Saab 900i 16v bensapumpun irtisaanti tankista????

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Undertaker_
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: To Kesä 01, 2006 15:55

Saab 900i 16v bensapumpun irtisaanti tankista????

Viesti Kirjoittaja Undertaker_ »

Eli nyt en edes tiedä olenko oikealla alueella kysymästä tästä ongelmasta kun ei ole Saabeista mitään tietoa. Kaverilla on Saab 900i 16v vuodelta 1992. Ja siinä on besapumppu sanonut työsopimuksensa irti. Nyt saatiin (särkemällä) takakontinpohjasta se bensapumppua pitävä muovinen kiekko irti siitä päältä ja saatiin nostettua pumppua hieman ylöspäin. Nyt onkin ongelmana että se ei nouse sieltä kokonaan pois vaan jää jumiin pumpun alaosassa olevaan muoviseen letkuliittimeen. Miten saan nostettua sen pois sieltä? Saatiin myös särettyä ne muoviliittimet jotka tulevat bensaletkujen ja pumpun päällä olevien liittimien väliin. Saapikohan tuohon taiottua jostain uudet liittimet ilman että tarvitsisi ostaa koko letkuja uusiksi???
Ciswami
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 19:01
Paikkakunta: Villähde
Viesti:

Re: Saab 900i 16v bensapumpun irtisaanti tankista????

Viesti Kirjoittaja Ciswami »

Undertaker_ kirjoitti:Eli nyt en edes tiedä olenko oikealla alueella kysymästä tästä ongelmasta kun ei ole Saabeista mitään tietoa. Kaverilla on Saab 900i 16v vuodelta 1992. Ja siinä on besapumppu sanonut työsopimuksensa irti. Nyt saatiin (särkemällä) takakontinpohjasta se bensapumppua pitävä muovinen kiekko irti siitä päältä ja saatiin nostettua pumppua hieman ylöspäin. Nyt onkin ongelmana että se ei nouse sieltä kokonaan pois vaan jää jumiin pumpun alaosassa olevaan muoviseen letkuliittimeen. Miten saan nostettua sen pois sieltä? Saatiin myös särettyä ne muoviliittimet jotka tulevat bensaletkujen ja pumpun päällä olevien liittimien väliin. Saapikohan tuohon taiottua jostain uudet liittimet ilman että tarvitsisi ostaa koko letkuja uusiksi???
Takaiskuventtiilejä saa erillisenä saabin tiskiltä, tuskin koko letkuja niiden takia tarvitsee vaihtaa. Jos bensaletkut ovat samaa "nailon" putkea kuin 9000 on takaiskun laittaminen sitten hiukan eri juttu. Koitapa kiertää pumppua samalla ylös nostaen. Ei pohjassa pitäisi olla enää mitään ylimääräistä kiinni.
Honda Accord 2.2 CTDI-i Executive X 2006
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)
Undertaker_
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: To Kesä 01, 2006 15:55

Viesti Kirjoittaja Undertaker_ »

Tässä ekassa kuvassa näkyy tuolla pumpun pohjalla oleva joku letkunpaikka josta lähtee letku. Se se siellä vastustaa ettei se nouse siitä reijästä ulos.

http://personal.inet.fi/cool/iivari/pumppu1.jpg


Tässä kuvassa näkyy nuo poikki menneet liittimet. Saako noita siis jostain ostettua erillisenä? Jostain takaiskuventtiileistä ne puhu Delta-Autossa, mutta onko ne juuri nuo musta ja valkoinen liitin?

http://personal.inet.fi/cool/iivari/pumppu2.jpg
Undertaker_
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: To Kesä 01, 2006 15:55

Viesti Kirjoittaja Undertaker_ »

carimat kirjoitti:Ilmeisesti sama pumppu hässäkkä kun tässä Nalleoluen topicissa...
Eli oliskos tosta jotain apua, jollei tiedon tarve jo menny ohi.
Eli tämä:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... pu&start=0
Kyllähän tuolta tuli hyödyllistä informaatiota, mutta se vieläkin ihmetyttää, että miten saan sen systeemin ulos sieltä tankista. Tuolla oli jotain että 7mm hylsyllä löysytetään joku kumipanta että mahtuu tulemaan ulos. En minä vain sellasta sydeemiä tuosta "omastani" löydä.
Lindstrom
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 07:48
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Lindstrom »

Jos on Walbro-systeemi, niin se tulee kyllä ylös sieltä. Kokeilu kiertää
ympäriä eri suuntiin ja samalla nostaa sitä ylöspäin. Kun saat ämpärin yläosan tulemaan aukosta ulos, irroita 4 kpl muoviklipsejä, niin yläosa
irtoaa alaosasta. Ämpärin alaosaa minun ei tarvinnut ottaa ollenkaan ulos
tankista pumpun vaihtoa varten.
SAAB 900i 16v -92.
Undertaker_
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: To Kesä 01, 2006 15:55

Viesti Kirjoittaja Undertaker_ »

Lindstrom kirjoitti:Jos on Walbro-systeemi, niin se tulee kyllä ylös sieltä. Kokeilu kiertää
ympäriä eri suuntiin ja samalla nostaa sitä ylöspäin. Kun saat ämpärin yläosan tulemaan aukosta ulos, irroita 4 kpl muoviklipsejä, niin yläosa
irtoaa alaosasta. Ämpärin alaosaa minun ei tarvinnut ottaa ollenkaan ulos
tankista pumpun vaihtoa varten.
Ei se sieltä tule vaikka miten pyörittelee. Silkka mahdottomuus saada koko mötikkä ulos. Vaan jos irrotan sen niistä muoviklipseistä niin riittääkö se että vaihtaa sen ämpärin sisällä olevat rojut? Kun mulla ois nyt yks vara pumppu kiikarissa eräässä purkamossa.

Kiinnostaisi tietää myös että mitkä osat nuo nyt ovat nimeltään jotka ovat menneet poikki(näkyvät kakkoskuvassa). Saanko tollaset jostain ostettua? Ilmeisesti letkua lämmittämällä saan irti sen letkun siitä liittimestä?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Undertaker_ kirjoitti:mitkä osat nuo nyt ovat nimeltään jotka ovat menneet poikki(näkyvät kakkoskuvassa).
Takaiskuventtiili on vain toisessa kulmaliittimessä, mutta ostat kaksi takaiskuventtiiliä ja poistat liikkuvat osat toisesta, niin saat molemmille puolille sopivat venttiilit. Ilman takaiskua tuota ei tainnut saada erillisenä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Undertaker_
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: To Kesä 01, 2006 15:55

Viesti Kirjoittaja Undertaker_ »

jus kirjoitti:
Undertaker_ kirjoitti:mitkä osat nuo nyt ovat nimeltään jotka ovat menneet poikki(näkyvät kakkoskuvassa).
Takaiskuventtiili on vain toisessa kulmaliittimessä, mutta ostat kaksi takaiskuventtiiliä ja poistat liikkuvat osat toisesta, niin saat molemmille puolille sopivat venttiilit. Ilman takaiskua tuota ei tainnut saada erillisenä.
Lähteekös noi letkut irti siitä kuumentamalla? Tuntuu olevan ihan MEGA tiukassa. Onko se takaisku mustassa vai valkoisessa?
Lindstrom
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 07:48
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Lindstrom »

Undertaker_ kirjoitti:
Lindstrom kirjoitti:Jos on Walbro-systeemi, niin se tulee kyllä ylös sieltä. Kokeilu kiertää
ympäriä eri suuntiin ja samalla nostaa sitä ylöspäin. Kun saat ämpärin yläosan tulemaan aukosta ulos, irroita 4 kpl muoviklipsejä, niin yläosa
irtoaa alaosasta. Ämpärin alaosaa minun ei tarvinnut ottaa ollenkaan ulos
tankista pumpun vaihtoa varten.
Ei se sieltä tule vaikka miten pyörittelee. Silkka mahdottomuus saada koko mötikkä ulos. Vaan jos irrotan sen niistä muoviklipseistä niin riittääkö se että vaihtaa sen ämpärin sisällä olevat rojut? Kun mulla ois nyt yks vara pumppu kiikarissa eräässä purkamossa.

Kiinnostaisi tietää myös että mitkä osat nuo nyt ovat nimeltään jotka ovat menneet poikki(näkyvät kakkoskuvassa). Saanko tollaset jostain ostettua? Ilmeisesti letkua lämmittämällä saan irti sen letkun siitä liittimestä?
En minäkään saanut sitä alaosaa ulos. Irrota yläosa klipseistä ja vaihda pumppu niin se on siinä.
SAAB 900i 16v -92.
tomu
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 07:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja tomu »

Irroittaminen lämmittämällä tuskin onnistuu. Saati sitten liitoksen saaminen tiiviiksi uudelleenasennuksessa. Poikki vaan nipan juuresta, asennettaessa sopivasti lämpöä kuumailmapuhaltimella tms.

Melko tarkka tuo letkun lämpötila jossa nipan työntö sisään onnistuu, hiukankin yli niin kiehahtaa pinnalta ja palaa käyttökelvottomaksi.
M93 9000 CS Aero (KA)
Undertaker_
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: To Kesä 01, 2006 15:55

Viesti Kirjoittaja Undertaker_ »

Pitäisikö sen takaiskuventtiilin muuten lähteä siitä kannesta irti vetämällä vai miten? Molemmat tosiaan saatiin poikki ihan vaan vetämällä vähän kovempaa. Tosi helposti napsahti poikki.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

vetämällä ja pikkasen nitkuttamalla. ei pitäisi katketa. koko ämpäri tulee ulos sieltä kolosta ku pikkasen pujottelee.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Undertaker_
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: To Kesä 01, 2006 15:55

Viesti Kirjoittaja Undertaker_ »

Nyt on bensapumppu vaihdettu. Melkoisen metsästämisen takana oli käytetty oikeanlainen pumppu mutta löytyi lopulta toiselta puolelta Suomea(Vammalasta). Tulihan se pumppu sieltä ulos kun vähä näytti väkivaltaa. Tehtiin normaalista 7mm bensaletkusta uudet letkunpäät pumpun päähän ja liitettiin ne yhteen. Sisälle laitettiin pieni pätkä rautaputkea että pystyi kiristämään letkut yhteen ilman litistämättä niitä.

Mutta kiitoksia vain avusta. Tulee vaikutettua enemmän tuolla OCF:llä, mutta näkyyhän sitä täälläkin olevan asiallista porukkaa asiallisine vastauksineen.

Kiitos!
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Lindstrom kirjoitti:Jos on Walbro-systeemi, niin se tulee kyllä ylös sieltä. Kokeilu kiertää
ympäriä eri suuntiin ja samalla nostaa sitä ylöspäin. Kun saat ämpärin yläosan tulemaan aukosta ulos, irroita 4 kpl muoviklipsejä, niin yläosa
irtoaa alaosasta. Ämpärin alaosaa minun ei tarvinnut ottaa ollenkaan ulos
tankista pumpun vaihtoa varten.
Eikö ämpärin alaosa tipahda tankin pohjalle kun irroittaa yläosan klipsuista vai ???
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mie ku vaihdoin 1v sitten b-pumpun niin koko hässäkkä tuli ihan nätisti ulos reiästä. bensaletkulla ja hapokkailla klemmareilla korvasin puukolla katkaistut osuudet ja nyt on vuosi ajettu ilman ongelmia. ainakin itselläni oli se ämpärin pohja ihan täys pumpusta irronnutta metallia sellaista kullankellertävää.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin