99vm-80 + 90 osia

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

99vm-80 + 90 osia

Viesti Kirjoittaja axtec »

Terve!
aloittelen saabistin uraa tämmöisellä http://ladakerho.fi/ladagalleria/displa ... =429&pos=0

auto on seissyt jonnin aikaa mutta muita isompia ruosteita ei ole, kun maskin alla.
väri on keltaisempi kuin kuvassa näyttää.

tarkoituksena olisi saattaa vielä kesällä liikenteeseen.
tässä olisi muutama kysymys jos viitsisitte vastailla, haulla ei tahtonut löytyä kaikkiin vastausta.

1. autoon on tulossa vm-81 saab 900gl:än moottori, jossa startti on pakosarjan alla, pitäisi kaydä helposti?

2. käykö moottoriin vm-84 saab 90 laatikko, moottorissa on startti koneen "päällä".? olisi 5 vaihdetta

3. 90:sessä on kierroslukumittarillinen mittaristo, onko 99:siä ollut sillä?

kiitoksia vastauksista
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

'81 satkussa pitäisi olla H-kone eli käynee suoraan. Hihnapyörät joudut vaihtamaan 2-uraisista 1-uraisiin...

Mittaristot varmaankin sopii keskenään hienosti, itse ainakin laitoin '84 99:n '82 mittariston jossa oli kieppikello.

Tsemppiä projektiin, 99 on aina 99. :wink:

Edit: Ja vielä se toinen kysymys, elikäs laatikko sopii kyllä.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Re: 99vm-80 + 90 osia

Viesti Kirjoittaja gls »

axtec kirjoitti:Terve!
aloittelen saabistin uraa tämmöisellä http://ladakerho.fi/ladagalleria/displa ... =429&pos=0

auto on seissyt jonnin aikaa mutta muita isompia ruosteita ei ole, kun maskin alla.
väri on keltaisempi kuin kuvassa näyttää.

tarkoituksena olisi saattaa vielä kesällä liikenteeseen.
tässä olisi muutama kysymys jos viitsisitte vastailla, haulla ei tahtonut löytyä kaikkiin vastausta.

1. autoon on tulossa vm-81 saab 900gl:än moottori, jossa startti on pakosarjan alla, pitäisi kaydä helposti?

2. käykö moottoriin vm-84 saab 90 laatikko, moottorissa on startti koneen "päällä".? olisi 5 vaihdetta

3. 90:sessä on kierroslukumittarillinen mittaristo, onko 99:siä ollut sillä?

kiitoksia vastauksista
1. Jos 900 kone on B-moottori (eli sama kuin tuossa sun 99:ssä) niin sopii suoraan, jos kone on H-moottori niin tulipeltiin joutuu tekemään syvennyksen.

2. laatikon päätylevyn joutuu muistaakseni vaihtamaan, kertokoon ne jotka muistaa paremmin.. :)

3. kyllä on. Turbo malleissa -78-80 ja -82 vuosimallista alkaen kaikissa 5-vaihteisissa kierrosluku mittarilla varustettu mittaristo. ysikympistä sopii suoraan.

EDIT: Lefa ehti ensin.. :wink:
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

sopiiko muuten 99/90 mittaristoissa ristiiin myös vasemmanpuolimmainen, eli bensa+lämpötila?

mulla oli yks 90 missä bensamittarissa neula nousi sitä mukaa kun ajoin matkaa eteenpäin. ikäänkuin olisi toiminut käänteisesti eli alussa näytti tyhjää tankkia mutta lisääntyi
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

lucaf kirjoitti:sopiiko muuten 99/90 mittaristoissa ristiiin myös vasemmanpuolimmainen, eli bensa+lämpötila?

mulla oli yks 90 missä bensamittarissa neula nousi sitä mukaa kun ajoin matkaa eteenpäin. ikäänkuin olisi toiminut käänteisesti eli alussa näytti tyhjää tankkia mutta lisääntyi
Tankinanturissa johdot väärin, kaiketi. Mulla meni kerran väärin ja tankkivalo oli päällä vaikka tankissa oli bensaa. Kovaa kanttasi mutkaan, neula tietenkin tippui alas ja valo sammui, vaikka olisi pitänyt syttyä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

90:ssä on erilainen tankin anturi + mittari kuin 99:ssä.

Jos ottaa laatikon 90:stä 99:iin ei tarvitse vaihtaa laatikon päätyä, jossa etukiinnityskorvake on. Satkussa on erilainen etukiinnitys, satkun laatikkoa 99:iin ja 90:n tai päinvastoin siirtäessä tuo ensiövälityksen kotelo pitää vaihtaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

Kiitoksia nopeista vastauksista :)
laitan lisää kuvia jos saan pestyä puhtaammaksi :)

mistä erotan onko H- vaiko B-moottori?
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

H-koneessa on virranjakaja venakopan päässä...
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

axtec kirjoitti:Kiitoksia nopeista vastauksista :)
laitan lisää kuvia jos saan pestyä puhtaammaksi :)

mistä erotan onko H- vaiko B-moottori?
h-koneessa virranjakaja on nokka-akselin jatkona venakopassa. B-koneessa se on lohkossa pystyssä. Mie tein omaan 99 -78:iin tulipellin muutokset, kun toihan oli ennen b-koneella. Nyt se on H-turbokoneella.

Tulipellin muutostyö

Tuolta miun projektikertomuksesta voi kenties saada muitakin vihjeitä, jos jaksaa kahlata tarinat läpi ja seuloa tiedonjyväset talteen. Niin, ja kysyä aina saa privanakin, jos joku juttu askarruttaa.



Miun 99 cc projekti
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

mites kun joku oli sellaista mieltä, että H-koneessa on öljyn täyttö erikseen EIKÄ venakopassa.

mutta tuossa vm.81 satkun H-koneessa on venakopassa öljyn täyttö.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

juu niissä alkupään h-koneissakin on venakopassa tuo täyttö saman lailla kuin b-koneessa...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

pakko nyt vähän udella että mikäs siinä muuten on kun konetta alat vaihtamaan?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

joo unohdinkin mainita että laatikko on särki, ja ainakin kansipahvi palanut / muuten vuotaa.
laatikko on ajokelpoinen mutta vaihteet ei tahdo mennä päälle ja ujeltaa, ja kun on 5. lovinen tarjolla niin sais tuota kulutusta vähän alaspäin.
itse en muista kuulleeni konetta käynnissä.
auto on ollut monta vuotta käytössä aikoinaan isälläni, jonka toimesta maalautettu+hitsautettu paljon ja massattu.
isä on sitä mieltä että kone on ja vaihtokelpoinen ajett. noin 350tkm.
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

axtec kirjoitti:joo unohdinkin mainita että laatikko on särki, ja ainakin kansipahvi palanut / muuten vuotaa.
laatikko on ajokelpoinen mutta vaihteet ei tahdo mennä päälle ja ujeltaa, ja kun on 5. lovinen tarjolla niin sais tuota kulutusta vähän alaspäin.
itse en muista kuulleeni konetta käynnissä.
auto on ollut monta vuotta käytössä aikoinaan isälläni, jonka toimesta maalautettu+hitsautettu paljon ja massattu.
isä on sitä mieltä että kone on ja vaihtokelpoinen ajett. noin 350tkm.
mutta mikset laittaisi B-moottoria..? sehän kuuluu tuohon vuosimalliin, on hieman eri luontoinen kuin H-moottori..kaikkine jakoketjun rallatuksineen.. :)

niin ja niissä H-moottoreissa joissa öljyn täyttöaukko ei ole venakopassa, lorotetaan öljy sisään mittatikun paikasta.
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

eiköhän se ole nerokkaampaa tuo h-kone laittaa jos semmoinen jo on. myös osia helpommin ja helpompi kone muutenkin vesipumpun ja jakopään osalta ainkakin.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin