karkean käynnin syitä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
PelleP
Matalapaineturbo

karkean käynnin syitä

Viesti Kirjoittaja PelleP »

Hyvää juhannusta! Mikään ei saa saabistia niin tolalataan kuin päiväkausien miettiminen, että mikäköhän nyt on... no, en kamppaile Luojan kiitos ainakaan vielä kansi-,mäntä-,vaihdeaski-tai korin katkeamisilmiöiden parissa, mutta sairaalloisen tarkkana jätkänä mietityttää, että tässä viikon kuluessa on koneen käynti muuttunut jotenkin kovaäänisemmäksi ja karkeammaksi. Tehot on tallessa, käynnistyy normaalisti, öljyä ei kulu tavallista enempää, kulutus on normaali. No tää on näitä juttuja tietenkin, mitä vanhat autoäijät aina pohtii...kun eilen kävi niin tasaseen ja tänään jurraa... mutta tulisikos mieleen jotakin jota en ole vielä keksinyt? Ja huom., tällaisia kausia tulee mun kokemuksen mukaan autoon kuin autoon aina joskus, eli jokin häiriö ehkä on kysymyksessä. Mutta mikä? Mitäs muut keksisitte? Minä olen käynyt läpi

-sytytyksen: johdot hyvät, jakajankansi ehjä ja puhdas, tulpat 10 tkm ajetut speksinmukaiset platinaNGK:t, puhtaat, kärkiväliä pienensin 0,7-> 0,6mm, ehkä vähän pehmeni käynti. Ennakko se mitä ECU määrää.

-ruiskun liittimet käyty läpi. Läjä antureita ja immu on vaihdettu viimeisen 100 tkm aikana. Pumppu myös.

-venttiilinpainimet on n. 50 tkm ajetut uudet, ei naputa

-ei ilmavuotoja pitäisi olla

-suuttimet ei ole ainakaan karmeessa töhkässä. Alkukesästä ajoin STP injection cleanerin läpi (1 tankki), saatoipa vähän parantaakin käyntiä.

-eikä pakoputkenkaan pitäisi vuotaa.

Tää karkeus on vähän niin kuin vibrointia, ja käynti tosiaan murisevaa varsinkin yli 3k kierroksilla. Oon miettinyt moottorin tukikumeja. Alkuperäiset ovat. Kone on ainakin paikallaan eikä lintassa minnekään päin. Mutta oon miettinyt myös JETin pensaa 95E: murinan alkaminen ajoittuu suunnilleen niihin aikoihin, kun olin pari tankillista kyseistä tankannut ja nyt oon jatkanut JETin käyttöä.

Voisiko olla?? (arvaatte mitä ajattelen) :roll: 8O Onkohan nuo eri firmojen bentsiinit keskenään tasalaatusia, entä miten on lisäaineistuksen laadun laita? Voisiko tuo jetsoni jotenkin karstoittaa moottoria? (tulpista ei kyllä sellaista näy).

Niin, tuo öljynkulu on siinä 0,3/ 1000 km, bensan 8,3-8,5 l/100km eikä jäähdytysnestettä kulu eikä padassa porise. Käy normaalilämpöisenä. Autohan on tuo allamainittu -92:nen, ajettu 308 tkm.

Allekirjoittanut hullu neuroootikko (karmeeta; yksi o liikaa!!) ottaa mielellään vastaan ajatuksianne sekä vinkkejänne. Kiitetään etukäteen... vaikka kai se elämä jatkuu vaikka Saabi vähän murisisikin. On se autojen auto!! :D
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
Myrkky
luonnevammamouho

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Ja savupiippu ei ota koriin kiinni? Laturin kumipusla väljä(laturi heiluu ja resonoi)? Moottorinkumit? Kivenmurikka etupalkin ja öljypohjan välissä? Savupiipun pöntöissä sisäkalut ehjät?

Edit: Hetkoonen.. 2,1 litrainen kone.. männät kolisee sylintereissä?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Aaviita
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja Aaviita »

Kokeilepa Nesteen bensaa. Ainakin mulla vaikutti aikoinaan käyntiin, kun lopetin JETin bensan käytön.
PelleP
Matalapaineturbo

Aiemminpa olen minäkin Nesteen bensaa hyvänä, jollen parhaimpana pitänyt. Nykyisin vaan tuo Nesteen hinnoittelupolitiikka on minusta ihan p:stä; tottakai jokainen ostaa sieltä mistä edullisimmin saa. Jos nyt alkaa olla jo yli 10 sentin litrahintaheittoja 50 km säteellä, niin voi jukupätkä... mutta hauska kuulla, ettei bensojen laatuepäilyt ole ihan pelkästään minun korvien välissä! Niin ja tuo kivi öljypohjan ja pohjapanssaroisen välissä on kanssa terävä havainto, sen minä tutkinkin! :P

Mites nuo tukikumit: itse vähän epäilen sitä etumaisinta ei-hydraulista rinkulaa. Pari kesää sitten mua otti pattiin, kun se tuntui niin vetelältä. Joten uutta motonetista hankkimaan, kun osasin aavistella, että orkkis-listahinta ei varmaan oo ihan tästämaailmasta... (mitä se muuten Saabilla mahtaa maksaa, tietääkö joku??) Sain jonkun made-in India -kumihelan, joka oli ihan perkeleen pehmeä. Ei kyllä kone jurissut, mutta hyvä kun pysyi vaihteet ees päällä kun kuopissa kone heilahti. Ihan sekundaa, vein takaisin. Koetin itse askarrella kumia jäykemmäksi. Sommittelin avoimiin kohtiin (oikein asennetussa helassa on aukot ylä-ja alapuolella keskitapin) lisää gummia, ja siitähän sitä vasta täryjyrä tulikin. Ns. jäykistymistä ei tullut tulokseksi yhtään ja ainut mikä jäykistyi olin minä kauhusta (kaikki mussa paitsi yksi kohta... :wink: ). Sitten sahailemaan kumia taas pois. Tärinät vähenivät.

Nyt mietin, olisikohan tuo kumi herpaantunut sikäli, että yläpuolen aukko lepäisi kiinni tai ainakin liki keskiosan suuremmassa kumimäärässä. Tutkitaan, tutkitaan...

Änkkäritkään ei ole kuin vuoden ja 40 tkm vanhat, mutta mikäs takuu tuo nyt tietysti on ettei sisäpuolet avartuisi...aika vaikea vain todeta. Tutkinpas tuon koko savupiipuston vielä. Koria vasten se ei kyllä lepää.

Joo ja me kaikki tiedetään että 2,1 on tosiasiassa kaksipolttoainesysteemillä toimiva kone. Kylmänä dieseli, lämpimänä varsin siistikäyntinen pensakone. :lol: :lol: Kylmänä kyllä männät lotisee minullakin, on lotissut kai ihan aina. Kun lämpeneepi vähäsen, lotinat lähtee. Ei ole tuo karkeus minusta aivan mäntälotinan tapaista, mutta hyvä havainto kuitenkin, kiitos siitä.
Vihdin Pelle#2851
PelleP
Matalapaineturbo

Jep, ja yksi unohtui...laturinpuslat. Kuten tiedetään, koneen lämmetessä ja lämpimillä keleillä laturinhihnat kiristyvät. Ihan tolkuttoman kireällä ne eivät ole, ja noita puslia olen itse terästellyt pellinpaloilla, jotka olen prässännyt holkkien ja kiinnitysjalan reikien väliin. Uudet holkitkin ovat väljänmakuiset, varmaankin kiinnitysjalan reiät on kuluneet/syöpyneet.
Ainakin aiemmin on toiminut ihan hyvin. Tutkinpas nyt vielä senkin, kun ehdin. Ja ai että mä rakastan tuota sanaa tutkinpas, kattokaa vaan edellistäkin viestiä...
Vihdin Pelle#2851
Mertmi
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ettei nokkaketju ole venynyt niin paljon, ettei enää kiristin kiristä? Ottaisin sen kiristimen esille ja tekisin tarkastusmittauksen. Se "maksimimäärä" taisi olla 11mm ulkona? Ykä kertoi taannoin tehneensä tylyt ja napsautti vielä yhden pykälän lisää, jolla sai ketjun hiljaiseksi. Niinhän ei saisi tietenkään tehdä. :wink: Ainaskin B-koneessa se löysän jakoketjun raplatus sai koneen kuulostamaan aika huonolta. Lisäksi jakoketjun löysyys kostaa käynnissä, koska nokka-akselien ajoitus hieman vispaa... Sehän tietenkin vaikuttaa käyntiinkin. Jos taasen moottorin ääniin vaan on tullut karkeutta lisää, niin laturin ja vesipumpun laakereista saadaan karheaa ääntä helpostikin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
PelleP
Matalapaineturbo

No justiin...eipä jurise enää! Kävin noita edellä lueteltuja paikkoja läpi, eikä missään ollut selvää vikaa. Eikä ollut kiveäkään öljypohjan ja palkin välissä. Ostin tankillisen Neste Futuraa (vaimitäseon nykyään), ja sen jo melkein heti kättelyssä huomasi, että nyt on pehmeä käynti. Muutamat ajopäivät ja erilaiset kelit ym. olosuhteet vahvistavat asiaa. Löytyi hintaan
+5 centtiä yli Jetin hinnan, eli kohtuuhintaan.

Jetin pensalla ilmeni myös "tehopiikki" jossain 3,5-4k paikkeilla. Vai olisiko ollut vain huono alakierrosten vääntö. Nesteellä ei tuota ilmene. 8O

Korostan, että en nyt tässä halua puffata sen koommin Nestettä enkä haukkua Jettiä, mutta näinkö tämän tosiaan pitää olla? Että jos yrität ostaa polttoainetta vähänkään järkevään hintaan, et saakaan priimaluokan tuotetta??

Kiitokset silti kaikille, jotka luulosairasta kultakorvaa vaivautuivat auttamaan!! Jurinatonta kesää! Ostakaa XYZ -pensaa!! :D :D :D
Vihdin Pelle#2851
Mertmi
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Joskus vuosia sitten olin havaitsevinani, että Nesteen bensa olisi ollut parempaa kuin ST1:n. Lähinnä sellaisena ilmeni, että i8:ia piti kenkiä välillä rajummin (poltella karstoja), jottei se nyi pidempään jatkuneessa kaupunkiajossa. Nesteen aineella ei moista ilmiötä ole esiintynyt. Enpä tuon havainnon jälkeen ole juuri muualta tankannutkaan, kuin Nesteeltä. (Plussapojojakin tulee kivasti, kun ajoa on paljon...)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lucaf
"kukkahattu"

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Huh, mä tankkaan tuplayseihini 300 litraa kuukaudessa Jetin bensaa, tosin ysikasia, pitäsköhän vaihtaa merkkiä? :roll: :?:
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
PelleP
Matalapaineturbo

Ehkä mainitsinkin jo, mutta minäkin ehdin sellaiset pari tankillista ottaa Jetin bensaa, ennen kuin aloin kiinnittää huomiota käynnin muuttumiseen. Koko ajan otin samalta asemalta, samaa 95E:tä. Taitaa olla niin, että joko tuon bensiinin laatu alkaa jonkin ajan päästä tuntua, tai sitten viimeinen tankillinen (muistaakseni otin kolme tankillista kaikkiaan) oli jotenkin epäkuranttia.

Se nyt täytyy mainita, että kyllähän tuolla toki eteenpäin pääsi eikä mitään suoranaisia käyntihäiriöitä ollut. Käynti nyt vaan ei ollut sitä mitä se oli ollut, ja tästä oon ihan varma. Se on niin, että kun samaa ajopeliä päivästä ja vuodesta toiseen käyttää, niin kyllä pienetkin poikkeamat huomaa. Tämän olen todennut jo kauan. Nuo minun heittoni neuroottisuudesta ja pilkuntarkkudesta yms. olivat lähinnä vitsiä, luotan kyllä omaan havaintokykyyni ja tekniseen tuntemukseeni.

Kyseinen Jet-asema on pääkaupunkiseudulla. Olisi tietty kiva kuulla Conocon vastine asiassa? Takavuosina mun silloinen Sampo-pankkikorttini ei kelvannut ainakaan kahteen Jetin pääkaupunkiseudun kortinlukijaan. Joka ikisessä muussa kaupassa kelpasi. Jäi Jetillä tankkailut, mutta nykyään Nordean korttia lukee virheittä. Yritin valittaa Jetin puhelinpalautepalveluun: sinnehän ei prkl ikinä päässyt läpi vaan aina oli vastaaja rallattamassa... :evil:
Vihdin Pelle#2851
Vastaa Viestiin