Kysymyksiä ulomman vetonivelen sovittamisesta eri akseleihin:
Tiedossa on että uudemman navan(josta jarrulevyn saa ilman laakerin irroitusta pois)ulompaan vetoniveleen sopii ohut tai paksu vetari eli siis isommalla tai pienemmällä vetarilla olevalla.
Mutta tiedossa ei ole että sopiiko uudemman mallin navan ulompaan vetoniveleen myös vanhempi vetoakseli vai onko noiden pituuksissa ja booreissa eroa?
Jotain juttua löysin myös noiden vetarien pituuksista mutta aikasemminkaan en saanut kunnon vastausta 99 vs 900, satkussahan ainakin eri puolilla on eroja mutta miten on verrattuna ysiysiin?
Taustaa sen verta että avosta tarttis pyöränlaakeri vaihtaa ja siinä on vanhan mallin napa, esim. aero-vanteiden keskiö ei mee paikkaansa joten voisin ottaa laakerin napoineen uudemmasta mutta silloin vaihtuu ainakin myös toi ulompi vetonivel.
Vedätyksessä ei tunnu mitään tärinöitä joten vetoakseleita maljoineen ei tarvinne/jaksais vaihtaa.
Jos satkusta käy napa vetonivelineen suoraan paikkaansa niin muuta tietoa en tarvii mutta jos satkun vetari on erimittainen niin sitten kiinnostaisi tuon vanhemman vetoakselin sovitus uudempaan vetoniveleen.
Osaluovuttaja olisi 87 noppa jossa mielestäni on isommat maljat niin siten tuo kiinnostaisi.
Sopivan ikäistä 99:ä jossa olisi hiljaiset ulommat vetonivelet ei ole vielä takapihalle eksyny joten mielelläni kuulisin että tuosta satkusta tai nopasta saisin sopivat varaosat.
Kaupasta uus laakeri olisi tietysti helpoin mutta kun noita osia on ja tuon navan painossakin on huomattava ero.
EDIT:Ja ohan toi vanhempi laakeri tuplahintainen verrattuna uudempaan.
Toivottavasti tuosta tekstistä saa selkoa että millaista akselia millaiseen niveleen tahtoisin sovittaa....
B/H-koneisten ja 99/900 vetoakseleiden erot
B/H-koneisten ja 99/900 vetoakseleiden erot
Viimeksi muokannut tetammi, Ke Kesä 28, 2006 11:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Ilmeisesti ero ei ole järin iso, meinaan pihalla on yksi satku johon vaihdettu 99:stä navat vetoakseleineen tai lähinnä kai toistapäin. Tuolla on ajettu ainakin lähemmäs sata kilsaa, tosin puuttuvat takaiskarit hieman rajoitti muuta huomiointia.Passi kirjoitti: 99 ja 900 on eripituiset vetoakselit.

Ilmeisesti joudun purkaan kahdesta autosta osii, vetoakselit -82 ysiysist ja ulompi nivel napoineen nopasta. Satkuun olis vaan löytyny koko hoito irrallaan.

Haulla löysin satkun vetarin pituudesta tälläisen:
Nyt kun jostain sais pituudet vielä 99:iin sekä vanhempaan että uudempaan napaan.Juha_A. kirjoitti:Satkun pelkkien vetoakselien (ei sisällä vetoniveltä) mitat olivat 45,3cm ja 50,3 cm (± 0,2 cm). Muistaakseni lyhyempi akseli kuuluu kuskin puolelle, mutta päätäni en lyö tästä pantiksi.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Lueskelin tuota Bentleyn opusta ja siellä mainitaan että 87 esiteltiin 6millii pidempi vetoakseli mutta ei mitään mainintaa että tarkoittaako toi että kun tuli myös noi isommat vetarin maljat.
Vai sopiikos pienempi sisäpään tripodi myös isomman tilalle tuohon akseliin, ulomman nivelen päässähän boorit on samat.
Vai sopiikos pienempi sisäpään tripodi myös isomman tilalle tuohon akseliin, ulomman nivelen päässähän boorit on samat.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992