Totta vai tarua-900i kulutti 5,7l/100km
Totta vai tarua-900i kulutti 5,7l/100km
Ajoin tuossa sunnuntai-iltana Kouvolasta Jyväskylään (197km) keskinopeudella 83km/h (pintakaasulla). Tankkasin piripintaan K:lassa, ja jälleen Jkl:ssä, jolloin tankkiin mahtui 11,28 litraa (enempää ei tosiaan sopinut). Saabi on vakio 900i -86 ajettu 166tkm melko laihalle säädetty, termostaatti 92 asteinen. Vaikka otetaan huomioon mittaustavasta johtuva virhe (auton asento tankatessa) niin vähällä tuntui menevän. Homman juju oli siinä, että vuorasin (eristin) ohjauspaineen säätimen nahkanpalasella ettei ajoviima pääse jäähdyttämään sitä ajon aikana ja rikastamaan seosta. Kokeilkaapa muutkin onko kikalla tosiaan vaikutusta (maantie)kulutukseen vai oliko koko juttu vain harhaa. Viestiä foorumiin tuloksista pliis. HUOM varoitus!! liian laiha seos voi aiheuttaa vaurioita kovaa ajettaessa (nakutus, pakovenat ym)
-
- "Hirsch"
- Viestit: 722
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
- Paikkakunta: Muurola
Jos pintakaasulla ajelee ja kone on kunnossa, niin talvikelillä on ihan mahdollista, jollei jopa tyypillistä taittaa matka-ajoa alle 7l / 100km. Oma "nuukuusennätys" välillä Sipoo - P-Karjala (n.400km) oli 6,2l/100km ajassa 5h joka sisälsi kahvitauot ja ruokailun. Asiaa luonnollisesti edesauttoi yli 25pakkasasteen keli ja vahäinen liikenne (lue. vähemmän ohiteltavia). Autona siis 900 i 2,1.
900 i 2,1 -91
9-3 ss 2,0t -03
9-3 ss 2,0t -03
Turbokoneessa laihaseos aiheuttaa palolämpötilan nousua ja pahimmillaan sulaa kansi ja männät jne. Turbomoottorissa kun ilmaa ahdetaan moottoriin, niin tämä ilmiö on paljon rajumpi, kuin vapaastihengittävässä.lintta go go kirjoitti:Varsinki turbolla kannattaa ajaa laiholla sopilla ite en oo viitiny kikkailla, kaasari vehkeissäki co 3 pintaan, tuo strömppä kun tykkää pelata paremmin hieman rikkaalla.
Olen kuullut monilta, että k-jetillä varustetut ruiskut eli 8-venttiiliset pelaavat paremmin juuri tuonne co 3-4 pintaan säädetyillä seoksilla. Turbomalleissa tämä rikkaampi säätö voisi jopa alentaa kulutusta kuulemieni vihjeiden mukaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Totta vai tarua-900i kulutti 5,7l/100km
Sinänsä kuulostaa loogiselta, että eristäminen pudottaisi kulutusta, koska tuo ohjauspainesäädinhän toimii nimenomaan lämpötilan mukaan, eli moottorin lämmetessä ja sähkövastuksen lämmittäessä bimetallielementtiä. Se kääntää eräänlaisesta venttiilistä lisää kuristusta linjaan, jonka paineella ohjataan seosta. Nyt jos tuo ohjauspainesäädin lämpöeristetään, sen lämpötila nousee nopeammin ja se säätää seosta laihemmalle hiukan nopeammin. Toisaalta, jos tuo menee liian nopeasti ajoseoksille, voi varjopuolena lämpenemisvaiheessa olla käyntiongelmia tai tehottomuutta.mky kirjoitti: Homman juju oli siinä, että vuorasin (eristin) ohjauspaineen säätimen nahkanpalasella ettei ajoviima pääse jäähdyttämään sitä ajon aikana ja rikastamaan seosta. Kokeilkaapa muutkin onko kikalla tosiaan vaikutusta (maantie)kulutukseen vai oliko koko juttu vain harhaa.
Veikkaisin kuitenkin, että tuon säätimen eristämisellä saavutettaisiin säästöä lähinnä silloin, kun lähdetään kylmästä liikenteeseen. Sen verran mielenkiintoinen idea tuo kuitenkin on, että pitääpä virittää joku simppeli viimasuoja siihen ajoviiman puolelle. Tiistaina lähdetään emännän kanssa Joensuusta Helsinkiin ja keskiviikkona ajetaan takaisin. Tuon noin 1000km reissun aikana voisinkin testata ideaasi vähän pidemmässä matka-ajossa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Minä en ole onnistunut alle 7:n samaan. Yhden kerran olevinaan sain 6,5kulutukseksi, mutta siinä oli varmasti tankkauksessa joku virhe, joten sitä ei lasketa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01