Satkun alusta / kriittiset puslat?
Satkun alusta / kriittiset puslat?
Onko nuo helat nro. 6 ja 7 yleensä vaihdon tarpeessa?
Aloin viimein tuota Aeroa purkamaan takapäästä ja näyttää siltä, että
panhardin ja reaktiotankojen 7 vuotta vanhat scantechit on ajaneet asiansa
hyvin. Ei juuri periksiantamisia. Mutta laitampahan uudet kun kerran iskaritkin vaihdan.
Entäs etupäässä. Täytyykö tukivarsien puslia yleensä uusia?
Tuli muuten tuolla toisessa topicissa hieman liioiteltua tuota Super-Touring iskarin vahvuutta Eipä tuo varmaan Advantagea paksumpi ole juuri ollenkaan. Jäi vain mielikuvaksi kun niitä kerran rinnakkain vertailin. Nimenomaan jäykkyys on vahvempi.
Kuvassa SuperTouring etuiskari #112-103
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
1, 2, 3 ja 4 on kaikista herkimmät menemään. Varsinkin #2 on joka hajoaa muita ennemmin ja vaikuttaa ajettavuuteen.
Setä (99GL '82) ja veli (OG900ci16V) ovat tosin omiin Saabeihinsa vaihtaneet kaikki taka-akselin puslat. En ole kuiten kysyny miten vaikutti ajettavuuteen. Veli on tainnu vielä vaihtaa etupään puslatkin.
Setä (99GL '82) ja veli (OG900ci16V) ovat tosin omiin Saabeihinsa vaihtaneet kaikki taka-akselin puslat. En ole kuiten kysyny miten vaikutti ajettavuuteen. Veli on tainnu vielä vaihtaa etupään puslatkin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1173
- Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
- Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo
..kuinka helppo tuo kakkonen ja ykkönen on vaihtaa, eli tarviiko käyttää prässissä vai voiko ranettaaa jonkun työkalun itte?
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Re: Satkun alusta / kriittiset puslat?
Nykyisessä autossani on ollut sekä noi Super-Touringit, että advantaget. Advantaget oli todella toimivia Ässän vakiojousilla (Assässä ovat näköjään vakiot ruiskun/kaasarimallin jouset)Marko A kirjoitti:
Tuli muuten tuolla toisessa topicissa hieman liioiteltua tuota Super-Touring iskarin vahvuutta Eipä tuo varmaan Advantagea paksumpi ole juuri ollenkaan. Jäi vain mielikuvaksi kun niitä kerran rinnakkain vertailin. Nimenomaan jäykkyys on vahvempi.
Kun ostin auton, siinä oli Super-Touringit ja noi normi vakiojouset. Turbon jousilla toimisi noi Super-Touringit varmaan paremmin. Advantaget+ Turbon jouset tekee autosta vähän pomppivaisen moottoritienopeuksilla.
Eli vissiin jousen mukaan täytyisi valita noi iskarit.
Turbon jouset -> Super-Touring
Vakio ruisku/kaasari -> Advantage
Madallus-sarjoista en tiedä toimiiko kumpikaan noista. Edellisessä varaosasatkussa oli madallus-sarjan kanssa bilsteinin iskarit.
Citroen C5, OG900t16
Prässi tosiaan määräisi tässä hommassa. Ilman prässiä tuon "kakkosen" eli reaktiotangon metallikuorisen puslan irrottaminen kutakuinkin niin, että ensin normaalien puslien tapaan puristellaan ruuvipenkissä, mutta se metallikuori on todennäköisesti jämähtänyt tukivarteen kiinni. Siihen sitten avuksi rautasahaa, talttaa, vasaraa ja luovuutta. Se hyvä puolin noissa Scantechin metallikuorisissa puslissa on, että menevat vaihtoon sen verran tiheään, etteivät ehdi jämähtää pahasti kiinni.Juho80 kirjoitti:ruuvipenkissä onnistuu putkenpätkien/hylsyjen avulla.. Prässissä tosin helpompaa
EDIT: Ja ennen kuin kukaan ehtii kommentoida, niin mun kokemusten mukaan nuo eivät kestä vaikka kuinka olisi loppukiristetty vasta auton ollessa pyörillään, jne. Viimeisellä kerralla laitoin Saabin oman osan 17eur/kpl, ja vuoden jälkeen se oli vielä asiallisessa kunnossa.
supertouringiahan on saanut myös vakiomallisena, eli ruisku/kaasariin ja siihen "päivityksenä" advantagea. Sport-alustoihin omaa supertouringia, jonka voisi kuvitella toimivan hyvin madallusjousien kanssa, kun ovat aika liki aeron vakiojousia.http://www.saabaero.cjb.net olen keräillyt vähän jousen mittoja.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Tech 2 china
En taida alkaa noiden kanssa itse saikkaamaan ruuvipenkissä. Siitä ei tule kuin sanomista. Ei ole sopivia holkkeja jne.okaalto kirjoitti:Prässi tosiaan määräisi tässä hommassa.Se hyvä puolin noissa Scantechin metallikuorisissa puslissa on, että menevat vaihtoon sen verran tiheään, etteivät ehdi jämähtää pahasti kiinni.Juho80 kirjoitti:ruuvipenkissä onnistuu putkenpätkien/hylsyjen avulla.. Prässissä tosin helpompaa
EDIT: Ja ennen kuin kukaan ehtii kommentoida, niin mun kokemusten mukaan nuo eivät kestä vaikka kuinka olisi loppukiristetty vasta auton ollessa pyörillään, jne. Viimeisellä kerralla laitoin Saabin oman osan 17eur/kpl, ja vuoden jälkeen se oli vielä asiallisessa kunnossa.
Alkuperäisissä puslissa on valmistajana Boge.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Ite ku vaihdoin kaikki puslat taka-akselistoon, niin juuri nuo alatukivarren puslat tuntui kyllä ihan turhalta työltä. Ne olivat reilun 300tkm ajetussa 900i:ssä ihan timmissä kunnossa. Vaikea tietysti oli sanoa olisko niiden vaihdollakin ollut osuutta ajettavuuden dramaattiseen parannukseen. Jokatapauksessa puslienvaihdosta ei jäänyt mitään pahaa sanottavaa. Suosittelen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tämmöstä paskaa tuli näkösälle kun satkua rupes tarkemmalla silmällä zoomailemaan. Jarrusatulatkin oli melko heikoissa kantimissa. Koko taka-akseli hieman hapen kanssa yhtynyt. Samaten kaikki jarruletkut
näyttää siltä, että vaihtoon menevät.
Kertokaapas kaverit, mistä kannattaa hommata osat? Toimiiko Motonetin jarruhilut, vai tilataanko kaikki yhtenä pompsina PCS:ltä? Josko ottais Saabin puslatkin ja jättäis jo ostetut Motonetin kumit tuleville sukupolville
Hommalla ei ole mitään kiirettä, joten osia joutaa odottelemaan tarvittaessa. Entäs tuo taka-akseli? Jos noista kuvista saa mitää tolkkua,
niin mitäs arvioitte. Laittaisitteko vielä saman takaisin (puhallus/POR-15 pintaan) vai pitääkö hommata parempi? Itse en oikein osaa arvioida.
Kaikki vastaavanlaiset korjaukset kiinnostaa. Autosta on tarkoitus tehdä hyvä. Saa seisoa vaikka kaksi vuotta jos on tarvis, eli kiireellä en aio pilata.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Jaahans. Täytyypä kysellä. Kiitti vinkistä.Mertmi kirjoitti:Hiekkapuhallus ja maalaus. Silleen saat hyvän. Vihjeenä esim. hautakivifirmat puhaltaa muutakin kuin kiviä.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Joo näyttäis siltä että kannattas hiekkapuhaltaa/rälläkällä hiomalaikalla
puhdistaa toi ja itse laitoin laivamaalin pintaan ei pure suola .
PS. Itse tilasin noita puslia motonetistä yhteensä jotain 30 kpl, 7 jäi tulematta.. et siitä voi päätellä kannattaako ostaa sieltä...
puhdistaa toi ja itse laitoin laivamaalin pintaan ei pure suola .
PS. Itse tilasin noita puslia motonetistä yhteensä jotain 30 kpl, 7 jäi tulematta.. et siitä voi päätellä kannattaako ostaa sieltä...
-10 9-5 NG 2.0T
-03 9-5 AERO
-95 CDE 2.3 Ecoturbo
-03 9-5 AERO
-95 CDE 2.3 Ecoturbo