Intercoolerin asennusta ässään ja ongelmia (isoja kuvia)
Intercoolerin asennusta ässään ja ongelmia (isoja kuvia)
Terve
Vihdoista viimein sai kelien puolesta aloittaa uudemman mallisen intercoolerin sovittaminen 900S:ään. Tässä vähän asennuskuvia jos joku tuota samaa mielessään on pohtinut
Asennukseen käytin seuraavia osia:
5kpl 90asteen rautaputken paloja, ulkohalkaisija 60mm (18eur Onniselta)
9kpl 75mm kiristyspantoja
reilu metri jäähdytinputkea sisähalkaisija 60mm (TKA -yhtymä ~55e)
10cm cooler -putkea sisähalkaisija 50mm (8e varaosakaupasta)
Tasotiivisteliimaa purkillinen
Pari naulakkoo, jotka pikkuveli äitienpäivälahjaksi
Hitsasin ja sahasin rautakäyristä aluksi 2kpl 135 asteen käytää mutta huomasin, että 180 astetta olisi parempi niin jatkoin käyriä vielä 45 yksikköä. Hitsailin vähän vinoon ne jotta tuo putki lähtisi paremmin kohti imusarjaa / turboa
Eli homma alkoi rällköinnillä. Irti lähti molemmat vetolenkit ja lisäksi peltiä öljynlauhduttimen ympäriltä.
Kun homma oli valmis niin laitoin coolerin roikkumaan johtojen varaan oikealle paikalle. Syllärin kehikkoa joutui myös vasaroimaan leveämmäksi.
http://www.students.tut.fi/~riponiem/PICT9695.JPG
Seuraavaksi painoin reiän naulakkoon ja auton pohja peltiin, sitten isolla pultilla ja prikalla naulakko kiinni auton pohjaan.
http://www.students.tut.fi/~riponiem/PICT9700.JPG
Sitten sahasin alkuperäisen ahtoputken sopivasta kohtaa poikki ja sovittelin turbon puoleisen päädyn kuntoon. Tämä vaihe oli pirun vaikea kun virranjakaja, hanttarin puolen lyhty ja vesiletku ahdisti ikävästi. Muutama olut auttoi kummasti
http://www.students.tut.fi/~riponiem/PICT9702.JPG
Imusarjalle putki olikin paljon helpompi vetää ja kuvassa myös näkyy kohta, johon sitä 50mm cooler putkea käytin.
http://www.students.tut.fi/~riponiem/PICT9703.JPG
Lopuksi vielä koko komeus kiinni parilla itseporautuvalla ruuvilla siihen coolerin yläripaan jossa ilma ei kierrä.
http://www.students.tut.fi/~riponiem/PICT9706.JPG
Kuva viimeistelyä vaille valmiina:
http://www.students.tut.fi/~riponiem/ICT9707.JPG
Valmis
http://www.students.tut.fi/~riponiem/val.JPG
EDIT: kuvat linkkeinä
Vihdoista viimein sai kelien puolesta aloittaa uudemman mallisen intercoolerin sovittaminen 900S:ään. Tässä vähän asennuskuvia jos joku tuota samaa mielessään on pohtinut
Asennukseen käytin seuraavia osia:
5kpl 90asteen rautaputken paloja, ulkohalkaisija 60mm (18eur Onniselta)
9kpl 75mm kiristyspantoja
reilu metri jäähdytinputkea sisähalkaisija 60mm (TKA -yhtymä ~55e)
10cm cooler -putkea sisähalkaisija 50mm (8e varaosakaupasta)
Tasotiivisteliimaa purkillinen
Pari naulakkoo, jotka pikkuveli äitienpäivälahjaksi
Hitsasin ja sahasin rautakäyristä aluksi 2kpl 135 asteen käytää mutta huomasin, että 180 astetta olisi parempi niin jatkoin käyriä vielä 45 yksikköä. Hitsailin vähän vinoon ne jotta tuo putki lähtisi paremmin kohti imusarjaa / turboa
Eli homma alkoi rällköinnillä. Irti lähti molemmat vetolenkit ja lisäksi peltiä öljynlauhduttimen ympäriltä.
Kun homma oli valmis niin laitoin coolerin roikkumaan johtojen varaan oikealle paikalle. Syllärin kehikkoa joutui myös vasaroimaan leveämmäksi.
http://www.students.tut.fi/~riponiem/PICT9695.JPG
Seuraavaksi painoin reiän naulakkoon ja auton pohja peltiin, sitten isolla pultilla ja prikalla naulakko kiinni auton pohjaan.
http://www.students.tut.fi/~riponiem/PICT9700.JPG
Sitten sahasin alkuperäisen ahtoputken sopivasta kohtaa poikki ja sovittelin turbon puoleisen päädyn kuntoon. Tämä vaihe oli pirun vaikea kun virranjakaja, hanttarin puolen lyhty ja vesiletku ahdisti ikävästi. Muutama olut auttoi kummasti
http://www.students.tut.fi/~riponiem/PICT9702.JPG
Imusarjalle putki olikin paljon helpompi vetää ja kuvassa myös näkyy kohta, johon sitä 50mm cooler putkea käytin.
http://www.students.tut.fi/~riponiem/PICT9703.JPG
Lopuksi vielä koko komeus kiinni parilla itseporautuvalla ruuvilla siihen coolerin yläripaan jossa ilma ei kierrä.
http://www.students.tut.fi/~riponiem/PICT9706.JPG
Kuva viimeistelyä vaille valmiina:
http://www.students.tut.fi/~riponiem/ICT9707.JPG
Valmis
http://www.students.tut.fi/~riponiem/val.JPG
EDIT: kuvat linkkeinä
Viimeksi muokannut pakinen, Su Heinä 23, 2006 23:14. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Piru vie
Nyt sitten murheita tuli..
Eli tyhjäkäynti tippui alas ja ravistaa pienilla kirroksilla ikävästi. Paineet nousee, mutta en osaa sanoa huono mittarin takia onko miten normaalit mutta kuitenki lähellä normaalia. Lämmöt ok ja coolerin liitoksissa en löytänyt vuotokohtia..tosin pimeyden takia en sen paremmin voinut katsoa
Ja kun auton sammutti niin nousi höryä tai savua koneen ja tuon pellin välistä, joka ohjaamon erottaa moottoritilasta. Lisäksi vielä huomasin hieman saavani sähköä sormille kun konepeltiä availin.
Onko jollain aavistusta mikä muuten hienosti pelannutta autoa vaivaa? Tulpat on 1000km ajetut, öljyt ok, CE -valo ei palanut ja 50km ehdein jo coolerin vaihdon jälkeen ajella ennenkuin noi ongelmat alkoi!
Kiitokset jo etukäteen!
Nyt sitten murheita tuli..
Eli tyhjäkäynti tippui alas ja ravistaa pienilla kirroksilla ikävästi. Paineet nousee, mutta en osaa sanoa huono mittarin takia onko miten normaalit mutta kuitenki lähellä normaalia. Lämmöt ok ja coolerin liitoksissa en löytänyt vuotokohtia..tosin pimeyden takia en sen paremmin voinut katsoa
Ja kun auton sammutti niin nousi höryä tai savua koneen ja tuon pellin välistä, joka ohjaamon erottaa moottoritilasta. Lisäksi vielä huomasin hieman saavani sähköä sormille kun konepeltiä availin.
Onko jollain aavistusta mikä muuten hienosti pelannutta autoa vaivaa? Tulpat on 1000km ajetut, öljyt ok, CE -valo ei palanut ja 50km ehdein jo coolerin vaihdon jälkeen ajella ennenkuin noi ongelmat alkoi!
Kiitokset jo etukäteen!
Moi! Yksi mahdollinen vikapaikka on tuo virranjakajan vierestä kulkeva ahtoputki: kone elää ajossa aika paljon ja kun ahtoputken toinen pää on kiinteästi coolerissa ja keulassa kiinni on mahdollista että tuo putki hiertää virranjakajaa ja sytytysjohtoja. Minusta siihen tulpanjohtojen viereen ei kannattaisi jättää noita klemmariliitoksia. Siinä mahtuu olemaan ihan ok pelkkä putkimutka. Jos sytkäkaapelit lyövät siinä läpi (hiertyvät tosi nopeasti...) ei ole kiva juttu. Muutoin asennus on oikein siisti - sama setti ollut mulla autossa jo pari vuotta.
Jouko
Jouko
Jäsen #745 - 900 TurboS vm. 1993: museorekisterissä sekä 900 TurboS cabriolet vm. 1994: viimeisiä valmistettuja, museointi 2024. http://www.kuisma.net/saabcabrio/
Siitähä se vika löyty..klemmari oli hiertänyt virranjakajan johtoa sen verran, että kun nappasin siitä kiinni niin löi käsille niin pirustijkuisma :
Moi! Yksi mahdollinen vikapaikka on tuo virranjakajan vierestä kulkeva ahtoputki: kone elää ajossa aika paljon ja kun ahtoputken toinen pää on kiinteästi coolerissa ja keulassa kiinni on mahdollista että tuo putki hiertää virranjakajaa ja sytytysjohtoja. Minusta siihen tulpanjohtojen viereen ei kannattaisi jättää noita klemmariliitoksia. Siinä mahtuu olemaan ihan ok pelkkä putkimutka. Jos sytkäkaapelit lyövät siinä läpi (hiertyvät tosi nopeasti...) ei ole kiva juttu. Muutoin asennus on oikein siisti - sama setti ollut mulla autossa jo pari vuotta.
Jouduin hieman muokkaamaan tuota klemmarin paikkaa ja pätkin tuosta samasta kohtaa sitä alumiini putkea lyhyemmäksi niin menee konepellitikin kiinni paremmin..
Hih, hakuammuntaa, mutta hyvä että osui! Jos satut saamaan käsiisi tehtaalla välijäähdytetyn turbon purkuosia, niistä hyödyllinen voisi olla alkuperäinen turbolle välijäähdyttimeltä tuleva alumiinikäyrä. Käytin sen omassa keula-ic-asennuksessa uudelleen käännettynä, kts:
http://www.netma.fi/jouko/saab/Ahvenist ... 210042.JPG
Tuo on niin "smooth" ettei se ole hiertänyt sytkäkaapeleita vielä melkein sadan tonnin ajoillakaan...
http://www.netma.fi/jouko/saab/Ahvenist ... 210042.JPG
Tuo on niin "smooth" ettei se ole hiertänyt sytkäkaapeleita vielä melkein sadan tonnin ajoillakaan...
Jäsen #745 - 900 TurboS vm. 1993: museorekisterissä sekä 900 TurboS cabriolet vm. 1994: viimeisiä valmistettuja, museointi 2024. http://www.kuisma.net/saabcabrio/
Onko satkun keulassa tilaa viedä putkia (vaikka hieman litistettyjä) ajovalojen takaa maskin taakse?
Mulla on nimittäin pyöriny mielessä sellainen cooleri joka tulis maskin taakse eli kokoa about 3xalkuperäinen. Putket menis liki valoja. Tuo tosin vaatis "jäähdytinkehikon" sivupeltien leikkaamista. Tarkoituksena ei ole saada hirveitä tehoja vaan hieman parempaa cooleria ja samalla säilyttää keulan ilme alkuperäisenä. Itseä ku ei paljon houkuttele leikata puskuriin mutkille tilaa ja tuhota välissä erittäin tarpeellisia vetolenkkejä.
Mulla on nimittäin pyöriny mielessä sellainen cooleri joka tulis maskin taakse eli kokoa about 3xalkuperäinen. Putket menis liki valoja. Tuo tosin vaatis "jäähdytinkehikon" sivupeltien leikkaamista. Tarkoituksena ei ole saada hirveitä tehoja vaan hieman parempaa cooleria ja samalla säilyttää keulan ilme alkuperäisenä. Itseä ku ei paljon houkuttele leikata puskuriin mutkille tilaa ja tuhota välissä erittäin tarpeellisia vetolenkkejä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Tokihan se vähän lämpenee. Minulla oli tuossa välissä jonkin aikaa alumiinista tehty lämpösuoja. Mutta tosiasiassa ajossa viima jäähdyttää niin paljon ettei lämpö siirry kunnolla. Ja onhan tuo ahtoilmakin tuossa vaiheessa tosi kuumaa kun on justiinsa "halannut" ahtimessa pakokaasuja ja on vasta menossa IC:lle. Eli en olisi hirveän huolissani.
Jouko
Jouko
Jäsen #745 - 900 TurboS vm. 1993: museorekisterissä sekä 900 TurboS cabriolet vm. 1994: viimeisiä valmistettuja, museointi 2024. http://www.kuisma.net/saabcabrio/
lähinnä imupuolen putkistojen lämpötiloista kannattaa huolehtia. Noita joskus mittailtiin pt-100:lla ja sillä imupuolen (siis ennen ahdinta) lämmöllä on kohtalaisen suuri merkitys, se ilmeisesti ikäänkuin "kertaantuu" ahtimen jälkeen. Tämmöiset tuntemukset jäi kun tuli kokeiltua erilaisia imuputki variaatioita siten että oli mittaus imuilmassa sekä coolerin jälkeen ennen imusarjaa.
Tiedä sitten kuinka tarkkoja ja nopeasti reagoivia nuo mittaukset olivat...
Näiden mittausten perusteella og turbon oma imuputkisto on ihan järkisyystä toteutettu siten kuin se on, eli ilmat imetään suojan puolelta eikä konetilasta (Eikä varsinkaan lämpimän coolerin takaa kuten free-flow versioissa yleisesti! ). Tuo Joukon toteutus on kyllä siinämielessä varmaan aikalailla optimaali ilman että aletaan mitään yläpuolisia skuuppeja tekemään.
Eli miten ois imuputkiston eristäminen konetilan lämmöltä?
Tiedä sitten kuinka tarkkoja ja nopeasti reagoivia nuo mittaukset olivat...
Näiden mittausten perusteella og turbon oma imuputkisto on ihan järkisyystä toteutettu siten kuin se on, eli ilmat imetään suojan puolelta eikä konetilasta (Eikä varsinkaan lämpimän coolerin takaa kuten free-flow versioissa yleisesti! ). Tuo Joukon toteutus on kyllä siinämielessä varmaan aikalailla optimaali ilman että aletaan mitään yläpuolisia skuuppeja tekemään.
Eli miten ois imuputkiston eristäminen konetilan lämmöltä?
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red