900i16V -89 käynnistyy huonosti kuumana

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

900i16V -89 käynnistyy huonosti kuumana

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Saabimme 900i16V -89 on nähnyt monta omistajaa ja 349tkm tietä. Auto toimii muuten hyvin, mutta käynnistyminen lämpöisenä on vaivalloista. Autoa pitää tosissaan sahata ja sitten kun se viimeistään toisella yrittämällä pörähtää käyntiin, kone on tukehtua ja bensa haisee.

Tänään vaihdettiin moottorin lämpöanturi (se halvempi Motonetista, 9€), mutta vastoin odotuksia ei vaikutuksia.

-Vinkkejä helpompien vikakohteiden poissulkemiseen?

Auto käynnistyy kylmänä normaalisti, esim. pakkasesta riippumatta hörähtää käyntiin 1. yrittämällä ongelmitta. Mutta sitten kun kone lämpenee, niin se ei olekaan niin helppoa.. :?
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Rikastusventtiili...(vai mikä sen virallinen nimi on ?)rikki.
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Rikastusventtiili..? Onko tuossa LH:ssa sitten erillinen rikastussuutin K-Jetin tapaan?
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Olen nähnyt. Oliko vielä niin että kaikissa sitä ei ole. Saabin ohjeissa taisi joskus olla että valitus tapauksissa laitettiin . En tiiä muistanko väärin.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Eikös se ole siinä immun välittömässä läheisyydessä ole... Boschilainen :P
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

juuri kaasuläpän jälkeen suutin pystyssä. minulla ainakin oli -89 i16 semmonen siinä. eli se siis antaa lämpimänäkin bensaa. kokeile ottaa seuraavassa lämpöisessä startissa sen liitin irti. siis jos semmoinen suutin sinulla on...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Täytyy kokeilla, jos vaikka moinen löytyisi? Joka tapauksessa, kuuman koneen sahaaminen helpottuu kun painaa hiukan kaasua, se suorastaan räjähtää käyntiin. Sinänsä noloa, joutuu käynnistelemään kuin vanhaa kaasutinkonetta.

Kylmänä kone lähtee aina käyntiin melkein ensimmäisestä sytytystapahtumasta alkaen - miksi rikastus toimii päin honkia koneen ollessa lämmin/kuuma?
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Eri systeemi, mutta lucasissa ekana kesänä vaivasi samanlaiset oireet. Oireet hävis, kun uusin kaikki alipaineletkut yms. Muuta selitystä en keksinyt kuin että vuotojen kanssa kylmänä lucas pääsi säätämään startissa paremmin oikeille seosarvoille kuin kuumana.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mulla oli tuossa Turbossa pirun pitkä startti. Seuraavat osat tuli ihan normihuoltojen yhteydessä vaihdettua/vaihdatettua ja nyt starttaus kestää 2-3 sekuntia;

- alipaineletkut jakajalle, bensapaineensäätimeen ja by-passiin
- tulpat
- tulpanjohdot
- pyörijä
- jakajan kansi
- ilmanputsari
- bensansuodatin
- akku
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Mulla lähtee käyntiin aina aivan samantien. Pysyykö mulla sitten jakoputkisto paineessa tai mistä lie johtuu, mutta startti ei kerkiä juurikaan pyöräyttämään, kun moottori on jo käynnissä. En tiedä bochista, mutta lucas hoitelee ohjausta valmiiden taulukoiden avulla. Lämpimällä ilmalla moottori kuumana käynnistyksessä huomasi helposti, kun lucas erehtyi silloin kun noita imuvuotoja oli. Taitaa olla imupuolen vuodot useimmiten syy, mikä saa sähköruiskun erehtymään.
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HM »

Sami kirjoitti:Mulla lähtee käyntiin aina aivan samantien. Pysyykö mulla sitten jakoputkisto paineessa tai mistä lie johtuu, mutta startti ei kerkiä juurikaan pyöräyttämään, kun moottori on jo käynnissä.
Meillä ainakin kakkosessa on tullut jo ihan tavaksi että pidetään ennen starttausta se pari sekkaa virroilla niin linja paineistuu. Sen jälkeen auto hörähtää välittömästi käyntiin startatessa. Samoin kyllä kaasarikin käynnistyy heti, talvella tosin kovemmilla pakkasilla saattaa pari sekuntia joutua "sahaamaan".
#2274
Vastaa Viestiin