99 starttiongelmia

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

99 starttiongelmia

Viesti Kirjoittaja jariha »

Eli toi 75 vuoden 99 pitää startatessa kauheaa rohinaa. Varmaan sieltä on jotain hajonnut. Eilen se alkoi. Lähtee vielä käyntiin, mutta pelkään pahoin, ettei se kovin kauaa enää tota kestä.

Eli ensimmäiseksi, löytyykö asiantuntemusta, mikä siellä voisi olla vikana ja meneekö koko startti vaihtoon? Ja toiseksi, onko tuon startin irroitus paha rasti, mitä siinä pitää ottaa huomioon?

Remonttipäiväksi on kaavailtu huomista, eli lauantaita.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

startti

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

tulis ensimmäiseksi mieleen ankkurin helat,ottaa kenttään kiinni
bendislaite ,pakosarjan alla se on , vähä kepulissa paikassa
kannattaa laittaa sitten kaikki kuntoon kerralla niin ei tarvi taas
viikon päästä ottaa irti. oletkos kysynyt vaihtostartin hintaa
voipi olla suhteessa halvempi kun korjaa vanhaa+TAKUU
Ari 1622
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Alla olevan viesti kirjuuttelin eilen illalla sähköpostilistalle. Toivottavasti löysit sen sieltä. Eepokseni koskee satkun starttia, mutta 99:iin eroa on vain sikäli, että vaihdelaatikon mittatikku puuttuu. Turbojen kohdalla on huomioitava öljyputken irroitus.

Moro!

Kyselin pari viikkoa sitten neuvoja startin irroittamiseen kaasarisatkusta. Sain homman tehtyä ja ajattelin jakaa kokemukseni korkea-arvoisen Raadin kanssa.

Akun kenkä irti.

Imuilman lämmitysputki irti.

Kytkinkopan muovisuoja irti; kiinni kolmella pultilla.

Auton alta näkee startin takaosan kiinnityksen. Suorakulmanmuotoinen tukirauta on kiinni lohkossa kahdella pultilla (13mm avain) ja startin takaosassa kahdella mutterilla (10mm avain). Pois auton alta! Homma tehdään yläkautta.

Startti on vauhtipyörän luota kiinni kahdella pultti/mutterillla. Pultteja varten kuusiokoloavain ja muttereille 14mm lenkki.

Akulta tuleva ja laturille menevä johto, 4mm², on kiinni 13mm mutterilla. Herätevirtapiuha, 2½mm², lähtee vetämällä.

Jos ei käsikopelolla saa startin takaosaa irti, voi pakosarjan irroittaa kannesta ja saada siten hieman näkyvyyttä. Jos vaihdelaatikon öljymittatikun kiinnitysruuvi on ruostunut kiinni, sen voi jättää irroitamatta. Nyt voit laskea pakoputken alas. Jos se tuntuu laskeutuvan liian alas, voi sen tukea altapäin. Irroita myös moottorin tuki ja nosta moottoria ylöspäin esim. tunkilla. Älä kuitenkaan liikaa, ettei vaihteensiirtotanko väänny. Nyt pitäisi myös takaosa näkyä ja startin mahtua ulos pakosarjan alta.

Minulla oli ongelmana ettei startti lyönyt päälle ja epäilin vian löytyvän solenoidista. Solenoidia ei voi purkaa ja puhdistaa, vaan se on vaihdettava uuteen. Onneksi varaosamoottorin mukana oli tullut ehjä startti, joten vaihdoin sen kokonaisena.

Rahkolan Rami arveli ongelman olevan liian matala herätejännite ja kehoitti vetämään johdot suoraan akulta releen avulla. Koska startille tulevien johtojen eristeet olivat öljyn syövyttämiä ei tarvinnut kahta kertaa miettiä mitä tehdä.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Ok, kiitos vinkeistä kaverit. Eiköhän se noilla ohjeilla pitäisi sieltä lähteä. Tai siis, että miehestä se enää on kiinni.

Startti on siis vielä vaihtamatta ja auto silti ajossa. Pitää rumaa ääntä startatessa, mutta käyntiin lähtee. Sen verran omaa rompetoria kävin läpi, että pari varaosastarttia sieltä löytyi. Emmin vielä, että vaihdanko itse vai jätänkö työn asiantuntijoille.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Hyvät veljet ja sisaret! Olen vaihtanut starttimoottorin onnistuneesti. Aikaa hommaan meni ensikertalaiselta 2,5 tuntia ja työhön en olisi edes ryhtynyt ilman apuanne. Erityisesti Pekan V:n kuvaus tapahtumankulusta oli hyödyllinen.

Muutama kommentti tapahtuneesta:

1) Startti ei ollut lainkaan takaosastaan kiinni lohkossa. Ja kun etuosastaankin toinen pultti oli löysällä, niin ei tarvitse juuri ihmetellä, miksi jokin sieltä oli sitten mennyt rikki. Mitään näkyvää vikaa siinä ei kuitenkaan ollut. Ei se ole vieläkään kiinni takaosastaan, mutta etuosastaan se on tukeva. Takaosan kiinnityksen hoidan, kun löydän oikeanlaiset pultit.

2) Pakosarjaan en koskenut. Kyllä siellä mahtui työskentelemään, mutta työtä helpotti, kun se ei ollut sieltä takaa kiinni lainkaan.

3) Akku kannattaa nostaa pois. Imuilman lämmitysputken joutuu myös irroittamaan kokonaan ilmanputsarista, että muovisuojan yhteen pulttiin pääsi käsiksi.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

No voi. Olit kerennyt irroittaan/korjaamaan startin. 99:ssä saa lisää tilaa, kun irroittaa pakosarjan puolelta mutterin moottorin tukityynystä ja nostaa tunkilla vaihdelaatikon pohjasta (kannattaa väliin laittaa puuta, ei tule kolhuja). Itse nostin pohjasta ylös, niin sai sen moottorin koriin nähden parempaan asentoon ja startin pois helposti.

Nooh, tämä tuli myöhässä, mutta kuitenkin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

dimebak kirjoitti:No voi. Olit kerennyt irroittaan/korjaamaan startin. 99:ssä saa lisää tilaa, kun irroittaa pakosarjan puolelta mutterin moottorin tukityynystä ja nostaa tunkilla vaihdelaatikon pohjasta (kannattaa väliin laittaa puuta, ei tule kolhuja). Itse nostin pohjasta ylös, niin sai sen moottorin koriin nähden parempaan asentoon ja startin pois helposti.

Nooh, tämä tuli myöhässä, mutta kuitenkin.
Kuten sanoin, tämä startti ei ollut takaa kiinni lainkaan, joten tuo vaiva (toistaiseksi) säästyi. Kyllä siellä sokkona joutuu työskentelemään, tilat on hieman ahtaat ja muutenkin hankalat. Eli pakosarjan irroitus ja moottorin nosto varmasti helpottaa työtä.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ei siinä kuitenkaan tarvi pakosarjaa ottaa irti, hiukan vain nostaa konetta, ~10 cm.

Joo, sokkona joutuu tekemään hommia, mutta ei sekään ole este, eikä aina edes hidaste :lol: Mukavaa "pikkupuuhastelua", mutta on aika :evil: -hommaa, jos pakosarja on kuuma (kokemuksen syvällä rintaäänellä/molemmat käsivarret polttaneena).
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin