99 ja 90 vuosimallieroista vm. 82-87

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4026
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

99 ja 90 vuosimallieroista vm. 82-87

Viesti Kirjoittaja jariha »

Nyt haen näitä vuosimallieroja, jotka voivat kuulostaan pilkun viilaukselta. Yleinen käsitys (ainakin minulla) on, että noiden vuosien aikana muutoksia tehtiin hyvin vähän. Syitä minulla tähän haluuni tietää on nyt kaksi:
a) pari koeajamaani noppaa olivat erityisen ihastuttavia ja
b) tarjolla olisi vuoden '83 tuplis.

Haen siis mahdollisimman tuoretta tuplista. Lähinnä olen kiinnostunut ajomukavuuteen liittyvistä seikoista, sillä kilometrejä autolle on tiedossa ihan mukavasti, niin kaupungissa kuin maantielläkin. Vai saisinko jotain enemmän, jos ostankin nopan? Sellainenkin olisi täällä tarjolla. Tiedän, kyse on aina yksilöstä, mutta silti...

Kysymykseni yksinkertaistaistettuna menee näin, että mitä parannuksia vuoden '87 nopassa on verrattuna vuoden '82 tuplikseen?

Aloitanpa niistä, jotka muistan ulkoa:
-82 h-kone, 5-vaihde
-83 uusi ilme
-84 kärjetön sytkä, ohkasemmat etupenkit
-85 noppa
-86 sivuvilkut
-87 Pierburgin kaasari
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Peter A
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: To Loka 14, 2004 12:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: 99 ja 90 vuosimallieroista vm. 82-87

Viesti Kirjoittaja Peter A »

jariha kirjoitti:Nyt haen näitä vuosimallieroja, jotka voivat kuulostaan pilkun viilaukselta.

Aloitanpa niistä, jotka muistan ulkoa:
-82 h-kone, 5-vaihde
-83 uusi ilme
-84 kärjetön sytkä, ohkasemmat etupenkit
-85 noppa
-86 sivuvilkut
-87 Pierburgin kaasari
Muistanko väärin, että maskin ja puskurien muutos tuli samaan aikaan mallivuodelle 83? Ajovalo.net-sivuston autohistoria väittää, että puskurit tulivat vasta vuodelle 84. Englanninkielisessä wikipediassa mallimuutokset viimeisiltä tuplisvuosilta kuitataan lausella "In 1983 a number of smaller technical and cosmetic changes were made."

Vuosimalli, jossa kärjetön sytytys otettiin käyttöön on myös ikuinen kiistanaihe. Kaikki tapaamani 83-84-malliset tuplikset kun ovat olleet kärjettömällä sytkällä. M1983-malliset tuplikset ovat kyllä huomattavasti harvinaisempia kuin 84:t, ainakaan niitä ei ole myynissä läheskään yhtä usein :)

Ja wikipediaan palatakseni, Saab 90-mallista kerrotaan seuraavaa: "In 1986 it underwent some minor cosmetic changes and was fitted with modified shock absorbers. In 1987 the carburetor was altered to make it easier to start in cold weather. 1987 was also the final year of the model. In total, 25,378 Saab 90s were made. It was sold for the European market only." Harmi, ettei noista kosmeettisista muutoksista ole tässäkään mitään tarkempaa tietoa.

Pitänee maalla käydessä kaivaa esiin vanha TM/Tuulilasi-varasto. Niissä on esitelty 99:n mallimuutokset aika perusteellisesti aina "uuden" mallin tyyppauksen yhteydessä, liekö mallin vahva suomalaisuus syypää.
Viimeksi muokannut Peter A, Ke Elo 09, 2006 11:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Peter Arosarka, Suomen Saab-Klubin jäsen #2200

Saab 99 LEA 2.0 2d -74
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 99 ja 90 vuosimallieroista vm. 82-87

Viesti Kirjoittaja Passi »

jariha kirjoitti: Aloitanpa niistä, jotka muistan ulkoa:
-82 h-kone, 5-vaihde
-83 uusi ilme
-84 kärjetön sytkä, ohkasemmat etupenkit
-85 noppa
-86 sivuvilkut
-87 Pierburgin kaasari
Tiedot:
-82 uudemmat akselistot
-82 leveämmät kylkilistat
-83 uusi keskikonsoli
-83 leveämmät listat puskureihin
-84 uusi ratinkulma, samalla muutettu rattiakselin kiinnityksien rakennetta kestävämmiksi. Vanhemmat tuppas repeämään.
-85 H2 lohko ja vihreä kansi.


Luulot:
-?? takapenkin kiinnitys uudistui
-?? tulikohan -84 2D:ssä aukeavat takalasit vakiovarusteeksi?
-82 vilkunrele uudistunut ainakin tässä vm:ssä.
-84 erä spesiaalia missä kattoluukku ja jottai muuta kivaa?
-84..5 tihkurele?
99T-museopeli
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4026
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: 99 ja 90 vuosimallieroista vm. 82-87

Viesti Kirjoittaja jariha »

Peter A kirjoitti:Muistanko väärin, että maskin ja puskurien muutos tuli samaan aikaan mallivuodelle 83? Ajovalo.net-sivuston autohistoria väittää, että puskurit tulivat vasta vuodelle 84.
Kyllä jo vuodelle 83 tuli leveämpi krominauha puskuriin, mutta tuliko puskuriin joitain muutoksia myös 84.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

-87 nopassa uusi kattoverhoilu, lamppu keskellä kattoa
-samoin myös hattuhylly on erillainen, on kunnon tuuletusritilät eikä vain reiät kovalevyssä
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Peter A
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: To Loka 14, 2004 12:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: 99 ja 90 vuosimallieroista vm. 82-87

Viesti Kirjoittaja Peter A »

jariha kirjoitti:Kyllä jo vuodelle 83 tuli leveämpi krominauha puskuriin, mutta tuliko puskuriin joitain muutoksia myös 84.
Aikaisemmin mainitsemani lähde kertoi, että vuosimalliksi 84 puskurit vaihdettiin 900:n puskureihin. Silmämääräisesti en kyllä ole huomannut eroa 83-84 mallisten tupliksien puskureissa...
Peter Arosarka, Suomen Saab-Klubin jäsen #2200

Saab 99 LEA 2.0 2d -74
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4026
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: 99 ja 90 vuosimallieroista vm. 82-87

Viesti Kirjoittaja jariha »

Passi kirjoitti: ...
Tuolla olikin muutamia hyviä tarkennuksia. Muutama lisätarkennus:
-82-84 special-malli, joissa kattoluukku, parempi verhoilu ja avattavat takalasit (ei 84:ssa)
-vain 82 taloudellisuus-/alipainemittari (ja oliko vain 5Speedissä?)
-83 kierroslukumittari

Mielestäni avattavat takalasit eivät olleet koskaan vakiona, mutta ainakin vuoden 83 specialissa ne olivat. Tihkurele olisikin hyödyllinen.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 99 ja 90 vuosimallieroista vm. 82-87

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Passi kirjoitti: Tiedot:
-84 uusi ratinkulma, samalla muutettu rattiakselin kiinnityksien rakennetta kestävämmiksi. Vanhemmat tuppas repeämään.


Luulot:
-?? tulikohan -84 2D:ssä aukeavat takalasit vakiovarusteeksi?

olisko tuo rattiakselijuttu kuitenkin vasta -85? kaikissa mun kasinelosissa on samanlainen rattiakseliputki (se alapään kiinnityskohdista murtuva malli) kun vanhemmissa ysiyseissä. vein klubitoverille purettavaksi yhden 85 nopan jolloin ekan kerran näin tämän uudemman rattiakseliputken, kyllä se oli alapäästään selkeästi erilainen kun mitä olen missään ysiysissä nähnyt.

84 ei ollut aukeavia takalaseja, olen jopa nähnyt yhden 84 specialin josta puuttuivat aukeavat takasivulasit.

ja muuta pohdintaa:

-85 vuonna muuttui startinpaikka huoltoystävällisempään paikkaan
-86 vuosimallista alkaen on tiukemmat pakokaasupäästöt (?) (=pitää olla säädöt timmimmässä kunnossa, tai omistaa kaasuttimensäätötyökalu :)).

mun mielestä jo 90 malliin tuli se lyhyemmällä karvalla varustettu plyyshiverhoilu, vai olenko väärässä?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: 99 ja 90 vuosimallieroista vm. 82-87

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

jariha kirjoitti: -86 sivuvilkut
Tämä sivuvilkkuasia ei valitettavasti ole ihan yksikäsitteinen.

Sivuvilkut vaaditaan Suomessa 1.1.1985 alkaen ensirekisteröidyssä autoissa. Kaikkiin Saabeihin niitä ruvettiin asentamaan jo tehtaalla -86 mallista alkaen - mistä kerrotaankin mm. kirjassa "Ensimmäiset 40 vuotta".

Toki on olemassa -85 Suomeen ensirekisteröityjä autoja, joissa ei ole sivuvilkkuja. Mutta tuolloin rekisteriotteessa on merkintä erivapaudesta.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Tihkurele ja kierroslukumittari on mielestäni vain uudemmissa (-83-84) 5-speed 99 malleissa. -82-mallissa, jossa oli 5-v laatikko, oli vain kello ja alipainemittari, kuten aiemmin joku kirjoitti.
-83 4-vaihteisessa tihkurelettä ei ollut ja sytytys oli kärjillä ja ei kierroslukumittaria.
Viimeksi muokannut Jusau, Ke Elo 09, 2006 13:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mek
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ti Marras 15, 2005 12:58

Viesti Kirjoittaja mek »

Tihkurele oli ainakin vm -87 90:ssä vain 5-vaihteisissa. Omani oli 4-vaihteinen, ja siinä oli jousipalautteinen kertapyyhkäisy + 2 noeputta. Vaihdoin tilalle kolmiasentoisen katkaisijan ja laitoin kojelautaan Bilteman säädettävän releen.

Muuttuiko taustapeili isommaksi jossakin vaiheessa, jotenkin muistelen, että oman 90:ni taustapeili olisi ollut kookkaampi kuin tuplayseissä.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

mek kirjoitti: Muuttuiko taustapeili isommaksi jossakin vaiheessa, jotenkin muistelen, että oman 90:ni taustapeili olisi ollut kookkaampi kuin tuplayseissä.
taustapeilin koko taisi kasvaa 70 luvun loppupuolella, olisko 78-79?. ainakin 77 vuosimallissa on vielä leveämmät häikäisysuojat, joiden väliin ei mahdu kuin se vanhempi kapeampi taustapeili.

ja jos vielä palataan otsikon aiheeseen ja "parannuksiin", niin onhan nopassa paljon kätevämpi takakontti, mahtuuko varapyöräkin paremmin piiloon sinne?

noppaan lienee helpompi metsästää myös avattavia takasivuikkunoita, kun ovat kooltaan samoja 3d satkun kanssa.

lienee sitten harrastajasta kiinni mikä on balanssi käytännöllisyyden ja kauneuden välillä, itse valitsen mielummin ankanpyrstön, vaikka olis kuinka paljon epäkätevämpi. tämä on näitä ihmismielen merkillisyyksiä. jos asuisin vaikkapa jenkeissä, valitsisin tietysti ysinopan, koska se olisi siellä harvinaisempi :)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Jaape
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: La Marras 29, 2003 20:59
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jaape »

Miten noi penkkien verhoilut nopissa? Mulla on ainakin 86:issa "4-raitaiset" ja -87:ssa "3-raitaiset" jakkarat. Lisäksi -87:ssa on moottorin taaemmat kumityynyt samanlaiset kuin satkuissa, lieneekö vaihdettu jälkeenpäin vai kuuluuko vuosimallin "päivityksiin"?
900 GLsA -79, 9000 T16 -85, CSE 2.3T -94, OG9-3 -99
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4026
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Pistetääs tänne muutamia havaintoja kasikolmosesta:

-83 ei tihkukytkintä eli tuli varmaan vasta vuodelle -84
-83 takasumuvalo (ei liene vielä kasikakkosessa vai miten on?)
-83 öljyn täyttökorkki siirtyi kannesta erilleen
-83 lukollinen bensatankin korkki (82 esitteessä on vielä lukoton, mutta voihan tämäkin olla jälkeenpäin vaihdettu)

Sitten hieman epävarma kysymys. Millainen vaihdekepin nuppi tässä pitäisi olla? Muistelen, että vihreällä E-merkinnällä oleva viitonen pitäisi olla lasin alla, mutta tässä on vaihdekaavio syvennettynä.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Re: 99 ja 90 vuosimallieroista vm. 82-87

Viesti Kirjoittaja moksu »

lucaf kirjoitti: 84 ei ollut aukeavia takalaseja, olen jopa nähnyt yhden 84 specialin josta puuttuivat aukeavat takasivulasit.
mitäs tossa -84 spesiaalissa on ?
Isäukon -84 Saabissa oli ainakin etu- ja takaspoleri ja samanlaiset raidat kuin tossa Jarihan uudessa.
Sisäverhoilusta en ole varma kun ei ollut vielä silloin tietoa verrata muihin malleihin.
Avattavia takasivuikkunoita ei ollut , eikä kattoluukkua.
Samoin tihkukytkin puuttui.
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
Vastaa Viestiin