VAROITUS: Kumiosat Motonetista ja harakireistä
VAROITUS: Kumiosat Motonetista ja harakireistä
Olen vuosien varrella ostanut 99 ja 900 autoihini erilaisia kumiosia lähinnä Motonetista. Näin loppujen lopuksi olen tullut siihen tulokseen, että jos meinaa autolla ajaa talvella, niin ei kannata ostaa MITÄÄN tarvikelaatuisia kumiosia.
Viimeinen pisara oli 99 raidetangonpäiden kumihaitarit. Remppasin raidetankoni ja pistin samalla uudet ulommat nivelet ja kiristin ja korjasin sisemmät. Meinasin pistää uudet motonetista ostetut kumihaitarit, mutta tulin toisiin aatoksiin ja tein empiirisen testin ja pistin orggiksen ja motonetin pakastimeen. Noin 20-30 minuutin päästä motonetista ostettu "Koivunen Oy" kumiosa oli AIVAN kohmeessa ja kova. Originaali vanha osa ei ollut moksiskaan!!
Raidetangon ulommat nivelet ostin motosta myös, mutta ne oli sitä saksalaista versiota, josko olisi parempi se kumiosa siinä sitten! Nähtäväksi jää.
Älkää ostako muita kuin orggis kumiosia jos ajatte talvella!!! Puslissa pitää lukea BOGE ja noissa kumihaitareissa oli joku hassu atomimerkki.
Jos kumiosassa on scantekin leima niin sen voi viedä takasin motonettiin. Tätä olen tehnyt paljon kun on ollut ongelmia noiden kanssa. Kumihaitarit vein takasin ja kun ukko kysy että "eikö sopinut?", niin kerroin ton tarinan ja oli aika hiljanen myyjä sen jälkeen.
Tässä lisää kokemuksia paskoista kumeista:
9000 koiranluiden tukivarrenkumit ovat KESÄN aikana halkeilleet.
99/900 SPAX takaiskareiden mukana tulleet yläpään kumit halkeilleet vuodessa.
99/900 scantech pallonivelten kumi ei kestä yhtäkään talvea.
Muuta ei nyt muista.
T. Pasi
Viimeinen pisara oli 99 raidetangonpäiden kumihaitarit. Remppasin raidetankoni ja pistin samalla uudet ulommat nivelet ja kiristin ja korjasin sisemmät. Meinasin pistää uudet motonetista ostetut kumihaitarit, mutta tulin toisiin aatoksiin ja tein empiirisen testin ja pistin orggiksen ja motonetin pakastimeen. Noin 20-30 minuutin päästä motonetista ostettu "Koivunen Oy" kumiosa oli AIVAN kohmeessa ja kova. Originaali vanha osa ei ollut moksiskaan!!
Raidetangon ulommat nivelet ostin motosta myös, mutta ne oli sitä saksalaista versiota, josko olisi parempi se kumiosa siinä sitten! Nähtäväksi jää.
Älkää ostako muita kuin orggis kumiosia jos ajatte talvella!!! Puslissa pitää lukea BOGE ja noissa kumihaitareissa oli joku hassu atomimerkki.
Jos kumiosassa on scantekin leima niin sen voi viedä takasin motonettiin. Tätä olen tehnyt paljon kun on ollut ongelmia noiden kanssa. Kumihaitarit vein takasin ja kun ukko kysy että "eikö sopinut?", niin kerroin ton tarinan ja oli aika hiljanen myyjä sen jälkeen.
Tässä lisää kokemuksia paskoista kumeista:
9000 koiranluiden tukivarrenkumit ovat KESÄN aikana halkeilleet.
99/900 SPAX takaiskareiden mukana tulleet yläpään kumit halkeilleet vuodessa.
99/900 scantech pallonivelten kumi ei kestä yhtäkään talvea.
Muuta ei nyt muista.
T. Pasi
99T-museopeli
Samaa tuossa juteltiin veljen kanssa eilen illalla, että jos haluaa kumiosien pysyvän kunnossa, niin Saabin tiskille mars. Maksaa paljon, mutta voi luottaa osien kestoon. Veli meinasi uusia taka-akselin puslia -71 tupliksessaan, mutta taitaa alkuperäiset vielä jäädä hetkeksi paikoilleen. Motonetin ScanTech tuotteet saa unohtaa saman tien. Mun tonnarissa vaihdettiin moottorin momenttituen puslat reilu vuosi sitten, kun alkuperäiset oli jo päässeet halkeilemaan. Tilalle tuli Scan Tech osat ja reilun vuoden päästä asennuksesta oli jo halkeamia. Tilalle tuli uretaanit, mutta talvikäyttöön vaihdan taaemman puslan yhdessä tukivarren kanssa orkkiskumiksi.
Lyhyesti sanottuna sapettaa tuo *aska laatu. Tonnaripuolella on aihetta käsitelty täällä ja sielläkin yhtenevin tuloksin. Yllätyksiäkin on mahtunut sekaan.
Matti
Lyhyesti sanottuna sapettaa tuo *aska laatu. Tonnaripuolella on aihetta käsitelty täällä ja sielläkin yhtenevin tuloksin. Yllätyksiäkin on mahtunut sekaan.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 199
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18
Moottorin tukikumit
Joo, aikaisempaan autooni (Saab 900i) tuli vaihdettua moottorin etutukikumi ja ei se montaa kuukautta kestänyt. Pakoputki pääsi oikein "kivasti" heilumaan, kun moottori eli niin voimakkaasti heti kuin painoin kaasua vähänkin. Jopa aikaisempi rikkinäinen (ja alkuperäinen) kumi toimi paremmin kuin Motonetin uusi ScanTechin pussissa ollut roska. Hintaero tarvikkeen ja varaosan välillä on kyllä hirveen suuri.
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
Saab 9000 cc 2.0i -90
Re: Moottorin tukikumit
Omaan 900:seeni aikanaan pistin scantekin etummaisen moottorin tukikumin, mutta race-mielessä tursotin sen täyteen sikaflexiä niin ei tainnut päästä hajoamaan. Kyllähän se tyhjiksellä vähän täristi..Joni.Komulainen kirjoitti:Joo, aikaisempaan autooni (Saab 900i) tuli vaihdettua moottorin etutukikumi ja ei se montaa kuukautta kestänyt. Pakoputki pääsi oikein "kivasti" heilumaan, kun moottori eli niin voimakkaasti heti kuin painoin kaasua vähänkin. Jopa aikaisempi rikkinäinen (ja alkuperäinen) kumi toimi paremmin kuin Motonetin uusi ScanTechin pussissa ollut roska. Hintaero tarvikkeen ja varaosan välillä on kyllä hirveen suuri.
T. Pasi
99T-museopeli
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Ei ole vielä empiirisiä kokemuksia Motonetin saksalaisina myymistä pallonivelistä, mutta ne PULTIT oli moton paketissa VÄÄRÄNLAISET!900 I 16 Kat kirjoitti:Ostin viime kesänä uudet saksalaiset Sidem merkkiset pallonivelet joissa on pultit ja mutterit mukana motosta.
Onko tosiaan näin ettei ne kestä ??
Nivelen pohjassa apinamerkki ja no: D38
Osat vielä odottaa asentamista !!!
On erittäin huomioitavaa että orggiksena pultit ovat 10mm jengalla ja 11mm siitä varresta! Tollasen moton saksalaisen paketissa tuli kauttaaltaan 10mm pultti. Tästä seuraa se, että nivel asettuu väärin ja rengaskulmat viturallaan sen milli/2.
Jos muita pultteja ei ole saatavilla niin sitten kannattaa pistää vanhat pultit takas sen sakemanninivelen kanssa.
Nivelen suojakumin laatua voi ihmetellä ihan kynnellä painamalla, voi sitten verrata orggikseen. Jos tarvike tuntuu jossain määrin kovemmalta kumilta niin voin veikata ettei kestä talvea. Alapallo on mielestäni kovemmilla kumin osalta.
T. Pasi
99T-museopeli
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Scantecin taka akselin tankojen helat og satkussa vuodessa repaleiset. Asennus tyyli sama kuin aiemmin hakiessani toiseen autoon orggikset. Asennustapa täten pois suljettu. Täytyypä testailla pakkases huohotin kumiheloja.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Laitettiin meitin 99-projektiin scantekin takapäänpuslat. Panhardiin kun puristettiin niin toinen meni v*tun nihkeesti ja toinen oli aivan suorassa mutta ei vaan meinannut mennä joten vähän lisää painetta ja PAUK - pusla repes.
Vein puslan takasin motoon ja sain toisen sitten tilalle. Asennettiin se sitten mutta ei saatu aivan holdille, vähän jäi yks nurkka puslasta läpipullahtamatta.
Etupäähän pistettiin pari uutta BOGE:n alkuperästä puslaa ja ne meni aivan helposti prässil, kuten pitääkin.
Scantekin puslat ovat vaan liian kovaa kumia, huomaa ihan kynsillä painamalla ja tuossa prässäyksessäkin oli ongelmia.
T. Pasi
Vein puslan takasin motoon ja sain toisen sitten tilalle. Asennettiin se sitten mutta ei saatu aivan holdille, vähän jäi yks nurkka puslasta läpipullahtamatta.
Etupäähän pistettiin pari uutta BOGE:n alkuperästä puslaa ja ne meni aivan helposti prässil, kuten pitääkin.
Scantekin puslat ovat vaan liian kovaa kumia, huomaa ihan kynsillä painamalla ja tuossa prässäyksessäkin oli ongelmia.
T. Pasi
99T-museopeli
Tämäpäs sattui, olen juuri menossa Motonettiin hakemaan 99:iini 4kpl palloniveliä, 2kpl raidetangonpäitä, 4kpl vetareiden suojakumeja, 1kpl haitarikumeja ja 4kpl etualatukivarsien puslia, ynnä muuta sälää (mm. etupään jarruosat), eli jos haen osat motonetistä, tulee vältää ajelua talvella? Motonetissäkin nuo osat maksavat ihan tarpeeksi, orkkiksia en kyllä malta hankkia, ja pallonivelet tietty ne helvemmat versiot
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Sinulle vinkkinä että kannattaa tarkistaa huolella niiden vanhojen orggispuslien kunto ennenkuin vaihtaa. Vanha orggis on yleensä parempi kun uusi tarvike.ng900aero kirjoitti:Tämäpäs sattui, olen juuri menossa Motonettiin hakemaan 99:iini 4kpl palloniveliä, 2kpl raidetangonpäitä, 4kpl vetareiden suojakumeja, 1kpl haitarikumeja ja 4kpl etualatukivarsien puslia, ynnä muuta sälää (mm. etupään jarruosat), eli jos haen osat motonetistä, tulee vältää ajelua talvella? Motonetissäkin nuo osat maksavat ihan tarpeeksi, orkkiksia en kyllä malta hankkia, ja pallonivelet tietty ne helvemmat versiot
Aivan totta että saabilla on katteet kohdillaan. Pistin topikin pystyyn siksi että tämä asia tulisi enempi julki, meinaan olisin ollut ikionnellinen jos joku olisi minua aikanaan varoittanut. Jokaisen meistä pitää oppirahamme maksaa ja niinpoispäin.
Ensimmäistä palloniveltäni ostaessani harakiristä, niin kysyin että onko tämä nyt hyvä ja myyjä totesi scantekin nivel kädessään että "tätä ne saabillakin käyttää, scantekki kato ruotsalainen".
Totuushan on että vaatii kovaa sielua jättää se halpa paska tiskille.
T. Pasi
99T-museopeli
Kaikista pallonivelistä on kumit rikki, samoin kuin vetareiden suojakumit ovat hapertuneet, kuin myös raidetangon päiden suojakumit. Auto on seissyt 8 vuotta joten kumiosat ovat menneet sököksi.
Pitää laittaa jemmaan vanhat nivelet, josko niihin vaikka innostuisi joskus porailemaan rasvanipat ja vaihtamaan uudet suojakumit. Auto pitäisi saada nyt asap liikenteeseen joten ei ole aikaa ruveta värkkäilemään ylimääräisiä.
Motonetin harakiriosillakin noista (ja muista tarvittavista) osista tulee laskua lähemmäs 170e joten alkuperäisillä osilla päästäisiin kätevästi varmaankin johonkin 400-500e tietämille
Kuinkas muuten voisi todeta onko alatukivarren puslat (tai oikeammin alumiinisten korikiinnikkeiden) vaihtokunnossa?
Pitää laittaa jemmaan vanhat nivelet, josko niihin vaikka innostuisi joskus porailemaan rasvanipat ja vaihtamaan uudet suojakumit. Auto pitäisi saada nyt asap liikenteeseen joten ei ole aikaa ruveta värkkäilemään ylimääräisiä.
Motonetin harakiriosillakin noista (ja muista tarvittavista) osista tulee laskua lähemmäs 170e joten alkuperäisillä osilla päästäisiin kätevästi varmaankin johonkin 400-500e tietämille
Kuinkas muuten voisi todeta onko alatukivarren puslat (tai oikeammin alumiinisten korikiinnikkeiden) vaihtokunnossa?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Mulla oli uus ja vanha pusla siinä korikiinnikkeessä kiinni ja pistin vaan ruustukkiin kiinni ja keskiholkista tangolla vääntelin. En huomannut mitään eroa uudessa ja vanhassa ja vanha oli ehjä päälleppäin silmämääräisesti.ng900aero kirjoitti:Kaikista pallonivelistä on kumit rikki, samoin kuin vetareiden suojakumit ovat hapertuneet, kuin myös raidetangon päiden suojakumit. Auto on seissyt 8 vuotta joten kumiosat ovat menneet sököksi.
Pitää laittaa jemmaan vanhat nivelet, josko niihin vaikka innostuisi joskus porailemaan rasvanipat ja vaihtamaan uudet suojakumit. Auto pitäisi saada nyt asap liikenteeseen joten ei ole aikaa ruveta värkkäilemään ylimääräisiä.
Motonetin harakiriosillakin noista (ja muista tarvittavista) osista tulee laskua lähemmäs 170e joten alkuperäisillä osilla päästäisiin kätevästi varmaankin johonkin 400-500e tietämille
Kuinkas muuten voisi todeta onko alatukivarren puslat (tai oikeammin alumiinisten korikiinnikkeiden) vaihtokunnossa?
T. Pasi
99T-museopeli
Raidetankohan koostuu periaatteessa viidestä osasta, nimet poimin EPC:stä:Turbo16 kirjoitti:RAIDETANKO, ILMAN ULOMPAA PÄÄTÄ, mitäs toi tarkoittaa?
- ohjausvaihde
- yhdystanko 2kpl, tämän yhteydessä myös sisempi nivel
- Kumipalje 2kpl
-Yhdystangonpää 2kpl, toiselta nimeltään pallonivel
Tekstistä päätellen antaisin kysymykseesi vastaukseksi yhdystangon.
T. Pasi
99T-museopeli