Kipinä hukassa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Kipinä hukassa

Viesti Kirjoittaja axtec »

vm-81 satkun kone saatu ysiysiin mutta kipinä on hukassa.
virranjakaja ja puola on satkusta ja kärjellistä mallia.
jakajan avuksesta näkyi että sisällä olevasta johdosta on päällys muovit kyrvähtäneet kokonaan 8O
liittimet on aika erikoisen näköiset joten voi olla hankala vaihtaa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

B-koneen jakajaan ainaskin tuli konkan kanssa myöskin se koko kärkien ja puolan välinen piuhakin mukana. Liekkö h-koneiseen saatavana samanlaista?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

nyt on vaihdettu mm:
-tulpanjohdot
-kärjet
-konkka
-puola
-pyörijä
-jakajankansi
missä on vika?
sukuun kuuluva automies kävi eilen ihmettemässä yleismittarin kanssa, mutta ei löytänyt mitään poikkeavaa.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24635
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

tuleeko jos kytket virrat päälle katkojan kärkiin virta? esim valokynä on kätevä? siis onko kipinä totaalisen hukassa?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

mielestäni kärkiin tulee virta, täytyy ehti katsomaan uudestaan
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24635
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

nää on väärän merkkisen ohjeet mut muuten sama:
tarkasta kärkiväli ekaksi
Staattinen asetus tehdään seuraavasti:
--------------------------------------
Irrota virranjakajasta puolaan menevä vihreä johto puolan miinuspuolelta ja kytke se yleismittarin toiseen johtoon. Kytke yleismittarin toinen johto auton runkoon. Kytke yleismittari vastusmittaukselle. Virran ei tarvitse olla päällä autossa. Käännä moottoria esim. 21 mm hylsyllä laturin kiinnitysmutterista myötäpäivään niin kauan, että kone on 1. sylinterin YKK:ssa. (YKK-merkki on silloin ylhäällä moottorin lohkon sauman kohdalla). 1. sylinterin YKK tulee joka toisella moottorin kierroksella ja voit päätellä oikean kierroksen esim. virranjakajan kannen johtojen järjestyksestä ja jakajan roottorin asennosta. Käännä moottoria hieman takaisin päin ja sitten jälleen myötäpäivään niin, että hihnapyörällä oleva haluttua ennakkoarvoa osoittava merkki on sauman kohdalla. Nyt kone on siinä asennossa, jossa kipinän pitäisi tyhjäkäynnillä iskeä (kun kumpikaan ennakko ei aikaista sitä). Nyt löysää jakajan kiristysmutteria hieman ja käännä jakajaa hieman myötäpäivään, kunnes kärjet aukeavat ja yleismittari näyttää ääretöntä vastusta. Käännä hitaasti jakajaa vastapäivään, kunnes mittari osoittaa kärkien saaneen kontaktin (vastus menee pieneksi). Kiristä jakajan kauluksen mutteri. Voit tarkistaa asetuksen vielä kääntämällä konetta laturista hieman vastapäivään (vastuksen pitäisi olla lähellä 0:aa, kärjet kiinni) ja sitten myötäpäivään ja katsoen mittarista, että mikä kohta hihnapyörästä on lohkon sauman kohdalla, kun mittari siirtyy äärettömälle vastukselle (kärjet aukeavat). Jos asetus ei ole haluttu, toista säätö.

Stroboasetus:
-------------
Staattinen asetus asettaa ajoituksen sinne päin. Jakajassa voi olla klappia, jolloin asetus ei ole tarkka, kun kone sitten todella käy. Kytketään strobon tunnistin 1. sylinterin sytytysjohdon ympärille, pistetään kone käymään tyhjäkäyntiä ja ammutaan strobolla hihnapyörän yläosaan. Hihnapyörältä voidaan nähdä, mikä kohta siitä on yläreunassaan lohkon sauman kohdalla silloin, kun strobo välähtää. Jos haluttu kohta ei ole kohdilla, niin löysätään jakajan kaulusta ja käännetään varovasti jompaan kumpaan suuntaan. Jos merkki karkaa kauemmas, niin käännetään toiseen suuntaan. Haetaan kohta, jossa haluttu merkki on sauman kohdalla. Kiristetään jakaja ja tarkistetaan strobolla.

ja sit varmistat että tulpan johdot ovat oikein.

itse kuplan käynnistin eilen näin:
1:Sen tulppa pois,lyijykynää apuna käyttäen ykkönen ylös kynätulee mukana,virranjakajan kansi pois katsoo pyörijästä mihin näyttää,1:sen tulpan johto siihen ja muut oikeassa järjestyksessä kanteen,valokynä maahan ja katkojan kärkiin säädin niin että valo syttyy eli syttyminen tapahtuu juuri silloin. ja kamat kasaan ja starttaus laakista käymään.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

kiitoksia ohjeista mutta en vielä yritä säätää ennakkoa vaan saada kipinää tulpille asti.
hatami
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:59
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja hatami »

kokeile ottaa akulta suoraan virta puolalle,jos ei tule kipinää niin ihme.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24635
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

pakko puolalle virta tulla jos kerta ehkä kärjillekki virta tulee? jos tulee?
tulppa irti ja piuha kii laittaa sen venakopan päälle ja starttaa tuleeko kipinä? jos ei niin sit on johdot paskana jos kärjille asti tulee.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

kärjille ei tuu virtaa 8O
eikä tuu kipinää
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24635
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

puolan miinuspuolelta piuha virranjakajaan?
+puolelle ainakin 2 piuhaa?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

miinukselta on piuha virranjakajaan, uusi sekin.
miinukseen myös toinen piuha.
plussaan vain yksi piuha, johon tulee kyllä virtaa.

puolan -navassa kaksi lattaliitin paikkaa
ja +navassa yksi lattaliitin paikka.
Vastaa Viestiin