Nopeudenrajoitin

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Nopeudenrajoitin

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

Mulla onkin autossani mielenkiintoinen lisävaruste, nimittäin nopeudenrajoitin. Onkohan mennyt Scaniat ja Saabit aikoinaan sekaisin.

Niin, kävin reissulla Tampereella ja totesin seuraavaa. Jos ajaa mittarin mukaan moottoritiellä 100-105 km/h maksimissaan, kaikki on ok. Jos erehtyy rikkomaan talvirajoituksia ja nostaa vauhdin yli 105 km/h:n, niin alkaa Check Engine-valo vilkkumaan. Jos vielä lisää vauhtia, niin vilkkuminen kiihtyy ja lopuksi jää valo palamaan ja samalla auto hävittää tehonsa ja siirtyy varajärjestelmänsä varaan säätöjen suhteen.

Alle 105 km/h mittarin mukaan niin ei mitään häiriöitä. Myös kiihdytystunnistin liittyy olennaisena osana tähän lisävarusteeseen. Rivakka kiihdytys ja jopa kick-downin käyttö saa aikaan valoshowta, mutta maltillisesti luonnonvaroja säästellen suoritettu kiihdytys ei aiheuta protestointia auton taholta.

Talvirajoituksia voi noudattaa mainiosti, mutta täytynee kesän koittaessa pysyä poissa moottoritieltä :?

Eihän mulla tosin ole kiire mihinkään, muuten kyyti on lokoisaa kuten Saabissa yleensä.

Tämän lisävarusteen voisin kyllä myydä todella halvalla tarvitsevalle, onko kiinnostusta :wink:
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

Ihan vakavasti, olisiko jollain vinkkiä siihen, miten tämän mallinen nopeudenrajoitin saadaan pois toiminnasta ???

Marssinko paikallisen merkkiliikkeen tiskille ja tilaan 1 kpl ilmamassa-mittareita ´89 16v satkuun ja sillä selvä. Onko moisen vehkeen toimintaperiaate sellainen, että yllä selostetut oireet ovat mahdolliset. Tietty määrä kuormitusta = vika ilmenee.

Olin unohtanut jo koko homman, viime kesänä vaivasi edellisen kerran ja tässä talvisessa pikkuajossa ei lainkaan. Tuntuu myös siltä, että lämpötila vaikuttaa asiaan, mitä lämpimämpi ulkona sitä herkemmin alkaa CE-syttyillä.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Vastaa Viestiin