900 -89 sähköikkuna jumittaa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

No niin. Katkaisinpaketti on nyt vaihdettu ja kuskinlasi toimii. Paketti oli '97 tonnarista joten namikat on uudempaa mallia ja paketissa on se Lock-nappi. Ja hauskana piirteenä on se, että takalaseja avattaessa pitää nappia nostaa eikä laskea. Joten...

1. Voiko takalasien nappien toiminnon "normalisoida" kääntämällä ovimoottorilta johdot toisinpäin?

2. Onko '92 900:ssa mahdollisuutta kytkeä sitä Lock-toimintoa sulkemaan ja avaamaan ovien lukot?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Mimmi kirjoitti:
antti.hakamaa kirjoitti:kansi takaisin kiinni itseporautuvilla peltiruuveillä.
:lol:
Mistä tämmöisiä saa ostaa, minulla kun on ollut käytössä vain porakärkisiä ruuveja, jotka on joutunut itse poraamaan kiinni. :lol:


.
Wurthilta löytyy..
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

löytyykö myös momenttiin meneviä muttereita?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

nalleolut kirjoitti:löytyykö myös momenttiin meneviä muttereita?
Punaisia ja sinisiä löytyy...Molemmissa eri momentit...

Ja koot oli 6mm - 22mm
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mimmi kirjoitti:1: Voi
2: Ei ilman ranetusta
Hyvä, että voi. Katselin jo tuosta Bentleyn manuaalista, että eipä taida tarvita avata oviverhoilua vaan liittimestä kääntää johdot ja ovikatkaisijan pyöräyttää ympäri.

Ja Lock-napin käyttöä ajatellen pitänee tutkia voiko hälyn ohjaamaa ovimoottoria käyttää. Mutta sitten jossain muussa topicissa. Jos Mimmi tietää voiko Cobraa käyttää tuohon tms. niin yv:tä kehiin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mun pitää kattoa saako sitä kytkinpaneelin liitintä aukaistua jolloin ne liittimien paikat saa vaihdettua.

Autossa on Cobran ohjaamo moottori (joka käyttää keskuslukon kytkimen tankoa ja sitä myöten käyttää keskuslukkoa) jota vois käyttää tuon Lock-napin kautta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Jep. Ja joo, kävin kurkkaan miten on liitin kasassa, simppeli aukaista. Kyselen sitten toisessa topicissa jatkoa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
tilli15
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Pe Elo 10, 2007 15:07

Viesti Kirjoittaja tilli15 »

Mimmi kirjoitti:Sinulla on moottorin akseli väljä.
Onko akselin väljyys huomattavissa kun on moottori kädessä, eli jos akseli lenksuu edestakaisin noin 5-10mm niin selviääkö vippaskonsteilla vai onko moottorin uusiminen edessä? siis liikkuu pituussuunnassa..

9000 -86 2,0 208tkm vapari:

Mulla ei toiminut apparin lasinnostin. Sähkö tuli oven liittimeen asti ja moottori piti pienen nykäisyn keskikonsolista painettaessa. Koko toosa auki ja moottori irti, oli hetken jumissa ja kun kokeilin moottoria irrallaan niin yhtäkkiä lähti pyörimään ku mikäkin :) Aina kun asensin roippeet paikoilleen niin taas ei toiminut. Asteittain kokoaminen johti siihen, että aina kun laitoin moottorin kiinni vaihteistoon niin hammaistus piti "jänisräikkämäisen" äänen. Hienosäätämällä välysruuvia yläpuolelta ja kahta kiinnitysruuvia alapuolelta sain sen äänettömäksi vain, kun alapuolen kaksi ruuvia jätti löysälle :oops:
Nyt ne ruuvit ovat noin 1mm auki... eli ei tiivis.. Nyt tosin ikkunan nosto onnistuu!

Onko moottorin uusimen edessä vai voiko vielä antaa hieman tekohengitystä?
9000 -86 2,0 208tkm ja hienon punainen..

Kyllä Lähtee?
tilli15
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Pe Elo 10, 2007 15:07

Viesti Kirjoittaja tilli15 »

Mimmi kirjoitti:Joudut uusimaan moottorin tai ainakin sen helat.
noh.. ajellaan toi nyt loppuun ja vaihdellaan sitten kun haastetta riittää eli tammikuun tulipalopakkasilla 8)

Kiitti!
9000 -86 2,0 208tkm ja hienon punainen..

Kyllä Lähtee?
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: 900 -89 sähköikkuna jumittaa

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Mikähän lie tuossa nostimen moottorissa kun toimii vain toiseen suuntaan? Molempiin sähköjohtimiin tulee kyllä jännitettä kun kokeilin virtakynällä ja renkkasin kytkintä.
Moottori vaihtoon vai otanko auki ja teen korjaavia toimenpiteitä? Saako noita moottoreita edes enää mistään muualta kuin marmoritiskiltä, jos sieltäkään?
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
reimakostaja
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Elo 27, 2014 19:06
Paikkakunta: Oulu

Re: 900 -89 sähköikkuna jumittaa

Viesti Kirjoittaja reimakostaja »

Nostetaas vanhaa ketjua kun otsikonmukaista ongelmaa itselläkin. Eli ilmeisen pitkään ollut og-satkusta kuskin sähköikkuna sökönä, muutama päivä sitten ryhdyin tutkimaan ja selvästikin moottorin se mekanismia pyörittävä hammasratas jumahtanut kiinni. CRC:tä, öljyä sekä vähän väkivaltaa niin rupesi pyörimään. Putsailin ja öljysin ikkunan mekanismia muutenkin. Nyt ikkuna toimii muuten, mutta ei enää tahdo mielellään tulla alas kun sen ajaa yläasentoon. Jos ajelee edestaas niin ettei ihan kiinni laita, jaksaa kyllä vaikka miten. Satunnaisesti saattaa myös auetakin jonkin ajan päästä, mutta tätä on käynyt vain pari kertaa vaikka usein olen kokeillut. Jotenkin ilmeisesti se äärimmäinen yläasento liikaa systeemille, mitään hajua voisiko sitä säätää jotenkin?

Toinen kysymys, voiko moottoriin tulevien johtojen paikat suoraan vaihtaa keskenään, ettei tule mitään oikosulkua tai vastaavaa? Laitoin ne itse samoinpäin kuin olivat alunperinkin, ja nyt toimii (silloin kuin toimii :D ) "väärinpäin" kuskin ikkunan nappi. Varmaan joku aiemmin värkännyt ikkunaa ja laittanut johdot väärinpäin, mutta varmistan kuitenkin?
Jope
-
Viestit: 4166
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 900 -89 sähköikkuna jumittaa

Viesti Kirjoittaja Jope »

Moottorista hiilet/kommutaattori sökönä. Ei sitä oikein voi säätää, moottori/rataspaketti on vaihdettava. Varsinainen ikkunahissi jää paikalleen, se moottori on muutamalla pultilla kiinni.

Voit vaihtaa johtojen paikan päittäin, sitähän se kytkinkin tekee, riippuen toivotusta liikutussuunnasta.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
reimakostaja
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Elo 27, 2014 19:06
Paikkakunta: Oulu

Re: 900 -89 sähköikkuna jumittaa

Viesti Kirjoittaja reimakostaja »

Jees, kiitoksia. Irrotinkin jo moottorin uudestaan, kyllä se vähän vaivaisen oloisesti käy. Kohta avaan ja katson saako sille tehtyä jotain vai pitääko hankkia jostain toinen tilalle.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 -89 sähköikkuna jumittaa

Viesti Kirjoittaja jus »

Moottorin ollessa irrotettuna voi tutkailla olisiko mekanismissa joku jumitus liikeradan päässä, vaikka muuten suostuukin liikkumaan.Herkistelin yhdet aika totaalijumittavat ikkunahissit, moottori ja lasi irti, hissi ulos ovesta, hissin rungon sai ruuvata kiinni pöytään ja kangella väkisin vääntelyä voitelun ohessa. Lopulta ruoste antoi periksi ja hissi notkistui.
Jope
-
Viestit: 4166
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 900 -89 sähköikkuna jumittaa

Viesti Kirjoittaja Jope »

Satkun sähkölasit on olleet uutenakin tosi vaivalloiset.. Nauratti kun katselin youtubesta jotain turbosatku-promovideota, jossa kuski avasi lasin sen tutun hitaan jurinan saattelemana. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Vastaa Viestiin