Saab 900 ei kulje

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
arnoldi
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2004 12:27
Paikkakunta: Tampere

Saab 900 ei kulje

Viesti Kirjoittaja arnoldi »

Mikä vaivaa kaasari satkua ottaa vapaalla kierroksia hyvin, mutta vetopäällä esim 3 vaihteella hätä miten 40km/h! Mikähän vaivaa, vinkkejä?
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

oliko vanhimmissa satkuissa kärjellinen sytytys? jos kärkien väli kutistuu liian pieneksi, niin voimat katoaa koneesta aika tehokkaasti.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
petromies
"Viggen"
Viestit: 584
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja petromies »

Jos kaasutin malli, niin kaasuttimen kalvossa voi olla reikä. Ensiavuksi erkkaria tai ilmastointiteippiä kalvon alapuolelle ja menoksi.
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Minä kanssa :) Eli se sytkän alipainesäädin vois olla kanssa sökö. Ilman kuormaa vapaalla ei välttämättä huomaa mitään, mutta vaihdepäällä vedätettäessä puhdittomuuden huomaa. Tosin en nyt oikein tiedä voisko tuo aiheuttaa kuitenkaan noin pahoja ongelmia, lähinnä vian suorituskyvyttömyyden korostumista ja kulutuksen kasvua.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos se on katkojan kärjillä, niin kärkivälin muuttuminen muuttaa myös sytkäennakkoa. Eli aina, kun kärkiä säädetään, täytyy ennakkokin tarkastaa/säätää.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Pakoputki tukossa?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja fforslund »

petromies kirjoitti:Jos kaasutin malli, niin kaasuttimen kalvossa voi olla reikä. Ensiavuksi erkkaria tai ilmastointiteippiä kalvon alapuolelle ja menoksi.
Aika varmasti vika on tämä kaasarinkalvo. Vetää vain pienellä bensantarpeella pienillä kierroksilla esim huiput max 80 suurimmalla vaihteella.
Halpa ja melko helppo vaihtaa. 8) Sen jälkeen kulkee niin prklsti. :lol:
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Eikös tyhjäkäyntikin pitäisi olla jossain määrin hukassa jos kalvo on rikki?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja fforslund »

jus kirjoitti:Eikös tyhjäkäyntikin pitäisi olla jossain määrin hukassa jos kalvo on rikki?
Ei välttämättä, minulla toimi ainakin ihan ok, vaikkei kalvo nostanut neulaa suuremmalla rasituksella. En kyllä enää muista jouduinko käyttämään ryyppyä.. Mutta kyllä sillä pystyi ajamaan vaikkei se juuri vetänyt korkeammilla kierroksilla.
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
PelleP
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 19:32
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja PelleP »

Hyviä neuvoja ja todennäköisesti toimivia kaikki! Ainakin minusta. Kaasarin kalvon voit katsoa, kun avaat kaasarin kannen neljä ruuvia, sitä ennen vaimenninmäntä irti. Katkojan kärjet voit mitata rakotulkilla, kun kärjet on jakajan nokan päällä ja kärkivälin pitäisi olla säätöarvon suuruinen. Kärjissä ei saa olla piikkiä tms. Kierrä pyörijää varovasti ja katso toimiiko keskipakosäätö, ts. pyörijää voi vähän kiertää ja jousivoimasta se palautuu. Jakajan kansi ehjä?? Sytty säädetään kohdilleen, mutta kun saat kärkivälin oikeaksi ja auto käy normaalia tyhjäkäyntinopeutta, on sytty suunnilleen oikein. Säädä mieluiten strobolla, jos tarvii. Ja pakoputki voi tosiaan olla tukossa, jos vaimentimet ruostuu sisäpuolelta ja luhistuneet seinämät ja villat kasautuu putkentukkeeksi. Kokeile, tuleeko tyhjäkäynnillä putkesta normaalisti pakokaasua.

Mun Corsa kulki kakkosella 30, kolmosella 50 ja nelosella ei enää yhtään, kun putki oli umpitukossa. Nyki ihan s-nasti. Tyhjäkäynnillä se tosin jaksoi käydä, mutta kierroksia annettaessa sammui 10 sekunnin päästä.
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Ottaako kone kierroksia veto päällä?

Jos ottaa vetopäällä hyvin kierroksia, muttei kulje niin sitten syyllinen voi olla kytkin.

Tuli vaan tästä mieleen:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?p=306559
Vastaa Viestiin