900 -89 sähköikkuna jumittaa
900 -89 sähköikkuna jumittaa
Onko kellään rohtoa tiedossa seuraavaan ongelmaan: Saab 900 3D:n kuskin oven sähköikkuna jumittaa. Ovipahvien irroituksen jälkeen ruuvattu mekanismin ruuvit irti jolloin koko hässäkkä oli "vapaana" ja ikkuna-kytkintä painettaessa toimi. Palikat nippuun toimii muutaman kerran ja sitten taas jämähtää, ei edes hyydy, vaan lopettaa vain toiminnan. Mekanismin nivelet on rasvattu ja moottorin rattaatkin on voideltu ties kuinka monta kertaa. Voisiko olla, että mekanismi kuluu vuosien varrella ja muuttuu niin jähmeäksi, että moottori ei jaksa avata? Mikä mättää?
Saabismi on sairautta...
... ja olen kuolemansairas!
Jäsen # 2684
... ja olen kuolemansairas!
Jäsen # 2684
Oletko tutkinut lasinnostimen katkaisijat?
http://www.fixmysaab.com/window/step1.html
Kokeile mitata jännitettä moottorin liittimiltä samalla kun painat nappia - tuleeko jännitettä perille sen vertaa, että olisi edellytyksiä toimia?
Onko nostimen moottorin hiilet OK? Entä oven johtosarjan liitin lokasuojassa?
http://www.fixmysaab.com/window/step1.html
Kokeile mitata jännitettä moottorin liittimiltä samalla kun painat nappia - tuleeko jännitettä perille sen vertaa, että olisi edellytyksiä toimia?
Onko nostimen moottorin hiilet OK? Entä oven johtosarjan liitin lokasuojassa?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kyllä moottorille tuntuisi tulevan virtaa nappia painettaessa ja ikkuna pelittää ihan normaalisti, tosin paljon äänekkäämmin, kuin pelkääjän puolen ikkuna. Sitten aina yht'äkkiä ikkuna jumahtaa, eikä ala toimimaan ellei mekanismin kiinnitysruuveja avaa jolloin mekanismi pääsee liikkumaan hiukan. Ruuvit uudestaan kiinni ja ikkuna toimii taas muutaman kerran. Ei näyttäisi siltä, että moottori vääntäisi ikkunaa vinoon.
Saabismi on sairautta...
... ja olen kuolemansairas!
Jäsen # 2684
... ja olen kuolemansairas!
Jäsen # 2684
Sähkölasit temppuilee minullakin, tarkemmin vain kuljettajan ovesta. Katkaisijoiden puhdistus ei tuottanut tulosta. Ja vaikka ne takalasien katkaisijoiden kupariliuskat näyttää paremmilta niin eivät käy etukatkaisijoiden liuskoiksi, ovat erimuotoiset. Näin ainakin '92 satkussa. Tarkemmin kuunneltuna katkaijan rele vetää eli sähkö jää jonnekin välille. Syynäys jatkuu...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
omani purettu n 5 kertaa, toimi päivän pari. Vaihdoin toisen moottorin ja toimi kesän. Yrittää pyörittää, koska kierrokset tekee pienen laskun, kun paina nappia. Silloin vielä kun purin useamman kerran huomasin, että hammasratas jumahtaa ikäänkuin kiinni asentoon, eikä jaksa pyöriä toiseen suuntaan. Ehkä mekaismi vääntynt tai jtn. Yritin huijata laittamalla pari hampaan väliä eri paikkaan, toimi taas viikon. Pitää ootella lämpimämpiä kelejä ja metsästää taas jostain uutta osaa. ELI JOS JOLTAKULTA LÖYTYY KO KAPISTUS 3 OVISEEN YV:llä tavoittaa
EX 9-5 2.3t -98
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2044
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Hienoaantti.hakamaa kirjoitti:Ne moottorit pystyy kyllä korjaamaan. olen pariin vaihtanut helat ja muutenkin putsannut ja vaihtanut rasvat niihin. sen jälkeen pelanneet moittetta.
Voisitko hieman tarkemmin kertoa miten olet saanut niitä virkoamaan. Olisi varmaan monta vinkin haluavaa.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Olipa tuota auringon paistetta sen verran, että päätin ottaa happimyrkytyksen ja tutkia sähkölasin vikaa.
Pääsin tutkimuksissa siihen asti, että katkaisinkompleksissa jokin mättää. Kuskinoveen menevät piuhat ei saa virtaa. Kuitenkin katkaisijalta virtaa tulee kelalle/pitoreleelle joka siis pitää niin kauan, että ruutu menee alas. Joten tuonne katkaisinpaketin sisällä sähkö jää kelan ja liittimen välille.
Jos jollain on Pietarsaaren lähellä toimiva '92 katkaisin paketti niin haluaisin testata onko asia tosiaan niin kuin on, yv:llä yhteyttä. Ja käykö tonnarin katkaisijapaketti tuohon niin saa hieman laveamman alueen hakea toimivaa jos tuota ei korjattua.
Pääsin tutkimuksissa siihen asti, että katkaisinkompleksissa jokin mättää. Kuskinoveen menevät piuhat ei saa virtaa. Kuitenkin katkaisijalta virtaa tulee kelalle/pitoreleelle joka siis pitää niin kauan, että ruutu menee alas. Joten tuonne katkaisinpaketin sisällä sähkö jää kelan ja liittimen välille.
Jos jollain on Pietarsaaren lähellä toimiva '92 katkaisin paketti niin haluaisin testata onko asia tosiaan niin kuin on, yv:llä yhteyttä. Ja käykö tonnarin katkaisijapaketti tuohon niin saa hieman laveamman alueen hakea toimivaa jos tuota ei korjattua.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2044
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Lasinnnostimen moottorin kunnostat näin.
Eli moottori irti nostimesta. sitten poraat vaan niitin kannat pois kannesta ja moottorin mekanismit on käsillä. siinä moottorin päässä on välyksen säätö ruuvi joka vaan auki ja sähkö moottori irti. tämän jälkeen mitä todennäköisimmin on ruosteen johdosta hela ankkurin akselilla on kiinni aikas lujaa eli ruosteen irroitinta ja osat likoomaan hetkeksi. kun osat on pöydällä irralaan niin mikäli väljiä heloja on käy metsästään jostain sopivat tai sorvaa sellaiset. hiilet ja kollektori kannattaa myös tarkastaa, mutta itsellä ei ole yhdessäkään ollut niissä vikaa. vaan osien ruostuminen ja väljät helat ovat aihettaneet kuormalla moottorin jumiutumisen.
Sitten vaan ehjillä osilla kaasaan ja kansi takaisin kiinni itseporautuvilla peltiruuveillä ja tiivisteliima väliin ettei kosteus tee tuhojaan.
Eli moottori irti nostimesta. sitten poraat vaan niitin kannat pois kannesta ja moottorin mekanismit on käsillä. siinä moottorin päässä on välyksen säätö ruuvi joka vaan auki ja sähkö moottori irti. tämän jälkeen mitä todennäköisimmin on ruosteen johdosta hela ankkurin akselilla on kiinni aikas lujaa eli ruosteen irroitinta ja osat likoomaan hetkeksi. kun osat on pöydällä irralaan niin mikäli väljiä heloja on käy metsästään jostain sopivat tai sorvaa sellaiset. hiilet ja kollektori kannattaa myös tarkastaa, mutta itsellä ei ole yhdessäkään ollut niissä vikaa. vaan osien ruostuminen ja väljät helat ovat aihettaneet kuormalla moottorin jumiutumisen.
Sitten vaan ehjillä osilla kaasaan ja kansi takaisin kiinni itseporautuvilla peltiruuveillä ja tiivisteliima väliin ettei kosteus tee tuhojaan.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Kerkesin jo käyttämään miltei sen moottorin irti, kun älysin kokeilla tuleeko sinne edes sähköä. No ei tullut, edes pilarin taa liittimeen saatikka sitten katkaisijan liittimeltä eteenpäin. Jonnekin se virta katoaa sen kelan ja liittimen #18 tai 19 välillä.
Sellaisen testin tein napeille, että laitoin yleismittarin piipparille ja tuon kuskinoven katkaisijan liittimien kohdalla ei ääntä kuulunut, muiden ikkunoiden liittimien kohdalla kuului ääntä.
Sellaisen testin tein napeille, että laitoin yleismittarin piipparille ja tuon kuskinoven katkaisijan liittimien kohdalla ei ääntä kuulunut, muiden ikkunoiden liittimien kohdalla kuului ääntä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Messinkihelat on parempi voidella saa öljyllä voidella. 99:iin vaihdettiin lämppärin roottoriin messinkihela vanhan tilalle ja öljyllä voitelin. Kerran on pitäny sen jälkeen voidella eikä juuri ole kulumaa tullut, tosin viimeiset pari vuotta ollut seisonnassaMimmi kirjoitti:Minä olen korvannut heloja sopivilla messinkiheloilla.
Eipä leipä. Missäs tonnarimalleissa on tuollainen katkaisijahässäkkä kuin tuo satkun uudempi on?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001