
Tehoero etujarruissa,kuinka korjataan?
-
- "Aero"
- Viestit: 364
- Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19
Tehoero etujarruissa,kuinka korjataan?
Hei! Autoni on Saab 900 -87.Katsastuksessa ilmeni, että etujarruissa on tehoero 1.8/1.0 . Mitäs tästä sanotte? Miten tuollainen ero korjataan ja onko vaikea tai kallis remppa. T. Nim. Tumpelokuski. 

Helpoiten ostamalla tehdaskunnostettu vaihtojarrusatula heikommalle puolelle ja vaihtaa lennossa. Vaikeamman kaavan mukaan uusit tiivistesarjan ja korjaat näin itse vanhan. Vaihtojarrusatulan hinta taisi olla jotain 80€ paikkeilla. Niin ja kummat jarrut on kyseessä(uudemmat tonnarimalllin vai ne vanhat, pulttijako kertoo, eli jos pyörät pulteilla kiinni niin uudemmat, jos muttereilla, niin vanhemmat)? Toki muutakin pientä voi joutua tekemään, mutta tuosta nyt ensimmäisenä. Niin ja tietysti jarrunesteet vaihtoon samalla.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
-
- "Aero"
- Viestit: 364
- Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19
...
Juu, eli etujarrut ja pulttijako on 114,3.
mun mielestä toi jarrusatulan mäntien puhdistus vaatii kuitenkin kokemusta autojen rassaamisesta. ettei käy niinkuin kaverille, polkasi jarrupolkimesta kun oli palat pois, hups, mäntä lähti liikenteeseen ja nesteet pihalle (eri automerkki).
helpoin tapa on tietysti selvitä rahalla, ja ostaa/asennuttaa uudet satulat (ja samalla mahdollisesti letkut ja levyt)
jos on kiinnostusta opetella jarrupalojen vaihtoa, niin siinä yhteydessä saisi itsekin jonkinlaisen käsityksen siitä missä kunnossa jarrusatulat on, onko ne oikeasti jumissa, vai onko vika jossain muualla, esim huonossa jarrupalassa tai surkeassa jarrulevyssä. usein noissa on kuitenkin satula syyllisenä, ja sen jumissa oleva toisiomäntä (on mahdollista saada pois jumista isolla vipuvarrella kauluksesta kampeamalla, väliaikainen ratkaisu tosin)
jarrupalat maksaa about 15 eur etupyörille, samalla kannattaa ostaa asennussarja, muutaman euron, sisältää uuden ruosteettoman sangan.
pelkkien jarrupalojen vaihto ja paikkojen puhdistus voi jo notkistaa tosiaan, tosin jos molemmille puolille tekee, jääkö jarrubalanssi edelleen liian suureksi.
palojen irroitus edellyttää erikokoisia työkaluja joita voi käyttää vipuvartena kammetessa sankaa, mutta myös satulan kaulusta (esim ison räikän jatkovarsi on hyvä yms.), lisäksi tarvitaan myös männänpyöritystyökalua, saabin erikoistyökalu. lisäksi tuurna on kätevä sillä voi naputtaa sankaa pois takapuolelta.
jarrulevyt eteen on jotain vajaa 20eur kpl ja jarrulevyn hyvä kunto tarkoittaa sitä että kitkapinta on *sileä* ja ruosteeton. jarrulevyn vaihto on asteen jarrupalojen vaihtoa vaativampi operaatio koska pitää irroittaa jarrusatula.
jobbariviritys (saadaan leima paperiin, mutta jarrujen kunto jää kyseenalaiseksi) olisi tieytsti se, että laitetaan liian tehokkaalle puolelle huonompi jarrupala että balanssi tasoittuu.
helpoin tapa on tietysti selvitä rahalla, ja ostaa/asennuttaa uudet satulat (ja samalla mahdollisesti letkut ja levyt)
jos on kiinnostusta opetella jarrupalojen vaihtoa, niin siinä yhteydessä saisi itsekin jonkinlaisen käsityksen siitä missä kunnossa jarrusatulat on, onko ne oikeasti jumissa, vai onko vika jossain muualla, esim huonossa jarrupalassa tai surkeassa jarrulevyssä. usein noissa on kuitenkin satula syyllisenä, ja sen jumissa oleva toisiomäntä (on mahdollista saada pois jumista isolla vipuvarrella kauluksesta kampeamalla, väliaikainen ratkaisu tosin)
jarrupalat maksaa about 15 eur etupyörille, samalla kannattaa ostaa asennussarja, muutaman euron, sisältää uuden ruosteettoman sangan.
pelkkien jarrupalojen vaihto ja paikkojen puhdistus voi jo notkistaa tosiaan, tosin jos molemmille puolille tekee, jääkö jarrubalanssi edelleen liian suureksi.
palojen irroitus edellyttää erikokoisia työkaluja joita voi käyttää vipuvartena kammetessa sankaa, mutta myös satulan kaulusta (esim ison räikän jatkovarsi on hyvä yms.), lisäksi tarvitaan myös männänpyöritystyökalua, saabin erikoistyökalu. lisäksi tuurna on kätevä sillä voi naputtaa sankaa pois takapuolelta.
jarrulevyt eteen on jotain vajaa 20eur kpl ja jarrulevyn hyvä kunto tarkoittaa sitä että kitkapinta on *sileä* ja ruosteeton. jarrulevyn vaihto on asteen jarrupalojen vaihtoa vaativampi operaatio koska pitää irroittaa jarrusatula.
jobbariviritys (saadaan leima paperiin, mutta jarrujen kunto jää kyseenalaiseksi) olisi tieytsti se, että laitetaan liian tehokkaalle puolelle huonompi jarrupala että balanssi tasoittuu.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Jos en erehdy niin tuossa -87 mallissa on vielä periaatteessa samanlainen jarrusatula kuin tuplaysissä.
Aika paljon auttaa jarrusatulan herkistely, eli palat irti ja sopivalla lekalla paukuttelemaan satulaan sivusuunnassa sisään ja sitten taas vääntämään ulospäin.
Liukupinnat kannattaa putsata ja laittaa niihin esim. kuparitahnaa.
Näin olen saanut oman tuplaysini jarrut herkisteltyä, jos siis männät eivät ole suorastaan jumissa.
Jos taas tuossa on erilaiset jarrut, puheeni olkoon mitätön...
Aika paljon auttaa jarrusatulan herkistely, eli palat irti ja sopivalla lekalla paukuttelemaan satulaan sivusuunnassa sisään ja sitten taas vääntämään ulospäin.
Liukupinnat kannattaa putsata ja laittaa niihin esim. kuparitahnaa.
Näin olen saanut oman tuplaysini jarrut herkisteltyä, jos siis männät eivät ole suorastaan jumissa.
Jos taas tuossa on erilaiset jarrut, puheeni olkoon mitätön...
Itselläni n. kuukausi sitten ei auttanut minkäänlainen herkistely, männät kyllä liikkuivat jo sujuvasti, mutta silti huomasi ilman katsastustakin, että niillä jarruilla ei kannattanut konttorille mennä. No uudet jarrupalat, vanhoissakin oli pintaa vielä yli puolet, ja uusi asennusjarja ja tasaselta konttorilla näyttivät. Yleensä olen tuossa vanhuksessa jo monta vuotta pistänyt suosiolla uudet palat ennen katsastusta. Olen olen päätellyt että jarrutehoihin tulee heittoja palojen kuluessa, koska toinen satula on jonkin verran toista väljempi. (Kolahtelee peruutettaessa.)
- Jyrki
Volvo V40 D1.9
ex-900 Aero -96
ex-900 turbo -81
ex-99 Turbo -80
#956
Volvo V40 D1.9
ex-900 Aero -96
ex-900 turbo -81
ex-99 Turbo -80
#956