99 -84 sai kuukausi sitten vaihtomoottorin (+loota+kytkin) vuotta tuoreemmasta 90 saapikkaasta. kytkin alkoi viikko sitten vuotamaan hitaasti, ja viime yön aikana vähän reilummin, säiliö lähes tyhjeni yön aikana, iso lätäkkö auton alla. letkut ja putkien saumat on tarkistettu, eikä vuotokohtaa ole löytynyt. mutta moottorin pohja öljypropun läheltä siitä sauman kohdalta on nesteestä märkä.
vaikea arvioida kuinka pitkälle tuota autoa pystyy enää edes ajamaan.
EDIT: kyllähän sillä ajoi kevyesti vielä 140 km. nesteet sisään, ilmaus ja menoksi. eikä matkan aikana edes kulunut paljon nestettä pois.
99 kytkin vuotaa nesteet
99 kytkin vuotaa nesteet
Viimeksi muokannut lucaf, Ti Elo 15, 2006 22:37. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
joo eli ylläoleva tapaus vuotaa selvästi työsylinterin puolelta, koska lätäkköä syntyy kytkimen alapuolelle. seuraavana yönä oli laskenut loputkin nesteet pois.
tänään sitten huomasin että toisesta vara-autosta vuotaa kytkimen pääsylinteri, eli tämä kytkinpolkimen takana oleva jutska. aivan kostea ja tiputtaa nestettä kuskin matolle. se selittää miksi kytkinpolkimen tuntuma olikin niin outo. mitenkä vaativa operaatio tuo pääsylinteri on vaihtaa, pitääkö purkaa tavaraa konehuoneesta että pääsee käsiksi?
vielä yksi toimiva vara-auto jäljellä (koputan puuta)
tänään sitten huomasin että toisesta vara-autosta vuotaa kytkimen pääsylinteri, eli tämä kytkinpolkimen takana oleva jutska. aivan kostea ja tiputtaa nestettä kuskin matolle. se selittää miksi kytkinpolkimen tuntuma olikin niin outo. mitenkä vaativa operaatio tuo pääsylinteri on vaihtaa, pitääkö purkaa tavaraa konehuoneesta että pääsee käsiksi?
vielä yksi toimiva vara-auto jäljellä (koputan puuta)

Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
kiitokset arille pääsylinterin remontoinnista. sivusta seuranneena näkisin että aika masokismia olisi yrittää vaihtaa pääsylinterin sisukalut jalkatilassa könyten, ainakin pitäs varata kunnon pihdit lukkosokan irroittamista varten.
b-moottorisessa näytti olevan niin, että sylinterin irroitus ei vaatinut laturin irroittamista. jarruputkea ei saatu irti sylinteristä mutta kupariputki oli onneksi niin taipuisa ja tuoreen näköinen että tuli mukana, eli pääsylinteri nostettiin vain tuohon öljytikun vierestä yläilmoille jossa sit oli helppo työstää. tässä tapauksessa vaikutti olevan selkeästi helpoin vaihtoehto.
b-moottorisessa näytti olevan niin, että sylinterin irroitus ei vaatinut laturin irroittamista. jarruputkea ei saatu irti sylinteristä mutta kupariputki oli onneksi niin taipuisa ja tuoreen näköinen että tuli mukana, eli pääsylinteri nostettiin vain tuohon öljytikun vierestä yläilmoille jossa sit oli helppo työstää. tässä tapauksessa vaikutti olevan selkeästi helpoin vaihtoehto.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)