Tossa omassa projekti 99:ssä tappelin nakutustaipumusten kanssa tuon 8-tappisen H-koneen kanssa. Kone alkoi nakuttamaan korvin kuultavasti ja apc-boksiin kytketyn nakuledin perusteella maantievauhdissa (100km/h) loivassa vastamäessä 3000rpm:llä ja 0bar paineilla. Jos kaasua hölläsi tai painoi lisää, nakutus häipyi. Sain lopultakin tutkittua sytkäennakon käytöksen kierrosluvun noustessa 2000rpm->3000rpm (alipainekellon letku irroitettuna). Todettu jakajan antavan maksimiennakon 3000rpm:llä, vaikka se pitäisi saavuttaa vasta 5000:lla! Keskipakosäädön jouset siis sököt. Korjaamokirjasta katsottuna asteita pitäisi tulla 1,5-2astetta lisää. Sitä tuli kuitenkin 7astetta. Että semmosta...
Tässä linkki tuonne projektiini, jossa tarkempi kuvaus taistelusta jakajan kanssa.
900t8:n jakajan jouset löystyy...
900t8:n jakajan jouset löystyy...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Oliko tää näin mykistävä aihe? Onko kukaan tehnyt samaa testiä?
Metodihan on ihan simppeli. Ensin jakajasta se alipaineletku irti. Sitten sytkänajoitusvalolla katsotaan perussytytysennakko avustajan avulla joka pitää kierrokset 2000rpm:ssä. Painetaan lukema muistiin. Pitäisi olla 20 astetta. Tämän jälkeen pyydetään avustaja nostamaan kierrokset 3000rpm:ään ja luetaan vauhtipyörältä ennakko tällä kierrosluvulla. Sen pitäisi olla noin 1,5-2astetta enemmän, kuin 2000rpm:llä mitattu ennakko.
Tää testi pitäisi tehdä muuten tuollekin 900i:lle. Katsottava vaan taulukosta, mikä on vaparissa sytytysennakko 3000rpm:llä.
Metodihan on ihan simppeli. Ensin jakajasta se alipaineletku irti. Sitten sytkänajoitusvalolla katsotaan perussytytysennakko avustajan avulla joka pitää kierrokset 2000rpm:ssä. Painetaan lukema muistiin. Pitäisi olla 20 astetta. Tämän jälkeen pyydetään avustaja nostamaan kierrokset 3000rpm:ään ja luetaan vauhtipyörältä ennakko tällä kierrosluvulla. Sen pitäisi olla noin 1,5-2astetta enemmän, kuin 2000rpm:llä mitattu ennakko.
Tää testi pitäisi tehdä muuten tuollekin 900i:lle. Katsottava vaan taulukosta, mikä on vaparissa sytytysennakko 3000rpm:llä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Aikoinaan tehtiin isän kanssa Anniin jakajaremppaa (vaihdettiin puslat jne.), pohdiskeltiin jousien merkitystä ja ihmeteltiin miksi siinä oli vain yksi jousi. Kahdelle jouselle oli paikka mutta jälkien perusteella toisessa ei ollut koskaan ollutkaan jousta.
Tuohan tosin on sitä aikaa, kun ennakko säädetään tyhjäkäynnillä.
Tuohan tosin on sitä aikaa, kun ennakko säädetään tyhjäkäynnillä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001