
900i reiluhko kulutus, mistä aloittaa vian etsiminen?
900i reiluhko kulutus, mistä aloittaa vian etsiminen?
900i -82 5V kuluttaa maantieajossa jatkuvasti 11 litran pintaan, joka on mielestäni turhan paljon. Kaasarimallilla samalla ajotyylillä pääsin helposti 8,5 litraan. Tulpat, kärjet, johdot, jakajan kansi, putsari yms pitäisi olla ok. Katsastuksessa päästöt olleet viimeksi ok. Auto käynnistyy hyvin, mutta lämmettyään tyhjäkäynti kipuaa n. 1200rpm:ään. Lisäksi auto tuntuu aika laiskalta/voimattomalta. Mitkä olisivat ensimmäiseksi kartoitettavat kohdat, ruiskun puolella häikkä todennäköisesti on kuitenkin. Yksi viesti tuli kulutuksista luettua, jossa oli juttua lämpöaikakytkimestä? jos se on pas**na niin toimisiko/käynnistyisikö auto edes kunnolla? 

Ahs
Eli lukaisinpa nuo vanhemmat viesti tarkemmin, eli ohjauspaineen säädintä tarkoitin, ei lämpöaikakytkintä. En ole vielä päässyt mittaamaan, mutta pitää ensi tilassa tarkastaa samoin kuin alipainekello. Mitä ko. vastuksen rikkoutuminen käytännössä vaikuttaa, en ole vielä isommin ruiskujärjestelmään toimintaan perehtynyt, mutta eikös se ole kuitenkin K-Jetronic?
Re: Ahs
Vastuksen rikkoutuminen vaikuttaa ainakin sen, että säädin pitää seokset rikkaammalla. Kokemusta ei ole. Vastusarvo taisi olla jotakin 30ohmin luokkaa ehjässä, jos en väärin muista. Aiheesta oli keskustelua aiemmin täällä foorumissa.Jusau kirjoitti:Eli lukaisinpa nuo vanhemmat viesti tarkemmin, eli ohjauspaineen säädintä tarkoitin, ei lämpöaikakytkintä. En ole vielä päässyt mittaamaan, mutta pitää ensi tilassa tarkastaa samoin kuin alipainekello. Mitä ko. vastuksen rikkoutuminen käytännössä vaikuttaa, en ole vielä isommin ruiskujärjestelmään toimintaan perehtynyt, mutta eikös se ole kuitenkin K-Jetronic?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Säädin
Se tuli mitattua, 30 ohmia näytti vastus olevan. Mitähän vielä voisi katsoa. Miten esim kylmäkäyntisuuttimen toiminnan voisi tarkastaa, ettei turhaan lämpimänä rikasta. Tyhjäkäynti kyllä oudoksuttaa, kipuaa 1200rpm:ään, en usko että säädön jälkeen on moista arvoa ollut. Pitänee ruuvata pienemmälle, liekö se sitten hyvä idea, jos joku muu aiheuttaa noin korkean käynnin.
korkea tyhjäkäynti voisi johtua jumittuvasta lisäilmaluistista, mutta kulutusta se ei selitä. 11 litraa on meikäläisen ajossa näin talviaikaan ihan yleinen kulutuslukema. Kaupunkiajoa lähinnä tulee ajeltua (5-10km pyräyksiä) ja jokatoinen lähtö lämmitystolppapaikalta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Korkeahko tyhjäkäynti voisi viitata myös ilmavuotoon moottorin imupuolella.
Tarkista ensimmäisenä virranjakajan alipainesäädin: Irrota letku kaasuläppärungolta ja ime letkusta, kuuluisi tulla reilu alipaine letkuun eikä missään tapauksessa pihinän kera ilmaa niin paljon kuin imee. Tämä vaikuttaa ilmavuodon lisäksi sytytysennakkoon joka menee taatusti pieleen jos alipainesäätimen kalvo on rikki. Myös letkun välissä mahdollisesti oleva "hidastinventtiili" on syytä tarkistaa.
Tarkista lisäilmaluistille menevät letkut, vuotavat pykimät letkuissa aiheuttavat laihan seoksen ja nousseen tyhjäkäynnin(ennen kuin lakkaa käymästä kokonaan tyhjäkäyntiä).
Lisäilmaluisti selittäisi nousseen tyhjäkäynnin mutta ei oikein noussutta kulutusta ajossa.
Viallinen pakokaasun takaisinkierrätys eli EGR selittäisi nousseen kulutuksen mutta ei oikein noussutta tyhjäkäyntiä ja sitäpaitsi se aiheuttaa useimmin nykimistä.
Imusarjan tiivistevuoto on melkein pois suljettu vaihtoehto jollei moottori käy tyhjäkäyntiä enemmän tai vähemmän ontuen.. mites syttylaitteet? Itselläni saapas vei polttoainetta parisen litraa normaalia enemmän sataselle huonokuntoisilla tulpilla, johdoilla, pyörijällä ja jakajan kannella siitäkin huolimatta että tyhjäkäynnissä ei kuullut mitään outoa.. ainoastaan käyntiinlähdössä starttautti pidempään kostealla kelillä.
Edit: Niin ja onkos ilmäärämittarilta kaasuläpälle tuleva omituisen muotoinen putki pykineen näköinen/vaikuttaako sen kääntely ja vääntely tyhjäkäyntiin?
Tarkista ensimmäisenä virranjakajan alipainesäädin: Irrota letku kaasuläppärungolta ja ime letkusta, kuuluisi tulla reilu alipaine letkuun eikä missään tapauksessa pihinän kera ilmaa niin paljon kuin imee. Tämä vaikuttaa ilmavuodon lisäksi sytytysennakkoon joka menee taatusti pieleen jos alipainesäätimen kalvo on rikki. Myös letkun välissä mahdollisesti oleva "hidastinventtiili" on syytä tarkistaa.
Tarkista lisäilmaluistille menevät letkut, vuotavat pykimät letkuissa aiheuttavat laihan seoksen ja nousseen tyhjäkäynnin(ennen kuin lakkaa käymästä kokonaan tyhjäkäyntiä).
Lisäilmaluisti selittäisi nousseen tyhjäkäynnin mutta ei oikein noussutta kulutusta ajossa.
Viallinen pakokaasun takaisinkierrätys eli EGR selittäisi nousseen kulutuksen mutta ei oikein noussutta tyhjäkäyntiä ja sitäpaitsi se aiheuttaa useimmin nykimistä.
Imusarjan tiivistevuoto on melkein pois suljettu vaihtoehto jollei moottori käy tyhjäkäyntiä enemmän tai vähemmän ontuen.. mites syttylaitteet? Itselläni saapas vei polttoainetta parisen litraa normaalia enemmän sataselle huonokuntoisilla tulpilla, johdoilla, pyörijällä ja jakajan kannella siitäkin huolimatta että tyhjäkäynnissä ei kuullut mitään outoa.. ainoastaan käyntiinlähdössä starttautti pidempään kostealla kelillä.
Edit: Niin ja onkos ilmäärämittarilta kaasuläpälle tuleva omituisen muotoinen putki pykineen näköinen/vaikuttaako sen kääntely ja vääntely tyhjäkäyntiin?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Yleensä se juuri pudottaa kierroslukua, koska ilmaa pääsee bensan määrää säätävän määräjäkajan ohi moottoriin ja seos laihenee. Pahimmillaan iso vuoto esim. venttiilikopan huohottimen irtoaminen tai huonosti laitetti öljykorkki vie seoksen niin laihalle, että moottori ei edes käy tyhjäkäyntiä.Myrkky kirjoitti:Korkeahko tyhjäkäynti voisi viitata myös ilmavuotoon moottorin imupuolella.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Nimenomaan pienehkö ilmavuoto(ja siten hieman laiha seos) nostaa tyhjäkäyntiä. Suurempi laskee ja riittävän suurella ei edes käy.Mertmi kirjoitti:Yleensä se juuri pudottaa kierroslukua, koska ilmaa pääsee bensan määrää säätävän määräjäkajan ohi moottoriin ja seos laihenee. Pahimmillaan iso vuoto esim. venttiilikopan huohottimen irtoaminen tai huonosti laitetti öljykorkki vie seoksen niin laihalle, että moottori ei edes käy tyhjäkäyntiä.Myrkky kirjoitti:Korkeahko tyhjäkäynti voisi viitata myös ilmavuotoon moottorin imupuolella.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Olet oikeassa Myrkky. Näinhän se muuten tekee, kun ihan vähän laihenee seos. Korvakuuloltasäätämisohjeissakin kaasareiden parissahan tuo seos ensin säädetään siten että käy koviten ja siitä tietty määrä seosruuvia rikkaalle. Kierrokset hieman putoaa. Ajattelin lähinnä, että nuo vuodot olisi sellaisia, jotka on reilumpia. 

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Kiitos
Pitää tässä suosiolla kuitenkin hiihtoloman aikaan hipsiä tavikekauppaan ja uusia syttypuolen osat varmuuden vuoksi. Samalla saan auton lämpöiseen talliin ja pääsen kunnolla tutkailemaan konetilan letkut. Onko kokemusta tarvikejakajan kansista, ovatko mistään kotoisin, vai kannattaako suosiolla mennä saab-liikkeeseen. Kiitokset Mertmi ja Myrkky tähänastisista vinkeistä. Kyllä prkl jollakin pitää väh. pari litraa taikoa puis kulutuksesta. Tai muuten GLE (tosin 5-v) vaihtuu takas taloudelliseen 4-v kaasariin 

Tämä selvä
Pitää vaan löytää puoti, joka myy boschin osia, yleensä kaikki tarjottelevat jotain pirun italialaisia osia.
Ei prkl
Konehuone tuli tutkailtua tuossa läpi, putket ja letkut vaikuttivat hyviltä/ehjiltä ja starttispraytakin tuli suihkittua imuvuotojen etsimiseksi, ei mitään. Alipainekello on kunnossa, vaihdoin uuden ilmanputsarin, kannen, pyörijän, tulpanjohdot on suht uudet, tulppiin en vielä koskenut (kaupat kiinni sunnuntaina). Rauhallinen (tosi nätisti) 200km maantielenkki ja ei helv. kulutus 10,1 litraa/100 km. Mitä vielä keksisi tehdä. Suosiolla seossäätöön ja sytytyksen tarkastus vielä? 
