Potilas on -92:nen T16 satku jossa on tällä hetkellä APC-boxi -86:sta tonnarista, turbona orkkis mitsu ja cooleri odottaa tallissa putkia. Peruspaineet n.0.4.
Oireet on että ahdot tahtoo nousta reilusti yli baarin, aamun ekat vedot jopa splitfiren mittarin mukaan 1.4bar. Tosin kauhean pitkään noi ei pysy tuolla, ekat vedot hieman pidempään muuten vain sekunnin pari josta tippuvat melko rajusti normaaliin 0.7-0.8.
Boxi antaa tonnarissa ihan vakioahdot tai oikeastaan jää hieman vajaaksi mutta olen pistänyt sen hieman vajaiden peruspaineiden piikkiin.
Mankkuvenan vaihdoin eilen -87:sta tonnarista joka ahtaa nätisti siihen punarajalle mutta nyt toi piikkaus oikeastaan vaan paheni.
Nakuanturi on i16:sta kun ensin kokeilin kahdella T8:n anturilla niin ei ahtanu ollenkaan tai no erittäin kovilla kierroksilla tai alle 2300kierroksen. EPC:stä olin kattovani että sen olevan sama.
Aika paljon oon noita apc:hen liittyviä juttuja lueskellu mutta ihan vastaavaa en löytäny.
Paineanturikin on kytkettynä mutta sen toimintaa ei ole testattu missään muussa autossa.
Ekana tulis mieleen että toi boxi olis twiikattu mutta miksi se toimii mun toisessa tonnarissa nätiste, tietty jos tonnarin vanha garretti ei jaksa ahtaa yli vakiopaineiden mitä en kylläkään usko kun kulkee sentään ihan hyvin. Voisko noissa boxeissa olla niin paljon eroa vanhan tonnarin ja mitsulla varustetun satkun välissä että mitsu vaan kerkii keräämään ahtoja niin paljon enempi mitä garretille säädetty kerkii säätään tai jotain.
http://www.900aero.com/ sivuilta löytyy arvoja vakiosatkulle
7566599 900T16/160hp Man. 1990 25 Pin R42: 5.1k R138: 26.7 P: 11.9k F: 96
Vastaavat arvot 86:lle tontulle
7524143 9000T16/175hp Man. 1986 25 Pin R42:5.90k R138: 25.5 P: 15.1k F: 185
Arvot ovat lähes samat 87 tontulle joten sen boxin kanssa on melko turha kokeilla.
Itse kun en ole noita säädelly niin en osaa sanoo voiskos tuollaiset muutokset tehä tuollaisia "oireita" mitä mulla on?
Siis lähinnä toi P-arvohan tässä on se vaikuttava tekijä, eikös?
3.2ohmin muutos ei kuulosta isolta
EDIT:Toi olis siis oikeesti 3.2kilo-ohmia joten ohan siinä eroa.
Ei pitäis kopsata vanhoist lapuist jossa on lainattu vain osaa....
, tosin kun en tiiä trimmerin säätöaluetta tai saatikka muuta kytkentää niin on hankala päätellä enempää.
Vuotava mankkuvenan letku tai painekello tietty nostaa myös ahtoja reilusti mutta eiköhän ne pitäis noita paineita pidempäänkin ylhäällä.
Tai kai painekello tai hukkaportti voi satunnaisesti jumittaakkin…
Ovat vaan ikävämmät tarkistaa.

Onko vielä jotain mikä voisi olla vikana ja onko mun päätelmät oikean suuntaisia?
Mitenköhän tuon kanssa jatkais, pitäiskös yks boxi ruuvata noihin 160hepan arvoihin ja jatkaa sitten ihmettelyy…
Nakuanturin tai mankun ledejä ei ole mutta ne on kai yleensä hyödyllisempii kun oireet ovat päinvastaiset.
Pitkään tuota ei varmaan kannata ihmetellä tai pääsee harjoitteleen kansipahvin vaihtoo, toki sitten tulisi laitettua toi paremmin henkittävä kansikin paikkaansa.