Muutokset huohotuksessa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Muutokset huohotuksessa

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Terve taas!

Nytpäs olenkin aktiivinen.

Onkos kukaan muutellut näitä huohottimen juttuja autosta lisätehon toivossa? Esim. siis sillain että huohotuksen saa meneen ulkoilmaan.

Aattelin että kesäksi näin vois tehdä, kun tuo vesi öljystä poistuu muutenkin paremmin.

Mutta onko varmaa että esim. moottorijarrutuksessa ei sitten vedä pölyistä ulkoilmaa koneeseen? Aattelin että jos jokun suodattimen asentas. Mutta millasen?

Niin ja pysyykö se tuuletus ylipääntänsä tarpeeksi tehokkaana?
SAAB
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Autona -84 900 T8 automaatilla. IC:n asennuksen yhteydessä huomasin, että joku edellinen omistaja oli laittanut isomman huohotusletkun poikki, eli siis tuo huohottelee suoraan ulkoilmaan. Pienempi, yleensä imusarjaan menevä huohotusletku on lytätty umpeen nippusiteellä. Auto ollut mulla nyt n. 8kk, enkä mitään ongelmia ole tuosta havainnoinut edes talvikäytössä. Mitään suodattimia tms tuossa ei ole. Lisätehoa en kyllä kys. järjestelyllä juurikaan odottaisi, korkeintaan pysyy imuputkisto vähän puhtaampana öljystä...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
PelleP
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 19:32
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja PelleP »

Tuo huohotus ulkoilmaan ei ole kyllä kauhean suositeltavaa. Maailma ei pelastu, ts. tulee palamattomia hiilivetyjä ulkoilmaan. Lisäksi voipi tulla katkuja sisätilaan. Olisi eduksi, että huohotusta auttaisi imupuolen alipaine, mutta jos se kone jo vähän reippaammin huohottaa, kyllä ne kaasut pois tulevat silti.

Imupuolen ja imuventtiileiden likaantuminen voi olla ongelma tällaisen PCV -huohotuksen kanssa. Edelliseen Saabiini (K-jet) muutin huohotuksen ilmanputsarin ulkopuolelle (suodatinkoteloon), pois läppäkotelosta. Pelkkä iso letku käytössä, pikkuletku tukkoon. Välille rakensin veden-ja öljynerottimen. Tällaiseksi kelpaa yksinkertainen labyrintti ja jonkinlainen säiliö, eli kondenssi-ja palamistuotevesi sekä öljysumu raskaampina "linkoutuvat" säiliöön ja kaasu kevyempänä jatkaa matkaa. Talvella tuppasi tuo erotin jäätymään, mutta kun laitteen sijoittaa lähelle imusarjan lämmitysvesiletkua, niin sulana pysyy.

Huohottimen sijainnissa on oltava tarkkana. Hyvä olisi, ettei tulisi "mittaamatonta" ilmaa imupuolelle. Seoksia voi muutostöiden jälkeen joutua sääteleen.

Tässä vain tällaisia minun rakennelmiani. Kukin tehköön miten tahtoo. 8)
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

erotin

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Niin joo minäkin kerran väsäsin tuollaisen erottimen autooni. Tein se Chymoksen/Leafin (vai mikä Merijal Rettig/Aura olikaan) hedelmäkarkki laatikosta. Ja rakesin siihen välineiseinän.

Mutta olisko kellään mitään parempaa ehdotusta paremmaksi erottimeksi?

Ja joka myös tyhjenisi automaattisesti? Mutta olis myös tiivis ettei kone vaan vedä pölyä ja likaa.

Vai onko se mahdollista että kone vetää pölyä ja likaa kampikammioon? Aattelinsin että näin olin mahdollista esim. moottorijarrutuksessa?

Kesäajossa tällänen vois olla hyvä kun tarvitaan vähintään 100% teho. Talvella voikin sitten ottaa pois kun ei tehoo tarvita ja erttäin hyvä kampikammion tuuletus on tarpeen.

Aikaisemmissa kokeiluissa huomasin noin silloin 250 00 km ajetun koneen vetävän terhakkaammin (ainakin osakaasulla) vaikka ei se mikään väljä olekaan. Mutta kesäkuumallahan myös huohotus lisääntyy.

Huohotuksen määränhän vaikuttavat myös luonnollisesti öljyt ja miiden laatu sekä koska ne on viimeksi vaihdettu. Tietenkin mitä enemmän moottorista tehoja otetaan ja mitä enemmän niitä käytetään sitä ennemmän on myös ohipuhallusta.

Laitoin öljyjen sekaan myös Liqui%Moly molybdeenisulfidi kitkanvähentäjää, tämän jälkeen olen huomannut että öljyä ei tule enää ollenkaan ilmansuodatin kotelon pohjalle. Ei edes vähäänkään!
SAAB
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Rikkaamman seoksenhan se kone vaan saa, kun hohotushuurut vedetään koneeseen palamaan. Suosittelen pitäytymistä vakio huohotusjärjestelmässä. Uusii vaan sen venakopan kumihelan siitä ja ei ku baanalle.

Tossa mun 99:ssä oli muutes tyhjäkäynnillä savuuttamisoiretta turbolla. Kun täydensin huohotusjärjestelmään sen ohuen letkun+takaiskun, niin jopa loppui savuutus. Tuli vaan todistettua, että ne kaikki letkut kuuluu sinne, ne on ihan oikein suunniteltu ja sillä sipuli. Onhan uusissakin saabeissa lähestulkoon samanlainen huohotusjärjestelmä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

Allekirjoitan täysin Mertmin tekstin. Jossain vaiheessa alkoi jo joidenkin ranettajien mutu-modifikaatiot milloin minnekkin konehuoneessa suoraan sanoen jurppimaan tälläkin foorumilla (ei herneitä), jonkin pienen olemattoman edun saavuttamiseksi.

Jos tuntuu että sinne ämpäriin imeytyy öljyä niin on hyvä syy tarkistaa ainakin ensimmäisenä filtterin kunto ämpärissä ja mieluusti uusia se sen sijaan että säästää muutaman euron puhaltamalla sitä paineilmalla! Toinen paikka on katsoa että se pienempi letku ei ole tukossa ja jos, niin uusia se.

Kaasarista ja kaasareista on sen verran päätäkivistävää kokemusta että ensimmäinen askel kaasuttimen nokeentumiseen imusarjaa myöten ja auton muuttumisena löysäksi p**kaksi johtuu lähes sataprosenttisesti siitä, että perushuolto on jäänyt tekemättä, eli se ämpärin filtteri vaihtamatta. Tällöin imua tulee liikaa huohotuksen suuntaan.

Eri asia jos auto huohottaa reilusti, sotkee varmasti muutenkin.

Itsellä huohotus alkuperäisessä muodossa ja EGR:t paikoillaan yms. toimivina, ei tule öljyä putsariin eikä nokeennu imusarja. Venttiileistä en tiedä mutta tohdin epäillä olisiko tavallista enemmän karstaa.

Kuva imusarjaan päin jossa näkyy takana EGR:n reikä:
(edit: korjaan sen verran että näkyvä reikä takaosassa on huohotuksen, sen pienemmän letkun reikä. EGR:n tulo imusarjaan ylempänä, näkyy juuri ja juuri)
http://www.mastokangas.fi/stuffit/kumikaulus.jpg

Kaasutin on aina tässä kunnossa, korkeintaan voi hieman bensan värjääntymää olla luistissa:
http://www.mastokangas.fi/stuffit/pierburg01.jpg

Ilmanputsarin filtteri vaihdetaan joka vuosi.

(sori pieni avautuminen mutta tässä on pienen hiljaiselon aikana sitten viime syksyn tullut törmättyä monenlaiseen tapaukseen ja tuntuu että Pentti Perusjätkällä se auton käyttöohjekirja on mennyt tarpeeseen lähinnä mökillä pskahuussissa sivu kerrallaan kun on on unohdettu ostaa serlaa, tai sitten saunansytykkeenä :wink: )
#2274
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

joo

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Niin joo kunhan nyt tossa muuten tuunaan ihan omaksi ilokseni.

Pitäähän se paikkaansa että jos asiaa katsoo kaikista näkökulmistä niin silloin oma tehtaan huohotus onkin varmaan paras.

Täytyy ny katella mihin päädyn. Mutta enköhän mä taas jotain kokeile.
SAAB
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

Antaa mennä vaan.

Tuo huohotus oli vain ainakin yksi sellainen tuunink kohta koneessa joka pistää aina ihmettelemään. Jo viime syksynä tuli romuttamoilla käydessä huomattua että järjestään jokaisessa kaasaripelissä oli kaasutin niin tukossa pikeä että oksat pois ja kun ilmanputsarin avaa niin sieltä löytyy vuosia muhinut rusehtava filtteri.

Lisätehojen toiveessa kannattaa ottaa toinen suunta, ja ens alkuun varmistaa että se alla oleva pirssi on säädöissään ja muuten kunnossa. Ompa noita huonosti kulkevia satkuja korjattu ihan pelkällä perussäätöjen tarkastuksella, sen putsarin filtterin vaihtamisella, sekä vaihtamalla tukkoon mennyt pakoputki.
#2274
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

HM kirjoitti:Lisätehojen toiveessa kannattaa ottaa toinen suunta, ja ens alkuun varmistaa että se alla oleva pirssi on säädöissään ja muuten kunnossa. Ompa noita huonosti kulkevia satkuja korjattu ihan pelkällä perussäätöjen tarkastuksella, sen putsarin filtterin vaihtamisella, sekä vaihtamalla tukkoon mennyt pakoputki.
Joo totta aika pitkälti. Mun paras tapaus on kun ostin "venttiilivikaisen" 900i:n
niin ainoa huonoon käyntiin vaikuttava asia oli täysin tukossa ollut bensansuodatin. Kävi jotenkuten ravistellen. Kantta ei kuitenkaan ehditty onneksi avata. :wink:
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Vastaan on tullut myös "kansivikaisia", joista on ollut joko bensapumppu tai jakajan alipainekello rikki. :)
900C -86
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Huohotusta saa parannettua vaihtamalla ne letkut. Ylipäätään vanhan auton toimintaan voi vaikuttaa huomattavasti vaihtamalla konehuoneen letkuja ja säädättämällä moottori.

Tuossa omassa Turbossa ihmettelin pientä nykimistä pintakaasulla ja auto sammuili monesti vaihdetta vaihtaessa. Syy löytyi, kun vaihdoin autoon kassillisen huolto-osia. Onneksi ostin varaosasta 3.2mm bensaletkua niin sai vaihtaa poikki menneet jakajan ja by-passin alipaineletkut.

Yksi "siisteimpiä" huohottimia mitä olen nähnyt oli yhden tutun Minissä. Näin jälkikäteen ajateltuna se Coca-cola pullo letkun nokassa taisi olla väliaikaisratkaisu :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin