900 kolinaa etupäästä?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Subonaattori
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 18:49
Paikkakunta: Alavus

900 kolinaa etupäästä?

Viesti Kirjoittaja Subonaattori »

Molemmista etupyörientuennoista kuuluu kolinaa kun ajaa teräviin monttuihin?

Taitaa olla iskarin yläpään kumit paskana?

Onko kellään kokemuksia?
ylipaine=ylivoimaa!
SAAB 9-5 Wagon Automatic BioPower MY02
#2269
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Juu mullakin kuuluu kolinaa vasemmalta edestä. Ajettaessa töyssyistä ja esim. sivuttain kanttikiven yli (pihaan ajettaessa). Pahinta on semmoinen jäästä muodostunut "nimismiehenkihara"
Isommissa joustoissa ei ääntä kuulu esim. hidastetöyssy. Eikä motarilla 80 km/h vauhdissa, vaikka tiessä olis pientä epätasaisuutta.

-etuiskarit vaihdettu
-katsastuksessa ei huomautettu löysistä nivelistä
-saabkorjaamolla tarkistettavana, eli välyksiä missään

Kolina silti jatkuu...järki kohta sumenee. :x

Auto OG900 -92.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Subonaattori
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 18:49
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Subonaattori »

Ihan täysin samasta klopinasta on kyse...
ylipaine=ylivoimaa!
SAAB 9-5 Wagon Automatic BioPower MY02
#2269
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Juu kohtalotovereita ollaan. :(
Saabi C900
"Saabisti"
Viestit: 351
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saabi C900 »

Olisiko kallistuksenvaimentimen päässä olevat puslat? Sinne voi tukkia vaikka polkupyörän sisärengasta jos löytyy väljyyttä sieltä.
Melkein kyllä kuitenkin epäilen niitä palloniveliä...
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Mitens ton vakaajan pään saa irti? Vai pääseekö sinne väliin tunkemaan jotakin "tilkettä" ihan vaan renkaan pois ottamalla?
Vois ainakin tutkia tuleeko se ääni tosta ennenkuin vaihdattaa.
T16lucas
"Saabisti"
Viestit: 66
Liittynyt: Ke Syys 17, 2003 19:39
Paikkakunta: Liminka city

Viesti Kirjoittaja T16lucas »

Kannattaa tarkistaa myös laakerit... omassa satkussa oli hantin puolen laakeri paskana -> kolisi aika miehekkäästi montuissa...
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Kolme edellistä satkua em oireilla, kaikissa kallistuksenvakaajan päätypuslat väljät. Hankala todeta varmuudella, onko ne väljät vai ei.
Helppo homma vaihtaa, ja Pro Car Serviceltä saa edullisesti polyuretaaniset, jotka on halvat ja hyvät!

Itse yritin ensin kikkailla "fyllingeillä" kuten kutiste muovi yms. Kyllähän nekin pelaa, muttei kestä kovin hirveän kauan.

Ja huom. katsastus-setä ei ole koskaan huomauttanut aiheesta vaan aina on diagnoosi tehty itse. Parhaiten kolahtaa kun toinen eturengas menee pikku kuopasta ja toinen ei.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mun satkussa oli samaa outoa vikaa, terävissä iskuissa kolahteli keulassa. Kaikki ylä ja alapallot oli vaihdettu ja iskarien kumit ehjät, samoin kallistuksen vakaajan kymit.

Myöhemmin vaihdoin hammastangon tehostettuun ja asensin koko ohjaustehostimen. Äänet hävisivät. Väitänpä, että vanha tehostamaton hammastanko oli väljä ja/tai raidetangon sisemmät nivelet. Sisemmät nivelet on siitä ovelat, ettei niiden väljyys välttämättä paljastu katsastuksessa. Välys häviää, kun auton keulaa nostetaan eli tangon asento muuttuu normaalista hieman alaspäin.

Tehostamattomassa raidetangon sisempiä niveliä voi kuulemma säätää, mutta vaarana katkeaminen, jos laittaa liian tiukalle. Tehostettuun saa sisemmän nivelen raidetangon kera esim. motonetistä noin 15eurolla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Parhaiten kolahtaa kun toinen eturengas menee pikku kuopasta ja toinen ei.
Juu sopii oireisiin täydellisesti. En vain osannut tuota itse kertoa.
Lähteekö tuo pusla ihan "vetämällä" irti?

Kokeillaan ensin noita ja sitten jos ei tehoa niin on pakko vaihtaa nuo raidetangon päät, kuten mertmi neuvoi. Kuulostaa isommalta hommalta, joten aloitan helpommasta :wink:
Saabi C900
"Saabisti"
Viestit: 351
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saabi C900 »

Juu, vetämällä, eka ruuvit irti(kaksikohan niitä oli) ja sitten väkisin vetämällä. Tein sinne jostain sisärenkaasta suikaleen ja jotain liukastetta ja näytin vasaraa, siellä se taas oli :lol: .
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ne raidetangot sisäpäineen on hankalampi homma, mutta ei mahdoton... Lyttyyn meistattu osa kannattaa ajaa kulmahiomakoneella pois. Hammastangosta kannattaa pidellä kiinni kiintoavaimella, kun kiertää niveltä pois. Jotkut on kuulemma laittaneet hammastangon ruuvipenkkiin. Nivelten vaihtotyö saattaa olla helpointa, kun ottaa koko ohjaustangon pois autosta. Epäilen, että hammastanko voi mennä rikki viimeistään siinä vaiheessa, kun yrittää meistata lukituksia kiinni. Me laitettiin nivel alasimen päälle ja toinen kannatteli hammastankoa (ohjaustankoa), kun meistaus tehtiin 0,5kg lekalla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
rille
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Heinä 07, 2005 15:36
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja rille »

OG900 kirjoitti:
Parhaiten kolahtaa kun toinen eturengas menee pikku kuopasta ja toinen ei.
Juu sopii oireisiin täydellisesti. En vain osannut tuota itse kertoa.
Lähteekö tuo pusla ihan "vetämällä" irti?

Kokeillaan ensin noita ja sitten jos ei tehoa niin on pakko vaihtaa nuo raidetangon päät, kuten mertmi neuvoi. Kuulostaa isommalta hommalta, joten aloitan helpommasta :wink:
Löyty haulla tämmönen mikä vaivaa omaakin satkua, mutta miten noihin kolinoihin liittyy vika joka on ilmennyt nyt myöhemmin eli ohjaus on alkanut narisemaan
PelleP
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 19:32
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja PelleP »

Kolinoista: kallistuksenvakaajan ulkopään puslat. Raidetangon sisänivelet, hammastangon oikean pään hela. Jarrusatulan liu'ut. Etuiskarin alapään hela. Nämä kannattaa zekata, jos muissa nivelissä ei löysiä. Ja voihan se olla itse iskarikin, jos on jo maailmaa nähnyt.
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Löyty haulla tämmönen mikä vaivaa omaakin satkua, mutta miten noihin kolinoihin liittyy vika joka on ilmennyt nyt myöhemmin eli ohjaus on alkanut narisemaan
Raidetangon sisänivelet.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Vastaa Viestiin