900 kolinaa etupäästä?
-
- "Aero"
- Viestit: 358
- Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 18:49
- Paikkakunta: Alavus
900 kolinaa etupäästä?
Molemmista etupyörientuennoista kuuluu kolinaa kun ajaa teräviin monttuihin?
Taitaa olla iskarin yläpään kumit paskana?
Onko kellään kokemuksia?
Taitaa olla iskarin yläpään kumit paskana?
Onko kellään kokemuksia?
ylipaine=ylivoimaa!
SAAB 9-5 Wagon Automatic BioPower MY02
#2269
SAAB 9-5 Wagon Automatic BioPower MY02
#2269
Juu mullakin kuuluu kolinaa vasemmalta edestä. Ajettaessa töyssyistä ja esim. sivuttain kanttikiven yli (pihaan ajettaessa). Pahinta on semmoinen jäästä muodostunut "nimismiehenkihara"
Isommissa joustoissa ei ääntä kuulu esim. hidastetöyssy. Eikä motarilla 80 km/h vauhdissa, vaikka tiessä olis pientä epätasaisuutta.
-etuiskarit vaihdettu
-katsastuksessa ei huomautettu löysistä nivelistä
-saabkorjaamolla tarkistettavana, eli välyksiä missään
Kolina silti jatkuu...järki kohta sumenee.
Auto OG900 -92.
Isommissa joustoissa ei ääntä kuulu esim. hidastetöyssy. Eikä motarilla 80 km/h vauhdissa, vaikka tiessä olis pientä epätasaisuutta.
-etuiskarit vaihdettu
-katsastuksessa ei huomautettu löysistä nivelistä
-saabkorjaamolla tarkistettavana, eli välyksiä missään
Kolina silti jatkuu...järki kohta sumenee.

Auto OG900 -92.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
-
- "Aero"
- Viestit: 358
- Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 18:49
- Paikkakunta: Alavus
-
- "Saabisti"
- Viestit: 351
- Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
- Paikkakunta: Vöyri
- Viesti:
Kolme edellistä satkua em oireilla, kaikissa kallistuksenvakaajan päätypuslat väljät. Hankala todeta varmuudella, onko ne väljät vai ei.
Helppo homma vaihtaa, ja Pro Car Serviceltä saa edullisesti polyuretaaniset, jotka on halvat ja hyvät!
Itse yritin ensin kikkailla "fyllingeillä" kuten kutiste muovi yms. Kyllähän nekin pelaa, muttei kestä kovin hirveän kauan.
Ja huom. katsastus-setä ei ole koskaan huomauttanut aiheesta vaan aina on diagnoosi tehty itse. Parhaiten kolahtaa kun toinen eturengas menee pikku kuopasta ja toinen ei.
Helppo homma vaihtaa, ja Pro Car Serviceltä saa edullisesti polyuretaaniset, jotka on halvat ja hyvät!
Itse yritin ensin kikkailla "fyllingeillä" kuten kutiste muovi yms. Kyllähän nekin pelaa, muttei kestä kovin hirveän kauan.
Ja huom. katsastus-setä ei ole koskaan huomauttanut aiheesta vaan aina on diagnoosi tehty itse. Parhaiten kolahtaa kun toinen eturengas menee pikku kuopasta ja toinen ei.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Mun satkussa oli samaa outoa vikaa, terävissä iskuissa kolahteli keulassa. Kaikki ylä ja alapallot oli vaihdettu ja iskarien kumit ehjät, samoin kallistuksen vakaajan kymit.
Myöhemmin vaihdoin hammastangon tehostettuun ja asensin koko ohjaustehostimen. Äänet hävisivät. Väitänpä, että vanha tehostamaton hammastanko oli väljä ja/tai raidetangon sisemmät nivelet. Sisemmät nivelet on siitä ovelat, ettei niiden väljyys välttämättä paljastu katsastuksessa. Välys häviää, kun auton keulaa nostetaan eli tangon asento muuttuu normaalista hieman alaspäin.
Tehostamattomassa raidetangon sisempiä niveliä voi kuulemma säätää, mutta vaarana katkeaminen, jos laittaa liian tiukalle. Tehostettuun saa sisemmän nivelen raidetangon kera esim. motonetistä noin 15eurolla.
Myöhemmin vaihdoin hammastangon tehostettuun ja asensin koko ohjaustehostimen. Äänet hävisivät. Väitänpä, että vanha tehostamaton hammastanko oli väljä ja/tai raidetangon sisemmät nivelet. Sisemmät nivelet on siitä ovelat, ettei niiden väljyys välttämättä paljastu katsastuksessa. Välys häviää, kun auton keulaa nostetaan eli tangon asento muuttuu normaalista hieman alaspäin.
Tehostamattomassa raidetangon sisempiä niveliä voi kuulemma säätää, mutta vaarana katkeaminen, jos laittaa liian tiukalle. Tehostettuun saa sisemmän nivelen raidetangon kera esim. motonetistä noin 15eurolla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Juu sopii oireisiin täydellisesti. En vain osannut tuota itse kertoa.Parhaiten kolahtaa kun toinen eturengas menee pikku kuopasta ja toinen ei.
Lähteekö tuo pusla ihan "vetämällä" irti?
Kokeillaan ensin noita ja sitten jos ei tehoa niin on pakko vaihtaa nuo raidetangon päät, kuten mertmi neuvoi. Kuulostaa isommalta hommalta, joten aloitan helpommasta

-
- "Saabisti"
- Viestit: 351
- Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
- Paikkakunta: Vöyri
- Viesti:
Ne raidetangot sisäpäineen on hankalampi homma, mutta ei mahdoton... Lyttyyn meistattu osa kannattaa ajaa kulmahiomakoneella pois. Hammastangosta kannattaa pidellä kiinni kiintoavaimella, kun kiertää niveltä pois. Jotkut on kuulemma laittaneet hammastangon ruuvipenkkiin. Nivelten vaihtotyö saattaa olla helpointa, kun ottaa koko ohjaustangon pois autosta. Epäilen, että hammastanko voi mennä rikki viimeistään siinä vaiheessa, kun yrittää meistata lukituksia kiinni. Me laitettiin nivel alasimen päälle ja toinen kannatteli hammastankoa (ohjaustankoa), kun meistaus tehtiin 0,5kg lekalla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Löyty haulla tämmönen mikä vaivaa omaakin satkua, mutta miten noihin kolinoihin liittyy vika joka on ilmennyt nyt myöhemmin eli ohjaus on alkanut narisemaanOG900 kirjoitti:Juu sopii oireisiin täydellisesti. En vain osannut tuota itse kertoa.Parhaiten kolahtaa kun toinen eturengas menee pikku kuopasta ja toinen ei.
Lähteekö tuo pusla ihan "vetämällä" irti?
Kokeillaan ensin noita ja sitten jos ei tehoa niin on pakko vaihtaa nuo raidetangon päät, kuten mertmi neuvoi. Kuulostaa isommalta hommalta, joten aloitan helpommasta
Kolinoista: kallistuksenvakaajan ulkopään puslat. Raidetangon sisänivelet, hammastangon oikean pään hela. Jarrusatulan liu'ut. Etuiskarin alapään hela. Nämä kannattaa zekata, jos muissa nivelissä ei löysiä. Ja voihan se olla itse iskarikin, jos on jo maailmaa nähnyt.
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
Raidetangon sisänivelet.Löyty haulla tämmönen mikä vaivaa omaakin satkua, mutta miten noihin kolinoihin liittyy vika joka on ilmennyt nyt myöhemmin eli ohjaus on alkanut narisemaan
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red