SAAB 99 vm 82. Mikä sopiva hinta? Museorekisteriin?
SAAB 99 vm 82. Mikä sopiva hinta? Museorekisteriin?
Voisinko saada klubilaisilta kommentteja ja infoa :
1. Minkä arvoinen olisi Saab 99 vm 82, neliovinen, ajettu alle 200tkm. Päällepäin hyvä alkuperäinen kunto. Ei mitään 'hottentot' virityksia eikä mainittavaa ruostetta (ruostepaikkauksia).
Vanteet ei orkkis, mutta alut kuitenkin.
Onko 1000-1200e lähellekään? 2000e on pyynti.
2. Miten tälläisen auton saaminen museorekisteriin hoituu?
Ensi vuonna lienee auton ikä 25vee, joten museointi olisi mahdollista.
Mistä saisi listan museointikriteereistä? Pitääkö esim vanteet olla alkuperäiset alu/pelti?
Kiitollinen infosta.
1. Minkä arvoinen olisi Saab 99 vm 82, neliovinen, ajettu alle 200tkm. Päällepäin hyvä alkuperäinen kunto. Ei mitään 'hottentot' virityksia eikä mainittavaa ruostetta (ruostepaikkauksia).
Vanteet ei orkkis, mutta alut kuitenkin.
Onko 1000-1200e lähellekään? 2000e on pyynti.
2. Miten tälläisen auton saaminen museorekisteriin hoituu?
Ensi vuonna lienee auton ikä 25vee, joten museointi olisi mahdollista.
Mistä saisi listan museointikriteereistä? Pitääkö esim vanteet olla alkuperäiset alu/pelti?
Kiitollinen infosta.
SAAB 9-3 | 99 | 96V4 | 95V4
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
1. Kysymys on aina yksilöistä, eikä hintaa voi yleistää. Nettiautosta voi hakea kuitenkin vertailupohjaa. Nyt siellä ei 4-ovisia eikä alle 200tkm ajettuja kuitenkaan ole. 2000 euron hintapyynti kuulostaa kyllä kovalta, mutta kuten sanoin, kyse on aina yksilöstä sekä tietty ostajan mieltymyksistä.
2. Museorekisteröinti-ikä nousee 30-vuoteen vuonna 2008 ja kun valmistusvuoden päättymisestä pitää olla kulunut 25 vuotta, niin nuo 82-malliset ehtivät museorekisteriin vuonna 2007 vain, jos auto on rekisteröity vuoden 1981 puolella tai auton valmistumispäiväksi voidaan todistaa vuosi 1981. Muutoin joudutaan odottamaan vuoteen 2013. Näin olen ymmärtänyt.
http://www.ake.fi/AKE/Rekisterointi/Museorekisterointi
2. Museorekisteröinti-ikä nousee 30-vuoteen vuonna 2008 ja kun valmistusvuoden päättymisestä pitää olla kulunut 25 vuotta, niin nuo 82-malliset ehtivät museorekisteriin vuonna 2007 vain, jos auto on rekisteröity vuoden 1981 puolella tai auton valmistumispäiväksi voidaan todistaa vuosi 1981. Muutoin joudutaan odottamaan vuoteen 2013. Näin olen ymmärtänyt.
http://www.ake.fi/AKE/Rekisterointi/Museorekisterointi
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
-80-luvun 99:ien hinnat tuntuvat olevan aika alhaalla vielä, 500-600 eurolla tuntuu jo saavan hyvän yksilön, omastani jouduin luopumaan aika paljon halvemmalla.
Itse en 1000 euroa -80-lukulaisesta karvalakkimallista maksaisi, samaan hintaan saisi jo kohtuukuntoisen erikoisemman mallin.
Itse en 1000 euroa -80-lukulaisesta karvalakkimallista maksaisi, samaan hintaan saisi jo kohtuukuntoisen erikoisemman mallin.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
'84 900T8 Museoautoprojekti
Re: SAAB 99 vm 82. Mikä sopiva hinta? Museorekisteriin?
Itse maksoin 168 tkm ajetusta, 84-mallisesta neliovisesta 99:stä 250 euroa. Hyväkuntoiset US Turbo-vanteet maksoivat 50 euroa, erikseen harrastajalta ostettuna. Hieno auto, ei juurikaan ruostetta ja maalipintakin hyvässä kunnossa. Itse en lähtisi 80-luvun normi-ysiysistä maksamaan yli 500 euroa.caramba1 kirjoitti:1. Minkä arvoinen olisi Saab 99 vm 82, neliovinen, ajettu alle 200tkm. Päällepäin hyvä alkuperäinen kunto. Ei mitään 'hottentot' virityksia eikä mainittavaa ruostetta (ruostepaikkauksia).
Vanteet ei orkkis, mutta alut kuitenkin.
Onko 1000-1200e lähellekään? 2000e on pyynti.
... paitsi tietysti, jos kilometrejä mittarissa on alle 100 tkm, tai kyseessä on joku erikoismalli
Nämä siis omia kokemuksiani ja mielipiteitäni. Kuva rakkaasta tupliksestani:
http://office.vippet.net/files/1003807_rkn-176.jpg
Peter Arosarka, Suomen Saab-Klubin jäsen #2200
Saab 99 LEA 2.0 2d -74
Saab 99 LEA 2.0 2d -74
...taikka todella hyväkuntoinen ja hyvin pidetty vähän ajettu yksilö, eli täysin priima. silloin hinta voisi pompsahtaa..Peter A kirjoitti:Itse en lähtisi 80-luvun normi-ysiysistä maksamaan yli 500 euroa.
... paitsi tietysti, jos kilometrejä mittarissa on alle 100 tkm, tai kyseessä on joku erikoismalli
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Minulla oli ensimmäisen tuplaysihankintani aikoihin tonnin budjetti ja
a) ei meinannut millään löytyä mieleistä
b) aika lähelle se lopulta meni, kun mietti mitä kaikkea ensimmäinen puoli vuotta toi tullessaan, että siitä sai mieleisen, vaikka hankintahinta olikin noin puolet siitä +ei se silti ollut kaikilta osin toiveiden mukainen
Nyt yritän etsiä edes jonkinlaista leimattua tuplista 300 euron budjetilla, mutta ei niitä enää puissa kasva. Taidan joutua kuvetta kaivamaan tai sitten joudun jälleen tyytymään satkuun...
a) ei meinannut millään löytyä mieleistä
b) aika lähelle se lopulta meni, kun mietti mitä kaikkea ensimmäinen puoli vuotta toi tullessaan, että siitä sai mieleisen, vaikka hankintahinta olikin noin puolet siitä +ei se silti ollut kaikilta osin toiveiden mukainen
Nyt yritän etsiä edes jonkinlaista leimattua tuplista 300 euron budjetilla, mutta ei niitä enää puissa kasva. Taidan joutua kuvetta kaivamaan tai sitten joudun jälleen tyytymään satkuun...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: SAAB 99 vm 82. Mikä sopiva hinta? Museorekisteriin?
Tämän yksilön näin WST:ssä ja se kyllä miellytti silmää erityisesti. Kaunis auto ja hieno väri.Peter A kirjoitti: Nämä siis omia kokemuksiani ja mielipiteitäni. Kuva rakkaasta tupliksestani:
http://office.vippet.net/files/1003807_rkn-176.jpg
Mitä tulee tuohon hintaan, niin se on kuten Jari jo totesi kysynän ja tarjonnan lain mukaisesti asettuva. Yleensä tuollaisten autojen hinnat asettuvat satasiin.
# 419 Vesa Pohjalainen
omien havaintojeni mukaan lähemmäs 200tkm ajettu ei enää ole kovin arvokas mutta jos ajokilsat on lähempänä sataa tuhatta JA kunto sen mukainen, sitten voi hinta olla hyvinkin nelinumeroinen. toki ajokilometrien paikkansapitävyys on syytä varmistaa myös SAUK:n palvelusta, itse en luottaisi pelkästään mittarin lukemaan.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Kiitos kaikille kaikista hyvistä kommenteista.
Ennen lopullista hintatarjouksen antamista täytyy kyllä selvittää auton tarkka valmistusvuosi, koska ideanani olisi museoida auto. Käsityksen mukaan oltava v1981 puolella, jotta museointi mahdollista ensi vuonna (muutoin v2013).
Tämän perusyksilön "sopiva" hinta lienee kuitenkin 500-1000 välillä. Auton kunto on muutoin hieno, paitsi ovissa on klommoja (mitenköhän tarkkoja museoviranomaiset ovat?). Jos valm.vuosi osuu "oikealle puolelle" sitten pitää miettiä tuo hinta.
Museoajonevoista vielä...
Katsastus tehdään joka toinen vuosi, mutta pitääkö museoautoista myös maksaa käyttövoimavero?
Mitähän museokatsastus sinänsä maksaa?
Ennen lopullista hintatarjouksen antamista täytyy kyllä selvittää auton tarkka valmistusvuosi, koska ideanani olisi museoida auto. Käsityksen mukaan oltava v1981 puolella, jotta museointi mahdollista ensi vuonna (muutoin v2013).
Tämän perusyksilön "sopiva" hinta lienee kuitenkin 500-1000 välillä. Auton kunto on muutoin hieno, paitsi ovissa on klommoja (mitenköhän tarkkoja museoviranomaiset ovat?). Jos valm.vuosi osuu "oikealle puolelle" sitten pitää miettiä tuo hinta.
Museoajonevoista vielä...
Katsastus tehdään joka toinen vuosi, mutta pitääkö museoautoista myös maksaa käyttövoimavero?
Mitähän museokatsastus sinänsä maksaa?
SAAB 9-3 | 99 | 96V4 | 95V4
Re: SAAB 99 vm 82. Mikä sopiva hinta? Museorekisteriin?
Lainataan topiccia.
Tupliksen museoikä lähestyy, siis vuonna 2013. Auto on orggis, mutta siinä on hienot aikautensa aidot "leopardinnahkaiset" penkinpäälliset. Ne on myyjän mukaan ostettu autoon silloin, kun se oli uusi.
Miten on? Täytyykö penkinpäälliset poistaa museokatsastukseen? Ovat aivan kauheat, mutta kuuluvat mielestäni autoon.
Ps. Alkuperäinen ratti on tallessa, tuo nahkaratti on vaan mukavampi käsitellä.
Tupliksen museoikä lähestyy, siis vuonna 2013. Auto on orggis, mutta siinä on hienot aikautensa aidot "leopardinnahkaiset" penkinpäälliset. Ne on myyjän mukaan ostettu autoon silloin, kun se oli uusi.
Miten on? Täytyykö penkinpäälliset poistaa museokatsastukseen? Ovat aivan kauheat, mutta kuuluvat mielestäni autoon.
Ps. Alkuperäinen ratti on tallessa, tuo nahkaratti on vaan mukavampi käsitellä.
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: SAAB 99 vm 82. Mikä sopiva hinta? Museorekisteriin?
aikakauden lisävarusteet kelpaa museo tarkastuksessa.
eli eikös nuo päälliset lukeudu sellaisiin.
eli eikös nuo päälliset lukeudu sellaisiin.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: SAAB 99 vm 82. Mikä sopiva hinta? Museorekisteriin?
Jos voit todistaa että ne ovat auton ikäisiä varusteita - voi ne säilyttää. Mutta sitten ne pitää olla siinä aina. Esim. valokuva tms riittää että tälläisiä saanut. Mielestäni lisävarusteiden ei tarvitse olla alkuperäistä saabia, mutta alkuperäiset on helpompi todistaa.
Museoautojen tarkoitushan on kertoa ihmisille sen aikakauden elämästä. Tuolloin leopardikuviot taisi olla kova juttu, jotain corollia kun muistelen.
Museoautojen tarkoitushan on kertoa ihmisille sen aikakauden elämästä. Tuolloin leopardikuviot taisi olla kova juttu, jotain corollia kun muistelen.
99T-museopeli
Re: SAAB 99 vm 82. Mikä sopiva hinta? Museorekisteriin?
Miten on? Lasketaanko museoikä rekisteröintipäivämäärästä vai auton valmistuspäivästä?
Siis jos valmistuspäivämäärä sattuu rekisteröintiä edeltävälle vuodelle.
Siis jos valmistuspäivämäärä sattuu rekisteröintiä edeltävälle vuodelle.
#5342
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
2*OG900 3D, Mach I, CLS 320,CLK 320, C43 AMG, SL 500, SEC 560, 220 Sb, 240 KGT
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: SAAB 99 vm 82. Mikä sopiva hinta? Museorekisteriin?
yleinsä menee rekisteröinti vuoden mukaan.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918