Auton huolto ja "pikkuvikojen" korjaus pikkuhiljaa etenee ja nyt vuorossa (toisin sanoen kunhan tässä saa aikaiseksi) jarru- ja kytkinnesteiden vaihto.
1. Onkelma: Kytkin alkanut oikuttelemaan viime aikoina.
2. Ilmenee näin: Kun pakkasta on yli 3 astetta, kytkin ei toimi lainkaan. Eli ei irrota sitten millään. Vaihde päällä kytkin pohjassa kun sattuu starttaamaan, ni sillon lähettiin.. Vaihdetta ei saa vapaalta päälle ja auto yrittää väkisin liikkeelle. Kytkin tulisi painaa lattian läpi, jotta toimisi. Poljin hävyttömän veltto.
3. Korjaantuu itsestään näin: Antaa yksinkertaisesti auton rallattaa tyhjäkäynnillä pakkasesta riippuen 15-40 minuuttia. Eli kytkin toimii TÄYSIN normaalisti koneen lämmittyä normaalilukemiin. Kytkimen tunto eli jäykkyys palautuu myös.
4. Aiheuttaja: Vesi kytkinnesteen seassa??? Ilmasta kytkinpiirissä se mielestäni ei voi aiheutua, koska vika poistuu puhtaasti lämmön avulla. Eli ei tarvitse pumppailla poljinta tai tehdä muita taikatemppuja. Nesteet vaihdettu oman sinikantisen "huoltovihkoni" mukaan - kyllä! - 5 vuotta sitten jarrusatulan vaihdon yhteydessä.. Kylläpäs aika vierähtää..
Vika siis todennäköisesti vanhentuneessa nesteessä. Vai kuinka?
Nyt kysyisinkin kytkimen ilmauslaitteen rakentelusta?
Ts.GALLUP: Kuinka ilmasit kytkimesi? Millaisen vekottimen rakensit? Tarvittavat tarvikkeet? Kuinka ilmaaminen onnistui?
PS. Ja tuo työsylinterin ilmaruuvi ei varmaan ole tiukassa..? Voitelin sitä öljyllä jo näin etukäteen moottorin pesun yhteydessä.
Kytkinonkelmaa
Kytkinonkelmaa
Ex: Saab 900i -84 RIP
Nykyinen: Saab 9-5 Aero Wagon -06
Nykyinen: Saab 9-5 Aero Wagon -06
-
- "Aero"
- Viestit: 358
- Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 18:49
- Paikkakunta: Alavus
Avaa nestesäiliö, ja ilmausruuvi. Hommaa läpiväkyvää letkua, ja laita ilmausruuvin nokkaan. Ime letkun päästa niin kauan kunnes letkussa näkyy nestettä. Kun neste tulee letkuun, peukalo letkun päähän ja kiristä ilmausruuvi. Näin mulla tuo ilmaus sujui
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Minä ilmasin jotensakin näin:
-jarrunestesäiliön kannesta se pinnankorkeusanturi irti ja jäljelle jäävään kierreosaan leikkelin pellistä kannen
-tähän peltikanteen tein reiän johon sai polkupyörän venttiilin kiinni
-kansi kierrettiin jarrunestesäiliön kiinni (vähän tiivistettä väliin)
-ilmausruuvin päähän jarrujen ilmaamiseen tarkoitettu "letku"
-ilmausruuvi auki ja polkupyörän pumpulla pumpaten.
Noh jonkun mielestä varmaan turha viritys, mutta ainakin toimiva. Helpommallakin varmaan pääsee se myönnettäköön
Tommoisia valmiita laitteitahan saa autotarvikeliikkeistä. Esim. autopaikassa oli joskus kaupan, nämä saa tarvittavan ilman suoraan autonrenkaasta.
-jarrunestesäiliön kannesta se pinnankorkeusanturi irti ja jäljelle jäävään kierreosaan leikkelin pellistä kannen
-tähän peltikanteen tein reiän johon sai polkupyörän venttiilin kiinni
-kansi kierrettiin jarrunestesäiliön kiinni (vähän tiivistettä väliin)
-ilmausruuvin päähän jarrujen ilmaamiseen tarkoitettu "letku"
-ilmausruuvi auki ja polkupyörän pumpulla pumpaten.
Noh jonkun mielestä varmaan turha viritys, mutta ainakin toimiva. Helpommallakin varmaan pääsee se myönnettäköön
Tommoisia valmiita laitteitahan saa autotarvikeliikkeistä. Esim. autopaikassa oli joskus kaupan, nämä saa tarvittavan ilman suoraan autonrenkaasta.
jeps
Niinpä. Just tänään kolahti luukusta tollanen Cardicin kuvasto tyyliin Biltema. Siinä näky olevan renkaasta paineen ottava ilmausvekotin - hintaa jotain 26(?) euroo. Eli ei nyt mitään törkeen hintasia, mut aattelin, et aika moni varmaan käyttäny omaa päätään ja tehny oman innovaationsa.
Ex: Saab 900i -84 RIP
Nykyinen: Saab 9-5 Aero Wagon -06
Nykyinen: Saab 9-5 Aero Wagon -06
Joo just tollaista härpäkettä tarkoitin. Maksoi "markka-aikoina" 150 rahaa, joten ei ole sitten hintakaan paljoa noussut. Vaikutti kyllä ihan laadukkaalta.Niinpä. Just tänään kolahti luukusta tollanen Cardicin kuvasto tyyliin Biltema. Siinä näky olevan renkaasta paineen ottava ilmausvekotin - hintaa jotain 26(?) euroo. Eli ei nyt mitään törkeen hintasia, mut aattelin, et aika moni varmaan käyttäny omaa päätään ja tehny oman innovaationsa.
Tietty jos vähänkään enemmän saabien kanssa räplää, niin onhan tuo helpompi vaihtoehto. Mutta mikään ei voita kunnon virittelyä
Nyt pelaa...
Ainakin toistaiseks Elikkäs kävin sijoittamassa 27,90e sellaseen valmiiks tehtyyn ilmaussysteemiin. Ja on muuten oikeesti parhaita sijoituksia, mitä tollaseen "biltema-kamaan" oon ikinä tehny. Hinta tuntu aluks vähän tyyriiltä tollasesta korkista ja letkunpätkästä..
Mutta vekotinpa toimikin täysin moitteettomasti.
1.Säiliö nestettä täyteen
2.Laitteen korkki säiliön korkin tilalle
3.Ilmaruuvi auki
4.**skat nesteet ulos
5.Ruuvi kiinni
Ainut "miinus" oli, et joutu ajaa homman päätteeks 300m huoltsikalle lisäämään painetta kuskin puolen eturenkaaseen. Mut toisaalta tulipahan täyteltyä samalla muutkin kumit.
No.. Mitä sieltä sitten tulikaan. Kytkimestä tullut neste oli aivan salmiakkikossun väristä töhkää Liekö noita vaihdettu 80-luvun jälkeen. Jarruihin neste sentään vaihtuu pakollisten kuluvien osien vaihdon yhteydessä. Jarrupiirien neste oli kuitenkin joka tapauksessa huomattavasti kirkkaampaa, tosin seassa jotain "hötäleitä". Myös kuplat sai kyytiä: ja ilmaakin piireistä löytyi yllättävän paljon.
Laitoin nestettä sitten ihan reilusti läpi, kun ei tuo nyt niin hirveissä hinnoissa ole.. Korrek DOT4: 2,20e/0,5l. Nyt läpinäkyvässä pöntössä olevan vanhan "jarru- ja kytkincoctailin" aion jättää varastoon muistuttamaan noidenkin litkujen vaihdon tarpeesta.
Nyt:
1.Kytkin topakoitui aivan täysin ja tuntuu kuin ajaisi eri autolla - tosin Saabiksi sen vielä tunnistaa
2.Kytkimen ottamispiste nousi lattian rajasta vähän polkimen liikeradan puolenvälin yläpuolelle.
3.Jarrutkin tuntuvat tehokkaammilta ja samalla tuli tarkistettua palojen kulutuspinnat ja voideltua satuloiden liukupinnat ja käsijarrumekanismit.
Huomenaamulla sitten pääsee todella testaamaan (tuntuu pakkanen kiristyvän), miten pysyviä muutokset oli, mutta toivottavasti ei tartte tätä keskustelua ongelmien osalta jatkaa..
Mutta vekotinpa toimikin täysin moitteettomasti.
1.Säiliö nestettä täyteen
2.Laitteen korkki säiliön korkin tilalle
3.Ilmaruuvi auki
4.**skat nesteet ulos
5.Ruuvi kiinni
Ainut "miinus" oli, et joutu ajaa homman päätteeks 300m huoltsikalle lisäämään painetta kuskin puolen eturenkaaseen. Mut toisaalta tulipahan täyteltyä samalla muutkin kumit.
No.. Mitä sieltä sitten tulikaan. Kytkimestä tullut neste oli aivan salmiakkikossun väristä töhkää Liekö noita vaihdettu 80-luvun jälkeen. Jarruihin neste sentään vaihtuu pakollisten kuluvien osien vaihdon yhteydessä. Jarrupiirien neste oli kuitenkin joka tapauksessa huomattavasti kirkkaampaa, tosin seassa jotain "hötäleitä". Myös kuplat sai kyytiä: ja ilmaakin piireistä löytyi yllättävän paljon.
Laitoin nestettä sitten ihan reilusti läpi, kun ei tuo nyt niin hirveissä hinnoissa ole.. Korrek DOT4: 2,20e/0,5l. Nyt läpinäkyvässä pöntössä olevan vanhan "jarru- ja kytkincoctailin" aion jättää varastoon muistuttamaan noidenkin litkujen vaihdon tarpeesta.
Nyt:
1.Kytkin topakoitui aivan täysin ja tuntuu kuin ajaisi eri autolla - tosin Saabiksi sen vielä tunnistaa
2.Kytkimen ottamispiste nousi lattian rajasta vähän polkimen liikeradan puolenvälin yläpuolelle.
3.Jarrutkin tuntuvat tehokkaammilta ja samalla tuli tarkistettua palojen kulutuspinnat ja voideltua satuloiden liukupinnat ja käsijarrumekanismit.
Huomenaamulla sitten pääsee todella testaamaan (tuntuu pakkanen kiristyvän), miten pysyviä muutokset oli, mutta toivottavasti ei tartte tätä keskustelua ongelmien osalta jatkaa..
Ex: Saab 900i -84 RIP
Nykyinen: Saab 9-5 Aero Wagon -06
Nykyinen: Saab 9-5 Aero Wagon -06