mittariston valojen vaihto, kokemuksia ja vinkkejä 900-89

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

mittariston valojen vaihto, kokemuksia ja vinkkejä 900-89

Viesti Kirjoittaja stara »

oli palaneet 3W polttimot, molemmat, hansikaskotelon lamppu paloi, sama sulake.
Akun - kenkä irti
kaiutinkansi ( torx 15) kammetaan näppipelillä irti, kurttu pois, puulistanpätkään n. 20 x 20 x40 pitkä tein ahtaanlaisen loven rautasahalla ( pienet hampaat ei haukkaa ja pikkuporalla kannas katki), siis päähän, vastaamaan lampunkantaa. se maksoi vaivan, ainakin minun näpit kun muuten meinaa mennä ihan solmuun siinä voimistelussa.
oli kyllä irtonainen lampunkanta mallina:))
Yleismittarilla tarkistus, risat oli, silmällä ei oikein näe noita.
Vanhoista purkuosista vaan paremmannäköisistä uutta kehiin ( mitä sitä nyt kauppaan moisen takia, varsinkin kun kyseessä muijan kärry)
UUSI HAVAINTO:
sen kurtun takaisinlaitto/ kohdistaminen on aika onnessa jos ei hokaa, että sen puhallussuuttimenhan saa painettua pikkumeisselillä kielet sivuun ja suutin irti. Kun viimeiseksi painaa sen suuttimen niin saa kohdistettua sen kurttuputkenkin, talvella voipi olla käyttöö:))
Akkukenkä takasin
Ny sit vaan ootellaan pimeää, ku päivällä ei näe valoja, oli meinaan sulakekin palanut, saas ny näge sit.
Viimeksi kun laittelin ko. juttua niin oli vaikeuksia saada merkkivalolle kontaktia, liekö oli vikaa siinä lampun pitimessä. Eli kandeis yleensä testata ennenkuin panee ns. kannen kiinni.
Niin ja vanhemmissa on erilaisia lampun pitimiä, ei kierrettäviä vaan painettavia, ainakin mulla oli lodjussa sellasia.Tiiä sit sopivatko keskenään?
Muistelen jotta yli 3 W lamppuja ei saa laittaa ( 5W ainakin tehdään saman kokoisia), niissä on vaara, jotta se muovipiirilevy kärsii kuumuudesta ja sit voi olla piru merrassa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

- Kurttu on mennyt mulla aina paikalleen ilman sen suurempia kohdisteluja, pistää sen vaan pystyyn oikeaan paikkaan, sitten laskee rauhallisesti kaiutinritilän alas ja raosta katsoo, että se menee kohdalleen. Sitten vaan painaa ritilän pohjaan ja testaa, tuleeko ilmaa.
- Takki pään ja kojelaudan päälle, niin voit tarkastaa myös päiväsaikaan valojen palamisen.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
PelleP
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 19:32
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja PelleP »

Mullapas on itetehdyt vahvistetut polttimopesät mittaristossa, 8) kestää kyllä 2x5 watin polttimoiden lämmöt. Valoa tulee lisää, muttei mitenkään ylimaallisen paljon. No OK, kyllä noissakin polttimo on kuumana, tuppaa lasipinta sulamaan joten vaihto kannattaa sillointällöin. Perusvika noissa mittarivaloissa on, että paitsi lampunkanta myös painettu piiri (kontaktiliuska) kuluvat ja sitä myöten kuumenevat->lopulta sulaa virta poikki eikä lamppu pala. Minä otin tukevampiin polttimonkantoihin, joissa latta-ampeilla johdot, virran tupakinsytyttimen piuhalta. Ois kai sen lähempääkin saanut. Mutta voin kertoa että toimii.

Vahvistetut polttimon pesät= vähän avarrettu reikä, pientä ilmanvaihdon parannusta ja 1,5 mm muovilevystä tukeva istukka kannalle, ja tämä istukka ruuvataan mittaristoon kiinni.

Pieniä halogeeneja en muuten uskaltanut kokeilla, ne vasta kuumiksi tulevatkin. Värillinen ledi olisi yksi hyvä ratkaisu, mutta silloin ei himmennyspotikalla ole enää virkaa.
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

OT: Itse tykkään siitä, että mittarivalot toimii, mutta on mahdollisimman himmeät. Tällöin näen pimeässä parhaiten sen itselleni tärkeimmän, eli tien ja saabin tapauksessa penkereet ja läheiset metsänreunatkin.

Mulla on mittaristossa -88:n tausta ja kello, -89:n polttoaine- ja lämpömittari, -87:n nopeusmittari. Monesta viallisesta sai yhden toimivan :lol:

Tarvittaessa olen kohdistellut sitä tuulilasin suuttimen putkea jälkikäteen kaiutinkotelon kannen ilmareiästä 80-luvun aurinkolasien sangan avulla.
Vastaa Viestiin