2.1 16v vapaastihengittävä vaihto turboon
2.1 16v vapaastihengittävä vaihto turboon
Itselläni on vuoden -93 OG900, jossa on 2.1 16v kone.
Olis siihen tiedossa turbomylly, mutta mitä kaikkea paperi- ja oikeata työtä sen vaihtamisen lisäks pitäisi tehdä?
Lisättynä vielä, että vaihtaisin koneen kokonaan ja laitteet ovat samasta mallisarjasta. Lisäksi tuossa turbokoneessa ei taida olla kuin 4 hevosta enemmän.
Olis siihen tiedossa turbomylly, mutta mitä kaikkea paperi- ja oikeata työtä sen vaihtamisen lisäks pitäisi tehdä?
Lisättynä vielä, että vaihtaisin koneen kokonaan ja laitteet ovat samasta mallisarjasta. Lisäksi tuossa turbokoneessa ei taida olla kuin 4 hevosta enemmän.
Viimeksi muokannut jounin, Pe Heinä 21, 2006 13:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pro Turbolta lainattua:
vuoden 1992 ja uudemmat ajoneuvot:
Turbon asentaminen vapaastihengittävään moottoriin on käytännössä mahdotonta. Asennus vaatii aina päästömittauksen (hinnat alk. 924.8€ alv 0%) ellei autoon asenneta mallisarjaan saatavissa olevaa alkuperäistä turbomoottoria apulaitteineen johon sen valmistajan edustajalta on saatava todistus E 15/04 päästönormien alittamisesta.
Lisäksi on otettava huomioon yleiset moottorinvaihtoa koskevat säädökset. Ilman erillistä lupaa moottorin teho ja paino ei saa ylittää yli 20% mallisarjan tehokkaimman moottorin arvoja ja ajoneuvo on muutettava jarrujen ja alustan osalta vastaamaan mallisarjan tehokkaimman version rakenteita.
vuoden 1992 ja uudemmat ajoneuvot:
Turbon asentaminen vapaastihengittävään moottoriin on käytännössä mahdotonta. Asennus vaatii aina päästömittauksen (hinnat alk. 924.8€ alv 0%) ellei autoon asenneta mallisarjaan saatavissa olevaa alkuperäistä turbomoottoria apulaitteineen johon sen valmistajan edustajalta on saatava todistus E 15/04 päästönormien alittamisesta.
Lisäksi on otettava huomioon yleiset moottorinvaihtoa koskevat säädökset. Ilman erillistä lupaa moottorin teho ja paino ei saa ylittää yli 20% mallisarjan tehokkaimman moottorin arvoja ja ajoneuvo on muutettava jarrujen ja alustan osalta vastaamaan mallisarjan tehokkaimman version rakenteita.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 181
- Liittynyt: Ma Maalis 01, 2004 20:58
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
Vaparista turbo
No mutta!
Saahan siihen vaihtaa saman mallisarjan vähäpäästöisen turbokoneen!
Eli turbokone -91 (-90) - -93, joko ässästä ilman välijäähdytintä tai sitten T16:sta välijäähyllä.
Mutta vanhemman turbokoneen vaihto menee edelläkerrotun vaikeasti!
Saahan siihen vaihtaa saman mallisarjan vähäpäästöisen turbokoneen!
Eli turbokone -91 (-90) - -93, joko ässästä ilman välijäähdytintä tai sitten T16:sta välijäähyllä.
Mutta vanhemman turbokoneen vaihto menee edelläkerrotun vaikeasti!
Saabisti #1497
Saabit 90,99,900
Saabit 90,99,900
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 181
- Liittynyt: Ma Maalis 01, 2004 20:58
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
jospa sittenkin
Riippuu mistä hakee, AKE:n sivuilta lainaus:
"Vuonna 1990 käyttöönotetun auton, jonka rekisteritiedoissa on merkintä vähäpäästöisyydestä, moottori vaihdetaan samaan mallisarjaan kuuluvaan isompaan moottoriin kaikkine pakokaasupäästöihin vaikuttavineen apulaitteineen.
Selvitykseksi pakokaasupäästöistä vaaditaan:
- selvitys, josta ilmenee että moottori apulaitteineen on peräisin saman mallisarjan vähäpäästöisestä autosta, jolloin päästövaatimusten katsotaan täyttyvän, tai
- valmistajan- tai sen edustajan todistus
- ja mahdollisesti selvitys pakokaasupäästöihin vaikuttavista apulaitteista.
ELI Saabin oman vähäpäästöisen Turbon vaihtamisessa EI vaadita kuin (suomalaisen) turboauton runkonumero, josta katsastuksessa selviää, että on vähäpäästöisestä kotoisin. Mutta siis koko moottori pakokaasuihin vaikuttavine apulaitteineen on vaihdettava, 2,1:n turbottaminen johtaa VTT;lle.
"Vuonna 1990 käyttöönotetun auton, jonka rekisteritiedoissa on merkintä vähäpäästöisyydestä, moottori vaihdetaan samaan mallisarjaan kuuluvaan isompaan moottoriin kaikkine pakokaasupäästöihin vaikuttavineen apulaitteineen.
Selvitykseksi pakokaasupäästöistä vaaditaan:
- selvitys, josta ilmenee että moottori apulaitteineen on peräisin saman mallisarjan vähäpäästöisestä autosta, jolloin päästövaatimusten katsotaan täyttyvän, tai
- valmistajan- tai sen edustajan todistus
- ja mahdollisesti selvitys pakokaasupäästöihin vaikuttavista apulaitteista.
ELI Saabin oman vähäpäästöisen Turbon vaihtamisessa EI vaadita kuin (suomalaisen) turboauton runkonumero, josta katsastuksessa selviää, että on vähäpäästöisestä kotoisin. Mutta siis koko moottori pakokaasuihin vaikuttavine apulaitteineen on vaihdettava, 2,1:n turbottaminen johtaa VTT;lle.
Saabisti #1497
Saabit 90,99,900
Saabit 90,99,900
Jos turbokone ei ole vähäpäästöisestä, eli -90 -> olevasta autosta niin voit käytännössä unohtaa koko homman. Ja myös jos et pysty todistamaan mistä autosta motti on peräisin niin sama homma
Luepas nuo läpi: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... highlight=
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... highlight=
Luepas nuo läpi: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... highlight=
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... highlight=
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
-
- "Kaasari"
- Viestit: 48
- Liittynyt: Su Loka 22, 2006 10:05
- Paikkakunta: Häme
Edelleen kaipaillaan näihin kysymyksiin vastauksia...
Itselläni olisi kanssa ajankohtaista vaihtaa tuohon Classiciin ÄSSÄn tekniikka, moottori lepäilee jo tallin nurkassa ja tuossa kesälomalla olisi tarkoitus projekti aloittaa joten tässä olisi hieman kiperiä kysymyksiä... Kyseessä siis irtotekniikka joten ei pääse vertailemaan mistään noita sähköjä ja muita eroavaisuuksia.
1. Lueskelin tuossa, että maahantuojalta voisi mahdollisesti saada todistuksen siirrettävän tekniikan vähäpäästöisyydestä lähettämällä heille luovuttaja-auton ja oman auton rekisteriotteiden kopiot ja maahantuoja taasen leimoillaan vahvistaisi, että siirrettävä tekniikka on vähäpäästöinen. Olisko jollakin tarkempaa osoitetta (esim. henkilön nimeä joka asiasta jotain tietäisi...)
2. Kansi ja imusarja kannattanee ottaa tuosta 2.1:stä? Joutuuko tekemään jotain muutoksia vai sopineeko suoraan? Entä kummasta tekniikasta kannattaa ottaa nokka-akselit. Kansi ja turbo kannattanee kunnostaa ennen paikoilleen laittamista.
Mites tuon imusarjan kanssa? Turbon imusarjassa on liitäntä ennen kaasuläppää virranjakajalle lähtevälle letkulle. Tuossa 2.1:sen imusarjassahan moista liitäntää ei ole joten onko merkitystä ottaako tuon vasta kaasuläpän jälkeen vai pitääkö tuohon 2.1:sen imusarjaan tehdä lähtö kyseiselle letkulle?
Entäs tuo jakoketjun pituus? Motonetin hinnaston mukaan juurikin -93 vuosimallissa olisi 130 nivelinen ketju ja 84-92 vuosimalleissa 126 126 niveltä. Mikä tuossa on muuttunut ja eli kumpi ketju pitää hommata tähän yhdistelmään?
3. Sähköistä, eli mitä muutoksia joutuu tekemään ruiskun johtosarjan vaihtamisen lisäksi?
-Nopeustieto ruiskulle? (Tuleeko samalla johdolla kuin nykyisinkin)
-Kierroslukutieto mittarille? (Tossa 2.1:ssä kierrosluku taitaa tulla sytytyksen ohjausyksiköltä, ässän tekniikassa puolalta vai jostain muualta?)
-Check Enginen valo
Jatketaan kysymyksiä kun jotain tulee mieleen... Kertokaa jos unohdin jotain oleellista...
Kiitän jo etukäteen...
Itselläni olisi kanssa ajankohtaista vaihtaa tuohon Classiciin ÄSSÄn tekniikka, moottori lepäilee jo tallin nurkassa ja tuossa kesälomalla olisi tarkoitus projekti aloittaa joten tässä olisi hieman kiperiä kysymyksiä... Kyseessä siis irtotekniikka joten ei pääse vertailemaan mistään noita sähköjä ja muita eroavaisuuksia.
1. Lueskelin tuossa, että maahantuojalta voisi mahdollisesti saada todistuksen siirrettävän tekniikan vähäpäästöisyydestä lähettämällä heille luovuttaja-auton ja oman auton rekisteriotteiden kopiot ja maahantuoja taasen leimoillaan vahvistaisi, että siirrettävä tekniikka on vähäpäästöinen. Olisko jollakin tarkempaa osoitetta (esim. henkilön nimeä joka asiasta jotain tietäisi...)
2. Kansi ja imusarja kannattanee ottaa tuosta 2.1:stä? Joutuuko tekemään jotain muutoksia vai sopineeko suoraan? Entä kummasta tekniikasta kannattaa ottaa nokka-akselit. Kansi ja turbo kannattanee kunnostaa ennen paikoilleen laittamista.
Mites tuon imusarjan kanssa? Turbon imusarjassa on liitäntä ennen kaasuläppää virranjakajalle lähtevälle letkulle. Tuossa 2.1:sen imusarjassahan moista liitäntää ei ole joten onko merkitystä ottaako tuon vasta kaasuläpän jälkeen vai pitääkö tuohon 2.1:sen imusarjaan tehdä lähtö kyseiselle letkulle?
Entäs tuo jakoketjun pituus? Motonetin hinnaston mukaan juurikin -93 vuosimallissa olisi 130 nivelinen ketju ja 84-92 vuosimalleissa 126 126 niveltä. Mikä tuossa on muuttunut ja eli kumpi ketju pitää hommata tähän yhdistelmään?
3. Sähköistä, eli mitä muutoksia joutuu tekemään ruiskun johtosarjan vaihtamisen lisäksi?
-Nopeustieto ruiskulle? (Tuleeko samalla johdolla kuin nykyisinkin)
-Kierroslukutieto mittarille? (Tossa 2.1:ssä kierrosluku taitaa tulla sytytyksen ohjausyksiköltä, ässän tekniikassa puolalta vai jostain muualta?)
-Check Enginen valo
Jatketaan kysymyksiä kun jotain tulee mieleen... Kertokaa jos unohdin jotain oleellista...
Kiitän jo etukäteen...
900T16 Classic -93
-
- "Kaasari"
- Viestit: 48
- Liittynyt: Su Loka 22, 2006 10:05
- Paikkakunta: Häme
1. Muistaakseni ainakin joissain tapauksissa on kelvannut luovuttaja-auton rekisteriote todisteena moottorin alkuperästä (vähäpäästöinen). Kannattaa kysyä konttorilta.
2. Kyllä, kansi ja imusarja kannattaa ottaa 2.1:stä. Nokat puolestaan kannattaa ottaa turbosta, ellei jostain syystä halua erityisesti korostaa alavääntöä. Sopivat suoraan paikoilleen. Turbon kunnostuksen tarpeen voi todeta kokeilemalla akselin suuntaisen välyksen. Turha remontoida, jos välystä ei tunnu. Itsekin tuon voi remontoida jos haluaa säästää parisataa ja ahtimessa on siivet kunnossa, tärkeintä on vain muistaa tehdä akseliin ja kompressorisiipeen merkinnät ja takaisin kasattaessa asettaa merkit kohdalleen, että tasapainotus säilyy.
Imusarjassahan ei ole lähdöissä eroa, mutta kaasuläppäkotelossa on. Suosittelen irrottamaan läppäkotelon imusarjasta (3 pinnapulttia) ja vaihtamaan sen kokonaisuutena, kaikkein yksinkertaisin ratkaisu.
Koska jakopään rattaat (ainakin alaratas, jos et päätylevyä pura) tulevat olemaan turbokoneesta, tulee ketjukin olla samaa paria. '93 mallista ei ole tietoa onko siinä oikeasti edes mikään muuttunut, mutta tuon vanhemman mukaan mennään.
3. Hyvin vähän muutoksia, nopeustieto tulee samanvärisellä johdolla mittariston takaa ruiskun ohjainyksikön lähelle, samoin Check Engine valo. Hiukan pitää siis vain samanvärisiä johtoja kytkeä yhteen. Kytkentäkaavioiden avulla homma on todella helppo. Sytytyksen joudut muuttamaan, eli koko EZK-järjestelmä lentää ulos ja tilalle tulee perinteiset puola ja pääteaste ässästä. Kierroslukutieto tulee niin ikään pääteasteen navalta 7, tai vaihtoehtoisesti puolan miinuspuolelta. Se pitää vain kytkeä auton johtosarjaan että mittaristo saa myös kierroslukutiedon.
Huomaa myös, että lambda-anturit ovat erilaisia ja ässän ruiskun yhteydessä tulee käyttää sen omaa anturia.
Kytkennöistä voin neuvoa lisää tarvittaessa, jos ei kytkentäkaavioista selkiydy. Kytkiksiä löytyy täältä: http://townsendimports.com/Web/electric ... _89-90.htm
Ässässä siis ruiskuna Lucas CU14.0 tai CU14.1 ja Classicissa LH 2.4.2
2. Kyllä, kansi ja imusarja kannattaa ottaa 2.1:stä. Nokat puolestaan kannattaa ottaa turbosta, ellei jostain syystä halua erityisesti korostaa alavääntöä. Sopivat suoraan paikoilleen. Turbon kunnostuksen tarpeen voi todeta kokeilemalla akselin suuntaisen välyksen. Turha remontoida, jos välystä ei tunnu. Itsekin tuon voi remontoida jos haluaa säästää parisataa ja ahtimessa on siivet kunnossa, tärkeintä on vain muistaa tehdä akseliin ja kompressorisiipeen merkinnät ja takaisin kasattaessa asettaa merkit kohdalleen, että tasapainotus säilyy.
Imusarjassahan ei ole lähdöissä eroa, mutta kaasuläppäkotelossa on. Suosittelen irrottamaan läppäkotelon imusarjasta (3 pinnapulttia) ja vaihtamaan sen kokonaisuutena, kaikkein yksinkertaisin ratkaisu.
Koska jakopään rattaat (ainakin alaratas, jos et päätylevyä pura) tulevat olemaan turbokoneesta, tulee ketjukin olla samaa paria. '93 mallista ei ole tietoa onko siinä oikeasti edes mikään muuttunut, mutta tuon vanhemman mukaan mennään.
3. Hyvin vähän muutoksia, nopeustieto tulee samanvärisellä johdolla mittariston takaa ruiskun ohjainyksikön lähelle, samoin Check Engine valo. Hiukan pitää siis vain samanvärisiä johtoja kytkeä yhteen. Kytkentäkaavioiden avulla homma on todella helppo. Sytytyksen joudut muuttamaan, eli koko EZK-järjestelmä lentää ulos ja tilalle tulee perinteiset puola ja pääteaste ässästä. Kierroslukutieto tulee niin ikään pääteasteen navalta 7, tai vaihtoehtoisesti puolan miinuspuolelta. Se pitää vain kytkeä auton johtosarjaan että mittaristo saa myös kierroslukutiedon.
Huomaa myös, että lambda-anturit ovat erilaisia ja ässän ruiskun yhteydessä tulee käyttää sen omaa anturia.
Kytkennöistä voin neuvoa lisää tarvittaessa, jos ei kytkentäkaavioista selkiydy. Kytkiksiä löytyy täältä: http://townsendimports.com/Web/electric ... _89-90.htm
Ässässä siis ruiskuna Lucas CU14.0 tai CU14.1 ja Classicissa LH 2.4.2
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Edelleen kannattaa ostaa alkuperäinen 900S tai 900T16...Tuloo kuitenkin loppupeleissä halvemmaksi ja ei tarvitte päätänsä vaivata paperisodalla.
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
-
- "Kaasari"
- Viestit: 48
- Liittynyt: Su Loka 22, 2006 10:05
- Paikkakunta: Häme
Kiitoksia näistä...
Kyllä näillä jo eteenpäin päästään hommassa. Juuri sain purettua turbon letkuja sen verran että pääsi koittamaan akselia - ja kyllä siinä pieni välys tuntuisi olevan. Ajattelin vielä ottaa kannenkin pois ja kiikuttaa sen jälkeen lohkon ja turbon ammattimiehelle niin osaa varmasti kertoa mitä kannattaa tehdä. Tavoitteena on kuitenkin ens talvena asentaa IC ja muut kilkkeet ja sen jälkeen nostaa ahtopainetta joten ahtimen lienee hyvä olla kunnossa.
Kyllä näillä jo eteenpäin päästään hommassa. Juuri sain purettua turbon letkuja sen verran että pääsi koittamaan akselia - ja kyllä siinä pieni välys tuntuisi olevan. Ajattelin vielä ottaa kannenkin pois ja kiikuttaa sen jälkeen lohkon ja turbon ammattimiehelle niin osaa varmasti kertoa mitä kannattaa tehdä. Tavoitteena on kuitenkin ens talvena asentaa IC ja muut kilkkeet ja sen jälkeen nostaa ahtopainetta joten ahtimen lienee hyvä olla kunnossa.
900T16 Classic -93
-
- "Kaasari"
- Viestit: 48
- Liittynyt: Su Loka 22, 2006 10:05
- Paikkakunta: Häme
Näinhän se tietysti on... Satuin vaan vuosi sitten löytämään korin puolesta virheettömän yksilön, tosin vaparin. Ja nyt tuli kuin vahingossa eteen reilu vuosi sitten purettu turbotekniikka joten täytyyhän tuolla koneella nyt jotain tehdä. Varsinkin kun tuo 2.1:nen tuntuu varsin laiskalta - taitaa olla jo osa hevosista laitumella.Suabisti kirjoitti:Edelleen kannattaa ostaa alkuperäinen 900S tai 900T16...Tuloo kuitenkin loppupeleissä halvemmaksi ja ei tarvitte päätänsä vaivata paperisodalla.
Tuossa työmatkalla on ohituskaista ylämäkeen ja 1.6 litrainen Corolla pakenee ohituskaistalla joten täytyy asialle nyt jotain tehdä...
900T16 Classic -93
-
- "Kaasari"
- Viestit: 48
- Liittynyt: Su Loka 22, 2006 10:05
- Paikkakunta: Häme
Hei!jcarlson kirjoitti: Kytkennöistä voin neuvoa lisää tarvittaessa, jos ei kytkentäkaavioista selkiydy. Kytkiksiä löytyy täältä: http://townsendimports.com/Web/electric ... _89-90.htm
Ässässä siis ruiskuna Lucas CU14.0 tai CU14.1 ja Classicissa LH 2.4.2
Nyt on vihdoin tullut aika ihmetellä noita johtoja. En kyllä äkkiseltään tajunnut noista sähkäkaavioista notta mitä piuhoja pitää yhdistellä. Jos sulla tai jollakulla sattuisi olemaan muistissa, minkä värisiä piuhoja pitää yhdistellä niin olisin kiitollinen.
Mitenkäs kun tuolla toisaalla on vapariin laitettu turbo kylkeen ja ruiskun systeemit siis vaparista, toimii ilmeisesti jotenkin? Onko kukaan kokeillu miten tuo 2.1:n ruisku toimisi turbon kanssa? Helpottaisi melkoisesti johtotöitä...
900T16 Classic -93