Kojelaudan säätimet

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
alexi
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 21:25

Kojelaudan säätimet

Viesti Kirjoittaja alexi »

Noniin, perusvika eli lämppärin säätimistä kaikki taustavalot pimeänä, samaten valokytkimestä. Valokytkimeen sainkin jo avun täältä foorumista, vedetään pois jne.. Päteekö sama lämmityslaitteen säätimiin? Jos ei niin miten niiden taustavalot vaihdetaan? Siis ne kaikki kolme kierrettävää säädintä.
Toinen ongelma: kun auto on kylmä (lue: juuri käynnistetty), lämmityslaitteen puhallin pitää kummallista rohinaa ykkös- ja kakkosasennoissa. Korjaantuu kun pitää n. 5 minuuttia kolmosella, sen jälkeen toimii ihan kunnolla. Tuntuu kuin puhallin ei lähtisi aluksi käyntiin kunnolla. Mikä aiheuttaa vian? Onko vaikea korjata ja miten tapahtuu?
Edessä myös tuulilasin vaihto, kuinka kallis homma on?

Ohjeita kiitollisena odotellen, Alexi
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Radio pois paikoiltaan , pääsee käsiksi polttimoon on vedettävissä pois paikoiltaan kanta , josta lähtee myös vetämällä poltin pois.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Eikös nuo pysty vaihtamaan ration aukosta jos on pitkät piano sormet.Itelläin onnistu. Kannasta vetämällä lähtee kolostaan.Eli ei kannata vedellä säädin nuppei irti sieltä ei löydy.Tais päästä vähän avittelemaan kun otti hätävilkku katkaisijan irti ja takalasin katkaisijan ja sit ne tyhjien paikkojen peitelevyt.Vaihda samalla tuhkakupinpoltin ja fastenbelts poltin..
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Eli vielä selvennyksenä, lämpöruuvin yläpuolella ja alapuolella on lamput. alempi lamppu on hiukan konstikas vaihtaa radioaukosta, mutta se on mahdollista. Tein vasta pari viikkoa sitten saman homman. Käytännössä lampun kantaan menee kaksi sähköjohtoa ja johdoissa on kiinni lampun kanta. kanta vedetään johtoineen kojelaudassa olevasta pyöreästä reiästä pois ja lamppu vaihdetaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
IlkkaO
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ti Marras 11, 2003 23:11
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja IlkkaO »

Lämppärin moottorista todennäköisesti hiilet lopussa. Erittäin vittumainen ottaa pois paikoiltaan. Olen kertaalleen ottanut pois ja laittanut takisin kaiutinritilän kautta ja totesin että meni ainakin kolminkertainen aika ja paketillinen lastareita verrattuna siihen, että purkaa suosiolla koko kojelaudan pois. Jos tykkäät kojelaudan irroittelusta niin kannattaa yrittää korjata puhallin, muussa tapauksessa hankkisin sinuna uuden moottorin puhaltimeen ja uusisin kaikki polttimot samalla kertaa. Niin ja vielä, puhaltimissa on eroja, eli tiedän itse 3 eri mallia, 2 käy samalle pohjalevylle mutta niissä on akselin halkaisia eri ja yhdessä on pohjalevy kiinteä.

Tuulilasi asennettuna kalliissa liikkeessä 150€, itse sain pienen kyselykierroksen avulla alle satasella. Eli kannattaa kysyä useammasta liikkeestä.
900 i 2,1 -91
9-3 ss 2,0t -03
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mun satkusta on ollut lämmityslaitteen puhallin "lopussa" jo kolme vuotta. Olen siis odotellut tuon metelöivän puhaltimen sammumista kotvan. Saattaa siis toimia pitkäänkin, vaikka pitää kolkuttavaa ääntä. Luulenpa, että puhaltimestani on mennyt laakerit väljäksi. Jos pelkät hiilet menee, puhallin lopettaa pyörimästä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
IlkkaO
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ti Marras 11, 2003 23:11
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja IlkkaO »

Mertmi kirjoitti:Mun satkusta on ollut lämmityslaitteen puhallin "lopussa" jo kolme vuotta. Olen siis odotellut tuon metelöivän puhaltimen sammumista kotvan. Saattaa siis toimia pitkäänkin, vaikka pitää kolkuttavaa ääntä. Luulenpa, että puhaltimestani on mennyt laakerit väljäksi. Jos pelkät hiilet menee, puhallin lopettaa pyörimästä.
Niin kuin mainitsin, että moottoreita on erilaisia, niin tuossa uudemmassa vain toiminta loppui ilman minkäänlaisia ääntelyitä, joten purin moottorin ja laitoin hävinneiden hiilien tilalle uudet ja sorvautin kollektoripinnan suoraksi. Kun taas tuon vanhemman puhallin vain tykkää surista. Laakerit on kunnossa ja hiilien vaihto ei ollenkaan niin yksinkertainen temppu moottorin rakenteen takia, joten suoristin hiilet ja kollektorin ja laitoin takaisin paikoilleen. Surina kyllä väheni, muttei loppunut. Pääasia on että pyörii. Ensi kerralla uusin moottorit.
900 i 2,1 -91
9-3 ss 2,0t -03
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuossa eräs Saab asentaja kertoi että nopeimmillaan puhaltimen vaihtaa noin 20minuutissa, jos kojelauta on aiemmin avattu ja kaikki ruuvit aukeaa ilman taisteluita. :lol:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Saba900
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:04
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Saba900 »

Itse vaihdoin puhaltimen moottorin vähän reilussa tunnissa :lol: tosin kojelauta oli ollut purettuna jo aikaisemmin.
Saab 9-5
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

Saabin tuulilasi vaihdettuna 100 euroa. On aika halpa ja helppo moneen muuhun verrattuna.

Kysele parista paikasta niin varmasti tärppää tuohon hintaan. Itse lasi on paikassa kuin paikassa n.80 euroa, joten vähän säästää jos itse pulaa, ei välttämättä paljoa...
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

tuhkakupin valo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

Miten tuhkakupin valon saa vaihdettua ysisatkuun? Kaikki muut kojelaudan valot olen saanut aina vaihdettua mutta tuhkakupin valo on ollut aina mysteeri?
Sinänsähän asia ei vaivaa, kun en ole körssimiehiä, eli kupin luukkua ei tule niin hirveästi sahattua... :wink:
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Vastaa Viestiin