900i reiluhko kulutus, mistä aloittaa vian etsiminen?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
iku
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 13:48
Paikkakunta: Säkylä

Re: Ei prkl

Viesti Kirjoittaja iku »

Jusau kirjoitti:Konehuone tuli tutkailtua tuossa läpi, putket ja letkut vaikuttivat hyviltä/ehjiltä ja starttispraytakin tuli suihkittua imuvuotojen etsimiseksi, ei mitään. Alipainekello on kunnossa, vaihdoin uuden ilmanputsarin, kannen, pyörijän, tulpanjohdot on suht uudet, tulppiin en vielä koskenut (kaupat kiinni sunnuntaina). Rauhallinen (tosi nätisti) 200km maantielenkki ja ei helv. kulutus 10,1 litraa/100 km. Mitä vielä keksisi tehdä. Suosiolla seossäätöön ja sytytyksen tarkastus vielä? :roll:
Kertoilepa, jos saat satkun toimimaan kunnolla, itsellä on juuri samanlaista ongelmaa. Tyhjäkäynti n. 1200rpm, kuluttaa soppaa melkoisesti (viime viikolla sekalaista ajoa + muutama kylmäkäynnistys = 12l/100km), kone nypyttää tasaisella kaasulla ajettaessa. Käyntiin lähtee kyllä suht hienosti. Olen vaihtanut tulpat + johdot, ilmanputsarin sekä venttiilikopan huohotusputken tiivisteen (oli aika huonossa kunnossa ja ajattelin jos sieltä tulisi vuotoa). Kaikki alipaineletkut näyttäisivät olevan kunnossa ja virranjakajan alipainesäädin myös.

Tarttee varmaan viedä huoltoon, jossa saavat säätää sytkän ja ruiskun kohdalleen ja etsiä vikaa kulutukseen ja nypytykseen. Tietääkös kukaan Tampereen suunnalta osaavaa ja edullista korjaamoa og-satkulle? Huittisissa on Veljet Mäkelä, Saab-huolto, erittäin osaava ja suht edullinen. Mulla ei vain nyt juurikaan ole menoa sinnepäin. :(
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jusau, mietin ongelmaasi ja tuli muutamia ideaoita mieleen. Kun lähdetään siitä, mikä voisi lisätä kulutusta, niin tässä vielä muutamia asioita.

-laahaako jarrut? (matka-ajon jälkeen kuumat/lumi sulaa tai vesi jopa kiehuu, kun viskaa?)

-kattotelineet katolla tai jopa suksiboksi?
-rengaspaineet oikeat (rengaspainemittari ehjä?) ?
-pyöränlaakerit kunnossa?
-pakoputki kunnossa (villat oikeilla paikoillaan ja röörit auki)?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jusau

Doh

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Kattotelineitä ei ole, eikä anopinkuljetuslaatikkoa :) katolla. En ole ainakaan kiinnittänyt huomiota, että pyöristä kuuluisi laakereihin viittaavia sivuääniä, auto rullaa hiljaisesti. Jarruja tosin en ole tullut kopeloineeksi, mutta se pitää tarkastaa, kunhan tulee pitempi siivu taas ajettua. Kaupungissa olen huomannut,että jonkun pyörän jarru vikisee hieman, liekö sitten jotkut BILhelvetin palat vaihdettu. Pakoputki on menossa vaihtoon, osui mokoma jäiseen penkkaan ja taisi äänistä päätellen pöntön sauma revetä.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Taas yksi nykivä/oikutteleva satku korjattu: Kaverin satkuun oli joku vaihtanut eriparit(osa vanhemmasta ei muotoon prässätyt) suuttimenputket entisten ilmeisesti hajonneiden tilalle ja siitä ongelmat.
Ei oikein jaksa käsittää miten se voisi nykimisen aiheuttaa mutta asia varmistettiin vaihtelemalla putkia edestakaisin ja ongelma palasi eripari putkilla.

90% nykimisestä asettui putkilla ja se viimeinen 10% asettui purkamalla virranjakaja, herkistelemällä ja voitelemalla keskipakosäädin... joten onkos se keskipakosäädin jumissa/jouset poikki vai ihan ehjä?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Jusau

no jotakin

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Syy korkeaan tyhjäkäyntiin taisi löytyä, kaasuvipu ei palautunut ihan pohjaan asti, kädellä painamalla se liikkui vielä hieman ja kierrokset putosivat n. 850rpm:ään. Pitää varmaan tuhauttaa jotain voiteluainetta palautusjouseen/mekanismiin. Mutta tuo tuskin kuitenkaan kulutukseen paljoa vaikuttaa, prkl.
Vastaa Viestiin