b-moottorin vesipumppu

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

b-moottorin vesipumppu

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

v...ttu joo, rempattu moottori monen tuskan jälkeen paikalla ja käyntikunnossa.
öljyt meni harmaaksi hetken käyttämisen jälkeen.
meneekö vesipumpun tiivisteen pilalle muutaman vuoden seisonnan aikana?
-73 b-moottorin vesipumpun tiivisteitä saa varmaan vielä vaikka ärrältä :cry:
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: b-moottorin vesipumppu

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

saabastelija kirjoitti:v...ttu joo, rempattu moottori monen tuskan jälkeen paikalla ja käyntikunnossa.
öljyt meni harmaaksi hetken käyttämisen jälkeen.
meneekö vesipumpun tiivisteen pilalle muutaman vuoden seisonnan aikana?
-73 b-moottorin vesipumpun tiivisteitä saa varmaan vielä vaikka ärrältä :cry:
Oletko tarkistanut ettei imusarjan tiiviste vuoda?
Itse ostin klubin kesäpäiviltä uuden vanhemmanmallisen vesipumpun tiivisteineen hintaan 30e (kiitokset vaan myyjälle), erona uudempaan on harvempi hammasratastus.
Jossei oikeanlaista vesipumppua löydy, yksi vaihtoehto voisi olla vaihtaa uudemman mallinen apuakseli jolloin moottoriisi sopisi myös uudemmanmallinen virranjakaja (tosin virranjakajan ratas on vaihdettavisssa).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Re: b-moottorin vesipumppu

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

ng900aero kirjoitti:
saabastelija kirjoitti:v...ttu joo, rempattu moottori monen tuskan jälkeen paikalla ja käyntikunnossa.
öljyt meni harmaaksi hetken käyttämisen jälkeen.
meneekö vesipumpun tiivisteen pilalle muutaman vuoden seisonnan aikana?
-73 b-moottorin vesipumpun tiivisteitä saa varmaan vielä vaikka ärrältä :cry:
Oletko tarkistanut ettei imusarjan tiiviste vuoda?
Itse ostin klubin kesäpäiviltä uuden vanhemmanmallisen vesipumpun tiivisteineen hintaan 30e (kiitokset vaan myyjälle), erona uudempaan on harvempi hammasratastus.
Jossei oikeanlaista vesipumppua löydy, yksi vaihtoehto voisi olla vaihtaa uudemman mallinen apuakseli jolloin moottoriisi sopisi myös uudemmanmallinen virranjakaja (tosin virranjakajan ratas on vaihdettavisssa).
imusarjassa on uusi tiiviste mutta pitää tarkastaa.
onkos myyjällä useampia jemmassa?
onko siis uudemmassa korjaussarjassa samat tiivisteet, eroa vai hampaissa?
just muuten sovitin uuteen jakajaan vanhan hammaspyörän jotta kokemusta jo on :)
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: b-moottorin vesipumppu

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

saabastelija kirjoitti:
imusarjassa on uusi tiiviste mutta pitää tarkastaa.
onkos myyjällä useampia jemmassa?
onko siis uudemmassa korjaussarjassa samat tiivisteet, eroa vai hampaissa?
just muuten sovitin uuteen jakajaan vanhan hammaspyörän jotta kokemusta jo on :)
Kun vaihdoin D-jetin K-jettiin laitoin imusarjan tiivisteen molemmille puolille tasotiivisteliimaa koska imusarjassa ja kannessa oli pientä hapettumakoloa joka ei poistunut täydellisesti hiomallakaan, ehkä uusi tiiviste olisi pitänyt ilman liimaakin.

Myyjän vesipumppujen varastosaldosta en osaa sanoa, tapahtumassa hänellä oli näkösällä ainoastaan tuo yksi pumppu. Kyseessä on herra joka oli paikalla siistikuntoisella vaaleansinisellä 99:llä, hänen nimeään en tullut kysyneeksi.

Tuossa omassa versiossani on koko pumppu jossa on mukana vesipyörä ja pumpussa tiivisteet paikoillaan, korjaussarjasta en osaa sanoa, voisi hyvinkin kuvitella että tiivisteet olisivat samat ja eroa ainoastaan rattaan hammastuksessa.
Olisivatkohan muuttaneet hammastuksen tiuhemmaksi esim. kestävyyssyistä, helposti voisi kuvitella että tuollainen "harvahampainen" olisi aika altis hajoamaan tai aikaansaamaan välystä jakajan puolelle?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tizumo
"Aero"
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Touko 26, 2004 13:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tizumo »

Mikähän on b-koneen vesipumpun akselin halkaisija tiivisteen kohdalta? Onkohan kukaan käynyt etsimässä vastaavia akselitiivisteitä sopivilla mitoilla tarvikeliikkeestä?

Pitäisi mitata tuo Triumphinkin pumpun akseli ja tehdä sama operaatio..
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: b-moottorin vesipumppu

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

saabastelija kirjoitti: öljyt meni harmaaksi hetken käyttämisen jälkeen.
meneekö vesipumpun tiivisteen pilalle muutaman vuoden seisonnan aikana?
Meikän 99 on seissyt vuodesta 1998 saakka käyttämättä eikä pumppu tuntuisi vuotavan, kaiketi tiivisteiden kovettuminen on vähän arpapeliä, ostin varmuuden vuoksi tuon pumpun jos vuotoa alkaisi esiintymään sitten kun saan auton arkiajoon.
Koneelle tai lootalle en ole tehnyt mitään, koneessa on "uudet" eli 0km ajetut synteettiset öljyt ja uusi suodatin, samoin lootassa 0km ajetut öljyt, mitä nyt 8 vuoden seisonta noille olisi voinut tehdä, ihan kirkkailta näyttävät eikä vettä näy seassa, eli moottoriöljyt vaihtoon 10tkm:n päästä :D

Edit: eikait tuohon b-koneeseen tarvitse mitään venttiilisuoja-ainetta alkaa lisäilemään, luulisi että 33-vuotiaan venttiilit ja ohjurit olisivat jo senverta väljät etteivät ainakaan leikkaa kiinni? :D
Tähän mennessä olen käytellyt autoa 2T-bensalla (koska muuta ei ole sattunut olemaan), hyvin käy ja yllättävän vähän savuttaa 5% seoksesta huolimatta ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Vastaus

Viesti Kirjoittaja mestari »

Kaverilla joka oli vaal sinisellä 99 4 speed mallilla klubitapahtumassa, ei taida olla toista aksilaa mutta multa voisi vielä löytyä,jos viitsisi etsiä uusi ja käytetty malli. jos vielä tarkennat oliko akselin päässä mutteri vai pultti selventä'ä paljon asiaa.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Omassani on vasenkätinen ruuvi. Tuo pumppu siis on kyseessä:
http://groups.msn.com/Saabisti74/uusitu ... hotoID=312
http://groups.msn.com/Saabisti74/uusitu ... hotoID=313

Tuossa lukee että -76:een asti ja 2.0, minulla ei ole tietoa onko pienemmissä koneissa eri pumput.
Viimeksi muokannut ng900aero, To Heinä 27, 2006 20:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Re: Vastaus

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

mestari kirjoitti:Kaverilla joka oli vaal sinisellä 99 4 speed mallilla klubitapahtumassa, ei taida olla toista aksilaa mutta multa voisi vielä löytyä,jos viitsisi etsiä uusi ja käytetty malli. jos vielä tarkennat oliko akselin päässä mutteri vai pultti selventä'ä paljon asiaa.
hienoa, tarkastan asian huomenna :)

onko muilla kokemuksia seisonnan aiheuttamista pumppuvaurioista?
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Tizumo
"Aero"
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Touko 26, 2004 13:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tizumo »

ng900aero kirjoitti: Tuossa lukee että -76:een asti ja 2.0, minulla ei ole tietoa onko pienemmissä koneissa eri pumput.
Ulkonäöltäänhän tuo on täysin samanlainen, kuin Triumphin pumppu (yllätys..), mutta luulen, että jotain mittoja on varmasti muutettu. Takakontissa on onneksi yksi varapumppu, josta voisi mittailla.

Eipä ole halpoja orggispumput Triumpin koneisiin, omakin on tarvike..
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

ng900aero kirjoitti:Omassani on vasenkätinen ruuvi. Tuo pumppu siis on kyseessä:
http://groups.msn.com/Saabisti74/uusitu ... hotoID=312
http://groups.msn.com/Saabisti74/uusitu ... hotoID=313

Tuossa lukee että -76:een asti ja 2.0, minulla ei ole tietoa onko pienemmissä koneissa eri pumput.
varmasti on tuo sama, moottori on -73 ja harvahampainen :)
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Tizumo
"Aero"
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Touko 26, 2004 13:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tizumo »

Ja ilmeisesti 12-siipinen pumppu on jollain tapaa tehokkaampi, kuin 6-siipinen? Ovat ainakin huimasti 6-siipisiä kalliimpia ja kysytympiä.

Täytynee alkaa selvittää noita pumppujen eroja. Hammastus näyttää samalta, kuin Triuphinkin laitoksessa, mutta onko jotain muuta :? ..
Viimeksi muokannut Tizumo, To Heinä 27, 2006 20:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tuossa omassani lukee että on 8-hampainen.

Eihän Saabastelijan 99 ole sattumalta se Lucan ex-vanhus?

Edit: sori lukihäiriö, tosiaankin 6-siipinen eikä -hampainen :oops:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

ng900aero kirjoitti:Tuossa omassani lukee että on 8-hampainen.

Eihän Saabastelijan 99 ole sattumalta se Lucan ex-vanhus?

Edit: sori lukihäiriö, tosiaankin 6-siipinen eikä -hampainen :oops:
lucan exvanhus on, matiksi nykyään haukuttu :)
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

saabastelija kirjoitti:
lucan exvanhus on, matiksi nykyään haukuttu :)
Se on hieno peli, pääsin ajamaan sillä vuosi sitten, silloin jakoketju rallatteli mutta muuten kävi vielä kohtalaisesti.

Mitäs remonttia jouduit koneelle tekemään, pitikö laakeroida, uusia jakopää, hoonata jne? Kiinnostaa ihan siltä varalta jos tuolle omallenikin jotain remonttia tulisi eteen.

Toivottavasti pumppu löytyisi.
Omassa vanhuksessani on nyt meneillään eturipustusten purku, vetari ei halua lähteä irti navasta, on takertunut kiinni booritukseensa joten ilmeisesti pitäisi ottaa prässillä irti? Samalla vaihtaisin pyöränlaakerit eteenkin, takanakin kun olivat ihan ruostuneet, sekä alatukivarsien korikiinnikkeiden puslat.

Tripodissa on väljää akselin boorituksella noin 3mm pyörimissuunnassa.

Mistäs voisi päätellä mitkä tripodit sopivat -73 -vanhukseeni, autooni on vaihdettu uudempi 4-vaihteinen loota josta ei ole enää näkyvillä valmistenumeroa, eikä minulla ole tietoa onko lootaan vaihdettu vetomaljat vanhasta laatikosta?

Sori, meni vähän OT:ksi, mutta vanhuksissa kuitenkin pysytään :oops:

Edit: suosittelen K-jetin asennusta, H-moottorin k-jetronic menee heittämällä paikoilleen b-moottoriin, pääsee eroon kaasutinongelmista ja vääntö paranee, kuten moottorin muutkin ominaisuudet, tosin originaliteetti hieman kärsii ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin