b-moottorin vesipumppu
-
- "Hirsch"
- Viestit: 783
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
b-moottorin vesipumppu
v...ttu joo, rempattu moottori monen tuskan jälkeen paikalla ja käyntikunnossa.
öljyt meni harmaaksi hetken käyttämisen jälkeen.
meneekö vesipumpun tiivisteen pilalle muutaman vuoden seisonnan aikana?
-73 b-moottorin vesipumpun tiivisteitä saa varmaan vielä vaikka ärrältä
öljyt meni harmaaksi hetken käyttämisen jälkeen.
meneekö vesipumpun tiivisteen pilalle muutaman vuoden seisonnan aikana?
-73 b-moottorin vesipumpun tiivisteitä saa varmaan vielä vaikka ärrältä
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
99 -71 ke, vaimokkeen 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Re: b-moottorin vesipumppu
Oletko tarkistanut ettei imusarjan tiiviste vuoda?saabastelija kirjoitti:v...ttu joo, rempattu moottori monen tuskan jälkeen paikalla ja käyntikunnossa.
öljyt meni harmaaksi hetken käyttämisen jälkeen.
meneekö vesipumpun tiivisteen pilalle muutaman vuoden seisonnan aikana?
-73 b-moottorin vesipumpun tiivisteitä saa varmaan vielä vaikka ärrältä
Itse ostin klubin kesäpäiviltä uuden vanhemmanmallisen vesipumpun tiivisteineen hintaan 30e (kiitokset vaan myyjälle), erona uudempaan on harvempi hammasratastus.
Jossei oikeanlaista vesipumppua löydy, yksi vaihtoehto voisi olla vaihtaa uudemman mallinen apuakseli jolloin moottoriisi sopisi myös uudemmanmallinen virranjakaja (tosin virranjakajan ratas on vaihdettavisssa).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Hirsch"
- Viestit: 783
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
Re: b-moottorin vesipumppu
imusarjassa on uusi tiiviste mutta pitää tarkastaa.ng900aero kirjoitti:Oletko tarkistanut ettei imusarjan tiiviste vuoda?saabastelija kirjoitti:v...ttu joo, rempattu moottori monen tuskan jälkeen paikalla ja käyntikunnossa.
öljyt meni harmaaksi hetken käyttämisen jälkeen.
meneekö vesipumpun tiivisteen pilalle muutaman vuoden seisonnan aikana?
-73 b-moottorin vesipumpun tiivisteitä saa varmaan vielä vaikka ärrältä
Itse ostin klubin kesäpäiviltä uuden vanhemmanmallisen vesipumpun tiivisteineen hintaan 30e (kiitokset vaan myyjälle), erona uudempaan on harvempi hammasratastus.
Jossei oikeanlaista vesipumppua löydy, yksi vaihtoehto voisi olla vaihtaa uudemman mallinen apuakseli jolloin moottoriisi sopisi myös uudemmanmallinen virranjakaja (tosin virranjakajan ratas on vaihdettavisssa).
onkos myyjällä useampia jemmassa?
onko siis uudemmassa korjaussarjassa samat tiivisteet, eroa vai hampaissa?
just muuten sovitin uuteen jakajaan vanhan hammaspyörän jotta kokemusta jo on
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
99 -71 ke, vaimokkeen 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Re: b-moottorin vesipumppu
Kun vaihdoin D-jetin K-jettiin laitoin imusarjan tiivisteen molemmille puolille tasotiivisteliimaa koska imusarjassa ja kannessa oli pientä hapettumakoloa joka ei poistunut täydellisesti hiomallakaan, ehkä uusi tiiviste olisi pitänyt ilman liimaakin.saabastelija kirjoitti:
imusarjassa on uusi tiiviste mutta pitää tarkastaa.
onkos myyjällä useampia jemmassa?
onko siis uudemmassa korjaussarjassa samat tiivisteet, eroa vai hampaissa?
just muuten sovitin uuteen jakajaan vanhan hammaspyörän jotta kokemusta jo on
Myyjän vesipumppujen varastosaldosta en osaa sanoa, tapahtumassa hänellä oli näkösällä ainoastaan tuo yksi pumppu. Kyseessä on herra joka oli paikalla siistikuntoisella vaaleansinisellä 99:llä, hänen nimeään en tullut kysyneeksi.
Tuossa omassa versiossani on koko pumppu jossa on mukana vesipyörä ja pumpussa tiivisteet paikoillaan, korjaussarjasta en osaa sanoa, voisi hyvinkin kuvitella että tiivisteet olisivat samat ja eroa ainoastaan rattaan hammastuksessa.
Olisivatkohan muuttaneet hammastuksen tiuhemmaksi esim. kestävyyssyistä, helposti voisi kuvitella että tuollainen "harvahampainen" olisi aika altis hajoamaan tai aikaansaamaan välystä jakajan puolelle?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Mikähän on b-koneen vesipumpun akselin halkaisija tiivisteen kohdalta? Onkohan kukaan käynyt etsimässä vastaavia akselitiivisteitä sopivilla mitoilla tarvikeliikkeestä?
Pitäisi mitata tuo Triumphinkin pumpun akseli ja tehdä sama operaatio..
Pitäisi mitata tuo Triumphinkin pumpun akseli ja tehdä sama operaatio..
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
Re: b-moottorin vesipumppu
Meikän 99 on seissyt vuodesta 1998 saakka käyttämättä eikä pumppu tuntuisi vuotavan, kaiketi tiivisteiden kovettuminen on vähän arpapeliä, ostin varmuuden vuoksi tuon pumpun jos vuotoa alkaisi esiintymään sitten kun saan auton arkiajoon.saabastelija kirjoitti: öljyt meni harmaaksi hetken käyttämisen jälkeen.
meneekö vesipumpun tiivisteen pilalle muutaman vuoden seisonnan aikana?
Koneelle tai lootalle en ole tehnyt mitään, koneessa on "uudet" eli 0km ajetut synteettiset öljyt ja uusi suodatin, samoin lootassa 0km ajetut öljyt, mitä nyt 8 vuoden seisonta noille olisi voinut tehdä, ihan kirkkailta näyttävät eikä vettä näy seassa, eli moottoriöljyt vaihtoon 10tkm:n päästä
Edit: eikait tuohon b-koneeseen tarvitse mitään venttiilisuoja-ainetta alkaa lisäilemään, luulisi että 33-vuotiaan venttiilit ja ohjurit olisivat jo senverta väljät etteivät ainakaan leikkaa kiinni?
Tähän mennessä olen käytellyt autoa 2T-bensalla (koska muuta ei ole sattunut olemaan), hyvin käy ja yllättävän vähän savuttaa 5% seoksesta huolimatta
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaus
Kaverilla joka oli vaal sinisellä 99 4 speed mallilla klubitapahtumassa, ei taida olla toista aksilaa mutta multa voisi vielä löytyä,jos viitsisi etsiä uusi ja käytetty malli. jos vielä tarkennat oliko akselin päässä mutteri vai pultti selventä'ä paljon asiaa.
Omassani on vasenkätinen ruuvi. Tuo pumppu siis on kyseessä:
http://groups.msn.com/Saabisti74/uusitu ... hotoID=312
http://groups.msn.com/Saabisti74/uusitu ... hotoID=313
Tuossa lukee että -76:een asti ja 2.0, minulla ei ole tietoa onko pienemmissä koneissa eri pumput.
http://groups.msn.com/Saabisti74/uusitu ... hotoID=312
http://groups.msn.com/Saabisti74/uusitu ... hotoID=313
Tuossa lukee että -76:een asti ja 2.0, minulla ei ole tietoa onko pienemmissä koneissa eri pumput.
Viimeksi muokannut ng900aero, To Heinä 27, 2006 20:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Hirsch"
- Viestit: 783
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
Re: Vastaus
hienoa, tarkastan asian huomennamestari kirjoitti:Kaverilla joka oli vaal sinisellä 99 4 speed mallilla klubitapahtumassa, ei taida olla toista aksilaa mutta multa voisi vielä löytyä,jos viitsisi etsiä uusi ja käytetty malli. jos vielä tarkennat oliko akselin päässä mutteri vai pultti selventä'ä paljon asiaa.
onko muilla kokemuksia seisonnan aiheuttamista pumppuvaurioista?
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
99 -71 ke, vaimokkeen 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Ulkonäöltäänhän tuo on täysin samanlainen, kuin Triumphin pumppu (yllätys..), mutta luulen, että jotain mittoja on varmasti muutettu. Takakontissa on onneksi yksi varapumppu, josta voisi mittailla.ng900aero kirjoitti: Tuossa lukee että -76:een asti ja 2.0, minulla ei ole tietoa onko pienemmissä koneissa eri pumput.
Eipä ole halpoja orggispumput Triumpin koneisiin, omakin on tarvike..
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
-
- "Hirsch"
- Viestit: 783
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
varmasti on tuo sama, moottori on -73 ja harvahampainenng900aero kirjoitti:Omassani on vasenkätinen ruuvi. Tuo pumppu siis on kyseessä:
http://groups.msn.com/Saabisti74/uusitu ... hotoID=312
http://groups.msn.com/Saabisti74/uusitu ... hotoID=313
Tuossa lukee että -76:een asti ja 2.0, minulla ei ole tietoa onko pienemmissä koneissa eri pumput.
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
99 -71 ke, vaimokkeen 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Ja ilmeisesti 12-siipinen pumppu on jollain tapaa tehokkaampi, kuin 6-siipinen? Ovat ainakin huimasti 6-siipisiä kalliimpia ja kysytympiä.
Täytynee alkaa selvittää noita pumppujen eroja. Hammastus näyttää samalta, kuin Triuphinkin laitoksessa, mutta onko jotain muuta ..
Täytynee alkaa selvittää noita pumppujen eroja. Hammastus näyttää samalta, kuin Triuphinkin laitoksessa, mutta onko jotain muuta ..
Viimeksi muokannut Tizumo, To Heinä 27, 2006 20:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
-
- "Hirsch"
- Viestit: 783
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
lucan exvanhus on, matiksi nykyään haukuttung900aero kirjoitti:Tuossa omassani lukee että on 8-hampainen.
Eihän Saabastelijan 99 ole sattumalta se Lucan ex-vanhus?
Edit: sori lukihäiriö, tosiaankin 6-siipinen eikä -hampainen
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
99 -71 ke, vaimokkeen 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Se on hieno peli, pääsin ajamaan sillä vuosi sitten, silloin jakoketju rallatteli mutta muuten kävi vielä kohtalaisesti.saabastelija kirjoitti:
lucan exvanhus on, matiksi nykyään haukuttu
Mitäs remonttia jouduit koneelle tekemään, pitikö laakeroida, uusia jakopää, hoonata jne? Kiinnostaa ihan siltä varalta jos tuolle omallenikin jotain remonttia tulisi eteen.
Toivottavasti pumppu löytyisi.
Omassa vanhuksessani on nyt meneillään eturipustusten purku, vetari ei halua lähteä irti navasta, on takertunut kiinni booritukseensa joten ilmeisesti pitäisi ottaa prässillä irti? Samalla vaihtaisin pyöränlaakerit eteenkin, takanakin kun olivat ihan ruostuneet, sekä alatukivarsien korikiinnikkeiden puslat.
Tripodissa on väljää akselin boorituksella noin 3mm pyörimissuunnassa.
Mistäs voisi päätellä mitkä tripodit sopivat -73 -vanhukseeni, autooni on vaihdettu uudempi 4-vaihteinen loota josta ei ole enää näkyvillä valmistenumeroa, eikä minulla ole tietoa onko lootaan vaihdettu vetomaljat vanhasta laatikosta?
Sori, meni vähän OT:ksi, mutta vanhuksissa kuitenkin pysytään
Edit: suosittelen K-jetin asennusta, H-moottorin k-jetronic menee heittämällä paikoilleen b-moottoriin, pääsee eroon kaasutinongelmista ja vääntö paranee, kuten moottorin muutkin ominaisuudet, tosin originaliteetti hieman kärsii
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98