coolerin sijoituksesta satkuun(kiina ic)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

coolerin sijoituksesta satkuun(kiina ic)

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Projektiossa tätä keskustelua jo aloittelin, mutta en viitsi enempää toisen topiikkia häiritä.

Eli täällä alustus:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 3&start=15
tetammi kirjoitti:

Itsellä on muuten lähes vastaavan näköinen cooleri mutta sen korkeus on 300mm.
Puskurin umpinainen osahan alkaa noin pari senttii lamppujen alapuolelta ja on noin 150mm eli tuossa kuvassa se peittää tosiaankin melkein koko coolerin, eihän se ihan kiinni tule mutta luulis jäähdytystehon hieman kärsivän.
juho80 kirjoitti: Airflow-puskimen sisään menee niin alas, ettei tarvitse edes hinauslenkkejä silpoa.
nimim. been there done that
Jokos on kuvii?

Jos tuota tiputtaa alaspäin syylärin alareunan alapuolella niin siellä on sellainen reilu 50mm korkee palkki takana mistä ei taas mene ilma läpi eli oman ymmärryksen mukaan sekin menee hukkaan.
Kuva

Tässä toinen kuva miltä toi suurin piirtein näyttäis jos putket vetää hinauslenkkien kohtaa, lastulevy on ehkä pari senttii liian korkee mutta ei näytä kauhean positiiviselta.
Kuva

Jos tuon oman 300millii korkeen coolerin pulttaa tuohon lukkopeltiin suoraan niin lähdöt tulis noitten hinauslenkkien yläpuolella olevien tukien kohtaan. Hinauslenkit sais jätettyä paikalle mutta vähän mietityttää että mitäs jos kolahtaa. Toki noille hinauskoukuille joutunee hitsaan hieman lisää tukea.

Tässä kuvassa näkyy hyvin mistä putki olis hyvä vetää.
Kuva

Tuossa alhaalta kuudenteen "kennoriviin" rajoittuu puskuri yläpinta.


Puskuri ei taida joka tapauksessa ihan kauheesti auttaa kolarissa jos vauhtia on vähäänkään enempää eikä toi syylärikehikko muutenkaan kauhean tukevaa tekoa ole.
Oma näkemys olisi että noi olisi vaan tukemassa tuota puskurin kehikkoa parkkipaikkanopeuksissa ettei se heti pääse taittumaan.
Tosin luujuuslaskelmista tai muutenkaan korirakenteista ei ole mitään oppia kerääntyny.

Mielipiteitä kaivataan tuosta coolerin sijoituksesta ja sitten noitten tukien silpomisesta.
ps. ei tarvii kertoo että tarttis vähän muutakin tehä ku ripustaa alumiinii keulalle.
ps2.ei oo aikomusta ostaa isompaa ic:tä joka täyttäis koko syylärin etusen.
Viimeksi muokannut tetammi, Ti Marras 24, 2009 08:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kyseleppäs vaikka jakaraik:ilta jos sillä olisi kuvia miten on asennellut.

itse en vielä(kään) ole ehtinyt asennusta aloittaa...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
antti.h
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2004 10:31
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja antti.h »

Onhan tuo melkein järkevin paikka laittaa cooleri siihen lukkopeltiin kiinni. Eniten sulla silloin on jäähdytystä! Itselläni on aika saman kokoinen cooleri keulilla!! Laikka laulamaan vaan... 8)
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Laita niin ylös vaan kuin mahdollista, eli puskurin vastikkeet pois. En usko että ne iiceetä mitenkään kummemmin pelastaa jos sattuu tömähtämään.

Jos tökkää sen verran kovemmin että iicee menee niin kyllä siinä vaiheessa on muutakin murehdittavaa kuin iiceen kunto, eli siis lukkopelti ja muut keulan rakenteet :). Kannattaa matkustajienkin kunto tosin varmistaa silloin :).
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

voihan siihen puskuriinkin tehä reiän :wink:

http://www.garaget.org/?car=7361&image=66332

http://www.garaget.org/?car=7361&image=68310

tossa mun coolerissa ei tarttenut rälläköidä mitään keulasta, putket tulee hinauslenkkien alta.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

saabracing kirjoitti:voihan siihen puskuriinkin tehä reiän :wink:

http://www.garaget.org/?car=7361&image=66332

http://www.garaget.org/?car=7361&image=68310

tossa mun coolerissa ei tarttenut rälläköidä mitään keulasta, putket tulee hinauslenkkien alta.
Hö. Puskuriin tehty reikä, mutta sitten laitettu rekisterikilpi coolerin eteen. Kylläpä välähtää...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Nostetaanpa vanha ketju ylös oman version esittelemiseksi:

Kuva

IC on ebaysta ostettu halpis kiina-ic ja päättyy juuri sopivasti tuohon puskurin alareunan tasolle. Hinauslenkkejä tai muutakaan peltiä en leikellyt mutta oljynlauhdutinta piti hieman siirtää.

Muutama huono asennuskuva osoitteessa http://kotisivu.dnainternet.net/aroheijo/ic_asennus/
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Huh,tuossahan saa pelätä kaikkia kuoppiakin..Paljonkos on ic:n alareunasta maahan?Vai hämääkö tuo kuva?
Ja suoraan sanottuna epäilen että toi 9000:sen cooleri olisi jäähdyttänyt paremmin..
(vai olikos tuo se vulvan cooleri)
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Taitaa jäädä just samalle korkeudelle spoilerin alalipan kanssa tuolla JokkeA:n sijoituksella..?
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Tri-Lo kirjoitti:Taitaa jäädä just samalle korkeudelle spoilerin alalipan kanssa tuolla JokkeA:n sijoituksella..?
Joo,katsoin kuvat uudestaan läpi.Näinhän se on.
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

tomaatti kirjoitti:
Tri-Lo kirjoitti:Taitaa jäädä just samalle korkeudelle spoilerin alalipan kanssa tuolla JokkeA:n sijoituksella..?
Joo,katsoin kuvat uudestaan läpi.Näinhän se on.
Itellä ja kaverilla (suunnilleen) vastaavalla korkeudella. Ei ongelmaa kun lähdöt suoraan sivulle. Ilman muuta IC mahd. alas jos ko. mallinen eikä esim. uudempi tontun jäähy.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Omat asennuskuvat puuttuu edelleen, johtuen siitä että cooleri on edelleen hyllyssä, nastat tuntuu välillä olevan kovilla ilmankin. :D

Itse en uskaltaisi noin alas jättää kun joka satku jossa on spoikka ollu niin se on jossain vaiheessa raapinu kiinni, vaikka tällä hetkellä on kohtuu jäykät jouset ja iskaritkin kunnossa.

Tuon malliselle coolerille toi on varmaan ainut järkevä paikka asentaa ja tuntuu ettei jäähdytysteho riitä niin tuota syylärin alla olevaa peltiä muokkaamalla saanee jonkin verta enempi virtausta eli toi sinisten osien yläpuolella oleva osuus.
http://kotisivu.dnainternet.net/aroheij ... G_0881.jpg

Palkki näkyy paremmin noissa meitsin ylempänä näkyvistä kuvista.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

En siltikään näe mitään pointtia laittaa noin pientä cooleria.Saab mahdollistaa kuitenkin aika ison coolerin käytön kun on mukavasti tilaa.Mitkä tuossa "coolerissa" on mitat?'
http://kotisivu.dnainternet.net/aroheij ... G_0881.jpg

Edittiä:Nyt sen hokasin.Näillä maitopurkin kokoisilla coolereilla haetaan katu-uskottuvuutta.Asennetaan ne jopa niin että näyttäisi olevan isompikin helman alla.Ja se uuden coolerin kiilto.. :lol:
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Taitaa se tuonkin kokoinen riittää useimmille.

JokkeA,paljon tuli ebaysta hintaa kotiin kannettuna?Hevosvoimalla olis 215eur se 90mm paksu.Mulle tulee sellainen näillä näkymin.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
TuPe
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Syys 28, 2005 12:51
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TuPe »

Tonnarin ic:n + puolia:
-Huomaamaton KuvaKuvaKuva
-sopii varmasti (löytyy kaikkien stage1 satkujen keulalta)

Huonoa:
-HUONO virtaus
-pelko päätyjen vuotamisesta rajoittaa ahtoja
-huono jäähdytyskyky ainakin otsapinta-alaan verrattuna.

KIINA ic +:
-Virtaa (paksuus yleensä toista luokkaa)
-Päädyt ei vuoda.
-Hinta ero tonnarin kennoon olematon.
-Vaikka en ihan varauksettomasti uskokkaan myyjien lupaamiin virtauksiin ne ainakin oman kokemuksen mukaan ovat virtaavampia melkein maitopurkin kokoisinakin kuin tontun ic. En uskoisi tontun kennon virtaavan enempää kuin~400 CFM

Huonoa:
-Pieni otsapinta-ala eli PITÄÄ saada ilmavirtaan -> NÄKYY Kuva


Oma kiinalainen ainakin tähän asti hoitanut hommansa. Verrattuna entiseen uudempaan 9000.
Vaikkakin jäähdytettävän ilman lämpötila onkin reilusti alhaisempi kuin pikkuturboilla ajettaessa. (kompurapesä ei lämpene hehkuvankaan pakopesän vierellä niin ettei kädellä voisi silitellä.)
Pikkuisen TD04 kanssa poltin joskus käteni ahtoputkeen :oops:
http://kuvablogi.com/nayta/181078/
Porsche 944 turbo 2jz
Porsche Cayman
Vastaa Viestiin