90 vm-84 kierroslukumittarin johdot?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

90 vm-84 kierroslukumittarin johdot?

Viesti Kirjoittaja axtec »

jos jollakin olisi kokemusta tai vaikkapa sähkökaavio niin haluaisin tietää seuraavaa:

kierroslukumittariin tulee 4kpl johtoja
värit: musta,sininen,ruskea ja keltainen

yksi on virta, yksi maadotus, yksi tuo viestiä puolalta ja yksi voisi olla tausta valolle virtaa?

mutta mikä on oikea järjetys?
meinasin vaihtaa tuon mittariston tuplaysiin.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kierroslukumittarin liittimessähän on merkattu mikä on mikäkin. +12 on plussa (ruskea), - on miinus (musta) ja 1 on kierroslukutieto (keltainen).
http://www.jus.liitin.net/saab/99/RPM/122_2226_1.JPG

Kellon kohdalle tulee jatkuva jännite (sininen).

Kytkis:
http://uk.geocities.com/saab99tips/Wiri ... r/2203.gif
http://uk.geocities.com/saab99tips/Wiri ... ionM86.htm

Sininen on jatkuva jännite, musta on maa, keltainen on kierroslukutieto, ruskea on virtalukon mukaan kytkeytyvä jännite.

Bensamittariosuutta ei ole siirtää 90:stä 99:iin, ovat epäyhteensopivat.
Viimeksi muokannut jus, To Helmi 28, 2008 21:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Puolalta asti ei kannata alkaa johtoa vetämään. Sulakerasian TSI-pistokkeeseen tulee keltainen johto jossa on sama impulssi kuin puolalla. Ainakin 99:ssä siitä lähti erillinen johdon pätkä jossa oli liitin suojineen johon vaan lattaliittimellä impulssijohto kiinni.

Kannattaa sitten puristaa se liitin ensin johtoon kiinni ja sitten paikoilleen, jos sellainen piuhaa sulakerasian alta löytyy, 99:ssä se liitin oli lukittuvaa mallia.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

Kiitoksia nopeista ja hyvistä vastauksista :)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

-78:ssa se puolalta tsi:lle tuleva johto oli sininen...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tomu
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 07:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja tomu »

Kannattaa katsoa toisenkin kerran, sytkäpulssipiuhan väri on ollut kautta linjan sininen ainakin seuraavissa johtosarjoissa: -84 t8 / -87 i8 / -87 t8 ja -89 t16. Kuten huomata saattaa, nämä satkuja siis, voihan 99/90:n karvoista löytyä vaikka mitä.
M93 9000 CS Aero (KA)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kuten kuvasta http://uk.geocities.com/saab99tips/Wiri ... r/2203.gif huomaatte, puolalta TSI-liittimen navalle 5 oleva johto on sininen, mutta samasta johdosta on haaroitettu keltainen johto mittaristolle. Samanlainen keltainen on kaikissa eri vuosimallien 99:nkin kierroslukumittarillisissa kytkiksissä.

Jos tuota johtoa ei auton johtosarjasta löydy, ja sen joutuu vetämään testiliittimeltä mittaristolle, on tietenkin kokolailla samantekevää minkä väristä johtoa siihen käyttää.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin