Viistokeulan ajovalon pyyhin jämähtelee
Viistokeulan ajovalon pyyhin jämähtelee
Onkos kellään mitään hajua miksi pelkääjän puolen ajovalon pyyhin jämähtää joskus käytettäessä yläasentoon? Sitten se palaa ominensa takaisin, kunnes taas huomaan parkkeeratessa, että pyyhin on pystyasennossa... Pyyhkimen moottorin virtajohdon liittimessä ei pitäisi olla mitään mätää, tsekattu on. Lienee tyyppivika, kun monesti vastaan ajaa viistokeula 900 Saabeja missä pyyhin pystyssä... Pitääkö pyyhkijän moottori vaihtaa, vai voiko vian fiksata?
Saabismi on sairautta...
... ja olen kuolemansairas!
Jäsen # 2684
... ja olen kuolemansairas!
Jäsen # 2684
Se voi ihan viattakin jäädä pystyyn jos ajovalonpyyhkimet ovat olleet vielä liikkeessä sillä hetkellä kun autosta on katkaistu virrat.
Ja lasinpyyhkimistä poiketen ajovalonpyyhkimet eivät palaa paikalleen vielä silloin, kun virrat seuraavan kerran kytketään, vaan vasta sitten, kun pesimiä seuraavan kerran käytetään.
Näin ainakin omassa satkussani on ominaisuutena.
Lisäys: Periaatteessa vasen ja oikea pyyhin kulkevat samassa rytmissä, mutta koska mekaanista yhteyttä ei ole, pienikin puoliero mekanismin jäykkyydessä tai virran/maan saannissa tai eri vuosimallin moottori (91-93 malleissa liikerata on hieman laajempi kuin 87-90) aiheuttaa nopeuseron ja epätahtisen soutamisen. Tällöin virrankatkaisuhetkellä vasen ja oikea jäävät eri asentoihin.
Ja lasinpyyhkimistä poiketen ajovalonpyyhkimet eivät palaa paikalleen vielä silloin, kun virrat seuraavan kerran kytketään, vaan vasta sitten, kun pesimiä seuraavan kerran käytetään.
Näin ainakin omassa satkussani on ominaisuutena.
Lisäys: Periaatteessa vasen ja oikea pyyhin kulkevat samassa rytmissä, mutta koska mekaanista yhteyttä ei ole, pienikin puoliero mekanismin jäykkyydessä tai virran/maan saannissa tai eri vuosimallin moottori (91-93 malleissa liikerata on hieman laajempi kuin 87-90) aiheuttaa nopeuseron ja epätahtisen soutamisen. Tällöin virrankatkaisuhetkellä vasen ja oikea jäävät eri asentoihin.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Syitä voi olla montakin.
Tässä kesällä korjasin yhden ja vikaa sai hakea. Purin mekanismin ja akseli ei ollut tiukka, muovihammaspyörä ei ollut turvonnut öljystä laipaansa jne mutta tahkeasti pelas ja jäi mihin asentoon sattui . Lopulta syy löytyi. Se pieni sähkömoottori sisällä ! Moottorin laakerien rasva oli päässyt hiilien ja kollektorien pintoihin ja pinta mihin hiilet moottorissa hankaa niin ravot kollektorin pinnassa oli täyttynyt hiilen ja rasvan seoksesta ja se sähköä johtava paska teki sen että moottori pelasi tosi huonosti ja kuumui. Nuppineulalla ja paineilmalla rakojen puhdistus + rasvanpoistaja ja miniatyyri moottori kasaan ja johan pelaa ! Pitää vain merkata kaikki osat kun aukaisee systeemin että tulevat samaan asentoon ja hampaan tarkkuudella. Muuten vinkkarit toimii miten sattuu !
Tässä kesällä korjasin yhden ja vikaa sai hakea. Purin mekanismin ja akseli ei ollut tiukka, muovihammaspyörä ei ollut turvonnut öljystä laipaansa jne mutta tahkeasti pelas ja jäi mihin asentoon sattui . Lopulta syy löytyi. Se pieni sähkömoottori sisällä ! Moottorin laakerien rasva oli päässyt hiilien ja kollektorien pintoihin ja pinta mihin hiilet moottorissa hankaa niin ravot kollektorin pinnassa oli täyttynyt hiilen ja rasvan seoksesta ja se sähköä johtava paska teki sen että moottori pelasi tosi huonosti ja kuumui. Nuppineulalla ja paineilmalla rakojen puhdistus + rasvanpoistaja ja miniatyyri moottori kasaan ja johan pelaa ! Pitää vain merkata kaikki osat kun aukaisee systeemin että tulevat samaan asentoon ja hampaan tarkkuudella. Muuten vinkkarit toimii miten sattuu !
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
pystykeula
Pystykeulasatkuissa taas ei yleensäkään näy toimivan ollenkaan.
Niissä ovat ilmeisesti herkempiä vioittumaan.
Niissä ovat ilmeisesti herkempiä vioittumaan.
SAAB
Sekä iältään vanhempia autoja pystykeulat.
Kuka halvan auton omistaja yleensä ostaa toimivan moottorin kun vanha hajoaa. Harrastaja ehkä.
Pois pelistäkin on niitä poistettu vaikka kuinka paljon.
Kun vielä katsastuksessakaan ei vaadita niiden toimivan niin harvempi välittää vaikka ovatkin keksintönä mahtavat.
ng900 ja 9-3 näkee päivittäin noita pyyhkijöitä pysähdellen miten sattuu.
Kuka halvan auton omistaja yleensä ostaa toimivan moottorin kun vanha hajoaa. Harrastaja ehkä.
Pois pelistäkin on niitä poistettu vaikka kuinka paljon.
Kun vielä katsastuksessakaan ei vaadita niiden toimivan niin harvempi välittää vaikka ovatkin keksintönä mahtavat.
ng900 ja 9-3 näkee päivittäin noita pyyhkijöitä pysähdellen miten sattuu.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Korostan kyllä että minullakin ne moottorit toimii ja vieläpä leuhkasti oikein..
Uudet moottorit jotka olen ostanut tapahtumista odottaa hyllyssä kun vanhat sekoaa.
Uudet moottorit jotka olen ostanut tapahtumista odottaa hyllyssä kun vanhat sekoaa.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Re: Viistokeulan ajovalon pyyhin jämähtelee
Mulla on nuo ajovalonpesimet kanssa rikki.
Vasemmalla puolella kyllä pyyhkii, mutta ei oikealla. Onkohan moottori rikki vai joku muu? Mitkä näissä yleensä kettuilee...
Vasemmalla puolella kyllä pyyhkii, mutta ei oikealla. Onkohan moottori rikki vai joku muu? Mitkä näissä yleensä kettuilee...
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Re: Viistokeulan ajovalon pyyhin jämähtelee
Rasvat kuivuneet vuosikymmenien saatossa. Uudet litkut ja yleensä alkavat toimimaan. Aika vähän ainakaan minun tapauksissa ollut edes sähkö ongelmia.
-
- "Aero"
- Viestit: 307
- Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04
Re: Viistokeulan ajovalon pyyhin jämähtelee
Minulla on sellainen muistikuva että kun kerran otin sulakkeen pois noilta lampunpesijöiltä niin ne toimivat kuitenkin siitä huolimatta ja tekivät sitten juuri tuota että pysähtelivät mihin sattuu asentoihin mutta sitten kun laitoin sulakkeen takaisin niin sitten taas pysähtyivät sinne minne pitääkin. ![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
-
- "Viggen"
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
- Paikkakunta: Ulvila
Re: Viistokeulan ajovalon pyyhin jämähtelee
Tuossa sanotaan epäsuorasti se asia mitenkä virta kulkee umpiopyyhinmoottoreissa.keskikonsoli kirjoitti:Minulla on sellainen muistikuva että kun kerran otin sulakkeen pois noilta lampunpesijöiltä niin ne toimivat kuitenkin siitä huolimatta ja tekivät sitten juuri tuota että pysähtelivät mihin sattuu asentoihin mutta sitten kun laitoin sulakkeen takaisin niin sitten taas pysähtyivät sinne minne pitääkin.
Eli sinne menee viiksestä starttivirta ja sulakkeelta toinen plussavirta joka katkeaa rajakytkimellä. Rajakytkin on siellä moottoripaketin sisällä ja samoin lämpökatkaisin.
Jos ei ole sitä sulakevirtaa niin ne pyyhkii tasan sen aikaa kun vetää viiksestä.
En allekirjottas tuota. Ne on kaikki samansorttisia Scanian moottorit mukaanluettuna. Joko ne pelaa tai ei. Ikäkysymys paremminkin (auton) ja jos on peukalo keskellä kämmentä.kimmoisa kirjoitti:Pystykeulasatkuissa taas ei yleensäkään näy toimivan ollenkaan.
Niissä ovat ilmeisesti herkempiä vioittumaan.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Omalle kohdalle on tullut akselin ryytymiset putkeen, rattaan paisuminen laakeripesäänsä (metallilevyyn) ja rasvan kovettuminen ja/tai joutuminen väärään paikkaan. Parit on palaneet jostain syystä.
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Moottorin tekijän (Bochs) mielestä pitäs ostaa uusi. Veikkaan. Mutta on se purettavissa kun vaan viitsii.swolking kirjoitti:Onkos kellään mitään hajua miksi pelkääjän puolen ajovalon pyyhin jämähtää joskus käytettäessä yläasentoon? Sitten se palaa ominensa takaisin, kunnes taas huomaan parkkeeratessa, että pyyhin on pystyasennossa... Pyyhkimen moottorin virtajohdon liittimessä ei pitäisi olla mitään mätää, tsekattu on. Lienee tyyppivika, kun monesti vastaan ajaa viistokeula 900 Saabeja missä pyyhin pystyssä... Pitääkö pyyhkijän moottori vaihtaa, vai voiko vian fiksata?
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Re: Viistokeulan ajovalon pyyhin jämähtelee
Olen korjannut kyseisiä pesureita vähintään 20kpl ja kaikkien pyyhinpesurillisten Saabbien moottorien osat sopivat ristiin (pois luettuna yhteismoottorilla olevat 96 ja 99:t). Vanhemmissa on viisi pyyhkäisyä ja uudemmissa kolme. Joitakin mallikohtaisia poikkeuksia voi löytyä.
Yleisin vika on rasvojen valuminen sähkömoottoriin. Sen putsaaminen ja syöttämällä jännitettä suoraan akulta polttaa loput liat.Tonnareissa ja satkuissa olen asetellut moottorin eri asentoon, jotta kyseistä ongelmaa ei enää tulisi. Yleensä myös ylivirtasuoja on hajonnut moottorin ylisuureen virran kulutukseen.
Parista moottorista on turvonnut ratas, mutta pääsääntöisesti vika on sähkömoottorissa. Yritin hommata tyyppiä kyseiselle moottorille, mutta en löytänyt vastaavaa moottoria, valmistaja on muistaakseni "Jonhson".
Yleisin vika on rasvojen valuminen sähkömoottoriin. Sen putsaaminen ja syöttämällä jännitettä suoraan akulta polttaa loput liat.Tonnareissa ja satkuissa olen asetellut moottorin eri asentoon, jotta kyseistä ongelmaa ei enää tulisi. Yleensä myös ylivirtasuoja on hajonnut moottorin ylisuureen virran kulutukseen.
Parista moottorista on turvonnut ratas, mutta pääsääntöisesti vika on sähkömoottorissa. Yritin hommata tyyppiä kyseiselle moottorille, mutta en löytänyt vastaavaa moottoria, valmistaja on muistaakseni "Jonhson".
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Viistokeulan ajovalon pyyhin jämähtelee
Pakko sanoa, että olihan melko luxusta, kun ex-käyttiksessä ne toimi. Uusin ne sulatkin eli ostin Boschin pyyhkijän sulan josta pätkin sopivan mittaiset palat. Niihin alkuperäisiin, kun pystyy vaihtamaan sen pelkän sulkaosa ja siihen homaan taas Boschin sulka on hyvä, kun niissä on se rauta sula sisällä.
Kannattaa samalla putsata ne varren nivelet ja tarkistaa, että pissapojat toimii ja niiden suutin on ehjä.
Kannattaa samalla putsata ne varren nivelet ja tarkistaa, että pissapojat toimii ja niiden suutin on ehjä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Viistokeulan ajovalon pyyhin jämähtelee
Kuinkakohan usein noita tulee talvisin rikottua sillä, ettei muisteta irroittaa ajovalon lasiin jäätyneitä pyyhkimen sulkia irti?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Viistokeulan ajovalon pyyhin jämähtelee
Sitä varten siellä on se ylivirtasuojaus, joten ei pitäisi hajota ihan eka kerrasta.lucaf kirjoitti:Kuinkakohan usein noita tulee talvisin rikottua sillä, ettei muisteta irroittaa ajovalon lasiin jäätyneitä pyyhkimen sulkia irti?
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx