letkut vain kiinni ja koittamaan painamalla mikrokytkintä kaasuläppäkotelossa, käynnin pitäisi muuttua ihan tyhjäkäynnillä.
Katso oheiset linkit:
http://saabpics.org:3000/gallery/album2 ... _28?full=1
http://saabpics.org:3000/gallery/album2 ... _29?full=1
Pasi #1495
9000CDE 2,3t -95
99t -78
On se hyvä, että joskus sentään on vastauksesta hyötyä;)
Ei kyllä enää ole 99:ä, mutta vielä saattais jotain juttuja olla muistissa. Niin ja jos 99turbon osille olis tarvetta niin senkun kysyt. Jotain on vielä jemmassa. Noille piti olla ostaja, mutta ei ole taas kuulunut mitään.
PVI
9-5 Aero Wagon Aut. -01
9000CDE 2,3t -95
Ei kyllä enää ole 99:ä, mutta vielä saattais jotain juttuja olla muistissa. Niin ja jos 99turbon osille olis tarvetta niin senkun kysyt. Jotain on vielä jemmassa. Noille piti olla ostaja, mutta ei ole taas kuulunut mitään.
PVI
9-5 Aero Wagon Aut. -01
9000CDE 2,3t -95
PVI:n linkit tuossa yllä on menneet vanhaksi, tässä toimivat:
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... ewsIndex=1
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... ewsIndex=1
Yleista K-jetronicin toimintaselostusta:
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... /album237/
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... ewsIndex=1
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... ewsIndex=1
Yleista K-jetronicin toimintaselostusta:
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... /album237/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tuon viritelmän tarkoitus on jemmata säiliöön painetta vaihteen vaihdon ajaksi, jolla ohjauspainesäädintä on käsketty rikastamaan seosta. Eli laite toiminnassa vs. letku suoraan ohjauspainesäätimeen ero on se, että toi takaa kiihdytyksessä heti maksimaalisen bensansaannin välittömästi seuraavan vaihteen ollessa silmässä ja kaasuläpän ollessa taas selällään.
Olen joskus miettinyt, että olisiko tuosta hyötyä näissä uudemmissakin 8-tappisissa turboissa?
Olen joskus miettinyt, että olisiko tuosta hyötyä näissä uudemmissakin 8-tappisissa turboissa?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01