Löystyvät sylinterin kannnenpultit

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Löystyvät sylinterin kannnenpultit

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Tossa Nettiautossa kaupataan SAAB 900i 16-VALVE:a jossa on automaattivaihteisto.

Ilmoituksessa kerrotaan autossa olevan kannentiiviste vika, joka sekoittaa öljyt ja vedet. Ilmoituksessa väitetään että myös kannenpultit saattavat olla löysällä.

Väitetään että olis tyypillistä tuo kannenpulttein löystyminen.

Onko vain mainoskikka vai oko tosiaa tälläistäpiirrettä esiintynyt?
SAAB
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

hävettää

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Hävettää kirjoitusvirhe otsikossa.

Löystyvät sylinterikannen pultit.

Noin se meneen niinku oikeen.
SAAB
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Minun kohdalleni ei ole tullut kuin 9-3 ja 9-5 joisssa ne löystyy???
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Eipä ole ikinä vastaan tullut tuollainen "tyyppivika".
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Veikkaan että autosta eijo glykoleita vaihdettu tarpeaksi usein ja kansi syöpynyt.

Ei näistä vanhoista pultit löysty tai sitten asennusvirhe.

T. Pasi
99T-museopeli
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

mulla oli pari vuotta sitten b-moottorinen 99 jossa öljyt pääsi jäähdytysnesteisiin. edellinen omistaja oli rempannut kannen, ajanut tuhat kilsaa ja pistänyt auton seisontaan lämpöongelmien takia. kannenpulttien kiristys auttoi. mutta ehkä b-moottorissa jälkikiristyksen unohtaminen on kohtalokkaampaa?

tuossa myynti-ilmoituksessa mielestäni haiskahtaa kuitenkin se niin tyypillinen vikojen vähättely myyntikohteessa. "senhän korjaa puolessa tunnissa" (mutta yritäpä saada vastaus siihen, miksei myyjä sitten itse ole korjannut). samanlaisia kuolemattomia tokaisuja ovat "vaihdelaatikko huutaa mutta pitäisi hiljentyä öljyä lisäämällä" jne.

kimmoisa: pystyt korjaamaan otsikon kirjoitusvirheen, valitsemalla ekan viestisi kohdalla "muokkaa".
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Jos on kuusiokantaiset kannenpultit, ne täytyy jälkikiristää.. Torxeja ei tarvi kuin vetää vaan momenttiin sillä kolmiasteisella kaavalla.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Jope kirjoitti:Jos on kuusiokantaiset kannenpultit, ne täytyy jälkikiristää.. Torxeja ei tarvi kuin vetää vaan momenttiin sillä kolmiasteisella kaavalla.
Olikohan aiempien keskustelujen lopputulos sellainen, että jälkikiristyksen tarpeellisuus tai tarpeettomuus riippuisi käytettävän kannentiivisteen tyypistä, ei pulttien kannan muodosta tai korjaamokäsikirjan kirjoittamisvuodesta.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=34542

Varsinkin jos kannentiivisteen mukana sattuu tulemaan kiristysohje.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin